موضوعات داغ

دورگه ایتالیایی‌-چینی SWM G01 ؛ ماکارونی لذیذ برای خودروسازان داخلی

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول
به تازگی خودروی جدیدی در کشور ایتالیا به نام SWM معرفی شده است. خودرویی که در چین ساخته شده و راه زیادی را تا میلان ایتالیا برای رونمایی طی کرده تا خود را به همگان نشان دهد. در حقیقت SWM یک شرکت ایتالیایی در ساخت موتورسیکلت است و برلیانس سهام این کمپانی را خریده و حاصل آن یک ماکارونی ایتالیایی شده که در ایتالیا طراحی و در چین تولید می‌شود. روندی که به سرعت ما را به یاد ام جی و سایک می‌اندازد و می‌توانید پرچم و نام ایتالیا را در جای‌جای این خودرو مشاهده کنید.
نام SWM در حقیقت مخفف کلمات Sironi Vergani-Vimercate Milano است که دو حرف V با هم حرف W را در نام این برند تشکیل داده‌اند. البته اگر از صاحب کنونی این شرکت یعنی شینری Shineray که سرمایه‌گذار مشترک (Joint-Venture) با شرکت برلیانس است، بپرسید، حال می‌گوید که این سه حرف معنای Speedy Working Motors را می‌دهند. اما هر آنچه باشد، تا قبل از این SWM یک تولیدکننده ایتالیایی موتورسیکلت بود و حال به کمک برلیانس، خودرو تولید می‌کند.

SWM G01

SWM G01

اگر از تاریخچه دو کمپانی بگذریم، به خودروی مورد نظر یعنی SWM G01 می‌رسیم. خودرویی که طبق گفته شرکت سازنده، در ایتالیا طراحی شده اما با یک نگاه اولیه در نمای جلو به به یاد DS7 و با نگاهی به نمای عقب به یاد ام جی RX5 می‌افتیم. البته SWM گفته که در نمای عقب از نیزه‌های قدیمی رومی الهام گرفته شده است. اما هر آنچه باشد نتیجه کار خوب از آب درآمده و حاصل آن یک شاسی‌بلند خشن با طراحی خوب است که نظم و هارمونی بین قسمت‌های مختلف آن دیده می‌شود.
این خودرو در دو نسخه استاندارد و F عرضه شده است. نسخه F از نظر فنی هیچ تفاوتی با مدل استاندارد ندارد و تنها بادی کیت بدنه فرق کرده و جلوپنجره بزرگ‌تر شده و به صورت کلی چهره خودرو بسیار خشن‌تر و اسپرت‌تر است. در عکس‌های گالری زیر، مدل قرمز رنگ با کیت F است و مدل آبی رنگ استاندارد است که تفاوت‌های دو مدل را از نظر ظاهری به وضوح نشان می‌دهد.
نام این مدل G01 است. حرف G نشان از پلتفرمی است که روی آن این کراس‌اوور پیاده‌سازی شده و عدد 1 نشان دهنده اولین خودرو این پلتفرم است. طبق گفته خودروساز، این کراس‌اوور محصولی استراتژیک برای SWM خواهد بود.
خودرو از نظر هیکل و جثه برای یک کراس‌اوور شهری بزرگ است و اگر بخواهیم مقایسه کنیم، تنها کمی از خودروی جک S5 خودمان بزرگ‌تر است. ابعاد SWM G01 دقیقاً 4610 میلیمتر طول، 1855 میلیمتر عرض و 1725 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور این خودرو 2750 میلیمتر است.

دو رگه ایتالیایی چینی

دو رگه ایتالیایی چینی

در داخل کابین طراحی مدرن با صفحات نمایشی دیجیتالی را مشاهده می‌کنیم که تلفیقی از خودروهای کادیلاک و رووی است. صفحه نمایش بزرگ در وسط کابین و نشانگرهای دیجیتالی در پشت فرمان اولین مواردی است که نظر بیننده را جلب می‌کند اما نوع طراحی کلی کنسول میانی و داشبورد ساده و با طراحی مدرن انجام شده است.

