موضوعات داغ

پس از خرید خودرو کارکرده داخلی، چه هزینه‌هایی در انتظار شما خواهد بود؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بازار خودرو ایران این روزها از همیشه آشفته‌تر است و از سوی دیگر میزان تقاضا برای خرید خودرو به شدت افزایشی است. در سوی دیگر نیز دو شرکت بزرگ خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا قادر به تامین تقاضای بازار نیستند و به همین دلیل از روش‌های سرکوب تقاضا استفاده می‌کنند تا بلکه بتوانند تعادل بین عرضه و تقاضا را برقرار سازند.

خودروهای مونتاژی با برندهای چینی که توسط خودروسازان خصوصی به فروش می‌رسند نیز گران‌تر از حدی هستند که مصرف‌کنندگان معمولی قدرت خرید آن‌ها را داشته باشند. در شرایطی که چهار میلیون نفر برای فروش فوق العاده ایران خودرو با ظرفیت ده هزار نفر شرکت می‌کنند، برای مصرف کننده واقعی راهی به جز خرید اتومبیل کارکرده وجود ندارد.

اگر شرایط بازار خودرو ایران طی چند سال اخیر را پیگیری کرده باشید، حتما می‌دانید که در دوره نسبتا پررونق خودروسازی ایران یعنی در فاصله سال‌های 93 تا 96، بیشترین حجم خرید و فروش خودرو در بازه 50 الی 60 میلیون تومان صورت می‌گرفت. امروزه نیز قدرت خرید اکثر مصرف‌کنندگان تغییری نکرده و خریداران قشر متوسط به سختی می‌توانند خودروهایی در بازه قیمتی بیش از صد میلیون تومان را خریداری کنند، مگر آن‌که با فروش خودرو یا سایر سرمایه‌ها و تبدیل آن‌ها به پول نقد، قدرت خرید خود را افزایش دهند.

از این رو خودروهای داخلی کارکرده، اکثر گزینه‌های موجود برای خرید بخش عمده‌ای از مصرف‌کنندگان را به خود اختصاص داده‌اند. مدل‌های کارکرده خودروهایی نظیر پراید، تیبا، سمند، پژو 405 و پژو پارس سهم عمده‌ای در بخش آگهی‌های دیوار دارند و اکثر آگهی‌های فروش خودرو را به خود اختصاص داده‌اند. حجم خرید و فروش این خودروها نیز نسبتا بالا است و البته طی سال گذشته افزایش قیمت قابل توجهی را نیز تجربه کرده‌اند.

خودرو کارکرده مناسب برای هر خریدار

هرکدام از خودروهای داخلی موجود در بازار برای هدفی مشخص خریداری شده یا فروخته می‌شوند. برای مثال محصولات خانواده پراید مناسب افرادی است که استفاده آن‌ها از خودرو معطوف به مسیرهای درون‌شهری است و نمی‌خواهند مبالغ گزافی را صرف تعمیر و نگهداری خودرو کنند. پراید یکی از خوش‌فروش‌ترین خودروهای داخلی است و به بیان اهالی بازار، با پول نقد برابری می‌کند. به همین دلیل تقاضای سفته بازانه بسیاری پیرامون خرید و فروش پراید وجود دارد.

خانواده محصولات پژو 405 و پژو پارس نیز مناسب خریدارانی است که از خودرو استفاده‌های خانوادگی دارند یا آن‌که از مالکیت خودروهای کوچک همچون پراید خسته شده‌اند و به دنبال خودرویی بزرگتر، قدرتمندتر و ایمن‌تر هستند. در این خانواده پژو پارس محصولی بسیار محبوب است و قیمت آن تورم قابل توجهی دارد اما همچنان به علت ظاهر جذاب‌تر و امکانات بیشتر نسبت به پژو 405، در جلب توجه مشتریان موفق‌تر ظاهر شده است.

پژو 405

خانواده محصولات سمند شامل سمند معمولی، سمند LX و سورن نیز بخش دیگری از بازار خودروهای کارکرده داخلی را به خود اختصاص داده‌اند. این خودروها بهترین گزینه برای افرادی هستند که به قصد مصرف اقدام به خریداری خودرو می‌کنند. به طور معمول یک مدل سمند از پژو 405 همسن خود گران‌تر و از پژو پارس هم‌دوره خود ارزان‌تر است، در حالی‌که امکانات رفاهی مشابهی نسبت به پژو پارس سال دارد و از این رو اگر به هدف مصرف اقدام به خریداری خودرو کرده‌اید، محصولات سمند گزینه مناسبی برای شما خواهند بود. سورن نامحبوب‌ترین محصول خانواده سمند است و تقاضای قابل توجهی برای خرید آن وجود ندارد، چرا که مشتریان تفاوت چندانی میان این خودرو و سمند LX قائل نیستند و البته چهره سورن در شکل‌گیری تفکر منفی مشتریان بی تاثیر نبوده است.

