موضوعات داغ

با انواع مدل‌های بی ام و آشنا شوید؛ از سری 1 جمع و جور تا آسمان هفتم + فیلم اختصاصی فارسی

عکس نویسنده
رضا یوسفی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

بی ام و یکی از محبوب‌ترین برندهای خودرویی در ایران و جهان است و به واسطه پرشیاخودرو، تابحال مدل‌های مختلف این برند از جمله سری 1، سری 2 در نسخه کوپه، کروک و اکتیو تورر و ... به کشور وارد شده‌اند و با وجود بسته بودن واردات خودرو، هنوز هم می‌توان در بازار آزاد نسخه‌های صفر کیلومتر بعضی از مدل‌ها را پیدا کرد.

همواره شناختن مدل‌های مختلف بی ام و آشنایی با کلاس‌بندی‌های این برند حتی برای بعضی از صاحبین این خودروها نیز سخت و گیج‌کننده بوده است. در این مقاله سعی داریم با انتشار یک فیلم آموزشی که به صورت اختصاصی توسط خودروبانک تهیه شده، شما را به صورت کامل با مدل‌ها و کلاس‌های مختلف بی ام و آشنا کنیم و تفاوت هر کدام را به صورتی بسیار ساده و روان نشان دهیم.

مدل‌های مختلف بی ام و

به صورت کلی بی ام و در 8 کلاس مختلف از سری 1 الی سری 8 تولید می‌شود. یک قانون نانوشته در مورد این شماره‌ها وجود دارد که سری‌هایی با عددهای فرد، معمولاً خودروهای بیشتر با هدف خانوادگی و سری‌هایی با عدد زوج بیشتر با هدف پرفورمنس و عملکرد تولید شده‌اند. به طور مثال سری 7 و یا سری 5 خودروهایی خانوادگی هستند اما در مقابل سری 2 و یا سری 4 خودروهایی با عملکرد بالا و اسپرت هستند. همچنین سری‌های زوج نسخه‌های کوپه، کروک و یا گرن‌کوپه سری‌های فرد قبلی هستند. مثلاً در نسل‌های جدیدی که توسط بی ام و تولید می‌شود، سری 3 همواره سدان است و سری 4 نسخه‌های کروک، کوپه و یا گرن‌کوپه سری 3 هستند (ولی سری 4 سدان نداریم).

شاسی‌بلندهای بی ام و

بی ام و در سری های X به سراغ شاسی‌بلند‌ها رفته که بسیاری از مدل‌های آن در ایران نیز وجود دارد و آن قانون نانوشته که در بند قبل اشاره کردیم نیز در این سری‌های قدبلند باواریایی صدق می‌کند. مثلاً بی ام و X1 یک شاسی‌بلند خانوادگی است اما سری X2 کمی اسپرت‌تر است که البته بدلیل ممنوعیت واردات خودرو، هیچ‌گاه به ایران وارد نشد. یا مثلاً بی ام و X4 نسخه کوپه از بی ام و X3 است. در ایران متاسفانه مدل‌های بی ام و X5 و X6 در تعداد بسیار محدود وارد شده و از دسترس عموم خارج است و یا هیچ مدلی از بی ام و X7 در ایران نداریم.

بی ام و های تمام برقی

اما بی ام و به سراغ نسخه‌های تمام برقی (یا گاهاً هیبریدی) نیز رفته و آن را با حروف i نشان می‌دهد. به طور مثال در داخل کشور بی ام و i8 داریم که خودرویی هیبریدی است اما بی ام و i3 که در خارج از کشور موجود است و حسابی هم سر و صدا کرد، خودرویی تمام برقی است. البته بی ام و دیگر قصد ادامه مدل i8 و یا i3 را ندارد و در مقابل بی ام و iX اخیراً معرفی شده که خودروی شاسی‌بلند تمام برقی است و چهره متفاوت آن شکایت علاقمندان قبلی این برند را در پی داشته است.

فیلم آشنایی با مدل‌های بی ام و

در فیلم زیر می توانید به صورت کامل و جامع با مدل‌های مختلف بی ام و آشنا شوید و تفاوت آن‌ها را ببینید.

مشاهده فیلم در یوتیوب

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/1/28
سلام.
ممنون بابت ویدئو (مخصوصا نکته ی کونکوریش)،
کاشکی یه همچین ویدئویی برای مدل ها و محصولات رقیب اصلی این خودروساز، هم تولید میکردید.
بازم ممنون.