موضوعات داغ

بررسی فنی و تجربه رانندگی با یاماها YZF-R25، فرزند خلف R1

4 آذر 1399

کمتر موتورسوار و علاقمند به موتورهای ریس و اسپرت را می‌توان پیدا کرد که نام‌هایی چون سوزوکی هایابوسا، کاوازاکی H2r، ب ام و S1000RR، ساخته‌های زیبای دوکاتی و البته یاماها R1 را نشناسد. یاماها R1 همیشه از رکوردداران شتاب در بین رقبای خود به شمار آمده و در لیست سریع‌ترین‌ها، همیشه حضور داشته و دارد. بعد از تولد این موتورسیکلت تا حدودی رویه نامگذاری محصولات یاماها تغییر کرد و چندین سال است که سبک وزن‌های این شرکت نیز نام‌هایی همچون پدر قدرتمند و مشهور خود گرفته‌اند. فرصتی دست داد تا یکی از این فرزندان خلف و شایسته یعنی یاماها R25 را از نزدیک ملاقات کنیم.

آشنایی با یاماها R25

یاماها R25 در سال 2014 معرفی شده و در سال 2017 با به پایان رسیدن عمر نسل اولش، تولید نسل دوم خود را آغاز کرد. این موتور اساساً یک R1 کوچک است، تند و تیز در کلاس خود با ظاهری تهاجمی و زیبا که رگه‌هایی از طراحی پدر خود را دارد. این موتورسیکلت اساساً با مدل R3 یاماها که در واقع پیشرانه‌ای 321 سی‌سی دارد، تفاوتی نداشته و چون یک موتورسیکلت در کلاس 250 سی‌سی با حجم دقیق 249 سی‌سی است، نام R25 را برای آن در نظر گرفته‌اند تا در نامگذاری خاص یاماها با کمی تغییر، جای بگیرد. یاماها R25 در اندونزی تولید می‌شود که یکی از سایت‌های تولیدی استراتژیک یاماها به شمار می‌آید و محصولات دیگری از این ژاپنی را نیز روی خط تولید دارد. در واقع R25 یک نسخه جمع و جور و سریع در کلاس موتورسیکلت‌های اسپرت کم‌حجم است تا افرادی که خواهان داشتن یک موتورسیکلت در این کلاس هستند اما نیازی به داشتن پیشرانه‌های حجیم ندارند را جذب کند. در کشور ما نیز بعد از آزادسازی واردات موتورهای تا حجم 250 سی‌سی، این ساخته یاماها توسط نماینده‌اش یعنی نیروموتور به دست علاقمندانش رسید تا با هموطنان خودش و به خصوص ساخته‌های کاوازاکی رقابت کند. در ضمن مثل دیگر محصولات اسپرت یاماها، نسخه کلاس نیکد این موتور نیز از یکسال بعد از تولد R25، طراحی و تولید شد که با نام MT25 شناخته می‌شود.

نمای ظاهری

یاماها R25 از سال 2018 با یک فیس‌لیفت و تغییر در طراحی عرضه شده که مهم‌ترین شاخصه این تغییر در ساده‌تر شدن نمای تهاجمی چراغ‌های جلو است. چراغ‌های دوگانه بزرگ با کمی ساده‌تر شدن، از هم فاصله گرفته و در مقابل، کانال هوادهی بین آن‌ها بزرگ‌تر شده تا هوای بیشتری به سمت پیشرانه بفرستد. البته نکته‌ای که در این وسط باید به آن اشار داشت، فاصله گرفتن کله چراغ جلو با گلگیر جلو است که این فاصله ایجاد شده ناشی از زاویه رو به بالای کله چراغ جلو و البته اندازه کوتاه پیش آمدگی آن است. هرچند که این فاصله ایجاد شده کمی از زیبایی موتور از نمای روبرو می‌کاهد اما این رویه‌ای است که یاماها در تمام مدل‌های خود در این کلاس پیش گرفته تا هوای بیشتری به سمت پیشرانه و رادیاتور گسیل شود و عبور این هوا از مجاری بغل به سمت بیرون، چسبندگی خوبی به موتور در سرعت‌های بالا بدهد. از دیگر قسمت‌هایی که در سری جدید و فیس‌لیفت R25 تغییر کرده است، قسمت نشانگرهای آن است که از مدل آنالوگ و دیجیتالی که طرحی شبیه به دیگر اعضای خانواده‌اش داشت، با یک نمونه کاملاً دیجیتالی جایگزین شده که این تغییر را در دیگر اعضای سری R یاماها نیز می‌توان دید. در این صفحه نمایش بزرگ که شبیه به یک تبلت است، اطلاعاتی مثل میانگین مصرف سوخت، دنده درگیر، دمای آب پیشرانه، مقدار سوخت باقیمانده، ساعت، زمان سرویس، دور موتور، سرعت و ... در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

توضیحات

یاماها R25 با یک طراحی جذاب برای بسیاری از افرادی که به دنبال داشتن یک موتورسیکلت اسپرت حجم پایین هستند، می‌تواند جذاب و کافی باشد. چهره‌ای خشن با چراغ‌های دوتایی در کنار فلاپ‌های زیبای بدنه، چراغ‌های LED و یک طراحی خاص با رعایت کامل اصول آیرودینامیک، به این موتورسیکلت یک چهره عضلانی و زیبا داده است. باک سوخت دارای یک طرح زیبا و حساب شده تا راننده بتواند به راحتی در سرعت‌های بالا، خود را روی آن خم کرده و در فرورفتگی‌های بغل آن، زانوی خود را قرار دهد. در همراهی با این طراحی خوب، زین و نشیمن این موتورسیکلت نیز کاملاً حساب شده و حرفه‌ای طراحی شده است. زین با داشتن ارتفاع 780 میلی‌متری از زمین، برای طیف گسترده‌ای از افراد میان‌قد تا بلندقد قابل استفاده است که در واقع این ارتفاع زین را می‌توان در بسیاری از موتورسیکلت‌ها امروزه دید و به نوعی به یک استاندارد تبدیل شده است. از زیبایی‌های دیگر این موتورسیکلت در شاسی مات شده آن است. رنگ شاسی کلاً در تمام مدل‌های R25 به رنگ مشکی مات است که چهره‌ای خشن‌تر و اسپرت‌تر به آن می‌دهد.

مشخصات فنی و حرکتی

یاماها R25 از یک پیشرانه دو سیلندر خطی به حجم 249 سی‌سی بهره می‌برد. این پیشرانه انژکتوری چهار زمانه، آب خنک و با دو میل سوپاپ و 8 سوپاپ است و از نوع کارتر خشک نبوده و همانند طرح رایج پیشرانه‌ها، کارتر روغن آن در زیر پیشرانه است. بالاترین قدرت تولیدی آن برابر با 35.5 اسب بخار در کنار بیشترین گشتاور به مقدار 22.6 نیوتن‌متر است که با زنجیر و از طریق یک گیربکس 6 سرعته به چرخ عقب می‌رسد. این قدرت و گشتاور برای موتورسیکلتی که وزن کامل آن با آب و روغن، تنها 166 کیلوگرم وزن دارد، باعث می‌شود تا بتواند به آن شتاب صفر تا صدی در حدود کمتر از 7 ثانیه داده و توانایی رسیدن به بیشترین سرعت بالاتر از 170 کیلومتر در ساعت را داشته باشد.

توضیحات

قلب تپنده یاماها R25 در واقع یک پیشرانه شاتون کوتاه است که مهم‌ترین ویژگی این نحوه طراحی موتور، رسیدن به دورهای بالا در کنار شتاب‌گیری سریع است. این پیشرانه با داشتن دهانه سیلندر 60 میلی‌متری و کورس پیستونی برابر با 44.1 میلی‌متر، در رده‌بندی طراحی پیشرانه در دسته Over Square ها جای می‌گیرد که در اصطلاح عامیانه به آن‌ها شاتون کوتاه می‌گوییم. مهم‌ترین ویژگی این نحوه طراحی در رسیدن به ماکزیمم قدرت و گشتاور تولیدی در دورهای بالاست که باعث می‌شود تا لذت رانندگی با این موتورسیکلت بیشتر شده و ذات اسپرتی خود را بیشتر نمایش دهد. این پیشرانه می‌تواند تا 14 هزار دور در دقیقه دوران کند که خود نشان از کیفیت بالای ساخت و مهندسی این محصول ژاپنی دارد تا هرچه بیشتر لذت اسپرت بودن خود را به راکبش منتقل نماید. این پیشرانه دو سیلندر دارای میل لنگی 180 درجه است تا با یک بالانسر بتواند در تمام دورهای موتور چه در دورهای پایین و چه بالا، کاملاً آرام و متعادل باشد. به این ترتیب رفتار این پیشرانه 249 سی‌سی چه در دورهای پایین و چه بالا کاملاً نرم و بدون لرزش است که البته از کیفیت عالی ساخت گیربکس آن نیز نباید گذشت. در ساخت این پیشرانه از پیستون‌های فورج شده به همراه سیلندر با جداره کم اصطکاک استفاده شده تا تحمل بالاترین فشارها را داشته و کمترین هدر رفت انرژی را در آن ببینیم. همچنین میل سوپاپ‌های آن به صورت مستقیم با میل لنگ در ارتباط هستند و در پوسته بادامک‌های روی آن‌ها تا حد بسیار زیادی سخت کاری صورت گرفته تا کمترین سایش را در طول زمان داشته باشند.

شاسی از فولاد با تحمل کشش بالا و در عین حال سبک وزن ساخته شده است. این ترکیب اجازه می‌دهد تا هم شاسی تحمل قدرت و گشتاور پیشرانه را داشته باشد و هم در عین سبک وزن بودن، هندلینگ موتور را بهبود بخشد. در کنار این شاسی سبک وزن فولادی، تقسیم وزن 50- 50 بین عقب و جلوی موتورسیکلت و فاصله محوری 1380 میلی‌متری آن که دقیقاً برابر با برادر بزرگ خود یعنی R6 است، یک ترکیب عالی برای تعادل و بالانس بودن را ایجاد می‌کند که نتیجه همه این موارد، خوش‌دستی و هندلینگ بالای این موتور است. در واقع در DNA سری R محصولات یاماها، فاصله محوری بالا همیشه مد نظر قرار دارد تا هم راننده در فاصله بیشتری از چرخ عقب قرار گیرد و هم پایداری موتورسیکلت در مسیرهای صاف و پیچ و خم‌ها، بیشتر باشد. این هدف با طراحی دوشاخه کشیده عقب به دست آمده است.

توضیحات

رینگ‌ها نیز از آلیاژ آلومینیوم سبک وزن ساخته شده و طرح آن نیز شبیه به مدل افسانه‌ای R1 در نظر گرفته شده که البته در تمام سری R یاماها دیده می‌شود. یعنی رینگ‌های 17 اینچی 10 پره که از پنج پره دوبل ساخته شده است. روی هر کدام از رینگ‌ها نیز یک دیسک ترمز قرار گرفته که در جلو به اندازه 298 میلی‌متر و در عقب، 220 میلی‌متر قطر دارد که توانایی بسیار بالایی برای توقف این موتورسیکلت در هر شرایطی دارند.

جمع بندی

در حال حاضر این ساخته یاماها فقط از سوزوکی GSX-250R قوی‌تر بوده و در پس دو رقیب دیگرش یعنی هوندا CB250RR و کاوازاکی نینجا 250 قرار دارد. اما از قدیم، ساخته‌های یاماها به گردن کلفت بودن و استحکام بالا مشهور بوده و از این نظر برای افرادی که به دنبال داشتن یک ژاپنی سرسخت و البته متفاوت هستند، یاماها R25 یک پیشنهاد وسوسه کننده خواهد بود. البته در این میان یک گزینه دیگری به نام KTM RC250 مطرح است که موتورسیکلتی تک سیلندر بوده که عملکرد خوبی نیز دارد و برای افرادی که به دنبال داشتن یک موتورسیکلت اسپرت و ریس خاص و متفاوت هستند، گزینه خوبی است. ضمن اینکه قیمت کمتری نیز از رقبای آسیایی خود دارد هرچند که مثل آن‌ها حداقل در زمینه موتورهای اسپرتی، شناخته شده و مشهور نیست و عمده معروفیت خودش را در کلاس‌های تریل، کراس و نیکد دارد. اما در پایان در مورد این ساخته یاماها باید گفت که این موتور اصلاً در پیست و مسابقات، دست و پا بسته نبوده و شتاب بسیار خوبی در حد رقبای قدرتمندش ارائه خواهد کرد که در هماهنگی با هندلینگ بی‌نظیرش، می‌توان از آن یک برنده ساخت. در حال حاضر برای خرید یک نمونه صفر کیلومتر از این موتورسیکلت زیبا باید در حدود 270 میلیون تومان پرداخت کرد.

در انتها جا دارد از جناب آقای رضا سوداگر جهت همکاری ایشان برای تهیه این گزارش از خودروبانک کمال تشکر را داشته باشیم.

نام موتور سیکلتیاماها YZF-R25
کلاس موتور سیکلتاسپرت ریس
مدل ساختاز 2014 میلادی
حجم پیشرانه / سیکل احتراق249 سی سی / چهار زمانه
سیستم تزریق سوختانژکتوری EFI
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپدو سیلندر / 8 سوپاپ
بیشترین قدرت @ دور موتور35.5 اسب بخار@12000 rpm
بیشترین گشتاور @ دور موتور22.6 نیوتن متر@10000 rpm
ضریب تراکم11.6به یک
بیشترین سرعت (کیلومتر در ساعت)173 km/h اعلامی کارخانه
استاندارد آلایندگییورو4
نوع خنک کاری پیشرانهآب خنک
نوع استارتالکتریکی
وزن کامل با سیالات (کیلوگرم)166
نوع گیربکس6 سرعته دنده ای
نوع کلاچروغنی چند صفحه ای
سیستم انتقال قدرتزنجیری
حجم باک سوخت14.3 لیتر
ذخیره بنزین3 لیتر
مصرف سوخت (L/100km)حدود 3.3 لیتر
ترمز جلوتک دیسک به قطر 298 میلیمتر
ترمز عقبتک دیسک به قطر 220 میلیمتر
عملگر ترمزنیروی هیدرولیک
طول/ عرض/ ارتفاع (میلیمتر)2090 / 720 / 1135
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1380 میلیمتر
ارتفاع زین از زمین (میلیمتر)780
ارتفاع کف موتور از زمین(میلیمتر)160
سیستم تعلیق جلو / عقبتلکسوپی جفت معکوس/تلسکوپی تکی

32 عکس

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/6
اقا عالی مرسی واقعا که توی این بازار بیشتر میرین سراغ این سبک کاری و کمتر به اشغال های بازار میپردازین به نظرم مورد بعدی میتونه duke ktm یا حتی rc250 باشه
موفق باشین مثل همیشه عالی بودین...