موضوعات داغ

پراید در برابر پژو 206 تولید داخل، نبرد پرفروش‌های شهری

10 دی 1396
عکس نویسنده
سعید صادقی
نویسنده

مقدمه

پراید تا سالهای سال و البته هنوز محبوب ترین و پرفروش ترین خودروی داخلی برای کسانی است که بودجه ی کمی دارند و به دنبال خرید یک خودروی کم مصرف کم دردسر هستند. این خودرو با وجود ایمنی افتضاح خود و البته افت کیفی که در سال های اخیر تجربه کرده است اما به دلیل نداشتن رقیب جدی همچنان بدون رقیب در بازار خودروی کشور می تازد. کسانی که بودجه ای کمی بیشتر داشته باشند و نخواهند به سراغ خودروی قدیمی، پرمصرف و پراستهلاک پژو ۴۰۵ بروند اما اکثر به سمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کشیده می شوند که ۲۰۶ نیز در سالهای اخیر داستان های زیادی را تجربه کرده است و رضایت از مدل های مختلف آن در سالهای اخیر همواره رو به کاهش بوده است. حال در ادامه می خواهیم به این نکته بپردازیم که آیا پژو ۲۰۶ تولید داخل ارزش اضافه پرداخت در برابر پراید را دارد یا نه؟ با خودروبانک همراه باشید.

طراحی

در مورد طراحی پراید تقریبا هیچ چیز نمی توان گفت. کاملا معمولی و شبیه به آنچه یک کودک نقاشی می کند. اگر زمان ذهنمان را به دهه ی هشتاد و نود میلادی ببریم می توان با طراحی پراید کنار آمد اما با معیارهای امروزی پراید نه زیبایی دارد و نه جذابیت. اخیرا نیز سایپا در حرکتی برای به رخ کشیدن توانایی های مهندسی صنعت خودروی کشور اقدام به حذف شیشه ی مثلثی عقب کرده است که بیشتر از آنکه برای پراید زیبایی ایجاد کند این خودرو را شبیه پیکان کرده است.

در سمت دیگر اما پژو ۲۰۶ قرار دارد. این خودرو با وجود اینکه طراحی مدرنی ندارد و مربوط به اواخر دهه ی ۹۰ است اما آنچنان طراحی پخته و خوبی دارد که هنوز نیز اکثریت افراد طراحی آن را می پسندند و به زیبا بودن این خودرو معتقدند. البته ۲۰۶ یک خودروی هاچ بک و پراید یک خودروی سدان است و قیاس طراحی آنها صحیح نیست. طراحی ۲۰۶ خوشبختانه بدون تغییر مانده است و ایران خودرو هنرهای خود را روی این خودرو پیاده سازی نکرده است. اگر ظاهر خودرو و جذابیت آن برایتان مهم است و البته از آن دسته از افرادی هستید که در ظاهر خودرو تغییراتی نیز اعمال می کنید ۲۰۶ خودروی مناسبی برای شماست.

کابین خودرو و امکانات

طراحی داخلی پراید ۱۳۱ تیز تقلیدی بی کیفیت از تندر ۹۰است. جالب است نگارنده چند تندر سوار شدم که درب داشبورد آنها کمی انحراف داشت و سمت چپ در داشبورد پایین تر از سمت راست آن بود. هنگام سوار شدن به ورداید نیز این مورد را در درب داشبورد مشاهده کردیم و این فکر به ذهنمان آمد که احتملا بی دقتی های مونتاژی تندر نیز عینا کپی شده اند. یکی از نکات مثبت پراید های ۱۳۱ را باید صندلی های جلویی دانست که شبیه به صندلی های ریو هستند و راحتی بیشتری در مقایسه با صندلی های قبلی پراید های صبا دارند. البته این صندلی ها ضخامت بیشتری نیز دارند و مقدار بیشتری از فضای داخل اتاق را به خود اختصاص داده اند. با این وجود اتاق پراید همچنان فضای کافی برای ۴ سرنشین را دارد. یکی از نکات مثبت این صندلی های جدید این است که اهرم جلو و عقب بردن آنها در سمت جلویی صندلی و زیر پا قرار دارند که دسترسی خوبی در مقایسه با اهرم جلو عقب بردن پرایدهای قدیمی دارد. غربیلک فرمان نیز جدید است و ضخامت بیشتری از قبل دارد که این را باید موردی مثبت دانست. البته جدیدا که پراید به کیسه ی هوا مجهز شده است غربیلک فرمان آن نیز تغییر کرده است اما نمونه ی مورد آزمایش ما فاقد کیسه هوا بود.

در بحث امکانات می توان گفت هیچ. تنها چیزی که اضافه شده است دو عدد جا لیوانی در پایین داشبورد مرکزی است. یکی از ایرادات اصلی پراید نیز محل نصب چراغ چهار راهنما است که در بالای فرمان قرار دارد و دسترسی به آن سخت است اما در مدل های جدید این کلید به داشبورد منتقل شده و در دسترس تر است. کیفیت متریال مورد استفاده در کابین پراید فوق العاده پایین است مخصوصا روی فرمان خودرو حتی آثار قالبگیری پلاستیک نیز باقی مانده است. بدترین بخش از نظر کیفیت مواد نیز قسمت مرکزی فرمان است که یک پلاستیک به شدت بی کیفیت است که به نظر یکی از دوستان با پلاستیک مورد استفاده از دمپایی یکی است.

