موضوعات داغ

ملاقات با فولکس گلف تقویت شده در تهران، آبی تند و فرز!

20 شهریور 1396
عکس نویسنده
محمد حسین اخلاقی
نویسنده و عکاس

مقدمه

این بار در بخش خودروهای تیونینگ به سراغ یک مهمان آلمانی مسن رفته‌ایم که برعکس سنش بسیار چالاک و تند و تیز است. این بار یک فولکس واگن گلف نسل اول یا MK1 را مورد بحث قرار می‌دهیم که ببینیم چگونه دود از کنده بلند می‌شود!

در سال 1974 شرکت فولکس واگن اولین خودرو خود به شکل هاچ‌بک را ساخت و توانست سر و صدای زیادی را در بازارهای جهانی به راه بیندازد. خودروی مورد نظر ما در این مقاله نسل اول از فولکس واگن گلف است که طی سال‌های 1974 الی 1983 تولید می‌شد.

معرفی خودرو

سال ساخت گلف مهمان ما متعلق به 1977 میلادی است. برای توصیف این خودرو از چهره ساده و همچنین جذابش شروع می‌کنیم. در نمای جلو از چراغ‌های کریستالی استفاده شده و کمی پایین‌تر، از یک لیپ سپر کوتاه استفاده شده که نمای خودرو را بزرگ و پایین‌تر نشان می‌دهد. بعد از آن، اولین چیزی که چشم‌ها را خیره می‌کند، رینگ‌های آبی رنگش است که مربوط به برند محبوب BBS است که در جلو دارای ET 7.5 و در عقب 8.5 است و بخش عمده از زیبایی را همین رینگ و لاستیک به خودرو بخشیده است.

به سمت عقب خودرو می‌رویم و شاهد چراغ‌های کریستالی سایز بزرگ هستیم که متعلق به نمونه‌های مدل 84 این اتاق می‌باشد و به سختی به همراه چراغ‌های جلو از کشور آلمان خریداری و ارسال شده است.

کابین

پس از باز کردن درب به یکباره با صحنه‌ایی متفاوت مواجه می‌شویم. جلوی داشبورد به طور کل به نمونه مدل‌های 92 یا MK2 تعویض شده و داخل کابین را از سادگی خارج کرده است. بعد از جلوی داشبورد اولین چیزی که بسیار نمایان است یک صفحه نمایشگر دور موتور است که در قسمت چپ و بالای داشبورد نصب شده و همگان با دیدن این صحنه متوجه می‌شوند که این خودرو یک گلف معمولی نیست.

نکته بعدی غربیلک فرمان SPORT LINE است که از جمله فرمان‌های خوش دست بوده و مورد توجه افرادی است که یک فرمان اسپرت می‌خواهند. در قسمت پایین و میانی داشبورد از دو گیج استفاده شده که یکی وظیفه نشان دادن دمای آب و دیگری نشانگر دمای روغن موتور است. داخل کابین دیگر چیزی برای توضیح ندارد و به سراغ اصل ماجرا یا قلب تپنده این خودرو می‌رویم.

قوای محرکه

پس از باز کردن درب موتور به 4 عدد شیپوری تراتل می‌رسیم که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد. برای این خودرو از قوی‌ترین موتور 4 سیلندر گلف یا همان موتور 2 لیتری معروف ABF استفاده شده که از 16 سوپاپ بهره‌مند بوده و به وسیله 2 عدد کاربراتور WEBER با 4 عدد ورودی سایز 45 تغذیه می‌شود و می‌توان دلیل تمام قدرت و چالاکی این خودرو را همین کاربراتورهای وبر دانست. البته ناگفته نماند که خود موتور ABF هم به تنهایی حرف‌هایی برای گفتن دارد. در بخش مانیفولد اگزوز اما تغییراتی را شاهد هستیم که از هدرز دست‌ساز کپی شده از نمونه و برند SUPER SPIRINT است که عمل خروج دود را بهتر می‌کند. موتور کاملاً استاندارد بوده و حتی سرسیلندر هم پورت و پولیش نشده و به همان شکل اولیه باقی مانده است. ولی در بخش گیربکس از مدل FF استفاده شده که توانایی بالاتری نسبت به نمونه فابریک موتور ABF دارد.

از دیگر مجموعه تغییرات رادیاتور آب می‌باشد که به نمونه بزرگ‌تری تعویض شده یا عملیات خنک‌کاری هرچه بهتر صورت گیرد. به سراغ بخش بعدی تغییرات می‌رویم که در سیستم ترمزگیری است. بوستر ترمز به طور کلی با نمونه GTI تعویض شده و برای عمل بهتر ترمزگیری در بخش جلو از دیسک‌های GTI دو لبه و کالیپر ترمزهای نسل 2 گلف بهره گرفته‌اند. همچنین برای قسمت عقب هم از کاسه ترمز GTI که متعلق به نمونه آئودی این اتاق است استفاده شده که مشکلی در سیستم ترمز وجود نداشته باشد.

تست رانندگی

نوبت به تست رانندگی خودرو می‌رسد. داخل خودرو نشسته و دکمه استارت را پس از وصل کردن برق فشرده و موتور استارت می‌خورد. آماده حرکت شده، در دنده 1 دور موتور را به حد مناسب می‌رسانیم و به یکباره پا را از روی کلاچ رها می‌کنیم و عمل لانچ انجام می‌دهیم، پس از مقداری هرزگردی لاستیک‌ها، صدای مرگبار دهانه‌های کاربراتورها به گوش می‌رسد و خودرو به سمت جلو پرتاب می‌شود. بعد از شتاب گیری و پر شدن دنده 1 عمل تعویض دنده صورت می‌گیرد و عقربه کیلومتر شمار بدون مکس بالا آمده و خودرو افزایش سرعت قابل قبولی دارد. ضرایب دنده‌ها نیز بسیار خوب هستند و دور موتور پس از هر بار دنده دادن زیاد افت نداشته و این خودش نکته بسیار خوبی در شتاب و سرعت گیری است.

متاسفانه مسیر دیگر اجازه سرعت گیری بیشتر را به ما نمی‌داد و فقط توانستیم به سرعت 130 کیلومتر در ساعت در وضعیت دنده 3 دست یابیم.

فولکس واگن گلف در بازارهای جهانی و در هر نسلی که معرفی شد، جزو خودروهای اسپرت و محبوب بین تیونرها است و این خودرو یک نمونه از گلف 77 تیونینگ شده است که در بالا شرح آن و تغییرات صورت گرفته روی این خودروی آلمانی معروف را خواندیم که همگی این تغییرات در داخل کشور صورت گرفته است. با توجه به تغییراتی که روی این خودرو صورت گرفته، شاید نتوان قیمت دقیقی را برای تبدیل شدن گلف نسل اول به این هیولای کوچک تخمین زد اما در حدود 40 میلیون تومان لازم است تا چنین پیشرانه و بازسازی روی این خودرو انجام شود.

در پایان از جناب آقای وانان اصفهانی برای در اختیار قرار دادن خودروشان به خودروبانک کمال تشکر را داریم.

