موضوعات داغ

تیونینگ سنگین روی مرسدس بنز C200 در ایران، تبلور روح وحشی اشتوتگارت

28 دی 1399
عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده

تاریخچه حضور مرسدس بنز W204 در ایران

مرسدس‌بنز C کلاس نسل W204 در سال ۲۰۰۷ برای اولین‌بار به بازار خودرو معرفی شد. این نسل در مقایسه با نسل قبلی جهش بزرگی در طراحی، امکانات و ایمنی را تجربه کرده بود و به همین دلیل در زمان خود به S کلاس کوچک معروف شده بود. در همان زمان این خودرو در کد‌های مختلفی شامل C200، C280 و C350 وارد بازار کشور نیز شد و مورد استقبال قرار گرفت. مرسدس‌بنز C کلاس W204 آنقدر خودروی کامل و توانمندی بود که توانست از مشتریان جوان تا خانواده‌ها و افراد مسن را به سمت خود جلب کند و کم‌تر محصولی را در بازار می‌توان یافت که تا این اندازه در جذب قشرهای گوناگون موفق باشد.

بیشتر مدل‌های C کلاس وارد شده به کشور در این نسل کد C200 هستند که از موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر سوپرشارژر استفاده می‌کرد. موتور این خودرو با قدرت ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر در هماهنگی کامل با گیربکس خودرو قرار دارد. ترکیب این قوای فنی عالی در کنار هندلینگ و راحتی مناسبی که این خودرو دارد C کلاس را تبدیل به یکی از گزینه‌های بسیار ایده‌آل این کلاس کرده بود. در آن زمان مرسدس‌بنز تقریباً بهترین انتخاب در کلاس خود بود و رقبای اصلی آن بی ام و سری ۳ اتاق E90 و نسل قدیمی لکسوس IS300 سدان بودند.

مرسدس بنز حرکت قوی خود را در سال ۲۰۱۱ و با معرفی نسخه فیس‌لیفت شده این خودرو انجام داد. نسخه فیس‌لیفت گرچه تغییرات عمده‌ای نداشت اما با چراغ‌های جلوی جدید و داشبورد مدرن خود، تبدیل به خودروی بروز و همگام با بازار و سال تولید خود شد.

توضیحات

مدل فیس‌لیفت شده مرسدس‌بنز C کلاس با اینکه با کد مشابهی عرضه شد اما از موتور جدید مرسدس‌بنز نیز استفاده می‌کرد. در نسخه فیس‌لیفت شده، مرسدس‌بنز موتور سوپرشارژر قدیمی را با یک موتور ۱.۸ لیتری توربو شارژر عوض کرد. قدرت این دو موتور چندان تفاوتی با هم ندارد ولی موتور توربو با گشتاور ۲۷۰ نیوتن متری، کشش بیشتری را دارد.

متاسفانه ضعف عرضه در کنار ضعف قوای فنی اینبار باعث شد تا مرسدس بنز C کلاس در سایه رقیب قدرتمندی به نام بی ام و سری ۳ نسل F30 قرار بگیرد. در حالی که مرسدس بنز C کلاس دیگر جزو خودروهای قوی و سریع بازار نبود، بی ام و با عرضه کد 328i در بازار تبدیل به یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌های اسپرت سواران شد.

با وجود مسائلی که به آن‌ها اشاره شد، اما محبوبیت مرسدس‌بنز همچنان پابرجاست و علاقمندان آن کم نیستند. در ادامه به یکی از C کلاس‌های موجود در بازار کشور خواهیم پرداخت که مالک خوش ذوق آن تیونینگ سنگینی را روی خودروی خود پیاده کرده است.

تیونینگ سفارشی روی C200

همانطورکه در تصاویر می‌بینید، این C200 به طرز گسترده‌ای مورد ارتقا قرار گرفته و قطعات زیادی روی آن نصب شده‌اند. ابتدا با ظاهر خودرو شروع می‌کنیم. اصلی‌ترین قسمت ظاهری خودرو بادی کیت فیبرکربنی آن است. این بادی کیت به صورت سفارشی برای این خودرو ساخته شده و تمام بخش‌های آن شامل زیر سپرها، اسپویلر و کاپوت از جنس فیبرکربن هستند. همچنین یک پوشش برای گلگیر نیز طراحی شده که بخشی از چرخ عقب را می‌پوشاند. این بخش از C200 ما را به یاد E کلاس برابوس می‌اندازد که از گلگیر مشابهی برخوردار بود.

بخش‌های مختلف این کیت بدنه شامل سپر جلو، سپر عقب، زیر سپر، گلگیرها، کاپوت، آینه‌های جانبی و اسپویلر جلو APR Racing هستند. نکته ظاهری جالب دیگر در این مرسدس‌بنز لوگوی آن است که به صورت سفارشی با کریستال‌های سواروسکی پوشانده شده است. لوگوی مرسدس در عقب خودرو نیز از ۸۷۶ کریستال سواروسکی ساخته شده و در چراغ‌های عقب نیز مجموعاً حدود ۲۵۰۰ کریستال بکار رفته‌اند. استفاده از این کریستال‌ها را باید از جالب‌ترین جزییات این خودرو دانست. البته ایرادی هم که به این ایده می‌توان گرفت این است که دیگر نمی‌توان خودرو را در خیابان پارک کرد چون امکان سرقت لوگو وجود دارد.

توضیحات

جلو پنجره نیز دستخوش تغییر شده و مانند محصولات امروزی مرسدس بنز خطوط آن به صورت عمودی هستند. در نهایت نیز باید به اسپویلر عقب اشاره کنیم که با ابعاد بزرگ و طرح اسپرت خود یادآور خودروهای مسابقه‌ای DTM است.