کیفیت مونتاژ نیز بسیار پایین است و اتاق در اولین فرصت به سر و صدا می افتد. همچنین از روز اولی که در سال ۹۰ این خودرو خریداری شد درهای عقبی برای بسته شدن نیاز به نیروی زیادی داشتند که این ایراد با بارها مراجعه به نمایندگی نیز برطرف نشد.

پژو ۲۰۶ در بخش داخلی خود تغییرات کمی را نسبت به قبل دیده است و تنها می توان به تغییر آمپرها و نمایشگر موجود در بالای داشبورد اشاره کرد.این نمایشگر دارای سایز بزرگتری در مقایسه با قبل است و اطلاعات بیشتری را به نمایش می گذارد. نشان دهنده ها نیز با ۲۰۶ اس دی یکسان هستند و زمینه ی سفید رنگ دارند.

مشخصات فنی

دو خودرو داری حجم موتورهایی بسیار نزدیک به هم هستند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به موتور TU3گروه پژو سیتروئن مجهز است که ۱۳۶۰ سی سی حجم دارد. این موتور دارای قطر سیلندر ۷۵ میلی متر و کورس ۷۷ میلی متر است. این موتور از نوع ۸ سوپاپ و تک میل سوپاپ است و می تواند ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. موتور TU3 را باید یکی از موتورهای خوب و کم مصرف پژو دانست که هزینه ی نگهداری مناسبی نیز دارد.

موتور پراید اما یک موتور معروف و دارای پیشینه است. این موتور نخستین بار توسط گروه مزدا طراحی شد و بین موتورهای مزدا با نام موتور B3 شناخته می شود. این موتور ۸ سوپاپ و از نوع تک میل سوپاپ است و نخستین بار در سال ۱۹۸۸ و برای استفاده روی مزدا ۱۲۱ معرفی شد. قطر سیلندرهای این موتور ۷۱ میلی متر و کورس آنها ۸۳.۶ میلی متر است. این موتور با ۱۳۲۴ سی سی حجم می تواند قدرتی در حدود ۶۳ اسب بخار و گشتاور ۱۰۲ نیوتن متر را تولید کند. یکی از نکات مثبت این موتور قدیمی را دوام بالای آن و البته هزینه ی نگهداری پایین آن باید دانست. تمامی موتورهای سری B مزدا از نوع non-interference هستند یعنی در صورتی که تسمه تایم آنها ناگهان پاره شود موتور هیچ آسیبی نمی بیند و سوپاپ ها سالم می مانند که این امر به خاطر طراحی خاص محفظه احتراق و پیستون های این موتورهاست. نکته ی مثبت دیگر این موتور گشتاور خوب آن در دورهای پایینی است به طوری که پراید در دور موتور پایین تری در مقایسه با پژو به حداکثر گشتاور خود دست پیدا می کند.

انتقال نیرو در هر دو خودرو به چرخ های جلویی و با استفاده از یک گیربکس ۵ دنده ی دستی صورت می گیرد.

رانندگی

ابتدا با ۲۰۶ شروع می کنیم خوش دستی و لذت رانندگی همچنان به قوت قبل باقی است ولی کیفیت مواد پایین کابین دایما جلوی چشم شماست. شاب گیری خودرو کاملا کند و بدون هیجان است به طوری که در تست درگی که داشتیم پراید در دنده های ۱ و ۲ عملکرد سریع تری داشت. البته از وزن پایین پراید نیز نباید غافل شد. نفوذ صدا به داخل کابین در ۲۰۶ مناسب تر است . راحتی آن نیز بیشتر از پراید است هرچند سرنشینان عقب در فضایی تنگ و کوچک قرار دارند.

اما پراید رانندگی بی هیجان و همراه با حس نا امنی را منتقل می کند. شتاب گیری پراید در دنده ۱ خوب است منتهی دور موتور که خیلی بالا می رود صدای موتورنیز بیش از اندازه زیاد می شود. در خصوص نفوذ صدای باد و جاده به داخل اتاق نیز گویی سقف و شیشه ی پراید تنها تصویر هستند و عملکردی ندارند به طوری که در سرعت ۱۲۰ کیلومتر از همه جای کابین شامل دستگیره ی درها گوشه های درها و شیشه ها باد به داخل می آید. پراید با چنین عایق بندی ای نیازی به عرضه ی نسخه ی رودستر ندارد چون نفوذ باد به کابین خیلی با یک خودروی بدون سقف فرق ندارد.

