موضوعات داغ

آیا استفاده از مکمل سوخت واقعا مفید است؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

مکمل‌های سوختی مثل یک معجون جادویی عمل می‌کنند، و این قابلیت را دارند تا یک موتور خسته را به یک پیشرانه روان تبدیل کنند - در واقع این چیزی است که تبلیغ‌کنندگان این محصولات می‌خواهند شما باور کنید.

وعده‌های یک مکمل سوخت!

این مکمل‌های سوختی برای موتورهای بنزینی و دیزلی در دسترس هستند و مزایای مختلفی از جمله تمیز نگه‌ داشتن کاربراتورها، انژکتورها و دریچه‌های ورودی هوا، تا حذف آب از سیستم سوخت را وعده می‌دهند. سایر مکمل‌ها برای تاثیر مستقیم روی مبدل کاتالیزوری و قطعات اگزوز طراحی شده‌اند.

در واقع خودرو باید پس از استفاده از این مکمل‌های سوختی بهتر کار کند، و مصرف سوخت آن کمتر، عملکردش بهتر، انتشار آلودگی آن کمتر و طول عمر موتورش بیشتر شود.

پیشنهاد مطالعه: مکمل‌های سوخت، آری یا نه؟

به طور کلی، این مکمل‌ها روی موتورهای قدیمی که در تعمیر و نگهداری آن‌ها دقت لازم انجام نگرفته بهتر عمل می‌کنند. احتمال تاثیرگذاری این مکمل‌ها روی عملکرد خودروهای جدید که به خوبی از آن‌ها نگهداری شده خیلی کم است.

انواع مکمل سوخت

با یک جستجوی اینترنتی ساده می‌توان اطلاعات زیادی درباره انواع مکمل‌های سوختی متوجه شد.

برای مثال، فروش بنزین دارای سرب از سال ۲۰۰۰ متوقف شد. برای صاحبان خودروهایی که پیش از سال ۱۹۹۲ ساخته شده‌اند، این احتمال وجود دارد که موتور آن‌ها برای کار با بنزین بدون سرب باید تغییر کند، اما یک مکمل سوختی دارای سرب می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

آب و هوای سرد

اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید و یک خودرو دیزلی دارید، می‌توانید از مکمل‌هایی استفاده کنید که از یخ‌زدن سوخت دیزلی در مخزن جلوگیری می‌کنند. اگر قصد دارید خودرو خود را به مدت طولانی در پارکینگ قرار دهید، یک مکمل سوختی دیگر به شما کمک می‌کند تا پس از مدت‌ها، خودرو خود را به راحتی روشن کنید.

اثربخشی

اگرچه برخی از نمونه‌های مکمل سوخت روی عملکرد خودرو تاثیر مثبت دارند، اما باید از مکمل‌هایی که وعده کاهش مصرف سوخت را می‌دهند اجتناب کرد. در واقع هر مقدار هزینه‌ای که قصد دارید با کاهش مصرف سوخت آن را نپردازید، با خرید خود مکمل آن را پرداخت کرده‌اید.

پیشنهاد می‌شود بببینید: آیا مکمل‌های بنزین باعث افزایش عدد اوکتان می‌شوند؟ [فیلم مستند]

طبق آزمایش‌های مستقلی که صورت گرفته، این مکمل‌ها نه‌تنها نمی‌توانند قدرت موتور را افزایش دهند، بلکه ممکن است هزینه سوخت را تا ۵۰ درصد افزایش دهند. بسیاری از آن‌ها ادعا می‌کنند عدد اکتان سوخت را افزایش می‌دهند، اما حتی موفق نمی‌شوند اکتان بیشتری نسبت به بنزین سوپر ارائه دهند.

گزینه‌های جانشین مکمل سوخت

در واقع اگر خودرویی دارید که کمتر از ۱۰ سال کار کرده و به خوبی از آن مراقبت کرده‌اید، هیچ نیازی به استفاده از مکمل سوخت ندارید، چون سیستم الکترونیکی و سوختی خودرو بهینه‌سازی شده تا بهترین ترکیب عملکرد و کارایی را ارائه دهند. سوال مهمی که پیش می‌آید این است که اگر مکمل‌های سوختی این‌قدر خوب هستند، چرا خودروسازان استفاده از آن‌ها را توصیه نمی‌کنند؟

اگر احساس می‌کنید خودرو شما به کمی تقویت نیاز دارد، می‌توانید از سوخت با عدد اکتان بالاتر نسبت به اکتان ۹۵ معمولی استفاده کنید. امروزه حتی سوپرمارکت‌ها (البته نه سوپرمارکت‌های ایرانی) هم سوخت با اکتان ۹۹ را عرضه می‌کنند و به نظر می‌آید تاثیر این سوخت خیلی بیشتر از مکمل‌های سوختی باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد