موضوعات داغ

مقایسه شاهین با دنا پلاس – رقابت سدان‌های پرفروش بازار

31 فروردین 1400
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

پس از دور اخیر تحریم‌ها، سرعت تغییرات در بازار خودرو کشورمان کُندتر از همیشه بوده است، به خصوص در پی خروج خودروسازان چینی از کشور، شوک عظیمی به اهالی جاده مخصوص وارد شد و شاهد بروز مشکلاتی در بازار بودیم که گریبان خودروسازان بزرگ کشور را نیز گرفت، اما در چنین شرایطی سایپا توانست سرانجام شاهین سایپا را در واپسین روزهای سال 1399 روانه بازار کند و حالا این محصول تازه در رده قیمتی قابل مقایسه با خودرویی شناخته شده نظیر دنا پلاس قرار گرفته است. از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از خودروبانک و در قالب این مقایسه به بررسی این دو خودرو بپردازیم.

طراحی ظاهری

شکی نیست که در نگاه بسیاری افراد، دنا پلاس طراحی جذابی دارد و حداقل نسبت به سمند و نوادگانش، خودرویی زیبا تلقی می‌شود، اما از حیث دانش طراحی صنعتی، بی‌هیچ تردید باید گفت که شاهین سایپا دست برنده را خواهد داشت، چرا که دنا در واقع یک فیس‌لیفت بر روی سمند محسوب می‌شود که خود سمند نیز فیس‌لیفتی کامل بر روی پژو 405 است، همین فیس‌لیفت‌های متعدد باعث شده تا هماهنگی کاملی بین اجزای خودرو وجود نداشته باشد و ذات قدیمی اتاق، در برخی زوایا خود را نشان دهد، همچنین عدم هماهنگی کامل بین طراحی قسمت‌های جلو، عقب و کنار خودرو نیز کاملاً ملموس است، اما شاهین به مراتب از طراحی پخته‌تر و هماهنگ‌تری برخوردار است و از حیث طراحی صنعتی بی‌شک نمره بالاتری می‌گیرد.

مقایسه دنا پلاس و شاهین

البته یک تفاوت ظاهری مهم‌تر نیز بین دو خودرو وجود دارد، در واقع زبان طراحی دنا پلاس و شاهین به کلی با یکدیگر متفاوت است. طراحان دنا پلاس تصمیم گرفتند تا از زبان طراحی مبتنی با خطوط محکم و تیز استفاده نمایند اما طراحان شاهین، در واقع مسیری برعکس را انتخاب کرده‌اند و طرحی با خطوط منحنی و نرم را برگزیده‌اند که البته با پلتفرم اصلی خودرو (تویوتا یاریس قدیمی) نیز تناسب دارد. از این رو شاید بتوان گفت که این دو خودرو از حیث زیبایی می‌توانند دو سلیقه متفاوت را پوشش دهند، هرچند که شاهین در مجموع چشم نوازتر از آب در آمده است.

داخل کابین

در نگاه اول شاید این تصور وجود داشته باشد که شاهین به عنوان یک خودرو در سگمنت C، باید فضایی کوچک‌تر از دنا به عنوان یک خودرو با سگمنتD را ارائه دهد، اما باید گفت که در عمل اینگونه نیست و حتی دنا پلاس با توجه به صندلی‌های متفاوت نسبت به سمند در مورد فضای سرنشینان عقب، اندکی کوچک‌تر از شاهین به نظر می‌رسد که اتفاقاً با فاصله محوری خوب، فضایی فراخ و مناسب را ارائه می‌دهد.

کابین شاهین

کابین دنا پلاس

بنابراین هر دو خودرو عملاً می‌توانند در بازار ایران، خودروهایی خانوادگی و مناسب استفاده مسافرتی محسوب شوند، اما از نظر کیفیت کابین و اجزای داخلی، متاسفانه متریال انتخابی برای تریم داخلی هر دو خودرو هنوز هم با استانداردهای جهانی برای یک خودروی اقتصادی شهری فاصله دارد و به نظر می‌رسد که هر دو خودروساز باید کیفیت داخل کابین محصولات خود را یک رده بالاتر ببرند.

مشخصات فنی

مرور مشخصات فنی دنا پلاس محلی از اعراب ندارد، موتور EF7 معروف با 114 اسب بخار قدرت و 1.7 لیتر حجم و گیربکس 5 سرعته دستی در کنار پلتفرم شناخته شده سمند و پژو 405 که سالیان سال است در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد در مقابل موتور 1.5 لیتری توربو 110 اسب بخاری شاهین که حداقل بر روی کاغذ جدیدتر و مدرن‌تر از EF7 به نظر می‌رسد اما در واقع براساس دانش طراحی، ماجرا برعکس است و EF7 پیشرانه‌ای قوی‌تر است و در نسخه توربو (با حدود 150 اسب بخار قدرت) بی‌شک و تردید یک سر و گردن بالاتر از موتور توربو شاهین قرار می‌گیرد.

دنا پلاس

البته از همان ابتدا شاهین سایپا قرار بود با موتور 1.65 لیتری برلیانس به بازار بیاید اما تحریم‌ها نگذاشت چنین اتفاقی بیفتد و حال شاهین با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ روانه بازار شده، اگرچه سایپا قصد دارد تا پایان سال نسخه 16 سوپاپه این موتور را عرضه کند که در این حالت باید گفت نتیجه این رقابت به کلی تغییر می‌کند. در مقابل ایران خودرو نیز یک موتور 3 سیلندر اقتصادی را نیز در زمستان 1399 معرفی کرد اما هنوز مشخص نیست این پیشرانه جدید برای کدام خودروها در نظر گرفته شده است.

شاهین سایپا

لذا به نظر می‌رسد که تا پایان سال، دچار تغییرات فنی در رده این محصولات در هر دو خودروسازی باشیم اما فعلاً باید اذعان کرد که پیشرانه دنا پلاس در شرایط کنونی بازار نسبت شاهین به دلیل نبود مشکلات نگهداری سیستم پرخوران (توربوشارژ) و عملکرد بهتر خروجی موتور برتری دارد.

خودرودنا پلاسشاهین
پیشرانه4 سیلندر تنفس طبیعی4 سیلندر توربوشارژ
حجم موتور1646 سی سی1497 سی سی
حداکثر قدرت115 اسب بخار در دور 6000110 اسب بخار در دور 5000
حداکثر گشتاور157 نیوتن متر در دور 4500178 نیوتن متر در دور 2500
جعبه دنده5 سرعته دستی5 سرعته دستی

اما از نظر ایمنی ماجرا برعکس می‌شود و این شاهین است که به سبب پلتفرم مدرن‌تر و البته اصلاحات ساختاری انجام شده توسط بخش مهندسی سایپا، دست برتر را نسبت به دنا پلاس دارد، هرچند که هر دو خودرو از سیستم ESP بی‌بهره‌اند، اما از نظر تست تصادف، شاهین می‌تواند برتر از خانواده دنا ظاهر شود.

تجربه رانندگی

بازهم درست مانند موارد قبلی‌ بیش از آنکه به مرور کیفیت رانندگی دنا بپردازیم، سعی می‌کنیم تا به شاهین و تفاوت‌هایش با دنا تمرکز کنیم. شاهین مورد آزمایش با توجه به کیلومتر کم‌کارکرد هنوز در مرحله آب‌بندی قرار داشت و فشار آوردن به آن امکان پذیر نبود، اما در مقام مقایسه باید گفت شاهین از نظر کیفیت سواری و سیستم تعلیق به دلیل ساختار اقتصادی و مشابهی که با تویوتا یاریس دارد، در زمره خودروهایی با تعلیق نسبتاً ساده (میله پیچشی برای محور عقب) قرار می‌گیرد که طبیعتاً از نظر هندلینگ یا کیفیت سواری به گردپای خودروهای مجهز به سیستم مولتی‌لینک نخواهد رسید، اما تنظیمات سیستم فنربندی در مجموع به خوبی انجام شده و بالانس قابل قبولی بین نرمی و سفتی فنرها وجود دارد (البته از نظر سیستم تعلیق، دنا پلاس نیز کاملاً مشابه شاهین است و تعلیق عقب آن میله پیچشی است).

شاهین سایپا

به لطف وجود توربوشارژ، خودرو در دورموتورهای میانی عملکرد قابل قبولی دارد و می‌تواند در رانندگی شهری، حس زنده بودن و کشش قابل قبول را به سرنشینان هدیه دهد اما به دلیل محدودیت دورموتور، کات‌آف در دور موتور پایینی (در حدود 5500 دور در دقیقه) صورت می‌گیرد که تا حدی لذت رانندگی را کاهش می‌دهد. همچنین صدای ورودی پیشرانه به اتاق بیش از حد معمول است و از این نظر شباهت زیادی بین شاهین و خانواده تیبا (با پیشرانه مشابه اما فاقد توربو) وجود دارد و به نظر می‌رسد که نیاز به عایق‌کاری بهتر برای کابین شاهین وجود داشته باشد.

در مقام مقایسه اما دنا پلاس به دلیل تاخیر پدال گاز که در مدل‌های جدید این خودرو تشدید نیز شده و موتور فاقد توربو در رانندگی‌های شهری، اندکی سنگین‌تر و کُندتر از شاهین احساس می‌شود، اما پیشرانه دنا عملکرد قابل پیش‌بینی‌تری را از خود به نمایش می‌گذارد، چرا که از مسائلی نظیر لگ توربو و کات‌آف زود هنگام دور موتور در آن خبری نیست.

دنا پلاس

گفتنی است که هر دو خودرو از حیث توان ترمزگیری به لطف وجود سامانه چهارچرخ دیسک نمره قبولی می‌گیرند، اما در عین حال ای‌کاش خودروسازان داخلی نصب سامانه ESP را نیز در این مورد این خودروها مد نظر قرار می‌دادند.

قیمت و شرایط بازار

همانطور که احتمالاً می‌دانید به دلیل تعداد اندک شاهین‌های تحویلی به مشتریان، هنوز قیمت این خودرو در بازار تعیین نشده اما با توجه به قیمت حدود 260 میلیون تومانی این خودرو در کارخانه (البته برای سال 1399) می‌توان حدس زد که در نهایت این خودرو در بازار آزاد بین 300 تا 350 میلیون تومان قیمت بگیرد، با چنین قیمتی شاهین در محدوده حد فاصل دنا پلاس و دنا پلاس توربو قرار می‌گیرد و با این اوصاف به نوعی باید با هر دو خودرو مذکور رقابت کند، اما این پایان ماجرا نیست و به نظر می‌رسد که تارا نیز پس از عرضه در همین بازه قیمتی قرار بگیرد و بدین ترتیب رقابت در این رده قیمتی حسابی داغ می‌شود.

اما در نهایت باید گفت که انتخاب بین این دو گزینه‌ها کار چندان ساده‌ای نیست، شاهین خودرویی جدیدتر با طراحی پویاتر و ایمنی بهتر است و در مقابل دنا پلاس خودرویی جا افتاده و با پیشرانه‌ای بهتر است اما قطعاً تا پایان سال 1400 معادلات بازار به هم خواهد خورد. از طرفی تارا وارد بازار می‌شود که رقیب جدی برای شاهین است، و شاهین نیز قرار است با موتور قوی‌تر به این رقابت باز گردد.

50 عکس

نظرات کاربران

119 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/1/31
دنا بهتره درسته شاهین ظاهر خوبی داره ولی چه فایده وقتی موتور پراید تقویت شده روشه
1400/2/4
موتور تیباست نه پراید
1400/2/4
چی میگی واسه خودت موتور شاهین1.5توربو پراید1.3تنفس طبیعی
1400/4/15
دقیقا احسنت موتور رو ۲۰۰ سی سی سنگین کردن و توربو گذاشتند و کلا موتور همون پراید
1400/5/20
اگه موتوره پرایده پس دنا هم موتور 206 هست صد سی سی ارتقاع دادن و سی وی وی تی روش اضافه کردن با تیم مهندسی هندوستان
1401/2/17
درودوسلام ب همگی، ب عنوان متخصص موتور و فارغ‌التحصیل رشته پیشرانه عرصه می‌کنم موتور تیبا بر پایه موتور پراید با ایجاد ۲۰۰ سی‌سی حجم بیشتر و رفع مشکلات گرمایش موتور بر روی تیبا نصب گردیده و همچنین همین موتور نصب شده بر روی شاهین نیز بر مبنای موتور پراید با خون اضافه کردن ۲۰۰ سی‌سی حجم موتور و اضافه کردن پرخوران یا همون توربوشارژر و رفع نکردن صحصی مشکل گرمایش موتور تحویل داده شده است
1401/8/14
دوست عزیز موتور پراید کجا شاهین کجا
شما خیلی از تکنولوزی روز خبری نداری که اینطور گفتی