هندلینگ پراید نیز با توجه به اکسل یک تکه ی عقبی و لاستیک ها کم عرض در یک کلام افتضاح است و اگر ایمنی را در هنگام رانندگی و سر پیچ ها رعایت نکنید خیلی راحت خودرو را واژگون خواهید کرد. تنها قسمتی که پراید نمره ی بهتری در مقایسه با ۲۰۶ دارد فضای سرنشینان عقب است. با وجود اینکه راحتی صندلی های پراید در سطح پایین تری از ۲۰۶ قرار دارد اما فضای پا و سر عقبی در پراید بهتر است. در تست ترمزی که با پراید داشتیم جالب بود که از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۴۱ متر متوقف شد که انتظار داشتیم ترمزهای آن عملکردی ضعیف تر داشته باشند. البته این عدد نسبتا مناسب را نباید به خاطر ترمزهای خوب پراید دانست بلکه احتمالا بیشتر به خاطر وزن کم این خودرو است و در صورتی خودرو چند سرنشین داشته باشد حتما ترمزهای آن عملکرد خوبی نخواهند داشت، هرچند خدارا شکر سازنده سیستم ABS را روی پراید نصب کرده است. ترمزهای ۲۰۶ نیز عملکردی در همین حد داشتند و هر دو خودرو از کاهش عملکرد ترمزها در هنگام داغ شدن رنج می برند. پراید مورد آزمایش از نوع SX بود که در زمان خرید نسخه ی فول این خودرو حساب می شد و به ترمز ABS و فرمان هیدرولیک مجهز است. فرمان هیدرولیک پراید نیز بسیار نرم و خوب است و در ترافیک شهری و هنگام پارک کردن اصلا شما را خسته نمی کند. نقاط کور نیز به لطف ستون های نازک کمتر است و دید کلی بهتری در مقایسه با پژو دارید.

بالاخره پراید یا ۲۰۶ تیپ ۲

پراید در حال حاظر قیمتی در حدود ۲۱ میلیون تومان دارد. البته پرایدهای جدید به موتور جدیدی نیز مجهز هستند که با نمونه ی مورد آزمایش ما متفاوت است. پژو ۲۰۶ نیز قیمت فعلی در حدود ۳۴ میلیون دارد. یعنی تقریبا بیش از ۵۰ درصد گران تر از پراید است. اما آیا پرداخت ۱۳ میلیون تومان اضافه را در برابر پراید دارد. اگر به خودرو به جاده نمی روید و خودروی دیگری برای مسافرت دارید و پراید را تنها در شهر استفاده می کنید می تواند خودروی خوبی برای شما باشد. پراید پیچیدگی فنی خاصی ندارد و مشکلات آن شما را با خود درگیر نخواهد کرد. استهلاک آن نیز حداقل در نمونه های دارای موتور قدیمی B3 پایین است. برای مثال خودروی مورد آزمایش با آنکه دایما تحت فشار و کارکرد روزانه است اما در ۶ سال گذشته تنها یکبار رادیاتور آن خراب شده است که با هزینه ای ۱۲۰ هزار تومانی (شامل دستمزد، ضد یخ، رادیاتور نو و شلنگ ها) تعویض شد و پس از آن تا کنون مشکل خاصی نداشته است. باتری خودرو نیز پس از یکسال کار در سال ۹۱ از بین رفت با خرید یک باتری بهتر فعلا مشکلی پیدا نکرده است. مصرف سوخت خودرو نیز مناسب است و در تستی که در تابستان انجام شد با کولر روشن و چهار سرنشین تقریبا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند. البته مصرف شهری در حدود ۱۰ لیتر است.

یکی از ایرادات اصلی پراید ضعف سیستم تهویه به خصوص بخاری آن است که توانایی کافی را برای گرم کردن کابین ندارد.

در سمت دیگر ۲۰۶ با سیستم تهویه ی بهتر، هندلینگ بهتر، ایمنی بهتر و ظاهر جذاب تر قرار دارد. اما ۲۰۶ نیز همانند سایر خودروهای داخلی شاهد افت کیفیت بوده است و البته استهلاک و هزینه نگهداری بیشتری نیز در مقایسه با پراید دارد. قطعات ۲۰۶ گران قیمت تر از قطعات پراید است. نمونه مورد آزمایش ما نیز با آن که به صورت صفر کیلومتر خریداری شد اما چندین بار مشکلات برقی آن را به تعمیرگاه کشاند و البته یک بار نیز ماهک تعویض دنده آن شکست کرد خوشبختانه شامل گارانتی بود. چنین موارد و ایراداتی چیزهایی هستند که در ۲۰۶ های سالهای قبل و قدیمی مشاهده نمی‌شود اما مدلهای جدید دارای کیفیت پایین تری هستند. در انتها می توان گفت که پژو ۲۰۶ حداقل به خاطر ایمنی بهتر و البته جذابیت بیشتری که دارد انتخاب مناسب تری در مقایسه با پراید محسوب می‌شود و ارزش اضافه پرداخت ۱۳ میلیون تومانی را دارد. ۲۰۶ تیپ دو نیز خودروی کم مصرف و کوچک و مناسب برای استفاده شهری است.

درست است که احتمال اینکه ۲۰۶ شما را به تعمیرگاه بکشاند بیشتر از پراید است اما خوب به همان اندازه نیز خودروی بهتری است فقط باید با ایرادات کوچک آن نظیر فضای کم کابین و افت کیفیت آن در مدل های جدید کنار بیاید. در انتها می توانید جدول مشخصات دو خودرو و گالری تصاویر آن ها را مشاهده کنید در پایان نیز از مالکان خودروها بابت همکاری با تیم آزمایش خودروبانک تشکر می‌کنیم.

