موضوعات داغ

بهترین خودروهای چینی بازار در سال 1400 کدامند؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

سال هاست که شرکت های خودروساز چینی در بازار کشور حضور دارد و محصولاتشان در سبد عرضه خودروساز داخلی قرار گرفته و تقریبا با تمامی برندهای حاضر در کشور آشنا هستیم. در مرحله اول تحریم ها شرکت های چینی به خوبی توانستند جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کرده و حضور گسترده ای داشته باشند و با لغو تحریم ها در پی تصویب برجام، برخلاف باور عموم حضور شرکت های چینی و همکاری آنان با شرکت های خودروسازان داخلی پر رنگ تر شد.

با این حال، بازگشت مجدد تحریم های صنعت خودروسازی باعث شد تا بسیاری از چینی ها، حتی برخی از آنان که به واسطه تحریم در بازار ایران فعالیت داشتند و شناخته شدند، اقدام به ترک بازار کرده و شرکت های خودروساز داخلی را با انبوهی از تعهدات معوق تنها بگذارند تا در چنین شرایطی خرید برخی خودروهای چینی با ریسک بالایی همراه شود.

مقایسه خودروهای شاسی بلند چینی پرفروش بازار

نام خودروپیشرانهگیربکسحداکثر قدرت (اسب‌بخار)
جک S52 لیتری توربوشارژ6 سرعته دوکلاچه174
هاوال H21.5 لیتری توربوشارژ6 سرعته خودکار140
ام جی RX52 لیتری توربوشارژ6 سرعته دوکلاچه217
جک S31.6 لیتری تنفس طبیعیCVT107
چری تیگو 52 لیتری تنفس طبیعیCVT139
ام وی ام X33S2 لیتری تنفس طبیعیCVT134
ام وی ام X221.5 لیتری تنفس طبیعی4 سرعته خودکار105
چری تیگو 71.5 لیتری توربوشارژ6 سرعته خودکار147
بیسو T31.3 لیتری توربوشارژCVT133
SWM G011.5 لیتری توربوشارژ6 سرعته خودکار155
کوپا1.5 لیتری توربوشارژشش سرعته خودکار156

اما با این وجود طی این سال ها خودروهای چینی خوبی وارد کشور شدند و برخی از آنان با همکاری شرکت های خودروساز داخلی، جایگاه بسیار خوبی در بازار کشور بدست آورده و فروش خیلی خوبی تجربه کردند. حال امروز در خودرو بانک سعی داریم نگاهی کوتاه به بهترین خودروهای چینی وارد شده به کشور داشته باشیم.

هاوال H2

باکیفیت ترین خودرو چینی

اگر از نظر کیفیت و اعتبار برند نگاهی به خودروهای چینی موجود در بازار داشته باشیم، می توانیم محصولات شرکت خودروسازی هاوال را معرفی کنیم که دو خودروی هاوال H2 و هاوال H9 از لحاظ کیفیت ساخت در بین چینی های حاضر در کشور کاملا بی رقیب بوده و در سطح ماشین های کره ای قرار می گیرند.

هاوال H2، باکیفیت ترین خودروی چینی

باوجود اینکه شرکت خودروسازی هاوال کار خود را از سال 2013 میلادی به طور مستقل آغاز کرده است، اما پشتیبانی خوب گریت وال از این شرکت خودروسازی باعث شده تا امروز تبدیل به یکی از بزرگ ترین و پرفروش ترین شرکت های خودروسازی چینی شود. آمارهای فروش سال های اخیر کشور چین هم نشان از حضور فعال محصولات هاوال در بین پرفروش ترین خودروهای بازار این کشور دارد.

البته نسخه موجود در بازار ایران مدل بسیار قدیمی این خودرو است و در صفحه رسمی هاوال H2 می توانید مدل های جدید این خودرو را مشاهده کنید. از این خودرو کمتر از 4000 دستگاه در بهمن موتور تولید شد و متاسفانه عرضه آن به دلیل بازگشت تحریم ها متوقف شدند. حال و در زمان نگارش این مقاله، تنها نمونه های دست دوم این خودرو در بازار یافت می شوند اما کماکان جزو برندهای اصلی و با کیفیت چینی در بازار است.

مزایا و معایب هاوال H2
مزایاکیفیت خوب
معایبنگهداری از توربوشارژ، بازار دست دوم ضعیف

ام جی، از برندهای قدیمی صنعت خودروسازی هم می تواند یکی دیگر از تولید کنندگان خودروهای باکیفیت لقب گیرد و به لطف پشتیبانی خوب کمپانی خودروسازی سایک موتور، خودروی ام جی RX5 آن یکی از باکیفیت ترین خودروهای چینی بازار است که با شرکت خودروسازی فردا به کشور آمد و می توانست با مشخصات بسیار خوب خود جایگاه ارزنده ای داشته باشد. ام جی RX5 از نظر طراحی و کیفیت بسیار زیبا و در سطح بسیار خوبی است اما شروع تولید این خودرو مصادف شد با بازگشت تحریم ها و تعدادی کمتر از 100 دستگاه در ایران عرضه شد که مشکلاتی نظیر کمبود قطعات و خدمات پس از فروش را به همراه داشت. شاید خرید این خودرو ارزش بالایی داشته باشد اما قطعاً بازار دست دوم و کمبود خدمات آن مشکل بزرگی برای ام جی RX5 محسوب می شود.

دانگ فنگ H30 کراس

خودروسازان بزرگ، اما حضور ناقص در ایران!

در بین خودروسازان بزرگ چینی که محصولاتش در بازار کشور موفقیت روبرو نشد، می توان به شرکت خودروسازی چانگان اشاره کرد. این برند چینی باوجود اینکه یکی از بزرگ ترین خودروسازان چینی به شمار می رود، ولی محصولات آن در بازار کشور به دلیل مشکلاتی که با طرف خودروساز ایرانی داشت، نتوانست حضور موفقی داشته باشد و عرضه آن متوقف شد. خودروهایی چون چانگان CS35 در صورت تداوم عرضه می توانستند سهم بازار خوبی را کسب کنند اما توقف تولید این خودرو کار را برای این خودروساز معروف چینی تمام کرد.

محصولات دانگ فنگ بویژه خودروی دانگ فنگ H30 کراس، به لطف همکاری با ایران خودرو توانست بازار فروش خیلی خوبی داشته باشد، اما خودروهای عرضه شده توسط ایران خودرو تفاوت های نسبتا زیادی با نسخه اصلی تولید شده توسط دانگ فنگ داشته و با دستکاری های نسبتا زیاد ایران خودرو در دسترس مشتریان قرار گرفت!، با اینکه نسخه اصلی با استانداردهای بالاتر می توانست به جذب مخاطبان بیشتر ایرانی کمک کند.

در کنار خودروهای چینی، بد نیست اشاره ای هم به برند لوکسژن داشته باشیم که نه تنها در بازار ایران، بلکه در بازارهای جهانی هم عملکرد مطلوبی از خود نشان نداده است. با اینکه لوکسژن یک برند تایوانی است، اما آمار فروش بسیار ضعیفی در بازار ایران دارد و علاوه بر این در بازار بزرگ چین، به عنوان کم فروش ترین برندهای خودروسازی در سال گذشته معرفی شده و رده های آخر جدول را از آن خود کرده است. البته لوکسژن اصالتاً یک برند تایوانی است اما صاحب اصلی چینی این برند آنچنان نتوانست از این خودروی نه چندان ارزان قیمت، فروش مناسبی را کسب کند و نه تنها در ایران، بلکه در بازار چین و تایوان نیز حضوری بسیار ناامیدکننده داشت.

جک S5

بهترین خودروی چینی

تا اینجا به معرفی خودروهای مطرحی پرداختیم که در بازار کشور چندان موفق ظاهر نشده یا به دلیل تحریم های بین المللی، نتوانستند از تمامی ظرفیت های خود برای جذب مشتریان ایرانی استفاده کنند، اما عدم موفقیت برخی خودروهای چینی در بازار کشور را می توان در موفقیت و فروش بسیار خوب برخی برندهای دیگر مشاهده کرد.

