موضوعات داغ

چگونه یک خودرو را شاسی‌کشی می‌کنند؟ [فیلم آموزشی]

قصد داریم تا در سری ویدیوهای کوتاهی با چند فرایند جالب مراقبت و نگهداری خودرو آشنا شویم. این قسمت اختصاص دارد به آشنایی با دستگاههای جدید شاسی کشی خودرو.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، فرایندهای مراقبت و نگهداری خودرو نیز دچار تحولات گسترده ای شده اند. اگر قسمتهای قبلی این سری ویدیوهای آموزشی را دیده باشید، تا کنون با دستگاههای پیشرفته تعویض روغن گیربکس اتوماتیک، دستگاه تست پنج گاز یا تست چهارگاز خودرو و دستگاه لیزری میزان فرمان و چرخهای خودرو آشنا شدیم. اما شاسی کشی چیست؟
شاسی کشی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که در خصوص بازگشت فرم اولیه شاسی خودرو انجام می‌شود. در بسیاری از تصادفات جاده‌ای، ضربه و فشار وارد شده به اتومبیل به قدری زیاد است که شاسی خودرو از حالت استاندارد و اولیه خود خارج می‌شود و فرم آن تغییر می‌کند. در این حالت برای ترمیم وضعیت شاسی باید از تکنیک شاسی کشی استفاده کرد. شاسی کشی یکی از اقدامات تخصصی در حوزه صافکاری و نقاشی به حساب می‌آید؛ از همین رو تمام مراکز خدمات خودرویی قادر به ارائه سرویس شاسی کشی نیستند. از طرفی شاسی خودروها از نظر پلتفرم و فرم کلی با هم متفاوت هستند؛ به همین دلیل صافکار یا فرد متخصصی که می‌خواهد عمل شاسی کشی را انجام دهد، باید به استانداردها و فرم اولیه شاسی اشراف داشته باشد.
پروسه شاسی کشی بسیار مهم است و در صورتی که بدرستی انجام نشود، خودرو از نظر پایداری و هندلینگ ( فرمان پذیری ) دچار مشکل می‌شود. شاسی‌ها ضمن اینکه به دلیل نوع طراحی و البته نوع پلتفرم خودروها با هم متفاوت هستند؛ از طرفی متریال بکار رفته در آن‌ها نیز با هم تفاوت دارند. به عنوان مثال در خودرو‌های سری 7 بی ام و، از ترکیب فیبرکربن و آلومینیوم در طراحی و ساخت شاسی آن‌ها استفاده شده است؛ از همین رو متخصصان ما با بهره‌گیری از علوم جدید بکار رفته در حوزه خودرو این امکان را فراهم ساخته‌اند که هر اتومبیلی با هر فرم و شکل شاسی، توسط صافکار‌های حرفه‌ای لوکاپرو در کمترین زمان ممکن تعمیر یا به عبارتی ترمیم شود.
دستگاهی که در این بخش آموزشی به سراغ آن رفته ایم، ویژگیهای بیشتری نسبت به دستگاههای سنتی شاسی کشی دارد. برای مثال ستون های کمکی متحرک کمک میکنند تا فرایند شاسی کشی به طور دقیق تری انجام گیرد.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/4/3
ممنون از ویدئو خوبتون
من سوالم اینه که اصلا خودرویی که شاسی اون ضربه دیده و کج شده دوباره صاف بشه و به اصلاح شاسی کشی بشه همون استحکام قبلی رو نداره پس استفاده از این دستگاه و دستگاه های دیگه هر چقدر هم اصولی انجام بشه چه توجیهی داره؟!!! اصلا این کار پاسخ علمی و صنعتی داره؟
1398/4/4
دوست عزیز
تو ایران داریم زندگی میکنیم و بدلیل جهان سومی بودن اینجا خودرو بر خلاف تمام کشورهای درست و حسابی دنیا کالایی مصرفی نیست و کاملا یک کالای سرمایه ای است در نتیجه بدلیل تصادف یا کارکرد بالا از رده خارج نمیشه...بلکه از شخصی به شخص دیگه ای منتقل میشه... یه جورایی مثل قانون بقای ماده میمونه...بیخودی نیست که اینهمه خودروی چپی و تمام رنگ تو سایتهای خرید و فوروش خودرو برای عرضه وجود داره و حتی گاها نیز علیرغم تصادف شدید یک خودرو بعد از بازسازی اون رو بدون اشاره به تصادفی که داشته به عنوان خودروی خانگی و کم کارکرد و در حد صفر به خلق الله قالب میکنند
1398/5/14
دوست عزیز این آموزش هایی که میزاری فکر نکنم نه کاربردی باشه نه برای عامه مردم اهمیتی داشته باشه. سعی کنید چند نکته در مورد نگه داری خودرو مثل کلیپ روغن موتور بزارید
1398/5/21
فیلم های آموزشی کافیه چه خبره خسته شدیم
1400/5/24
درود، سپاس از فیلم های آموزشی، در مورد اجرای شاسی کشی بضورت عملی نشان می دادید