موضوعات داغ

بی ام و i8 یا پورشه 911 کاررا S؟ رقابت اسپرت‌های لوکس در پایتخت

24 شهریور 1396

رقابت امروز را باید به نوعی تقابل حال و آینده دانست. چون تصمیم گرفته‌ایم تا یک خودروی اسپرت متداول و البته فوق‌العاده توانا را در برابر خودرویی که بیشتر باید آن را مسافر زمان از آینده دانست قرار دهیم و این خودرو چیزی نیست جز بی ام و i8 هیبریدی. حال برای یافتن پاسخ این سوال که آیا بی ام و هیبریدی می‌تواند به اندازه پورشه ۹۱۱ سریع باشد با خودروبانک همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به صورت مختصر این دو خودروی اسپرت بازار کشور را مقایسه کنیم.

با بی ام و i8 بیشتر آشنا شویم

پورشه ۹۱۱ را بسیاری یک فولکس بیتل قدرتمند و سریع می‌دانند که طراحی آن تقریباً از دهه ۴۰ میلادی تا کنون بدون تغییر باقی مانده است. اما در سمت دیگر باید i8 را خودرویی با طراحی کاملاً مدرن و ساختاری متفاوت دانست. پورشه یک خودروی موتور عقب دیفرانسیل عقب است اما بی ام و درون شاسی آلومینومی خود یک موتور الکتریکی را در دماغه‌ی خود جای داده است، پک باتری‌های لیتیوم-یونی این خودرو نیز در مکانی مابین دو اکسل نصب شده‌اند و در انتها نیز یک موتور ۳ سیلندر توربو درست جلوتر از اکسل عقب جا خوش کرده است. محل قرارگیری سرنشینان در این خودرو نیز از پلاستیک و فیبر کربن تقویت شده ساخته شده است.

باتری‌های بی ام و i8 حدود ‍۱۰۰ کیلوگرم وزن دارند اما با این وجود این خودرو تنها ۸۵ کیلوگرم از پورشه سنگین‌تر است و دلیل آن نیز استفاده زیاد از فیبرکربن در این خودرو است. استفاده از منیزیم در ساخت پشت آمپرهای مقابل راننده و ساختار فوم مانند در ساخت دریچه‌های تهویه نیز سبب شده تا وزن آن تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کند.

عجیب ترین بخش بی ام و i8 اما استفاده از موتور سه سیلندر خطی در این خودرو است که چنین چیدمانی کمی برای خودرویی که نام سوپر اسپرت را یدک می‌کشد، نامانوس است. البته بی ام و در کنار این موتور درون‌سوز سه سیلندری، از موتور برقی نیز استفاده کرده و ادعا می‌کند که بی ام و i8 در مقایسه با رقبایش تا ۳۰۰ درصد راندمان بیشتری دارد. مجموع قدرتی که مجموعه هیبریدی بی ام و تولید می‌کند معادل ۳۷۵ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۵۷۰ نیوتن‌متر است و به این ترتیب این خودرو را قادر می‌سازد تا در عرض ۴.۴ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

پورشه 911 کوپه پرادعا

در سمت دیگر اما پورشه ۹۱۱ کاررا S قرار دارد که به یک موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر تخت یا اصطلاحاً فلت مجهز شده است. این موتور که از نوع کارتل خشک یا درای‌سامپ است می‌تواند ۴۲۰ اسب بخار قدرت را در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را در دور موتور ۱۷۰۰ تا ۵ هزار دور بر دقیقه تولید کند. در موتور پورشه نیز همانند بی ام و از توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره‌گیری شده منتهی بی ام و ترجیح داده است تا نصف بودن تعداد سیلندرها و حجم موتورش در مقایسه با پورشه را با استفاده از موتور الکتریکی جبران کند.