سمند

و در پایان محصولات خانواده پژو 206 قرار دارند که از محبوبیت بسیار بالایی در بین خریداران اقشار متوسط برخوردار هستند. جوانان و خانواده‌های کوچک عمده خریداران این خودروها را تشکیل می‌دهند و البته تقاضای سفته بازانه سبب شده که تورم قیمت پژو 206 نسبت به رقبایی همچون تیبا و ساینا بسیار بیشتر باشد. با وجود محبوبیت بسیار زیاد پژو 206 در دو نسخه هاچ‌بک و صندوقدار، یافتن گزینه‌هایی با بدنه سالم و مشخصات فنی قابل قبول کار راحتی نیست.

مخارج اولیه و ثانویه پس از خرید خودرو

اگر موارد مربوط به هزینه‌های قانونی خرید خودرو نظیر تعویض پلاک و انتقال مالکیت سند خودرو را نادیده بگیریم، پس از خرید نخستین هزینه شما در حوزه تعویض روغن و فیلترها خواهد بود. این لوازم مصرفی باید در مدت زمان مشخصی تعویض شوند و عدم تعویض به موقع آن‌ها، تاثیر قابل توجهی بر میزان سلامت خودرو خواهد داشت. در صورتی که ایرادی در قسمت موتوری خودرو وجود داشته باشد، این مساله را در تعویض روغن یا فیلترها متوجه خواهید شد البته توصیه می‌شود که با توجه به قیمت گزاف خودرو و کاهش قدرت خرید اکثر مردم، پیش از خرید نهایی نسبت به انجام کارشناسی خودرو اقدام کنید. هزینه تعویض روغن و فیلترهای مربوطه بسته به نوع خودرو و کیفیت اقلام مصرفی، رقمی بین 100 الی 600 هزار تومان خواهد بود که در صورت استفاده از روغن موتور خارجی این مبلغ افزایش خواهد یافت.

لنت‌های ترمز نیز دیگر لوازم مصرفی خودرو هستند که بایستی پس از خرید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کرد. لنت‌های ترمز قطعات گران‌قیمتی نیستند و با صرف هزینه معقولی در حدود 100 الی 200 هزار تومان، قادر به خرید لنت ترمز باکیفیتی برای اتومبیل خود هستید. با این حال در صورتی که خساست به خرج دهید و از لنت‌های ترمز تا پایان عمر مفید استفاده کنید، دیسک‌ها یا کاسه‌های ترمز خودرو شما دچار مشکل شده و هزینه‌ای بین 700 هزار الی دو میلیون تومان را به جیب شما اعمال خواهد کرد.

پژو 206 و پراید

سومین هزینه اساسی خودرو به لاستیک‌ها مربوط می‌شود. حتما می‌دانید که بازار لاستیک کشور مدت‌ها است که دچار آشفتگی شده و خرید لاستیک مناسب برای مالکان خودروها به راحتی امکان پذیر نیست. خرید لاستیک دست دوم گزینه اقتصادی پیش روی افراد در این مواقع است که به دلایل مختلفی پیشنهاد نمی‌شود. برای خرید لاستیک نیاز به تامین بودجه‌ای بین دو الی چهار میلیون تومان خواهید داشت و اگر به دنبال خرید لاستیک از برندهای معتبر یا سایزهای پهن هستید، نیاز به پرداخت هزینه بیشتری خواهید داشت.

مدت زمان باقی مانده از بیمه خودرو عاملی تاثیرگذار در قیمت خودرو است و تخفیفات بیمه نیز برای خریداران مهم تلقی می‌شوند. با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو، قیمت بیمه هم افزایش قابل توجهی پیدا کرده است که در صورت عدم وجود تخفیفات، ناچار به پرداخت هزینه‌های گزافی خواهید شد. با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو طی مدت اخیر، پیشنهاد می‌شود بندهای اضافه بیمه نامه را نیز فعال کنید و علاوه برآن نسبت به خرید بیمه بدنه خودرو نیز اقدام نمایید.

پیشنهاد مطالعه: آیا لاستیک‌های دست دوم قابل اعتماد هستند؟ نگاهی به مزایا و معایب لاستیک دست دوم

اگر از هزینه‌های حیاتی خودرو عبور کنیم، به سایر هزینه‌هایی می‌رسیم که افراد برای لذت بیشتر از استفاده خودرو انجام می‌دهند. خودروهای داخلی سال‌ها است که در کشورمان به تولید می‌رسند و به حداقل امکانات رفاهی مجهز هستند، بنابراین خریداران سعی می‌کنند با افزودن برخی امکانات رفاهی همچون سیستم صوتی، نمایشگر یا چراغ‌های فانتزی تجربه بهتری از مالکیت یک خودرو با تکنولوژی دهه نود میلادی را برای خود فراهم کنند. خرید یک سیستم صوتی مطلوب این روزها برای شما هزینه بسیاری در بر خواهد داشت و با توجه به میزان بودجه‌ای که برای این کار صرف می‌کنید، بین 2 الی 10 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.

در نهایت باید گفت که هزینه‌های پس از خرید یک خودرو دست دوم داخلی همچون سمند، پژو یا پراید مبلغی بین 7 الی 20 میلیون تومان خواهد بود که این رقم بسته به میزان حساسیت شما در مورد نگهداری از خودرو تغییر می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به خرید خودرو، سایر هزینه‌های آشکار و پنهان خرید خودرو را محاسبه کنید تا در آینده دچار مشکلات خواسته یا ناخواسته نشوید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد