موضوعات داغ

چگونه افت ارزش خودرو را در یک تصادف دریافت کنیم؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

داشتن خودرو در کنار مزایای خود گرفتاری هایی نیز دارد که یکی از آن ها موضوع تصادف است. در تصادف چه مقصر باشید چه نباشید، برای شما مسئله مالی به وجود می آید و شما در یک پروسه حقوقی و اداری قرار می گیرید. در هنگام تصادف با خودروهای لوکس و نو چه شما مالک باشید یا مالک خودروی مقابل، مسئله افت قیمت خودرو به میان می آید.

به گزارش خودروبانک و به نقل از روزنامه هفت صبح، حتما تاکنون دیده اید که برای خرید خودرو آن را به مراکز تست رنگ می برند تا مشخص شود این خودرو تصادف داشته یا نه و برای این موضوع کارشناس استخدام می کنند. در صورت مشخص شدن تصادفی بودن خودرو طبیعتا این خودرو با افت قیمت مواجه خواهد شد و با قیمتی ارزان تر به فروش می رسد. در ادامه چند مورد را در این خصوص مرور می کنیم.

1- ابتدا باید بدانیم که افت قیمت خودرو شامل همه خودروها نمی شود و فقط شامل خودروهای صفر به طور عرفی تا 5 سال ساخت، خودروهای خارجی با سال های ساخت بالاتر و خودروهای عتیقه می شود.

2- برای محاسبه افت قیمت خودرو ابتدا باید برای تنظیم شکایت به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و از طریق دادگاه اقدام کنید.

3- برای دریافت افت قیمت خودرو باید درخواست کننده بر اساس گزارش راهنمایی و رانندگی مقصر حادثه نباشد.

4- جهت تعیین میزان افت ارزش خودرو یک کارشناس رسمی دادگستری تعیین و میزان افت را اعلام می کنند. اگر هر کدام از طرفین به نظر کارشناسی اعتراض داشته باشند باید درخواست بررسی مجدد توسط کارشناس را دهند. هزینه کارشناس نیز بر عهده طرفین است.

5- بیمه هیچ تعهدی برای پرداخت افت ارزش خودرو ندارد و خسارت ناشی از این مورد بر عهده مقصر حادثه است.

6- گفته شده که برخی کارشناسان معیار خودروهای متعارف که در باب خسارت خودرو چند سالی است قانونی شده و در آن همه خسارت خودروهای خارجی از سوی بیمه پرداخت نمی شود را در کارشناسی خود داخل کرده و کمتر از حد واقعی، افت ارزش را برآورد می کنند. این موضوع را باید با اعتراض اصلاح کرد چرا که این دو موضوع به هم ارتباطی ندارد.

7- در آخر در صورت محکومیت شما به پرداخت خسارت، در صورت عدم تمکن مالی می توانید درخواست اعسار (نداری) دهید که در صورت اثبات در دادگاه فرد مقصر خسارت را به صورت اقساط و در برخی موارد خاص پرداخت نمی کند و دادگاه از محل منابع تعیین شده اقدام به پرداخت خسارت خواهد کرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/14
ممنون از مطالب آموزنده و کاربردی اینچنینی سایت خودروبانک ، لطفا از این گونه مطالب مربوط به قوانین و مقررات در حوزه خودرو بیشتر منتشر کنید.