پورشه ۱۴۶۰ کیلوگرمی می‌تواند در ۴.۱ ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت آن نیز ۳۰۱ کیلومتر بر ساعت است بنابراین باید گفت که به وضوح پورشه خودرویی تواناتر از بی ام و i8 است. یکی از برتری‌های پورشه در مقایسه با بی ام و را باید گیربکس PDK آن دانست که حقیقتاً بهترین جعبه دنده دوبل کلاچی است که تا کنون بر روی یک خودروی تولید انبوه نصب شده است. عملکرد این گیربکس کاملاً بدون تاخیر است و ضرایب دنده آن نیز نمی‌توانست بهتر از اینی که هست باشد. انتقال نیرو در پورشه بر خلاف بی ام و به چرخ‌های عقبی صورت می‌گیرد که سبب شده این مدل همانند سایر مدل‌های چهارچرخ محرک ۹۱۱ دچار کم فرمانی نباشد. گرچه سبک بودن جلوی خودرو تا حدودی قابل لمس است اما همچنان پورشه ۹۱۱ سر پیچ‌ها می‌تواند تمامی رقبای خود را پشت سر بگذارد. از سوی دیگر بی ام و قابلیت رانندگی در حالت تمام برقی را نیز دارد تا به این ترتیب بتوان آن را گزینه بهتری برای استفاده روزانه دانست. موتور برقی i8 به تنهایی ۱۳۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد و می‌توان با آن تا سرعت حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز رانندگی کرد بدون اینکه قطره‌ای بنزین بسوزانید. قدرت این موتور برقی تقریباً به اندازه یک موتور دیزلی کوچک است و به این ترتیب در رانندگی شهری با آن هیچ کمبودی احساس نخواهید کرد.

طراحی کابین

از نظر طراحی داخلی نیز با وجوداینکه بی ام و طراحی مدرن‌تری را به نمایش می‌گذارد اما واقعاً نمی‌توان یکی را نسبت به دیگری برتر دانست. کابین بی ام و بیشتر با نگاه به آینده طراحی شده است و سعی شده تا راننده محور باشد اما در آن سوی میدان پورشه ۹۱۱ کاررا S گرچه کابینی شبیه سایر محصولات پورشه دارد اما همین طراحی کابین آن حس خالصی از لذت رانندگی را به شما ارایه می‌دهد ضمن اینکه تعدد دکمه‌ها در کابین پورشه آنقدر زیاد است که حس قرارگیری در کاکپیت هواپیما را به انسان منتقل می‌کند. پشت آمپرهای دیجیتالی بی ام و نیز در حالت عادی آبی رنگ هستند و در حالت اسپرت به رنگ قرمز در می‌آیند و جذابیت بالایی دارند اما باید اعتراف کرد که هنگامی که بازی عقربه‌ی دور موتور سنج آنالوگ پورشه را ببینید پشت آمپر دیجیتالی بی ام و را به فراموشی خواهید سپرد. در مورد کیفیت متریال داخلی هم باز این پورشه است که کابینی مرغوب‌تر را ارائه کرده است.

پورشه 911 یا بی ام و i8

بی ام و i8 خودرویی بسیار موفق و معروف در سطح جهانی است و این شرکت نشان داد تا با تنها سه سیلندر و یک موتور هیبریدی می توان سوپراسپرتی ساخت که برای بزرگان این صنعت خط و نشان بکشد و با توجه به مصرف بسیار پایین سوخت و تولید آلایندگی مناسبی می تواند مناسب برای بازارهای اروپایی و آینده سوپراسپرت های صنعت خودروسازی باشد. بی ام و i8 اما برای رسیدن به چنین موفقیتی مشکلاتی را پیش روی خود دید و بطور مثال در زمان های استفاده از موتور برقی، راننده با خودرویی کاملاً بی صدا مواجه است، صدایی که بطن یک خودروی اسپرت است برای رفع این مشکل صدای یک موتور از بلندگوها داخل کابین پخش می شوند تا در مواقع استفاده از موتور برقی، راننده بتواند از صدای پیشرانه ای که البته وجود ندارد لذت ببرد!

اما در مقابل پورشه 911 کاررا S به شما لذت ناب رانندگی و معنای هندلینگ را می آموزد. پورشه در تولید خودروهای با کیفیت و پیشرانه هایی با توانایی بالا سنگ محک خودروسازان است و تمامی محصولات این شرکت در هر سگمنتی بهترین عملکردها را در تعامل گیربکس و موتور و تقسیم وزن مناسب و در نهایت لذت رانندگی فوق العاده خواهد داشت بطوریکه در زمان تنظیم صدای اگزوز و صدای گوشنواز آن در هنگام تعویض دنده ها، از میزان پرداختی خود بابت این خودرو رضایت کامل را خواهید داشت.

به بازار ایران می آییم، هر دو خودروهایی بسیار جذاب و قابل دفاع در بازارهای جهانی هستند اما در بازار ایران خرید یک پورشه 911 کاررا S بهتر است یا بی ام و i8؟ شاید جواب این سوال بسیار سخت باشد اما اگر خاطرتان باشد ورود بی ام و i8 به بازار کشور بسیار پرحاشیه بود و مدت ها نمونه های صفر کیلومتر آن بدون دریافت پلاک در نمایشگاه های کشور حضور داشتند بعد از داستانی طولانی حتی پرشیا خودرو مسئولیت خدمات این خودروها را به عهده نگرفت و سرنوشتی نامعلوم برای خدمات این خودروی جذاب باواریایی در بازار کشور وجود دارد. همچنین باید اشاره کرد که بی ام و i8 خودرویی بسیار مدرن و پیشرفته است و حتماً سرویس های این خودرو را باید افرادی انجام دهند که به صورت تخصصی کار با این خودرو را آموزش دیده باشند.

اما پورشه 911 با توجه به نمایندگی معین موتور و تعداد بیشتر این مدل خودرو، اگرچه گران اما خدماتی قابل دسترس دارد و در صورت بروز مشکلی، می توان خدمات آن را به این شرکت واگذار کرد.

در پایان باید گفت که در محدوده 800 الی یک میلیارد تومان، شاید خرید یک پورشه 911 کاررا S در بازار داخلی کشور، در کنار لذت رانندگی ناب تر، به دلیل خدمات بهتر و گسترده تر، عاقلانه تر به نظر برسد اما هیچگاه نمی توان از چهره فوق العاده و تکنولوژی مدرن بی ام و i8 نیز به راحتی گذشت. در پایان از آقای احمد کاردان مالک بی ام و و آقای عطا ماجدی مالک خودروی پورشه به خاطر همکاری با خودروبانک تشکر می کنیم.

مشخصات فني
مدلبی ام و i8پورشه ۹۱۱ کاررا اس
پيشرانههیبریدی ۳ سیلندر خطی۶ سیلندر تخت
حجم موتور۱.۵ لیتر۳ لیتر
حداکثر قدرت۳۶۲ اسب بخار۴۲۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور۵۷۰ نیوتون متر۵۰۰ نیوتون متر
شتاب رسمي۴.۴ ثانیه۴.۱ ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي۲.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن۱۴۸۵ کیلوگرم۱۴۶۰ کیلوگرم
قيمتحدود ۹۰۰ میلیون تومان۸۰۰ الی ۱ میلیارد تومان

65 عکس

نظرات کاربران

33 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/6/24
واقعا جای پراید تو این تست کم بود، حیییییف
1396/6/24
سایت محترم، قبلا هم عرض کردم چرا اکثرا خودروهایی را تست می کنید که واقعا عده کمی توان خرید دارند؟؟الان واقعا به خیابان که می رویم چندتا i8 میبینیم یا پورشه؟؟ بهتراست خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون آزمایش شوند.با تشکر
1396/6/24
اره به خدا دقیقا
یه مدت که اصن خبرشون نبود
تست و بررسی فنی نمیزاشتن حالام که اومدن هر فیلمی 9 دقیقه 10 دقیقه
هر جی ام میگیم تست ماشینای زیر 100 میلیون و بزارین باز گوش نمیدن
الان باز دو روز دیگه یه مقاله میدن تست و بررسی مازارتی گیبیلی با لکسوس ls
بابا ماشینایی که قشر بیشتری از مردم میتونن بخرن و تست کن
واقعا فک کردی اونی که پول پورشه داره میاد مقاله ی تورو میخونه......!!!!!!!!!!!!!!
1396/6/24
سلام من فكر ميكنم بيشتر باشيد عشق ماشين باشيد كه تو اين سايت بياي و اينكه الان ازهمه خودروهاى پرفروش تو رنج هاى مختلف قيمتى و كلاس هاى مختلف خودرو ويديو و مقاله در سايت وجود داره مثلاً ساندرو بسترن و بى واى دى و ليفان ٨٢٠و.....مرسى از توجهتون
1396/6/24
ژن هاي خوب، اين جا، آن جا، همه جا.
1396/6/25
اقا محسن عزيز؛چرا فكر مي كنيد سايت هاي تست خودرو فقط بايد ماشين هاي ارزون تست كنن كه همه بتونن بخرن؟؟؟؟خب اگه خودرو بانك بياد فقط ماشين ايراني و چيني برسي كنه كه ديگه جذابيتي نداره.پس بايد ماشين هاي گرون و ميلياردي رو هم تست كنن تا حس ترشح ادرنالين رو تو رگ هامون حس كنيم.من خودم پول پرايد هم ندارم.ولي از تست اينجور ماشين ها خوشحال ميشم و حال ميكنم.
1396/6/25
دوست عزیز حرفت درسته، منم از تست اینجور ماشینا خوشم میاد ولی اولا خودرو بانک چند وقتی هست که ماشینهای گرون ازمایش میکنه ثانیا توان خرید اکثر مردم نهایت تا ۵۰ یا ۶۰ میلیونه یا با قرض و هزارچیز دیگه نهایت ۸۰ ۹۰، پس منطقیه بیشتر این ماشینا ازمایش بشن. مثلا من خودم عاشق ام جی ۶ هستم و اپتیما ۲۰۱۰.ماشینهایی که به وفور یافت میشن رها میکنن میچسبن به ماشینهای میلیاردی. طرف دیگه با چه امیدی بیاد مقاله بخونه.
1396/6/25
واقعا راست ميگي.منم موافقم
1396/6/26
این درسته که تعداد واقعا کم و محدودی توانایی خرید این ماشین ها را دارند ولی اکثر ماشین بازها و علاقه مندان به ماشین خواهان آشنا شدن وتست این جور ماشین های اسپرت هستند و دوست دارند با تکنولوژی های جدید نیز آشنا شوند .
1398/10/1
داداش دیگه خودروی زیر صد میلیون وجود ندارد که کسی بخواد تست و بررسیش کنه و مقاله بزاره الان سمند دوگانه شده صدوبیست میلیون پرایدی ک تولیدش متوقف شده ۵۵میلیون
1396/6/24
خیلی عالی ماها هیچ وقت لذت سوار شدن این محصولات رو نخواهیم چشید 800 میلیون ! پسر من با 20 میلیون تومان از شغل فعلی به یه شغل پایدارتر با درامد بهتر میتونم کوچ کنم فقط با 20 تومن ! خیلی روزگار خنده داره . نوش جون صاحباشون خدا بیشتر بهشون بده
1396/6/24
911 یه چیز دیگست!
1396/6/24
واقعا از خودرو بانك بعيد بود.شما كه اصلا اين دوتا رو راه نبرديد.نه درگ گذاشتين و نه اصلا تعريف كردين.فقط اطلاعات روي كاغذ رو توضيح داديد.خب اين كار رو بدون وجود اين دو خودرو هم ميشه انجام داد از توي اينترنت.
1396/6/24
با تشکر از مقاله بسیار خوب شما،فقط یادآور میشوم اطلاعات فنی ذکر شده در مورد پورشه ۹۱۱ مربوط به نسل جدید آن(۹۹۱.۲)می‌باشد که سال ۲۰۱۶ معرفی شد پورشه معرفی شده در این مقاله اتاق ۹۹۱ است با حجم موتور ۳/۸ لیتر با قدرت ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور ۴۲۰ نیوتون متر وتنفس طبیعی
1396/6/24
همین؟! چه بررسی کوتاهی! لااقل یه تست درگی چیزی میزاشتین، من که دلم میخواست صدای موتور پورشه رو بشنوم بفهمم چه حالی داره
1396/6/24
فقط سلطان آریون:X
1396/6/24
ولی از حق نگذریم طراحی جلو پورشه واقعا افتضاحه.واقعا قیافه زیبایی که میتونه داشته باشه رو به حفظ سنت ها اصالتش قربانی کرده.
1396/6/24
ولی تو نمایشگاه خودروی تهران پرشیا خودرو یه دونه بی ام و i8 بودش فکر کنم پرشیا خودرو یه برنامه هایی برای عرضه ایم ماشین داره
1396/6/24
جالبه کسی نمیاد بگه طراحی جلو و عقب پورشه با هم همخونی نداره
حالا اگه غیر پورشه بود همه همینو میگفتن!
1396/6/24
سلام .از همه ایی دوستان مخصوصا zak2012برای پست احمقانه خودم در مقاله پخش زنده هیوندایی i30 معذرت میخوام .در ضمن من جز 206یه اسپورتیچ 2016هم دارم وحاضرم عکسشم بزارم.برای اطلاع دوستان
1396/6/25
سلام بر شما خواهش میکنم مشکلی نیست . منم از شما معذرت خواهی میکنم
1396/7/8
حرکت بسیار زیبا و نادری بود،تبریک بابت اشتی،به نظرتون یکی ک یک میلیارد میده بابت ماشین چیکارس ؟؟؟ از اختلاس و ... نگید اونا ک صد در صد به جز اونا.
1396/6/24
کاش کسی که مطلبو نوشته بود اندکی راجع به پورشه 911 اطلاعات داشت که این افتضاحو تو سایت معتبری مثل خودرو بانک نبینیم 911 تست شده مدل 991 قبل فیسلیفت هست با موتور 3.8 لیتری 6 سیلندر تخت تنفس طبیعی و اطلاعاتی که نگارنده مطلب نوشته مربوط به 911 991.2 یا همون 991 بعد فیسلیفت هست که به موتور 3 لیتری تویین توربو مجهزه، اگه جای دیگه ای همچین چیزی دیده بودم اصلا مهم نبود اما توی هچین تستی توی همچین سایت معتبری واقعا جای تاسف داره
1396/6/25
پورشه از لحاظ پرفورمنس واقعا تو دنيا يكه...اما واقعا ظاهر افتضاهي داره
1396/6/27
یه کنه رو داشبورد i8 میکشیدین سیایاش بره
1396/6/29
صد در صد بی ام و
با تشکر
1396/6/31
سلام من هم تجربه بی ام وه i8 رو دارم هم پورشه 911 هر دو تاشون ماشینهای خوبی هستن ولی پورشه 911 ماشین دقیق تری هست توی پیچ علبته من با این دو تا ماشین شب توی خواب رانندگی کردم وقتی هم گاز زیاد میدم پاهام از زیر پتو میزنه بیرون خخخخخ
1396/7/8
دمت گرم علی،پکیدم از خنده،اونجاش ک گاز میدی پات از پتو میاد بیرون خیلی خوب بود،فقط به پا چپ نکنی کلن از تخت بیوفتی چایین مجروح شی.
1396/6/31
اینارو از کجا پیدا میکنین خب بگین ما هم بریم نیگا کنیم ...
1397/4/20
تا وقتی پول نیست هیچکدوم
1397/5/20
من خودم بی ام وi8 وپورشه ی911 را دارم بی ام و از هر لحاظ از پورشه بهتره
1398/12/20
هیچ کدومش تو ایران بدرد نمی خوره
1400/2/17
ماشین فقط لامبورگینی مورسیه لاگو و مرسدس SL65 AMG. البته اگه پزشک و جراح بودم الان هر دو شون رو داشتم و حسرت نمی کشیدم