فضای کابین SWM G01

فضای کابین SWM G01

اما اجازه دهید بعد از صحبت کلی در مورد این خودرو، کمی ریزبینانه‌تر به SWM G01 نگاه کنیم. روی شاسی‌بلند دورگه یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری نصب شده که می‌تواند به کمک سیستم پرخوران توربوشارژ نصب شده، حداکثر 156 اسب بخار و 230 نیوتن متر را تولید کند. این نیرو به کمک یک گیربکس 6 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. جالب است بدانید که در مدل‌های 2020 به بعد، این پیشرانه با استاندارد یورو 6 عرضه می‌شود که البته دلیل آن را می‌توان در اروپایی بودن اصالت شرکت بدانیم.

SWM

SWM

خودروی SWM G01 دیفرانسیل جلو است و در هر چهارچرخ از ترمزهای دیسکی استفاده شده است. همچنین سایز رینگ‌های استفاده 19 و یا 18 اینچی است. در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی SWM G01 را مشاهده کنید.

مشخصات فنی SWM G01
پیشرانه1.5 لیتری 4 سیلندر
تنفس موتورتوربوشارژ
حداکثر توان156 اسب بخار
حداکثر گشتاور230 نیوتن متر
جعبه دنده6 سرعته خودکار
انتقال نیرودیفرانسیل جلو
ابعاد (میلیمتر)4610 طول x 1855 عرض x 1725 ارتفاع
به امکانات و تجهیزات رفاهی SWM G01 می‌رسیم. جایی که لیست بلند بالایی از امکانات رفاهی دیده می‌شود که از بین آن‌ها می‌توانید به سقف پانوراما، چراغ‌های گردشی در پیچ، آینه‌های جانبی جمع‌شونده برقی، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، استارت دکمه‌ای، دوربین 360 درجه، سیستم کنترل باد لاستیک‌ها TPMS ، بلوتوث، سیستم شارژ موبایل وایرلس و سیستم صوتی با حداکثر 9 بلندگو اشاره کنیم.

SWM G01

SWM G01

بالاخره به بحث شیرین قیمت می‌رسیم. شرکت SWM با انگیزه زیادی وارد بازار خودرو شده و قصد دارد تا اول از همه به محصولات چینی هم رده خود یعنی جیلی Boyue و Lynk&Co 01 حمله کند و برای آن قیمتی رقابتی را انتخاب کرده است. قیمتی که با توجه به پایه 80 و در کامل‌ترین مدل 148 هزار یوانی، در صورت تولید در کشور (با توجه به نرخ ارز در زمان نگارش مقاله) ممکن است بین 300 الی 350 میلیون تومان قیمت داشته باشد. با توجه به همکاری برلیانس که سابقه خوبی در ایران دارد و همکاری‌هایی در زمینه تولید چند خودرو داشته، شاید بد نباشد بعضی از خودروسازان داخلی، نیم نگاهی به این دورگه چینی-ایتالیایی داشته باشند. در شرایط کنونی که تنها شرکت‌های چینی حاضر به همکاری با خودروسازان داخلی هستند، چنین گزینه‌هایی حتی با برندهای شناخته شده مثل برلیانس، و با توجه به چهره مدرن، لیست تجهیزات و از همه مهم‌تر قیمت، می‌تواند انتخابی با پتانسیل بالا در بازار تشنه ایران باشد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/19
مدل f اون میاد توی ایران یا مدل سادش . به نظر من مدل سادش خیلی چهره ساده و شبیه سانتافه 2015 هست اما مدل اسپرتش خیلی خیلی جذابه
1398/10/6
سلام
نمیدونم این ماشینی که میخوان وارد کنن لوازم یدکی وخدمات پس ازفروش داره یانه