اگر منم مثل شما باشم میگم موتور دنا همون 405 و 405 همون رو آ و روآ همون پیکانه قدیم
1401/8/19
کاش تا چیزی نمیدونستیم حرف نمیزدیم.
یبار سوارشو یا اجازه بگیر از کسی که این ماشینو داره یبار کنارش بشینی بعد بیا مجددا نظر بده
1401/10/18
دوست عزیز خودرو ساز های ایرانی موتور خاصی که تولید نکردن
همون موتور های قبلی رو بهینه و به روز کردن
مثلا موتور 405 تقویت شده روآ است یا دنا پلاس همون سند است یا شاهین تقویت شده تیبا است و علا اخر...
1400/1/31
ممنون از تست و بررسی شما فقط به نظر من دنا هم از نظر ظاهر هم فنی از شاهین چند پله بالا تره
1402/10/10
سلام من هم دنا داشتم هم سورن هم پارس تیوفایو والان هم شاهین دوستان شاهین رانندگی باهاش شیرین تره وچابکتره لطفاباهاش رانندگی کنین بعدنظربدین فوق العادس
1400/1/31
سلام
احساس نمیکنید که مقداری جانب دارانه مقایسه کرده بودین؟! تصویر کابین موتور دنا که انتخاب شده بود، تمیز تر نبود که بشه اون رو گذاشت یا اینکه به شکل موزیانه ای به دنبال ترخیب اون بودین؟!
1400/2/9
دقیقا
1400/1/31
چرا تریم داخلی شاهین با شاهین های تحویلی متفاوته مشکی پیاِنوییه
1400/1/31
سلام به نظر من برای شاهین واقعا حیف شد همچین موتوری روش باشه البته طبق گفته سایپا قراره یک موتور سه سیلندر ۱۲ سوپاپ ۹۹۹ سی سی قرار بگیره که به نظر نسبت به این موتور فعلی ۸ سوپاپ بهتره و ای کاش حداقل چراغ های این ماشین مثل دنا پلاس لنز دار بود و چراغ روشنایی روز هم همون حالتی مثل دنا داشت قشنگ تر بود اما چراغ های الانش مثل خودرو های ۲۰ ساله پیشه.
1400/1/31
این پیشرانه‌ی شاهین افتضاحه، چراغ چک هم تو عکسها روشنه!!
ولی با معرفی پیشرانه‌ی جدید قطعا خودروی ارزشمندتری از دنا و تارا میشه.
1402/2/23
سلام هم میهن عزیز
اگر بخواهیم در مورد خودروی داخلی قضاوت کنیم باید بگوییم خیلی عقب ماندگی دارد.واگر بخواهیم دوخودرو ساز را مقایسه کنیم فعلا نمره قبولی متعلق به ایران خودرو است .چون سایپا فعلا به ظاهر خودرو اهمیت می دهد.وایران خودرو به استحکام وقدرت خودرو.
1402/7/23
چه ربطی داره
جهت اینکه بدونی وقتی یک بار استارت رو بزنی(وقتی صدای انژکتور و اینا میاد)، بیشتر چراغای جلو امپر روشن میشه
1400/1/31
تشکر بابت بررسی خوب شما؛ اما یه مقدار کوتاه بود...
امیدوارم برای مالکان شاهین مشکلی از بابت توربوشارژر پیش نیاد.
اما یه نکته؛ جای کروز کنترل برای خودرو شاهین، واقعاً خالیه...
1400/1/31
واقعا خنده داره بین 200 الی 300 میلیون باید به این ها پول داد وقتی داخل خودرو شاهین رو نگاه میکنی داره فریاد میزنه من پلاستیکی هستم موتورش هم بدرد نمیخوره. دنا پلاس هم نسبت به قیمتش اصلا مناسب نیست. من که ترجیحا با این پول یه جیلی GC6 کارکرده مدل 2013 میخرم یا چانگان ایدو کارکرده ( همون مدل 2011 )
.
به نظرم این 2 خودرو چینی که برای 8 ، 9 سال پیشه به خدا شرفش بیشتر از خودرو های داخلی هست .
1400/7/30
دویست سیصد میلیون نیست.۳۵۰ میلیونه
1400/1/31
واقعا این دو خودرو قابل قیاس نیستن... دنا پلاس با ایمنی ضعیف و پلتفرم 30 سال پیش یه ارابه مرگ بزک شده واقعی..حتی جای صحبت نداره... تارا و شاهین اولین خودروهای مدرن و ایمن خودروسازی هامون هستن و تاریخ مصرف بقیه محصولامون خیلی وقته گذشته...امیدوارم سه سیلندر های جدید هرچه زودتر به مدار تولید دو شرکت بیان و مصرف سوخت و آلایندگی خودروهامون بالاخره درست شه و ملت به خودروهای تولیدی کشورشون افتخار کنند.
1401/6/14
سلام این بهترین نظری بد که خوندم
1401/7/1
بهترین نظر
1400/1/31
باسلام
مشخصا شما تبلیغ شاهین رو کردید جز پلتفرم متفاوت که ما حداقل کمتر دیدیم داخل خیابان ها هیچ چیز دناپلاس قابل قیاس با شاهین نیست
ظاهر سلیقه ای است اما اکثرا دناپلاس رو بهتر میدونن!
از لحاظ فنی و استهلاک (موتور ۸سوپاپ تیبا کجا ای‌اف۷ کجا)
داخل کابین هم همه چیز واضحه
چرا واقعا خریدار رو دوبه شک میکنید؟
به جز این موارد آخر کار میاید با دناپلاس توربو مقایسه؟؟ واقعا پشتشون نشستید؟ شاهین توربو(😂) به تنفس طبیعی دناپلاس هم نمیرسه توربو که ...
درکل مقایسه عادلانه انجام بدید لطفا که به اشتباه نندازید خلق رو
1400/2/1
دوست عزیز این یک مقایسه ساده بود شما کاملا معلومه دنا دارید و سنگشو دارید به سینه میزنید تو بحث طراحی خب سلیقه هر فرد فرق میکنه و آزاده از هر ماشینی خوشش بیاد ولی شما از کجا میدونی که کی از کدوم طراحی ماشین خوشش میاد که گفتین اکثرا؟؟؟
در مورد قوای محرکه هم که تو مقاله گفت دنا پلاس از شاهین برتره در حال حاضر تو بازار و بعدا قراره موتور شاهین عوض بشه و تارا هم بیاد که اون موقع رقابت اصلی هست .
داخل کابین هر دو ماشینم که مشخصه ولی چیزی که اشاره نکرد تو مقاله بهش تغییر داخلی شاهین بود که دکوراتیو های ماشین نقره ای شدن و صندلی چرم شد و... که اینم بازم برمیگرده به سلیقه هر فرد که از کدوم فضای داخلی خوشش بیاد.
در مورد فضای صندوق عقب و آپشن ها هم صحبت نشد در حالی که دنا فضای صندوق عقب بزرگ تری داره ولی از اون طرف آپشن های شاهین بیشتر هستن.
1400/1/31
شاهین هر چقدر خوب باشه موتور پرایده
1400/4/15
درکل فنی تمام خودروها مثل همه باکمی تفاوت مثل خودرو اروپا نیست اما شاهین دربدنه تنها خودرو با پات فرم تویوتا است ایمنیش بیشتره
1402/12/13
دنا هر چقدر خوب باشه موتور تقویت روآ
1400/1/31
دنا پلاس رو همه جوره ترجیح میدم.
شاهین هزارتا مشکل و عیب و ایراد داره، از اتش گرفتن و خاموش شدن و مشکل اب شدن سیم کشی و...
حتی دنا معمولی رو به شاهین ترجیح میدم چه برسه به دنا پلاس!!!!
1400/1/31
شاهین که مدعیه یک خودروی بروز هست انصافا خیلی تو ذوق می زنه که کروز کنترل نداره جای خالیش روی فرمون خیلی زشته
1400/1/31
کاملا یک طرفه و تبلیغاتی به نفع شاهین
1400/2/1
شاهین از دنا یه سروگردن بالاتره و اگه قرار به رقابتی باشه با تارا و دناپلاس توربوعه
1402/5/2
من که وایسم شاهین با موتور جدید بیاد بعد بخرم چون این موتور خیلی ظعیفه هست
1400/2/1
سلام. گشتاور موتور شاهین حدود ۱۶۰ نیوتن متر هست ولی شما نوشتین ۱۷۸
1400/10/13
برادر برو تو سایت سایپا رو نگاه کن نوشته 178 نیتون متر
1400/2/1
معلومه که تبلیغ شاهینه
1400/2/1
این چه مقایسه ایی هست پراید دارید با سمند قیاس می کنید؟!
1400/2/16
شما بگید پراید با شاهین چه شباهتی داره بجز اینکه جفتشون چهارتا چرخ دارن که دوتاشونو ی ماشین میدونید؟
1400/2/1
تمام این کسایی که میان میگن دنا پلاس بهتره همه خودشون دنا پلاس دارن که میگن و کِی میخوان این تعصب رو کنار بزارن خدا میدونه!!!
اصلا مگه شاهین یک سال شده که بیاد تو بازار مردم تو خیابون ماشین رو ببینن که معلوم شه قشنگ تر هست یا نه؟
یک ماشین جدید اومده به جای اینکه ببینم خب واقعا چه جور ماشینیه همه دارن تعصب ماشینشون رو میکشن!!
موتور شاهین در حال حاضر نسبت به رقباش تو بازار ضعیف تره که سایپا گفت قراره روش موتور جدید نصب بشه و دیگه از این لحاظ ضعفی نداشه باشه.
نکته ای که تو مقاله بهش اشاره نشد این بود که این ماشین ، ماشین تستی بود و نسخه های تحویلی فرق داشت تو خیلی چیزا مثل دکوراتیو داخل که نقره ای شد ، صندلی چرم و...
1400/2/1
از نظر فنی مخصوصا موتوری که شاهین فاجعه ست و در حد مقایسه با پراید و تیباست نه موتور خوب و پرقدرتی مثل EF7 ... ولی از نظر طراحی و احتمالا ایمنی بدنه، شاهین برتری داره و فکر کنم تست تصادف هم داشت اگر اشتباه نکنم ولی نه سمند نه سورن نه دنا من تست تصادفی ازش ندیدم
1400/2/6
همون موتور خوب و پرقدرت سه ماه يکبار بايد بره عيادت دوستاي روغن ريزي شدش
1400/2/2
به نظر من شاهین خیلی از دنا پلاس بهتره. شاهین موتور فوق االعاده، طراحی زیباتر، سواری و هندلینگ راحت تر و امکانات مدرن تری داره.
1400/2/26
موتور فوق العاده 😳
1401/6/20
موتور فوق العاده اش رو خوب اومدی!!!!!
1400/2/2
به شدت جانبداری از شاهین توی به اصطلاح مقاله دیده میشد حتی توی بحث موتور که کاملا مثل روز روشنه سعی در ماله کشی توی متن شده در صورتی که عالم و ادم میدونند که موتور پراید رو تقویت کردن روی تیبا و ساینا و مشتقات دیگش گذاشتن و حالا اون موتور 8سوپاپ قدیمی به طرز مضحکی بهش توربو اضافه کردن تا از پس هیکل این بر بیاد و بعد از چند ماه کار دیدن داره ...
حتی موتور برلیانس هم میبود قابل مقایسه با موتور بروز و قدرتمند و جونداری مثل EF7 نیست چه برسه به این موتور پرایدی ...
اصلا هم بحثی از گیربکس نشده و انگار نه انگار سایت خودرویی هست! این چیزا رو یه عامی تو کوچه خیابون هم میدونه
توی تست تصادف هم هیچ منبعی و ویدئو و عکسی ازش مطرح نکردید فقط نوشتید شاهین تو تصادف بهتره! کو مدرک ؟
البته نمیگم دنا ماشین بهتریه بلکه هر دو ماشین هایی با ضعف های مختلفتند ولی شاهین از نظر موتوری و فنی فاجعه ای بیش نیست. آخه موتور 8 سوپاپ پراید با توربو تو سال 2021 ؟!!! باز ایرانخودرو حداقل موتور گیربکس خوبی داره دست کم ! طراحی هم که سلیقه ایه، میمونه بحث امنیت و تست تصادف و قیمت گذاری
1400/2/4
یه جوری میگی موتور قدرتمنددددد و جوونداااری مثل ef7. انگار داری در مورد یکی از موتور های مرسدس بنز صحبت میکنی😂😂
همین موتور قدرتمنددددد شتابش از همین شاهین به قول شما با موتور پراید کمتره.....
در ضمن گیربکس این ماشین مال برلیانس هست و مثل دنا گیربکسش مال 405 نیست....
در ضمن یادت باشه شاهین هر چقدرم پراید باشه دنا پلاس هم به همون میزان 405 هستش....
1400/2/2
اول اینکه اصلا خوب نبود!!شاهین تستیو با دنا تحویلی مقایسه میکنید؟؟شاهین تحویلی بیارید اونموقع فرقشو میفهمید..شاهین ظاهر بهتر امکانات بیشتر موتورش مردم اشتباه میکنن مگه هرچی 8سوپاپه بده؟؟من شاهینمو تحویل گرفتم اولش مثل بقیه پشیمون بودم ولی الان واقعا نظرمو عوض کرده!!کم صداوشتاب خوب.گشتاور بیشترم قطعا شتاب بیشتر داره!!سال بعد مردم متوجه میشن چه ماشینی الان فعلا حاشیه داره
1400/2/7
داداش الان چند تا نایلون دیدی خوشحالی چند ماه دیگه می بینی چه طور ماشینیه باید با کوییک مقایسش کنی..
1400/2/2
من باشم با 300تا 400ماشین چینی میخرم صدتای اینا بهترن اریو دنده ای جک j4 بسترن بی 30 حیف پول ادم بده به اینا هرچند باید تولید داخل حمایت کردش ولی کار خوب تحویل مردم بدن نکه اینهمه بودجه دستشون تهش میشه این یه موتور 16سوپاپ نتونستن بسازن اصلا چرا باید از بریلیانس موتور بگیرن یک دو مثلا یه ای اف سون هرسری یه ای سی یو بستن روش با این بنزین هی موتور باید ناک بزنه
1400/2/2
من هنوز شاهین ندیدم ولی واقعا دنا ماشین زشتی هست واگر از لحاظ کاپوت جلو کمی جمع وجور تر بود کمی زیباتر بوده
1400/2/4
دوست عزيز پس برو يه سري به شاهين بزن قيافه كه ديدي متوجه ميشي كه دنا خيلي خيلي بهتره
1400/2/2
تعدادی از خوانندهای مقاله میگن تبلیغ شاهینه.
لطفا تعصب رو کنار بگزارید، بهرحال نویسنده مقاله هر دو خودرو رو دیده و رونده. اجازه بدین بشاهین بیاد تو خیابونا و از نزدیک ببینید و تست کنین بعد بیاید نظر بدین. ۸۵ میلیون متخصص همه کاره داریم.
1400/2/3
به نظر من دنا هم از نظر فني هم ظاهر از شاهين به مراتب خيلي خيلي بهتره من تكيفهم چرا شاهبندر با دنا پلاس مقاييسه مي كنيد موتور اي الف سون دنا كجا موتور پرايد شاهين كجا تازشم اپشن كروز كنترل رو هم نداره كيفي توش هم مثه كوييكه
1400/2/3
موتور هشت سوپاپ توربوشارژ رو هر جا نشون بدی به نظرم می خندن بهت. همین کافیه...
1400/2/4
چرا خودتون رو اذیت میکنید هر دوتاشون آشغالن
1400/2/6
ددوست عزیز متوجه این لطفا بشو که دنا خیلی بهتره ممنون میشم تازه دنا 5ستاره کیفی گرفته
1400/2/7
این مقایسه بین دو خودرو نبود این یک تبلیغ آشکار برای شاهین بود .خود من بیش از سه سال هست که دنا دارم و ان شاءالله شهریور ماه هم شاهین ثبت نامی را تحویل میگیرم میدونم که دنا خیلی بهتر از شاهین هست جدا از برتری موتور دنا شما در تصاویر میتونید زیباتر و جذاب تر بودن کابین دنا مشهوده آخه چه آدم عاقلی با پولی که میتونه یه ماشین اتومات توربو بخره (دنا اتومات) بره شاهین بخره؟
1400/5/20
شما که دم از عاقلی میزنید پس چرا شاهین ثبت نام کردید؟ دلالید؟
1400/2/26
از نظر من روی شاهین سایپا موتور لیفان ایکس پنجاهو میذاشتن خوب می شد از نظر ظاهری هم شاهین خیلی پایین تر از دناست از نظر ظاهری باید با ال نود یا ساندرو مقایسه کرد
1400/2/31
این مبارزه قدمی است اما با ظاهر جدید مبارزه قبلیش بین
پیمان و پراید بوده
1400/3/11
دوستان شاهین تا سال ۱۴۰۱ با موتور ایران میاد یعنی هزار هیچ دنا پلاس و تارا رو میبره.
1400/3/21
واقعا باید مخت عیب داشته باشه کهدبا این پول بری شاهین بخری وقتی دناپلاس اتومات هست و ظاهر دناپلاس واقعا جذاب تره و‌شباهت به بنز کلاس سی داره که یه سروگردن از کل مشتقات پژو زیباتره در مورد فنی هم که اصلا قابل مقایسه نیستن
1400/4/16
سلام به همه ی کارشناسان عزیز
بنده هم شاهین از بازار آزاد به قیمت 400 میلیون تومان خریدم
حالا سوالی که دارم اینه گفته شده قراره موتور شاهین رو قوی تر کنن آیاشامل موتور ماشین ما هم میشه (فروردین 1400)یا فقط تولیدات جدید رو با موتور قویتر میزنن؟؟؟؟؟؟؟؟
1400/4/19
سلام دوستان
من دنا معمولی مدا 96 داشتم بسیار خوب و تمیز بود تنها ایرادش سنگینی ماشین نسبت به موتور بود اصلا نمیکشید تو جاده اگه کولر روشن بود که واویلا ، یعنی اگه میخواستم برم سبقت ماشین نمیکشید...
و مثله همه شک داشتم شاهین بگیرم یانه ، دل و زدم دریا و 400 تومن از آشنا خریدیم.
دیروز تو جاده کورس گزاشتم ، شتاب بسیار بالا اصلا حس نمیکنی که با سرعت 140 انداختی تو جاده...
عالیه فقط اینکه صندلی و برقی نکردن و کروز نزاشتن کم لطفیشون بوده ...
تو جاده عالی عمل کرد انتظارشو نداشتم ، منی که دنا سوار بودم میفهمم فرقشو ، واقعا دنا سنگین بود سر بالایی و سبقت کم می آورد اما این بسیار پر شتاب.
اینم تجربه من بعد دو روز سواری به ماشین شاهین
1400/4/21
من واقعا تعجب میکنم از اینایی که میگن موتور پراید!! شاهین ۱۸۰ نیوتون متر گشتاور داره. آخه نمی‌دونید و پولتون نمی‌رسه نگین موتور پراید! اگه اینطوریه تمام لگن های ایران‌خودرو موتور پیکانه😂. من خودم ساینا دارم ده تا پژو و سمند به گرد پاش نمی‌رسه حالا چه برسه شاهین. این حرفا رو نگین زشته....
1400/5/13
بله درسته چون ساینای شما بدنه ی اشغال و دله ای داره و به خاطر وزن سبک اش خوب ره می‌ره،اگه بخوابی مقایسه کنی ۵ نفر سوار کن توش صندوق اش هم پر کن اگه راه رفت!ولی پارس و ۴۰۵ حتی سمند به راحتی میرن!!!!لطفا پولتون نمی‌رسه بخرید حرف اضافه نزنید!
1400/4/24
دوستان منم شاهین ثبت نام کرده بودم اومد
عالیه بچه ها ، اصلا فکرشو نمیکردم ، تو جاده 110 تا سرعت اصلا خوش نمیاد سرنشینا اصلا سرعت بالای 120 رو حس نمیکنن ، با 120 تو پیچ میپیچم اصلا حس نمیشه ، امنیت عالیه .
ماها که تا الان خودرو ایرانی سوار شدیم و فرمونا سفت و با سرعت 100 تا استرس داشتیم این ماشین سرعت 140-150 رو هم سرنشین متوجه نمیشه راننده داره با چند میره اینقد که خودرو نرمه
1400/6/2
خخ واقعا دارین شاهین که دقیقا شبیه به کالسکه هستش رو با دنا پلاس مقایسه میکنین کسایی ک میگن شاهین خوبه فازتون چیه خدایی یکمی رانندگی کن بفهمی چی به چیه هرچی باشه اینم یه اسباب بازی سایپاس من خودم زانتیا دارم ولی واقعا دنا خیلی سر تره
1400/6/8
دنا باید مواظب باشه شاتونش تو حلقش نره.
1400/7/30
دقیقا
1400/6/9
تر خدا نیاین الکی تبلیغ شاهین مزخرف رو بکنید موتور پراید روش گذاشتن که یکم رو سر بالایی گاز بدی میسوزه بعد موتور دنا پلاس رو بیاید مقایسه کنید چطور تو سر بالایی ها خوب میره ، بعدشم امنیت دنا پلاس بسیار عالیه ۴ ایربگه هست، درضمن از ظاهر هم جفتشون بهتره اومدن رنگ مشگی دنا رو گذاشتن که شاهین خوب جلوه بدین اگه راست میگین رنگ سفیدشو بزارین تا برق از چشمای شاهین بپره

1400/7/29
سلام عزیز رنگ خودرو زیاد تاثیری بر ظاهر خودرو نداره.
من قبول دارم ظاهر دنا پلاس قشنگه اما واقعا جدایی از کپی کاری چند قسمت از بدنش واقعا ناهماهنگ طراحی شده. به خصوص اینکه این ماشین پلتفرم سمند رو داره و اگر به ستون قسمت های جلو و عقب «در واقعیت نه در این عکس ها چون شاید مشخص نباشه» نگاه کنید متوجه می شوید که دقیقا ستون ها با سمند برابره. بعد پلتفرم این ماشین قدیمی هستش چطور یک ماشین با پلتفرم قدیمی ایمنی مناسبی دارد؟؟؟ آن ها برای ۳۴ سال پیش.....
کلا خانواده سمند سورن و دنا به لطف وزن سنگین که دارند امنیت به نسبت دارند اما مناسب نیست.
اما خودرو شاهین پلتفرم بروز تر و وزن کمتری دارد اگر وزن خودرو بیشتر باشد قطعا شتاب گیری و سرعت گیری کمتری دارد.
1401/6/15
مری دنا
1400/7/25
2
1400/7/27
من دنا ۹۵ دارم جدیدا شاهین هم گرفتم، دنا صفر از بیرون اصلا صدای موتور شنیده نمیشه و باید خیلی دقت کنیم که بفهمیم روشنه یا خاموش ولی موتور شاهین توی درجا انقدر صدا و لرزش داره انگار میخاد از جا کنده بشه، متریال داخل شاهین بخصوص غربیلک فرمان انقدر افتضاحه که با یه فشار کوچیک تریم روش از جا درمیاد و باید جا بزنیم! دکمه کنترل صوتی‌ش هم حساسه و حین رانندگی با کوچکترین لمس خودبخود عمل میکنه
1400/8/12
تا حالا دقت نکرده بودم طراحی داخلیش کپی ام وی ام 530 هستش یعنی کپی 99 درصد ! اون یه درصد هم کیفیت متریال دو فرمونش فرق می کنه
1400/8/24
اخه وجدانن 400 میلیون بدی پراید توربو یا 405 سوار شی وجدان ندارن که.
لاقل ماشین خارجی بخرید با این پول کارکردش هم سگش میارزه به هردوتاشون.
حداقل تندر که بدونی مال 50 سال پیش نیست تکنولوژیش
1400/9/6
اگر دنا پلاس جلو و عقبش با هم همخوانی ندارد خود آقا محسن هم گفتند که جلو و عقب شاهین متقارن نیست و تا هم خوانی داره و اینکه قشنگ معلومه دارید از شاهین طرفداری می کنید
1400/9/12
صد در صد دنا پلاس بهتره
1400/10/2
بین ظاهر شاهین و دنا، خوب ظاهر شاهین برتری داره اما داشبورد و نمای داخل دنا برتری داره. از نظر فنی هم فعلا زوده در مورد شاهین نظری اعلام بشه
1400/10/11
سلام قیمت بازار دنا پلاس ۶۰ حدودا بیشتره تا شاهین پس به نظرم مقایسه نکن
1400/10/13
شاهین دارم فوق العادس از سربالایی ها خیلی راحت بالا میره داشبوردش بشدت کم لرزه هستش یک دفعه حواسمون نبود فکر کرده بودیم ماشین خاموشه ولی روشن بوده و 2 ساعت اضافه روشن بوده خلاصه همه چیش فوق العادس ب خصوص متورش درگش با دنا هم اومده میتونین ببینین
1400/10/16
حیف پول بخدا.۳۵۰واسه شاهین!!!۳۷۰واسه دنا!!!
من نمیدونم اینا چغدر اعتماد به نفس دارن که بازم پراید و پژو تولید میکنن و بعد هم اینا را بالاتر از اونا میدونند.
چرا ما با دنیا نباید مقایسه بشیم!!!
خدا کمک کنه ۱نفر بتونه جلوی اینا را بگیره...
1400/10/23
موتور شاهین موتور پراید تقویتی است وتوربو فقط مناسب ماشین ۱۶سوپاپ است موتور دنا ef7 موتوری ۱۶ سوپاپ است .ماشین دنا پلاس توربو من داشتم عالی بود در مقایسه فقط با تولیدات داخل اما تارا اگر مجهز به توربو باشد از دنا هم پیشی می‌گیرد .محمد از کرمانشاه
1400/11/7
سلام خدمت
دوستان تنها ماشینی که ی تومن زیر قیمت کارخونه هست شاهینه چرا ؟
با قیمتش با پارسtu5قابل مقایسه است نه دنا پلاس که کمترین مدلش 420 هستش
1400/11/21
من قبلا۵سال دنا داشتم تازه شاهین گرفتم واقعا ماشین خوب وپرشتابیه وآپشن های زیادی هم داره که حتی تارا هم نداره
1400/12/15
هرچی هم باشند حداقل سایپا شاهین رو فرستاده یک موسسه اروپایی ازش تست تصادف بگیرند و به فکر امنیت ماشینش هم بوده دنا چی انگار داری ارابه مرگ سوار میشی