21 عکس

نظرات کاربران

18 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/6/20
چند اسبه؟شتاب 0 تا 100 چند ثانیه میزنه؟!!!دنده 3 130 تا!!!!!:|:|:|:|
1400/9/6
دنده۲ ۱۲۰ تا دوست عزیز، دنده ۳ بیشتر جا داره
1396/6/20
خسته نباشید میگم به صاحبش!
امیدوارم چرخش به چرخه|!
1396/6/20
چند اسب قدرت داره؟؟؟؟
صفر تا صد چقدره؟؟
اطلاعاتو كامل بزاريد.
1396/6/21
hodode 150 asb, 0 ta 100 hodode 6 saniye ba motore standard
1396/6/20
سلام دوستان سوال من ربطي به اين مطلب نداره ولي ممنون ميشم جواب بديد من دانشگاه ازاد فيروزكوه قبول شدم و ساكن تهران هستم تا حالا فيرزكوه نرفتم و از اين به بعد مجبورم هفته اي دوبار برم فيروزكوه و برگردم چون روي ماشينم خيلي حساسم ميخواستم بدونم جاده فيروزكو توي زمستونا و هنگام بارش برف و بارون چه جوري ميشه؟؟؟ايا قابل تردد هست؟؟؟ من ترسم از اينكه بخورم به برف كولاك توي جاده و ماشينا ليز بخورن بزنن به ماشينم و حتي خودم ليز بخورم؟؟ ممنون مييشم دوستاني كه زمستون تجربه تردد توي جاده فيروزكوهو داشتن تجربياتشونو به منم بگن؟؟؟
1396/6/21
داداش حالا ماشینت چی هست اینقدر حساسی روش؟ من خودم استرالیام تجربه ایی ندارم از فیروزکوه. با کانگروو زیاد تصادف کردم
1396/6/22
علیک سلام ببین اگه ماشینت شاسی بلنده بالای ۳۰۰ میلیونه که هیچی وگرنه صد درصد به مشکل میخوری من خودم تو یه دهکده تو کوه های آلپ زندگی میکنم با مرسدس کلاس g60 اسپرت رفت امد میکنم که جاده اش شبیه فیروزکوهه
1396/6/23
ببین عزیز دلم اگه واقعا ماشینت در حدی هست که قابل این مقدار از حساسیتت باشه پس مطمئن باش به مشکل برنمیخوری ; من توی زحل زندگی می کنم و با وجود اینکه تجربه ای از زمین ندارم اینجا با اشح فضایی زیاد برخورد میکنم ربطشم نمیدونم چیه بلاخره ایرانی ام و یطوری ضمن صحبت کردن با هموطنام باید توضیح بدم جای دیگه ای زندگی میکنم و یادآوری کنم بدبختید.
1396/6/26
سلام. ببین توی زمستون 40 کیلومتر مونده به فیروزکوه دیگه نمیشه با ماشینای حساس بری. ولی خوب نگران نباش امکانات زیاده ماشین رو پارک میکنی و از راه دارخونه یه قاطر سرحال با آپشن کم مصرف کرایه میکنی تا خود فیروزکوه یه کله میبره. اصلا نگران نباش.
1396/6/29
مواظب باش نزنن جا حساست
1396/6/20
یکی از این دوستان این ماشین رو داشت همیشه میگفت خوب باکیفیت و نرم و قوی هست . میخوام بگم با اینکه صنعت خودروسازی پیشرفت میکنه بازم ماشین های المانی حتی قدیمی هاشون یه چیز دیگن و راحتی بیشتری دارن
1396/6/20
چهل میلیون ؟ یه گیربکس از مدل FF و یه هدرز دست ساز و رادیاتور سیتم ترمز 40 میلیون؟ سرگردنه اس یا غلو زیادی شده
1396/6/21
in mashin az 0 ta 100 bazsazi shode shoma az ahan kardane otagh begir ta joziyat ke ye seri az lavazemasham az alman tahiye shode bale bishtar az 40 melyon shode
1397/7/9
سلام وانان عزیز.
امیدوارم همیشه سلامت و موفق باشی.
این که تو همچین جامعه ای با این مشکلات و گرفتاریهای تموم نشدنی عاشق ماشین بازیو چنین کارایی هستی باعث میشه بهت حسودی کنم.
خیلی خوبه که آدم بتونه به علایقش برسه، خوش بحالت.ایول
خدا بهترینها رو نصیبت کنه انشالله.
1396/6/21
تست خوبی بود ، فقط اینکه چرا از گشتاور و قدرت موتور چیزی نگفتین ؟
1396/6/21
اسب بخار؟ گشتاور ؟ از همه مهمتر صفرتا صد ؟ خودروبانک عزیز کم کم داری مارو مجبور میکنی بریم سمت سایتای رقیب بدون چون و چرا.تازگیا مقاله هات به دل نمیشینه
1396/6/31
سلام آقای اخلاقی عزیز
یه سوال داشتم که کسی نتونست جواب حساب شده ای بهم بده
میستوبیشی اوتلندر دارم و یکی از بستگانم هم نیسان تیانا و یه نیسان پیک آپ
تقریبا چند دقیقه بعد از اینکه اوتلندر رو روشن میکنم آمپرش روی وسط میره اما نیسان تیانا و اون پیک آپ قدیمی همیشه آمپرشون از وسط هم خیلی پایین تره
دلیل این تفاوت چیه؟؟

ضمنا وقتی درجا کولر می گیرم از اوتلندر، فنش شروع میکنه به اتومات کردن های پی در پی و شنیدم که واسه همه همینطوره نه فقط ماشین من.

میشه یه مقدار توضیح بفرمایید در این زمینه