محصولات جک در بازار کشور بویژه خودروی شاسی بلند جک S5 را می توان از موفق ترین خودروهای چینی بازار کشور عنوان کرد که علاوه بر ظاهر و قیمت مناسب در اوایل عرضه، با مشخصات فنی بسیار خوب و پیشرانه توربوشارژر 174 اسب بخاری و سپس اضافه شدن یک جعبه دنده اتوماتیک به بخش فنی، توانست سهم فروش قابل توجهی در بازار ایران داشته باشد، هرچند نباید نقش کرمان موتور و خدمات پس از فروش بسیار خوب آن را نادیده گرفت و قطعا بخش بزرگی از اعتماد مشتریان ایرانی به محصولات جک را باید مدیون کرمان موتور دانست.

مزایا و معایب جک S5 اتوماتیک
مزایابازار دست دوم خوب، قدرت مناسب نسبت به رقبا، گستردگی خدمات پس از فروش
معایبنگهداری از توربوشارژ

فیلم تست و بررسی جک S5 اتوماتیک

البته لازم به ذکر است که جک S5 در بازار ایران مدلی قدیمی از این خودرو است و در صفحه رسمی جک S5 می توانید نسخه جدیدتر آن را مشاهده کنید.

در کنار جک S5 می توانیم خودروهای دیگری همچون SWM G01 را نیز نام ببریم که خودرویی با کیفیت در رده قیمتی مشابه است اما تیراژ و عرضه این خودرو بسیار کمتر از جک S5 است. خودروی SWM G01 که توسط سیف خودرو عرضه شده از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی خودرویی بسیار مناسب و با تکنولوژی روز است که در صورت عرضه بیشتر می تواند سهم بازار مناسبی را به نسبت عرضه خود بدست آورد.

قطعاً در قسمت بهترین خودروهای چینی، باید از خودروهایی نظیر چری تیگو 7، چری تیگو 5 و یا ام وی ام X33 نیز نام ببریم. این خودروها همگی توسط مدیران خودرو عرضه شده اند اما قطعاً اصلی ترین فاکتور موفقیت این خودروها، شرایط فروش خوب و اقساطی آن ها است که همواره برگ برنده مدیران خودرو بوده است. یقیناً باید اذعان کنیم که تیگو 7 نسبت به دیگر محصولات این شرکت پیشرفت قابل توجهی داشته و از نظر کیفیت ساخت بسیار بهتر از دیگر محصولات این شرکت است اما قطعاً قیمت بالاتر آن نسبت به خودروهایی چون جک S5 کار را برای این خودرو سخت کرده است.

البته لازم به ذکر است که در زمان انتشار این مقاله، خودروهای چینی جدیدی همچون دیگنیتی و یا فیدلیتی نیز معرفی شده اند اما با توجه به عدم عرضه آنها در بازار، فعلاً در این مقاله دسته بندی نشده اند.

خرید کدام خودروهای چینی ریسک بالایی دارد؟

در حال حاضر بیشتر خودروسازان چینی که محصولاتشان در بازار کشور حضور دارد، با وضع مجدد تحریم های بین المللی اقدام به ترک بازار ایران و پایان شراکت خود با خودروسازان داخلی کرده اند و همین موضوع باعث شده تا تامین قطعات مونتاژی خودروها توسط شرکت های داخلی تقریبا غیرممکن باشد.

اما محصولات شرکتی همچون برلیانس، دانگ فنگ، بی وای دی، ام جی و محصولات برخی شرکت های چینی دیگر که توسط شرکت های بزرگ خودروساز داخلی مونتاژ و به بازار عرضه شده است، فراوانی بیشتری در بازار داشته و واردات قطعات یدکی آنان حتی توسط شرکت های خصوصی و یا افراد شخصی برای فروش در بازار می تواند توجیه پذیر باشد.

شرکت های ذکر شده همچنین در بازار کشور چین سهم فروش قابل توجهی دارند و جزو خودروسازان بزرگ این کشور به شمار می روند و علاوه بر این، کیفیت ساخت مطلوبی برای کاربران خود دارند، اما در این بین محصولاتی وجود دارند که حضور موفق و طولانی مدتی در بازار کشور نداشته و نتوانسته اند سهم فروش خوبی از بازار ایران داشته باشند.

گک ترامپچی GA3S

بدفروش ترین خودروی چینی

محصولات شرکت گک در ایران همچون گک گونو G5 و گک ترامپچی GA3S می تواند یکی از خودروهایی باشد که خرید آن در بازار کشور برای خریداران ریسک زیادی خواهد داشت، زیرا واردات این خودرو بسیار پایین بوده و مشکل تامین قطعات آن می تواند مالکان را اذیت کند. طراحی ظاهری بحث برانگیز و پلت فرم قدیمی این خودروها هم می تواند انتخاب مشتریان را به سمت خودروهای دیگری هدایت کند.

علاوه بر این، بازار خرید و فروش ناامید کننده و ارزش پایین در مقابل مبلغ پرداختی می تواند از دلایل دیگر مشتریان برای دوری از این برند باشد، بعلاوه اینکه عملکرد متوسط خارج از جاده و کیفیت ساخت نه چندان قابل قبول هم نصیبتان خواهد شد.

خودروی دیگر می تواند بایک X25 باشد که در بازار کشور رقیب محصولاتی همچون ام وی ام X22 و خودروی جک S3 خواهد بود، اما چه کسی دو خودروی جک و MVM از محصولات دو شرکت بزرگ مدیران خودرو و کرمان موتور با خدمات پس از فروش خیلی خوب را کنار می گذارد و خرید خودرویی با خدمات فروش یا خدمات پس از فروش بسیار ضعیفی را ترجیح می دهد؟

استقبال بسیار پایین از این خودرو در بازار ایران باعث شد تا در نهایت محصولات این شرکت در کشور عموما با شرایط ویژه ای به کارمندان ارتش فروخته شود و یا بسیاری از آنان با پلاک نظامی خاکی در جاده ها دیده شوند.

مشتریان این خودرو در ایران عموما با مشکل فروش خودروهای خود مواجه می شوند و کمتر کسی تمایل به خرید این نوع ماشین دارد و گاهی اوقات تا 6 ماه زمان لازم است تا شاید بتوانید یک مشتری برای بایک X25 پیدا کنید.

دامای X7

شاسی بلند های جذاب چینی

بیسو و دامای هم می توانند محصولات چینی دیگری در بازار کشور باشند که تاحدودی به عنوان شاسی بلندهای لوکس وارد کشور شده و در چنین شرایطی قیمت بسیار بالایی در بازار دارند، به رغم اینکه بیسو برندی ناشناخته است و با قیمت بسیار بالاتری نسبت به ارزش خود در کشور فروخته می شوند و از لحاظ فنی هم تعریف چندانی ندارند.

بیسو T5 با داشتن وزن خالص 1660 کیلوگرم، خودرو نسبتا سنگینی بوده و نیاز به موتور قوی تری دارد تا شتاب خودرو قابل رقابت با سایر همرده های خود باشد. اما خودرویی مثل بیسو T5 با بکارگیری موتور کم ‌قدرت و گیربکس CVT، سرعت کندی دارد و شتاب این خودرو حداکثر به 14 ثانیه می رسد. موتور بیسو T5 حجمی معادل 1500 سی سی و قدرت 150 اسب بخاری دارد و به ازای هر 100 کیلومتر مسافت پیموده شده، میزان مصرف سوخت 8.7 لیتری خواهد داشت. البته این خودرو در زمانی توسط سیف خودرو معرفی شده بود اما هیچگاه عرضه نشد و جایگزین بهتری یعنی SWM روی خط تولید این شرکت رفت و تحویل داده شد. در کنار بیسو T5، باید به بیسو T3 نیز اشاره کنیم که یک کراس اوور جمع و جور شهری با پیشرانه 1.3 لیتری توربوشارژ و توان حداکثری 133 اسب بخار و 185 نیوتن متر است. این خودرو به گیربکس CVT مجهز است و رقیب مستقیم خودروهایی چون جک S3 است. البته حضور این خودرو در بازار بسیار محدود بود و سیف خودرو بعد از عرضه آن، روی برند جدید خود یعنی SWM تمرکز کرد که بی شک گزینه ای بهتر و با کیفیت تر است.