1401/1/17
ممنون از تحلیل بسیار منطقی و حرفه ای تون، مخصوصا درمورد عدم تناسب طرح جلو و عقب دنا که خیلی درست اشاره کردین.
1401/1/29
شاهینی که الآن تو خیابون میبینیم و سوارش شدیم متأسفانه نشون داد که سایپا این محصول جدید رو رسما حروم کرده رفته. قاعدتا پلتفرم تویوتا میبایست خیلی بهتر استفاده میشد. من دنا پلاس دارم. میشه گفت ماشین بدی نیست با استانداردهای فعلی مملکت و خودروهایی که خودروساز داخلی تولید می‌کنه. با لیست نه چندان کوتاهی از اشکالاتی که از دنا میبینیم من واقعا منتظر بودم شاهین بیاد تو خیابون ها و من دنا پلاس رو با شاهین عوض کنم ولی متأسفانه خیلی کمتر از انتظارات ظاهر شد. به قول بعضی دوستان آدم سراغ چینی های خوب و قابل قبول بره بهتره.
این نکته که فیس لیفت های مختلف اجزای دنا رو نا هماهنگ و غیر متناسب کرده کاملا درسته. این اتفاقا جایی بود که سایپا میتونست با شاهینش ورود کنه و بازار این رنج قیمت رو دستش بگیره و بازی رو به نفع خودش و به نفع مصرف کننده ببره. اما اینقدر بد عمل کردن که دستکم تا اینجا و تا امروز که اواخر فروردین ۱۴۰۱ هستیم عملا بازی رو در مقابل دناپلاس و تارای ایران‌خودرو واگذار کرده.
1401/2/9
نکته بسیار مهم که متاسفانه ما ایرانی ها از اون غافل هستیم، امنیت خودرو هستش. امنیت حرف اول رو در رنکینگ خودروهای دنیا میزنه. شاهین از یورواینکپ، 3ستاره ایمنی گرفته و فیلمهای تست تصادف اون منتشر شده. هیچ خودروی داخلی بجز شاهین، این درجه امنیت رو نگرفته. در ثانی فیلم و عکس تصادفات واقعی جاده ای شاهین با دنا، شاهین با سمند، شاهین با تویوتا هم منشتر شده که نشان از بدنه واقعاً مستحکم و ایمنی بسیار بالای اون داره.
1401/3/11
معلوم است که دنا پلاس بهتره امکانات بیشتری داره و خودرو ایران خودرو است شاهین فقط ظاهر خوبی داره اون مال سایپا است و امکانات کمتری هم داره قیمت شاهین هم با دنا پلاس 110 میلیون تومان فرق داره شاهین از پراید هم بیشتر صدا می کنه شاهین اصلن به دنا پلاس نمیرسه
1401/3/16
دو اشغال از فرغون سازای ایرانی که مفتم نمی ارزن
1401/4/15
من هر دو ماشین رو تو جاده امتحان کردم دنا پلاس عالیست.
1401/4/21
من اولش شاهین جی داشتم. واقعا هم خیلی راضی بودم و به نظرم هیچ ماشینی مثل اون نبود ولی به خاطر نظر اطرافیان رفتم دنا پلاس خریدم. واقعا افتضاحه امکاناتش درسته چند تا بیشتر شاهینه ولی خدایی اصلا قیافه نداره عقبش عین ریو هست توش هم زیاد جذاب نیست واقعا اگه شما ها ماشین واسه موتورش میخرین، اینا هیچ فرقی با هم ندارن. حیف یه قرون پول که واسه دنا پلاس هزینه کنی. ایران خودرو کلا ریده با این ماشینش. البته اگه شاهین یا دنا میخرین هم سعی کنین تحویل یه ساله نگیرین چون تو هر دوتاش بدقولی زیاد میشه گول این عکسا را هم نخورین دنا خیلی تیپش مضخرفه. دوستانی هم که شاهین نداشتن لطفا اینقدر ضر نزنن و یک جانبه قضاوت نکنن
1401/4/22
سلام دوستان من نظرات شما رو خوندم یک نکته‌ای که لازم دونستم اشاره کنم این بود که اکثر دوستان در مورد موتور پراید بد گفتن و بد نوشتن به نظر من موتور پراید یکی از بهترین موتور ها تو نوع خودشه شما دقت کنید موتور پراید با حجم کم تو این سالها عملکرد خوبی داشته.از چند مکانیکی بپرسید. موتوریه ظاهر ضعیف پراید با یک لیوان روغن میتونه چند صد کیلومتر راه بره و با کمبود روغن هم این موتور سازگاری خوبی داره ولی ببینید موتور های ایران خودرو با این شرایط می تونن حرکت کند یا نه.اول تحقیق کنید بعد نظر بدید.
1401/6/14
دوستان سلام

