موضوعات داغ

نگاهی به چری تیگو ۸ در بازار ایران؛ رقیب جدید هیوندای سانتافه + فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

پانزده سال پیش مصرف‌کنندگان بازار خودرو ایران با محصولی از برندی تازه به نام ام وی ام آشنا شدند که توسط یک خودروساز خصوصی به نام مدیران خودرو به بازار عرضه می‌شد. امروز پس از گذشت بیش از 15 سال، مدیران خودرو به یکی از خودروسازان بزرگ و مطرح کشور تبدیل شده و سبد محصولات این شرکت نیز از همیشه پربارتر است.

اکنون محصولات مختلفی با برند ام وی ام و چری از این شرکت به تولید می‌رسند. چری تیگو 5 به یکی از کراس‌اوورهای پرفروش بازار تبدیل شده و چری تیگو 7 نیز زمینه‌ساز آشنایی مشتریان ایرانی با مفهومی به نام کراس‌اوور لوکس شده است.

چری تیگو 8

از سوی دیگر دامنه فعالیت‌های مدیران خودرو نیز روز به روز با عرضه محصولاتی همچون ام وی ام X55 و چری آریزو 6 گسترش می‌یابد و این شرکت در تدارک است تا همواره سبد محصولات خود را گسترش دهد. جدیدترین محصول این شرکت در آینده نزدیک، چری تیگو 8 خواهد بود.

چری تیگو 8، پرچمدار جدید

از زمان معرفی چری تیگو 7 به عنوان یک کراس‌اوور لوکس در سال 1396، این خودرو به عنوان پرچمدار محصولات چری شناخته می‌شد. چری تیگو 7 با راهیابی به بازار کشورهایی همچون ایران به رقیب ارزان‌تر هیوندای توسان و کیا اسپورتیج تبدیل شد و با ارائه توانایی‌های فنی قابل توجه و قیمت اقتصادی، رقبای کره‌ای خود را به چالش کشید.

چری تیگو 8

با این حال جاه طلبی‌های شرکت چری انتهایی ندارد، چرا که این خودروساز دولتی چین تصمیم گرفته تا خود را تا سطحی برابر با دیگر رقبای بین‌المللی بالا بکشد. علاوه برآن چری تصمیم ندارد تا از رقابت با دیگر خودروسازان مطرح چینی همچون بی وای دی، هاوال و جیلی عقب بماند.

حدود یک‌سال پس از معرفی و عرضه انبوه چری تیگو 7 به بازار، این شرکت از محصول جدید خود با نام چری تیگو 8 پرده برداشت. چری تیگو 8 یک شاسی بلند سایز متوسط با هفت صندلی است که قرار است رقیب اقتصادی خودروهایی همچون هیوندای سانتافه و کیا سورنتو باشد.

همچنین بخوانید: چری تیگو 8 در حال تست و بررسی در خیابان‌های تهران دیده شد + عکس

با توجه به کمیاب بودن شاسی بلندهای هفت نفره در بازار خودرو ایران، حضور خودرویی همچون چری تیگو 8 می‌تواند جان تازه‌ای به این بخش از بازار ببخشد. این خودرو هم اکنون در بازار کشورهایی همچون فیلیپین به فروش می‌رسد و با توجه به مشاهده عکس‌های چری تیگو 8 در حال تست و بررسی در کشورمان، بزودی شاهد رونمایی رسمی از این محصول توسط مدیران خودرو خواهیم بود.

نگاهی به طراحی چری تیگو 8

چری تیگو 8 از زبان طراحی جدید این شرکت موسوم به چهره ببر بهره می‌برد که این مشخصه‌ها از چراغ‌های جلو چری تیگو 8 معلوم می‌شوند. جلوپنجره‌ بزرگ مشبک و مشکی رنگ به همراه نوار دی‌لایت‌های روی سپر، چهره چری تیگو 8 را زیباتر از هر محصول دیگری از چری جلوه می‌دهند.

به نظر می‌رسد الگوی طراحی جلوپنجره چری تیگو 8 آن‌قدر موفق عمل کرده که این شرکت تصمیم گرفته تا سایر کراس‌اوورهای اخیر خود را شبیه به چری تیگو 8 طراحی کند، برای مثال چری تیگو 5x که در کشورمان به نام ام وی ام X55 شناخته می‌شود، شبیه به نسخه‌ای کوچکتر از چری تیگو 8 به نظر می‌رسد.

چری تیگو 8

در نمای جانبی طراحان از رینگ‌های 18 اینچی آلومینیومی برای چری تیگو 8 استفاده کرده‌اند که این خودرو را هم‌سطح سایر شاسی بلندهای متوسط قرار می‌دهد. قسمت عقب چری تیگو 8 نیز یادآور کراس‌اوورهای اروپایی است و استفاده از زبان طراحی مشابه با محصولاتی همچون رنو کولئوس را می‌توان در این قسمت مشاهده کرد.

بررسی کابین چری تیگو 8

با ورود به کابین چری تیگو 8 خود را در فضایی راحت و مناسب حس خواهید کرد. در حقیقت چری سعی نکرده تا کابین تیگو 8 را لوکس و تجملاتی طراحی کند، بلکه آن را به مکانی مناسب و دوست داشتنی برای برقراری ارتباط با خانواده و دوستان تبدیل کرده است.

مواد استفاده در ساخت کابین چری تیگو 8 کیفیت مناسبی دارند و به خصوص هنگام شب جلوه زیباتری پیدا می‌کنند. برای افرادی که علاقمند به استفاده از نور طبیعی هستند، یک سقف پانوراما تدارک دیده شده که در هر زمان از روز می‌تواند نورپردازی محیط داخلی را برعهده بگیرد.

همانند بسیاری دیگر از خودروهای روز، اصول طراحی مینیمال در خلق کابین چری تیگو 8 رعایت شده و می‌توان گفت تقریبا هیچ دکمه‌ای در قسمت تنظیمات سیستم تهویه و سیستم سرگرمی دیده نمی‌شود. قسمت‌هایی که در دسترس سرنشینان قرار دارد از پلاستیک نرم و چرم ساخته شده و استفاده از پلاستیک خشک به نقاط دور از دسترس محدود شده است.

چری تیگو 8

ارگونومی کابین نیز نسبتا قابل قبول است و بنابر گزارش رسانه‌های خودرویی آسیایی، صندلی‌ها راحت بوده و برای سواری‌های طولانی مدت قابل اعتماد هستند. همان‌طور که کمی قبل اشاره شد، چری تیگو 8 هفت نفره است و سه ردیف صندلی دارد و مشابه هیوندای سانتافه هفت نفره، ردیف سوم تنها برای کودکان یا افراد کوتاه قد مناسب خواهد بود.

فضای صندوق عقب تیگو 8 در حالت عادی مناسب ارزیابی می‌شود اما اگر نیاز به فضای بیشتری داشته باشید، می‌توانید با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم فضای بار را به 890 لیتر افزایش دهید. این فضا پس از خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به 1900 لیتر افزایش خواهد یافت.

امکانات چری تیگو 8

چری تیگو 8 در بازار کشورهای آسیایی معمولا با تریم EX عرضه می‌شود. این نسخه به امکاناتی از قبیل صفحه نمایش لمسی 10.25 اینچی، دوربین 360 درجه، بلوتوث، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی راننده و سرنشین جانبی، سیستم تهویه با کنترل دوگانه و کروز کنترل مجهز است.

اما جذاب‌ترین آپشن چری تیگو 8 به ساعت هوشمند این خودرو مربوط می‌شود که نقش سوئیچ را ایفا می‌کند. برای باز و بسته کردن درب‌ها خودرو یا استارت زدن نیاز به لمس هیچ دکمه‌ای نیست و تنها کافی است تا این ساعت را شارژ نگه داشته و آن را بپوشید. با استفاده از این ساعت همچنین می‌توان شیشه‌ها را پایین داد یا درب عقب را باز کرد. راه اندازی موتور نیز توسط این ساعت امکان پذیر است.

شش کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ABS و EBD، کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل حرکت در سربالایی، سیستم نمایشگر فشار باد تایرها، ایزوفیکس و سیستم ضد سرقت الکترونیکی نیز امکانات ایمنی چری تیگو 8 را تشکیل می‌دهند.

مشخصات فنی چری تیگو 8

پیش از عرضه رسمی چری تیگو 8 به بازار، حدس و گمان‌هایی در خصوص پیشرانه مورد استفاده برای این خودرو در جریان بود. به نظر می‌رسد چری تصمیم گرفته تا از همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژری که در سایر محصولاتش استفاده کرده برای چری تیگو 8 بهره ببرد.

چری تیگو 8

این پیشرانه با حجم دقیق 1498 سی‌سی، حداکثر 170 اسب‌بخار قدرت و 250 نیو‌تن‌متر را آزاد می‌کند. با توجه به ذات اقتصادی چری تیگو 8، گیربکس نه سرعته CVT نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را برعهده دارد. مصرف سوخت چری تیگو 8 بسته به شرایط رقمی بین 7.5 الی 10 لیتر در صد کیلومتر برآورد می‌شود که برای یک شاسی‌بلند متوسط مطلوب ارزیابی می‌شود.

قیمت چری تیگو 8

قیمت چری تیگو 8 در حال حاضر در کشوری همچون فیلیپین، حدود 26000 دلار برای تیپ نیمه فول لاکچری و 27500 دلار برای تیپ تمام فول EX تعیین شده است. با توجه به نرخ فعلی ارز و قیمت خودروهای چری و ام وی ام، بایستی منتظر تعیین قیمت چری تیگو 8 در محدوده 700 میلیون تومان باشیم.

چری تیگو 8

چری تیگو 8 در بازار خودرو ایران بی‌رقیب خواهد بود و به نظر نمی‌رسد دیگر شرکت‌های خودروسازی در کوتاه مدت اقدام به عرضه یک شاسی بلند متوسط هفت نفره بنمایند. از سوی دیگر و با توجه به توقف واردات خودرو طی دو سال اخیر و عدم بهره‌مندی ایرانیان از نسخه‌های بروزتر هیوندای سانتافه و کیا سورنتو، چری تیگو 8 قادر است تا توجه مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کند. ارایه شرایط فروش اقساطی مدیران خودرو نیز مشوق دیگری برای خرید چری تیگو 8 در آینده نزدیک خواهد بود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/27
آفرین به تلاش و پشتکارشون .