مشخصات فني
مدلپراید131پژو 206 تیپ 2
پيشرانه4 سیلندر تنفس طبیعی4 سیلندر تنفس طبیعی
حجم موتور1323 سی سی1360 سی سی
حداکثر قدرت62 اسب بخار74 اسب بخار
حداکثر گشتاور102 نیوتن متر118 نیوتن متر
شتاب رسمي16 ثانیه14 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن915 کیلوگرم1025 کیلوگرم
قيمتحدود21 میلیون تومان34 میلیون تومان

34 عکس

نظرات کاربران

66 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/10/10
با این قیمتی که روی 206 گذاشتن میشه یه سمند ef7 خرید
1396/10/10
دوست عزیز بحث در مورد مصرف سوخت و استهلاک پایین است
سمند ef7 یک خودرو پر خرج و پر مصرف در مقابل پراید و 206 تیپ 2 هست
این مقایسه بیشتر می خواست خودروهای اقتصادی و کم مصرف را مقایسه کند
1396/10/12
ef7 پر خرجه ؟؟؟؟ من 5 سال دارم فقط دسته موتور عوض کردم هیچی مثل پژو پر خرج نیست روش نگهداری خودرو مهمترین نکته هس
1398/6/26
اسپورت عزیز ما الان بیش از چهار سال هست یه ای اف ۷ داشتیم به جز خرج های مصرفی هیچ خرج خاصی نداشته.
شما یک ذره به اطلاعاتت اضافه کن و ببین که ای اف ۷ های جدید جز کم خرج ترین و کم مصرف ترین موتور های ایرانی بعد از موتور های ال نود هستند
1396/10/10
وای قلبم...وااااااای قلبم...😖😖😖😖
1396/10/10
"درست است که احتمال اینکه ۲۰۶ شما را به تعمیرگاه بکشاند بیشتر از پراید است اما خوب به همان اندازه نیز خودروی بهتری است فقط باید با ایرادات کوچک آن نظیر فضای کم کابین و افت کیفیت آن در مدل های جدید کنار بیاید."
و این افت کیفیت چقدر م ایراد کوچیکیه.
و اینکه نویسنده عزیز متن رو قبل از ارسال ویراستاری بکنید از غلط املایی و تایپی
1396/10/10
آخرش میگفتین که که آپشن اصلی پراید داره به اسم مسافر کشی!!!!!!
1396/10/10
ماشین گداگشنه ها
1396/10/11
واقعا اقاي امير سابق شما بي شخصيت هستيد كه به طبقه ي پايين جامعه توهين مي كنيد احتمالا هم خودت يك ماشين چيني گرفتي فكر مي كني ديگه كل زمين و اسمون از تو كم ترن. احترام هستش كه شخصيت انسان رو معلوم ميكنه
1396/10/11
بد نیس ادم ادب داشته باشه😒
1396/10/12
واقعا متاسفم براى تربيت و شخصيت نداشته ات.
1398/5/29
واقعا متاسفم برای شما که به کسی که درامد کمتری داره توهین میکنید
1398/6/4
خاک بر سرت با این ادبت
1398/7/20
من که یه پراید اسپرت با سیستم حرفه ای و رخ بی نظیر دارم با کمک ریگلازی که 4نفر را راحت جابه جا میکه دو سالم هست که یک جک اس 5 خریدم اما چاقال ماقال بیشعور ارزش چواب نداری و چه میفهمی ماشین بازی یعنی چی / .
1398/9/3
متاسفم برات امثال تو هستن که مثله احمقها بازی میخورن اسباب بازی بزک شده میخرن و احساس لاکچری بودن میکنن کوته نظری امثال تو باعث بازار داغ چپوندن ماشین با این قیمتهای سر گردنه به مردمه اگه خریدار آگاه باشه فروشنده جمع میکنه یا یه فکری میکنه که مردم چند برابر قیمت نمیخرن دیگه متاسفانه ملت ما فکر نمیکنن و زبون باز میکنن تست تصادفاتی که میبیند با سرعت ۶۳ کیلومتر در ساعت انجام میشه وقتی بیشتر بشه نه پراید نه هیچکدوم از اسباب بازیهای مونتاژ ایران ایمنی نخواهد داشت.
1401/5/23
خیلی بی ادبی
1396/10/10
لطفا نگید پراید خودروی محبوبیه چون واقعا نیست و هرکس پراید میخره از سر اجبار میخره و فقط میخواد که یه ماشین داشته باشه هیچ کس علاقه به داشتن پراید نداره
1398/5/20
اگه کسی علاقه ای به خریدن پراید نداره چرا پس من پراید دوس دارم؟ چرا پراید بازان ایران 40 میلیون نفر هستن یعنی نصف ایران پراید علاقه دارن
1396/10/10
آخه پرایدم دیگه چیزی واسه گفتن داره بعد این همه سال....جای این موضوعات داستان خاله خرسه تعریف کنید بهتره
1396/10/10
اقا چرا از داخل 206 عکس نذاشتین میخواستم ببینم چه شکلی هست!!!
1396/10/10
این که دیگه نیاز به مقایسه نداره معلومه 206!
من خودم اگر بخواهم 20 میلیون هزینه کنم برای خرید خودرو یه 206 کارکرده رو به پراید ترجیح می‌دم!
1396/10/11
کاملا" صحصح است چون من خودم هم یک 206 تیپ 3 مدل 88 کم کارکرد و تمیزش رو خریدم و ازش راضیم.
1396/10/10
واااای عجب مقاله بروزی نوشتین اصن این دوتا ماشین رو که میبینم قلبم از جا کنده میشه دیگه از این مقاله هایی که توش با روح و روان مردم بازی میشه نزارین خاهشا... مرس اه
1396/10/15
والا نمیدونم خودرو بانک چ گناهی کرده آخه!!! از ماشین های حدود ۳۰۰ بزاره میگین پولش کجا بود چرا، حدود ۲۰۰ بزاره میگین مگه ما پولداریم، حدود ۱۰۰ بزاره میگین نصف پولشم نداریم، حدود ۸۰ بزاره میگین اینا چیه ارزون تر ما که قدرت خرید نداریم، حدود ۶۰ بزاره میگین اینا برای قشر قویتر جامعه ست درسته پولشو نداریم ولی آدمیم ها، حدود ۴۰ بزاره میگین بد نیست زیر ۳۰ رو بررسی کنید برای اقشار کم در آمد تر، وقتی حدود ۲۰،۲۵،۳۰ رو بررسی میکنه میگین اینا چین وای فلان وای بهمان چقد پیشرفته :-|

هر مقاله ای یک قشر هدفی داره و هر مقاله برای اقشار متفاوتی تهیه میشه توسط تیم زحمتکش خودرو بانک...

با تشکر از خودرو بانک مو رو از ماست کشیدین بیرون! مثل همیشه عالی با تشکر
1396/10/10
بنده یک 206 مدل 84 تیپ 3 داشتم که تا سال 92 هیچ گونه هزینه ای نداشت جز بنزین وروغن.ولی در سال 92 مشکلی پیدا کرد که تقریبا لاینحل ماندیعنی زمانی که چرخ سمت راست جلو با سرعت وارد آب می شد ماشین تا یک ساعت دچار ریپ زدن می شدوقادر به حرکت نبود.مشکل بعدی هم اکسل عقب بود که هنگام تعویض بلبرینگ دچار شکستگی شد.این دومورد باعث فروش آن شد.الن هم از سال 94 یک پراید 132 س اایکس سال 90 دارم که در کیلومتر 40000 خریدم که ان هم تقریبا بدون هزینه است ولی شتاب و قدرت 206 را ندارد ضمن اینکه بخاری ضعیفی دارد.ولی هر دو خودروبرای کارهای روزمره شهری خوب هستند.هرچند به جز اینها هم انتخابی نداریم.
1396/10/11
عجیبا غریبا مقاله مقایسه پراید و 206 ...
1396/10/11
آقای صادقی
دمت گرم...
...در خصوص نفوذ صدای باد و جاده به داخل اتاق نیز گویی سقف و شیشه ی پراید تنها تصویر هستند و عملکردی ندارند
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
خیلی خندیدیم
1397/11/15
وای اره واقعا تعبیر قشنگی بود😄😄😄
1396/10/11
حیف این وقتی که برای تهیه ، عکس برداری و نوشتن این مطلب کردین
1396/10/17
به نظر من این با ارزش ترین مقاله خودرو بانکه چون این دو تا خودرو پرفروشترین خودروی های ایران هستند و 90 درصد مردن توان خریدشون رو دارن.توی بعضی مقاله ها خودرو هایی هستند که تقریبا 100 نفر مردم ایران توان خریدشون رو دارن و به درد کاربران خودرو بانک نمیخوره.
1396/10/11
کلا 206 الان شتاب ندارن من خودم صفر گرفتم کخ 1 ماهه دارمش 16 ثانیه و در مقایسه با پرایدی که 15 ثانیه و تیبای صندوقدار 14.5 ثانیه راه نمی ره و کیفیت رنگش مثل پرایده مخصوصا روی سپر ها همه قطعات چینی بی کیفیت از روز اول تو خرج انداختم سوپاپ اکسیژن , ecu سوخت , صفحه کلاج مشکل داشت و فرمون بالای 100 کیلومتر مثل پراید میلرزه و پمپ برقی بنزینش سوخت
, نمایشگر ضبط و ساعتش سوخت و کلا حسابی هزینه گذاشت رو دستمون و یه تیبا هم داریم یک سال بی دردسر داره کار می ده
1396/10/14
کاکو خوب ک خودت الو نگرفتی ای ک همه چیش سوخت😅
کم دروغ بگو حاجی
1397/11/27
سلام دوست عزیز . شاید مشکل برقی داشته ماشینتون . مثلاً باتری آمپر بالا با وایرهای ضعیف هم میتونه مشکل ساز بشه . در کل سوختن این همه قطعات خیلی عجیبیه !!!
1396/10/11
اتفاقا به نظر من مقاله بسیار خوبی هست و علی رغم وجود دو ماشین بسیار ساده و فراوون تو جامعه باز هم بار علمی و فنی قابل قبولی داره و ممنون از آقای صادقی و آقای ریاحی که برای تهیه این مقاله و تصاویر اقدام کردند. به هر حال چه قبول داشته باشیم چه نداشته باشیم بخش زیادی از جامعه ایران (متاسفانه) ناچار به استفاده از چنین ماشین هایی هستن و این دست مقایسه‌ ها و تست ها خیلی میتونه مفید باشه
1396/10/11
اینکه هم پراید و هم 206 خودرو های قدیمی هستند شکی نیست ولی شما چرا از مدل 96 این خودرو ها استفاده نکردید الان در مدل های جدید هر دو تغییراتی را داشته اند برای مثال بخاری پراید بهتر شده و زود تر کابین را گرم میکند از طرفی 206 های جدید آمپر آب بسیار زود بالا می رود و بالا تر از خط وسط می ایستد.
1396/10/11
سلام ، این بررسی دقیقا زمانی روی سایت رفته که من تصمیم به آپگرید پراید ۱۳۱ به ۲۰۶ تیپ ۲ گرفتم!
تنها دلیل من برای این اقدام ، امنیت نسبی بهتر ۲۰۶ هست.

بررسی صورت گرفته نیز کاملا صحیح است.

سپاس
1396/10/12
خودرو بانک عزیز به جای این نقد ها ویدئوبزار ... یه ماشین انتخاب کن بزن تو دل طبیعت اونجا تست و بررسی کن این عکسات که تو دامنه کوه بود خیلی خوب بود ... یه ماشین انتخاب کن ببر تو اون منطقه یه تست عملی ازش بگیر تو سر بالایی ها و پیچها و ....چند وقته ویدئو نزاشتی ...خسته نباشی خدا قوت
1396/10/12
من یه پراید مدل 83 دارم این چهارمین سالی است که دستمه جالب اینجاست بودجه ی ارتقا به 206 رو هم دارم اما تو این سه سال و خورده ای یکبار هم پنچر نشده ! از نظر استهلاک واقعاً حریف نداره پراید
از نظر شتاب هم من از این مدل 83 راضی هستم
دلم نمیاد تعویضش کنم اما واقعاً تکراری شده دیگه ، احتمال خیلی زیاد 206 اس دی بگیرم فروردین 97
1396/10/12
سلام. بابا درسته که 206 دیگه خیلی قدیمی شده و اونی الان تو ایران تولید میشه کیفیتش پایینه ولی دیگه خداییش با پراید مقایسش میکنن؟!
1396/10/12
با این خودرو های موجود تو دنیا ماروباش که جز این اشغالا انتخاب دیگه ای نداریم.واقعا خودرو سازامون چی فرض میکنن مردمو
1396/10/13
نمیخوام از پراید دفاع کنم و امیدوارم این خودروها تولیدشون فورا متوقف بشه و پراید جاش رو به مزدا ۲ یا ریوی جدید و ۲۰۶ جاش رو به ۲۰۸ یا ۳۰۸ بده. پدرم سال ۸۳ یه پراید خرید و انصافاْ خیلی خوب مراقبت کرد و سال ۹۳ با بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر و بدون هیچ سابقه خرابی فروخت. اون موقع پرایدها فرمون هیدرولیک نداشتن ولی فرمون معمولیشون از فرمون پیکان خیلی نرمتر بود. جالب اینکه همه متخصصین دنیا فرمون دستی رو از نظر لذت رانندگی بهترین میدونن چون راننده در جریان تموم حرکات چرخ ها قرار میگیره و راحت میشه حدس زد چقدر فرمون باید بدی تا چقدر تغییر جهت داشته باشی. فرمون آلفا رومئو ۴سی که یه خودروی مخصوص لذت رانندگیه هم دستیه. البته فرمون پراید مورد تست این سایت هیدرولیک بوده. ضمناْ همه خودروها در طول سال ها قدرتشون کم میشه و مقایسه شتاب یه خودروی تقریباْ صفر با یه خودروی ۶ سال کار کرده خیلی منصفانه نیست.
1396/10/15
حالم ازین دو تا ماشین به هم میخوره! :|
مخصوصا پراید! (مخصوصا این ماشینی که تست کردین! قشنگ معلومه برا یه مسافرکش بیخیال بوده)
1396/10/16
يكبار هم پيكان رو با پرايد مقايسه كنيد.حداقل ماشين روز پنجاه سال پيش بوده و امنيت اون از اين دو تا (پرايد و 206) بهتره.واقعا كارمون به كجا رسيده . مقايسه دو خودرو قديمي و بدون ايمني
1396/10/28
206 ایمنی نداره؟! تست های تصادفش رو نگاه کن عزیزم! درسته که قدیمی هست ولی بازم امتیاز مورد نیاز رو گرفته.
1396/10/20
بابا نامردیه این پراید با 206.. شما این که میخواستین گزارش تهیه کنین میرفتین حداقل 95 پرایدو میاوردین.. ینی نداشتین خدا وکیلی؟ من نمیگم پراید خوبه.. یا 206.. کار به ایناش ندارم.. ولی 95 به بعد موتورش تقویت شده و کارکردش خیلی روون تر شده.. کیفیتشم بهتر شده یک مقدار.. حداقل از اینی که برداشتین تست کردین بهتره خدا وکیلی.. یارو نکرده یک قالپاق بخره واسه ماشین.. انتظار دارین به ماشین رسیده باشه و ماشین سرحال باشه که شما بردارین واسه تست با 206ه نو مقایسش کنین؟ شتاب پرایدای جدید از این 206 جدیدا چون این 206 هابا گیربکس ایرانی ساخته شدن بیشتره.. صندلی پراید چون از این مدل سبدی هاست کامل بدن راننده رو میگیره ولی 206 صندلیش صافه یکم.. سواریه 206 خشک و یکم اسپرت میزنه.. پراید نرم تره... جالا درسته بعد یک مدت پاش پاش میشه پرایده..ولی وختی اوایله عمرشه سواریش بهتره
1396/11/4
ممنون از مطلبی که گذاشتید.
من خودم یه ۲۰۶ مدل ۸۳ دارم و خداروشکر تا الان هیچ خرجی برام نداشته و فقط لوازم مصرفی مثل تسمه رو براش عوض کردم.کیفیت ۲۰۶ های مدل پایین واقعا بهتر از مدل بالاها هستش.شما برای درک بهتر این موضوع فقط جنس داشبورد یه ۲۰۶ مدل پایین رو با مدل بالاها رو ببینید براحتی متوجه تفاوتشون میشید.۲۰۶ واقعا رانندگی لذت بخش و راحتی داره.یه مدت به سرم زده بود که بفروشمش و یه پراید ۱۱۱ مدل بالا بخرم که چند روز پیش سوار ۱۱۱ مدل بالای همکارم شدم و حدود ۱۵ دقیقه باهاش رانندگی کردم.که فقط باهمین یبار رانندگی با پراید فکر خرید پراید رو کلا از سرم بیرون کردم.بنظر من ۲۰۶ حتی مدل پایینش به پراید بی کیفیت ارجحیت داره
1396/11/27
سلام و درود
آقا ما نمیگیم پراید بده یا ۲۰۶- خودم یه ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۸ دارم
ولی جفتشون با این قیمت فقط خالی کردن جیبامونه و بس بیخودو بی جهت این همه داریم هزینه میکنیم برای خرید این خودرو ها و البته چاره ایی نیست توی این وضعیت من همین ۲۰۶ یادمه ۱۶ تومن بود !

اما جدا از این صحبت ها پراید ماشین بدی نیست اگر قیمتشو در نظر نگیریم ولی هیچیش به ۲۰۶ نمیرسه که قابل مقایسه باشه باهاش هرچی هم نباشه ساخت کمپانی فرانسه هست (‌منظورم مدل های زیر ۹۰ هست ) نه این جدیدها که واقعا آشغالن از لحاظ ایمنی هم در سطح خوبی قرار داره ۲۰۶ در حالی که پراید صرفا ۲ تا ایربک اضاف کرده در حالی که تصادف کنیم موتور با ایربگ تو بغلمونه

از لحاظ موتوری هم جفتشون کم مصرف و خوبن و این موارد جزئی صرفا روی کاغذ برتری نسبی میدن

کابین و داشبورد ۲۰۶ هم که هنوز که هنوزه جذابیت خودشو داره و الحمدالله مثل پراید هر قسمت ماشین از یه ماشین دیگه کپی نشده
کاش مقایسه بین ۲۰۶ و پراید مدل ۹۰ یا ۸۹ بود بهتر بود

یه جورایی این مقایسه بین دو خودروی فیک و جعلی بود !
1396/12/10
سلام میشه راهنماییم کنید لطفا بهترین ماشین زیر ۱۰۰ تومن که آپشن زیادی هم‌داشته باشه؟
1397/4/8
نیسان آبی مدل ۷۲😂
1397/4/20
با این بودجه شما بهترین ماشین صفر ساند رو استپوی هست
ولی اگه کارکرده بخوابد مزدا3 هم خوبه
1397/2/5
عقب 206 خيلي زشته
1397/2/19
سلام به همه. 206 4 ستاره ایمنی سرنشین داره. اونهایی که 206 باز هستن از این مقایسه مضحک می خندند. اپشن های فابریک 206 در حد عالی هست. سنسور نور و باران فابریک. اینه تاشوی برقی. اینه الکتروکرمیک. کوئیک شیفتر. مانیتور فابریک فول. کروز کنترل و لیمیتر. پدلشیفت برا مدل اتومات. در سه مدل موتور 1400. 1600. 2000. 3000 سی سی در فرانسه تولید شده.موتور مدل 2000 سی سی با نام ارسی جدیدا قاچاق وارد میشه صفر تا صدش 6 ثانیه است. سیستم ای اس پی یا برنامه پایداری الکترونیکی اش یک برنامه موثر در ماشین های روز دنیاست. سیستم مولتی پلکس دارد که طراحی المان است. قهرمان دو دوره رالی جهان است. تست تصادف امتیاز بالاتری از زانتیا دارد. اپشن های برقی بالقوه دارد که با دیاگ فعال می شود. کامپیوتر سفری فابریک دارد تحت عنوان تایپ بی یا سی. مدل اصلی ان 8 ایربگ دارد.سقف پانوراما و متحرک دارد. مدل اتوماتیک دارد. اون چیزی که تو ایران به اسمد206 سوار میشین فقط شباهت دارد
1397/2/28
ببینید همه چیزو وجدانی بگید
طراحی داخلی ۲۰۶ ک کل هیکل پراید رو میخوره
پژو ۲۰۶ طراحیش بقدری جذابه ک بعد از ۱۷ سال هنوز حرف واس گفتن داره
شمایی ک میگی ک میگی پراید ۹۵ بیار و فلان . اگر میخاین واقعا مقایسه ۲۰۶ با پراید حق باشه خب تیپ ۵ رو بیارین ک مطمئنا کار پراید یکسرس . ن ک کل شخصیت ۲۰۶ رو تو تیپ ۲ میبینین .
بعدشم ایمنی پراید در حد صفره . پراید رو با قوطی رانی میسازن . خیلی ها میگن پراید کم خرجه . اما اگر یکم دقت کنی پراید خرجاش ریز ریزه . خورده خورده خرج میکنی حالیت نیس . لاقل پژو فرت و فرت بالابر و فلان جاش خرج نمیاره . و نکته اخر ک شخصیدت ماشین ۲۰۶ از ماشینای ۵۰ میلیونی بیشتره و پراید جای پیکان رو گرفته