خودروهای برند دامای نیز در بازار کشور قطعات یدکی بسیار گرانی دارند. به طور دقیق تر شرکت یاران خودروی اروند نتوانسته به طور کامل قطعات این خودرو را به کشور وارد کند و قطعات موجود هم گرانتر از حد معمول فروخته شده و فقط در مراکز اصلی به صورت محدود در دسترس قرار می گیرد، به طوری که نبود قطعات یدکی این خودرو در شهرهای کوچک و حتی محدود بودن آن در تهران و دیگر شهر‌های بزرگ عوامل بسیار تاثیر گذاری بر خرید و فروش دامای در بازار ایران است.

کوپا T210

کوپا، پرحاشیه ترین چینی ایران

و اما در پایان می تواند به خودروی پرحاشیه کوپا در بازار کشور اشاره کرد. مشتریان محصولات کوپا در ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و اگر از عرضه قطره چکانی خودرو و مشکلاتی که برای شماره گذاری این خودرو وجود داشت چشم پوشی کنیم، باز هم مشکلات تامین قطعات یدکی این خودرو می تواند دردسری بزرگ برای مشتریانش محسوب شود.

عدم گستردگی نمایندگی های خدمات پس از فروش در سراسر کشور، این مشکل را برای مالکان خودروهای کوپا دوچندان کرده است و باعث شده تا علاوه بر بازار فروش دست دوم بسیار بد، افت قیمت بسیار زیادی هم برای مالکان این خودرو داشته باشد.

چینی های اقساطی بازار ایران

در این بین باید خودروهای مدیران خودرو را جزو خوش فروش ترین خودروهای چینی بازار ایران بدانیم زیرا همواره شرایط فروش بسیار خوب و اقساطی برای این محصولات در نظر گرفته شده است. چری تیگو 5 و یا چری تیگو 7 جزو پرفروش ترین شاسی بلندهای این خودروساز خصوصی است.

چری تیگو 5 به یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس پیوسته CVT مجهز است که آنچنان هم شاسی بلند سریعی نیست اما شرایط فروش خوب این خودرو باعث شد که فروش بسیار خوبی را تجربه کند.

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/12/24
اگه بخوایم قیمت و خدمات پس از فروش رو در نظر نگیریم، قطعا ام جی rx5 اما به نسبت قیمت بخوایم بگیم من جک s5 رو به همشون ترجیح میدم
1399/12/24
همه شون سر و ته آشغالن و بواسطه تحریم اومدن وگرنه هیچ جای دیگه ی دنیا نمیتونستن این آشغال ها رو غالب کنن...
1399/12/24
مهندس تو این اظهارات جنابعالی
خودروی هایما با کیفیت خوب و ساپورت ایرانخودرو با این همه نمایندگی
یادت رفت یا خواستی فراموش کنی
1400/6/9
عزیزم هایما در سطح اینا نیست اصلا قدرتی که هایما داره اصلا کسر شٱن واسش تو این لیست قرار گرفتن
1400/8/9
بله کاملا درسته هایما ماشین فوق العاده ای هست که حتی از هاوال و جک s5 خیلی خیلی بهتره سواریش با سانتافه هیچ تفاوتی نداره حتی خدمات پس از فروشش هم از بقیه بهتره.....
1399/12/25
بین همشون ،هاوال یه حرفی برای گفتن داره
1400/2/8
با توجه به همه موارد از جمله قیمت و خدمات پس از فروش و بازار دست دوم و...... جک s5 بهترین گزینه هست
1400/2/25
یه سوال. هایما s7 که جزو پرفروش‌ترین هاست پس چرا در لیست بالا نبودش؟؟؟
1400/3/26
عالی
1400/9/18
آریزو6
1401/2/1
تو ایران اره ولی جیلی خیلی کیفیت بهتری داره و محصولاتش تو ایران نیست وگرنه بهتر از این برند های دیگر است
1401/4/13
تیگو۵مدل۹۶تسمه تایم داره یا زنجیر موتور دوهزار
1401/10/30
لطفا با پراید مقایسه نکنیدهم قطعاتش زیاده و هم تعمیرش راحت و ارزون در ضمن هيچ صاحب پرایدی فکر نمی کنم پولشو از دست داده وهرلحظه بخواد تبدیل به پول میکنه،ماشین چینی موقع فروش مثل سرطانه و حتی که کسی پیدا بشه و از شما بخره، بعدا عذاب وجدان می‌گیری.