رینگ‌های که در زیر این مرسدس‌بنز C200 دیده می‌شوند از برند صاحب نام ووسن Vossen هستند. از این رینگ‌های لیمیتد ادیشن تنها به تعداد محدود ۴۰۰ عدد تولید شده که نمونه‌های سوار شده روی این خودرو شماره ۱۴۸ از ۴۰۰ هستند. روی این رینگ‌ها از لاستیک‌های پیرلی استفاده شده است.

تغییراتی که توسط مالک این مرسدس بنز C200 اعمال شده‌اند محدود به ظاهر خودرو نیستند بلکه بخش فنی خودرو نیز تیونینگ شده است. یک کیت تیونینگ موتور از سری Response Control XLR ساخت شرکت ریس چیپ روی موتور نصب شده است. چیپ تیونینگ XLR دارای ۷ مرحله (درجه) مختلف است و واکنش پدال گاز را نیز بهبود می‌بخشد. از آپشن‌های این کیت امکان تنظیم کردن سطح تیونینگ با استفاده از یک اپلیکیشن روی تلفن همراه هوشمند است. ریس چیپ GTS نیز روی موتور نصب شده که می‌تواند قدرت و گشتاور موتور را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

یکی از سیستم‌های جالبی که روی این مرسدس بنز نصب شده، سیستم تزریق واترمتانول (آب و الکل) نام دارد. این سیستم که ساخت شرکت AEM است محلول واتر متانول را با استفاده از یک انژکتور تعبیه شده در مانیفولد هوا، درون مانیفولد اسپری می‌کند. پاشش این محلول به داخل ورودی هوای سیلندر سبب کاهش دما هوای ورودی به موتور و کاهش خطر انفجار پیش از جرقه شمع (دتونیشن-ناک) در محفظه احتراق می‌شود. چنین سیستمی در موتورهای توربوشارژردار که دمای هوای ورودی به موتور آن‌ها بالا است خیلی اهمیت دارد. همچنین هر قدر که اکتان سوخت مورد استفاده بیشتر شود عملکرد سیستم واتر متانول AEM نیز بیشتر خود را نشان می‌دهد.

توضیحات

از دیگر بخش‌های فنی این مرسدس‌بنز C200 تیونینگ شده باید به سیستم اگزوز Akrapovic، دان پایپ‌ ساخت Armytrix، ورودی هوای اسپرت و شمع‌های ایریدیومی HKS اشاره کرد. با دیدن این لیست جذاب از تجهیزاتی تیونینگ موتور روی این خودرو ما نیز مانند شما علاقمندیم تا روزی این مرسدس بنز را روی دستگاه داینو ببینیم تا تاثیر این ارتقاء با اعداد و ارقام برایمان مشخص شود. در یک تخمین غیرعلمی می‌توان انتظار قدرتی در حدود ۲۵۰ اسب بخار را از این کیت تیونینگ داشت.

در انتها نیز باید به ارتقای سیستم تعلیق خودرو با نصب اسپرت بار ساخت رنه تک در جلو و عقب خودرو اشاره کرد. رنه‌تک RENNtech یکی از برترین تیونرهای محصولات مرسدس بنز در آمریکا است و کیت‌های تیونینگ این شرکت شهرت بسیار بالایی دارند.

در انتها جا دارد از جناب آقای حسین روشن مالک محترم و خوش ذوق این خودرو جهت همکاری با خودروبانک برای تهیه این گزارش کمال تشکر را داشته باشیم.

25 عکس

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/10/28
ووووووواااااااااااااااااااووووووووووووووووووووووو عجب تیونینگ سنگینی واقعا محشر کرده مالکش خیلی خوبه عالیه شبیه خودرو های رالی شده جون میده با این بری به مسابقه محشره
1399/10/28
کاش از خود آقا حسین هم رونمایی بشه آشنا بشیم باهاشون
1399/10/28
این اثرات پول زیاد هست که باید یجوری خرج بشه...
1399/10/30
آدم خوبه حداقل حسود نباشه
از سنت خجالت بکش
1399/10/28
دستخوش
عالی بود کاش فقط یه صدای اگزوزی درگی چیزی میزاشتید
این ماشین کلا ماشین خوبیه اما با این تیونی که روش انجام شده از لحاظ فنی واقعا خوبه اما ظاهرش رو بهتر نکرده نکته بعدی اینه که چرا گلگیر عقب روی لاستیک اومده؟ داداش این سبک مال دهه ۶۰ میلادیه آدم یاد شورلت ایمپالا میفته
نکته بعدی اینه که هدف مالک ماشین فقط خاص کردن ماشینش بوده اولا که اصلا نیازی به اون لوگوی کریستالی نیست ثانیا از گلگیر عقبش میشه فهمید
بعدش قیمت رو چرا نگفتید؟
ترسیدیت چشمتون کنیم؟
1399/10/29
فرم گلگیر عقب رو از برابوس سری e نسل قبل الگو برداری کرده که خوبه.اما با وجود زحمت و هزینه بسیار متاسفانه کاپوت رو خیلی شلوغ کرده.. معمولا مرسوم نیست که رو کاپوت خودروهای آلمانی از این نوع هواکش استفاده بشه.اگر این هواکش دکوری باشه دیگه بدتر
1399/10/30
خسته نباشيد ولي واقعاً از نظر ظاهري ... زده به طراحي زيباي خود ماشين هر چي نقطه قوت تو طراحيش بوده ... كشيده روش.
1400/1/6
سلام کدوم شرکت تیونش کرده