1397/3/12
راس میگه,اینایی که میگن پراید کم خرجه شما خورد خورد خرج میکنی به چشمت نمیاد ولی 206 به خرج بیوفتی یهو خرج میکنی حداقل تا یه سال خیالت راحته نه مثه پراید جلو بحدیشو نو کنی یه چاله بیوفتی باید بری چندتا قطعشو عوض کنی یا هر 6ماه یه بار باید نصف لوازم جلوبندیشو عوص کنی حداقل
1397/5/5
ای کاش هر دو خودرو رو مدل ۹۶ انتخاب میکردید،۱۳۱های ۹۵ به بعد بهتر از ۹۰ هست
البته قابل مقایسه با صبا و پراید B نیستن
1397/9/9
ینی اگر یە روزی ایران خودرو یە ابتکاری بخرج میداد مثلا سیم کشی و موتور گیربکس پراید رو میزاشت رو اتاق 206 ... من اولین نفر میرفتم میخریدمش
1397/11/2
سلام
من پراید مدل ۹۵ دارم
که به صورت میانگین ماهی ۲ بار به شهرستان می روم
حدود ۶۰۰ کیلومتر
به نظر من سرعت مطمئن پراید بین ۹۵ الی ۱۰۰ کیلومتره!
اما میخواستم بدونم سرعت بهینه و مطمئن ۲۰۶ تیپ ۲ چند کیلومتر است؟
1398/8/9
سلام . من میخواستم بدونم که اگه 111رو با 206 تیپ 5 مقایسه کنیکدوم بهتره هم کدوم کم خرج تر
1398/10/10
111 کم خرج تره، ولی ۲۰۶ تیپ ۵ خیلی ازش سرتره
1398/11/8
با سلام خدمت دوستان
من هم پراید داشتم هم 206 اما سواری و کلاس 206 اصلا با پراید قابل مقایسه نیست بدون شک 206 ایمن تر زیباتر و راحت تر از پراید هست البته ناگفته نمونه که 206 ماشین دو نفره هست
1399/5/5
پراید گاری هم نیست
1399/5/5
پراید با فرغون هم قابل قیاس نیست. افغانی ها ما رو بخاطر پراید مسخره میکنن...
1399/10/30
پراید عالیه خرج کمتر این یورو ۴ ها ۲۰۶ رو سوسک میکنه
۲۰۶ یعنی کل زندگیت خرجش کنی
1400/3/8
پراید سواری نرم تری داره یا ۲۰۶ ؟
1400/10/20
من به تازگی پراید ۱۳۱ مدل ۹۷ دارم. زیاد بهش میرسم و دوسش دارم. بخاطر فاصله تا محل کارم، توی جاده تک‌سرنشین میرم و میام. تا به حال توی جاده اصلاً حس نکردم کم بیاره، توی مسیر صاف سرعت های بالا رو هم پر میکنه که ولی صدای باد توی کابین میاد.(البته فقط گاهی اوقات خیلی دیرم شده باشه، تند میرم🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️).
آیرودینامیک و ایمنی پراید خیلی ایراد داره ولی فعلاً امکان خرید ماشین ایمن‌تر و بهتر ندارم.
یکی دو روز ۲۰۶تیپ۲ نو اقوام پیشم بود. قطعاً حس ایمنی و لوکس بودن بیشتری داره ولی شتابش اصلاً با پراید خودم فرقی نداشت و انتظار بیشتری ازش داشتم😅
شاید در آینده پولام رو جمع کردم و تیبا یا ۲۰۶ گرفتم.
1401/10/2
من جوون 23ساله ام از بچگی عاشق ماشینم ولی الان حتی یه موتور هم ندارم پول ندارم برا خودم ماشین بخرم یه ماشین مدل پایین و قدیمیم داشته باشم ذوق میکنم ولی ...