در خصوص مقایسه شاهین و دنا پلاس باید عرض کنم بنده هردو خودرو را از نزدیک دیده ام سواری هم گرفته ام ...
هردو خودروی خوب و مناسب ایرانی هستند
هردو نقاط ضعف و قوتی دارن یادتان باشد ما داریم در خصوص دو خودروی ایرانی صحبت میکنیم
از نظر موتوری هردو قدیمی ولی تقویت شده و کمی به روز هستند
فضای داخلی تقریبا هم اندازه هم هستند
امکانات تقریبا مثل هم دارند
نمای بیرونی و زیبایی هم که خوب سلیقه است یکی دنا دوست دارد یکی شاهین یکی فید یکی مشکی
یکی پراید دارد مثلا 5 سال تعمیرگاه نرفته یکی مثلا اریزو 5 دارد بعد از 3 سال رفته تعمیرگاه پس نگهداری ماشین مهم است

ولی درکل خرید هردو خودرو کاملا سلیقه ای است و هرکسی هرکدام را دارد خوب رانندگی کند و لذتش را ببرد
1401/6/19
چرا همش گير دادين به پرايد. . . .اينطوري بايد بهشون گفت.. . .شاهين همون ساينا مي باشد .و ساينا هم همون تقويت شده پرايد. .. . . . . . .,وسلام عليك
1401/7/14
خودم شاهین دارم و پدرم دناپلاس.ولی خدایی شاهین پرقدرت تر و مخصوصا توی سربالایی ها کشش بهتری داره.کابین جادارتر، سانروف،کیلس،سیستم ورود بدون کلید،سیستم پایش باد لاستیک،نمایشگر تعویض دنده و صندلی چرمی داره که دناپلاس نداره ولی در عوض دناپلاس کروز کنترل و صندلی برقی داره که شاهین نداره
1401/7/21
از نظر قیافه وهیبت دنا خیلی سرتره.فقط بزرگترین مشکل دنا اینه که آدمای قدبلند وآدمای خیلی درشت هیکل یه کم اذیت میشن.من درکل ماشینای ایران خودرو را به سایپا ترجیح میدم.
1401/9/21
با عرض سلام ، بنده دنا پلاس دارم ، چند بار هم پشت شاهین نشستم ، با کمال احترام نسبت به دارندگان شاهین ، شاهین در دنا پلاس نیست ، اما برای کسانیکه میخان با ساینا و کوییک و ... مقایسه کنن ، خیلی خیلی عالیه ، مخصوصا در گشتاور ، اما امان از جنس داخل و صدای موتورش . من قبلش هم سمند ال ایکس داشتم ، شاهین حتی با سمند هم قابل قیاس نیست و از اونجاییکه قیمتش هم قیمت سورن پلاسه ، من سورن رو ترجیح میدم ، علی الخصوص بخاطر جنس و طرح داخل کابین و داشبورد سورن پلاس ، البته در نهایت باید به سلیقه و تنوع طلبی افراد احترام گذاشت ‌
1401/10/15
باسلام و درود
بنده نه تجربه رانندگی باشاهین دارم نه دنا پلاس ولی در مورد محصولات ایرانخودرو و سایپا از لحاظ موتوری سایپا به نظرمن سرتره چرا چون درحال حاضر پراید دارم الان پنج ساله که کوچیکترین مشکلی برای موتورش پیش نیومده موقعی هایی بوده رادیاتور هیچی اب نداشته ولی نه واشر سوزونده نه لنگم گذاشته حتی بعضی وقت ها با دولیتر روغن کار کرده ولی اخ نگفته در بعضی مواقع تسمه تایم پاره کرده ولی باز هیچ مشکلی برای سر سیلندر پیش نیومده ولی ماشینهای ایرانخودرو با کوچکترین کم و کسری واشر میسوزونه یا سوپاپ کله میکنه
درسته محصولات سایپا از لحاظ ایمنی به غیر از شاهین خیلی ضعیفه ولی موتوری بهتره با توجه به اینکه من قبلا هم رانا داشتم هم سمند
1401/10/17
دنا بهتر از شاهین هست از حاضر نیست
1401/10/23
شاهین شبیه ماشین های خارجی ولی دنا از ظاهرش معلومه ایرانیه . اینکه میگن سایپا بده و ایران خودرو خوبه ب قوله یکی سایپا به پراید معروفه ولی ایران خودرو به پیکان . حالا بازم بگید دنا خوبه .
1401/10/26
سلام. با کمال احترام. بنده اولین ماشینم تویوتا یاریس و بعد مگان بود. پارسال دنا پلاس گرفتم پدرمو دراورد روشن شدن چراغ چک بدنه سر و صدا سنگین فضای داخل خفه نداشتن شتاب اولیه کم کردن آب هر هفته. زیر قیمت دادم رفت. شاهین رو با معرفی یکی از مهندسین خودرو خریدم البته 1401 اون رو. حدود 10 ماه هست قطره ای آب کن نکرده درب آب رو باز میکنم همون جای اوله. رانندگی نرم پر شتاب جا دار کم مصرف اصلا صدای بیرون دست انداز احساس نمیکنی چون ارتفاع بالاس. فوقالعاده از دنا سرتره تا الان هزار تومن خرج نداشته. فقد کسانی ک قصد خرید دارند ب حرف کسی گوش ندهند بروند یک بار پشت دنا بشینند بعد یک بارم پشت شاهین بعد خودشون قطعا شاهین اتخای میکنن. اونایی ک دنا پلا س تعریف میکنند چون اختلاف قیمت زیادی با کارخونه داره نون دلال ها ت روغنه. تنها ماشین ایرانی ک تست امنیت بین المللی رو قبول شده ‌شاهینه. یاعلی
1401/11/12
سلام
دوستان عزیز به عنوان کارشناس فنی خودرو خدمتتون عرض میکنم خودم پارس tu5 دارم شاهین هم گرفتم برای همسرم ماشین شاهین در رده سگمنت خودش هیچ رقیبی به غیر ماشین های توربو نداره و بی نظیره گیربکس ساندرو داره و طراحی موتور تغیر کرده سیلندرها بزرگتر و شاتون ها کوتاه تر شبیه موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپه میتسوبیشی ضریب دنده ها عالی ،سیستم تعلیق سراتویی و آپشن های....دیگر که خودتون میدونین
کلام آخر در آینده نه چندان دور خرید شاهین آرزو میشه برای مردم ایران همانند سراتو و استپ وی در پناه حق
1401/12/3
2 سال دنا پلاس داشتم یک سال هم هست شاهین دارم / خودروی شاهین واقعا بهتره کاش هر کس که این ماشین ها را سوار شده نظر میداد، متاسفانه تو کشور ما همه علامه هستن بدون تخصص و تجربه نظر میدن /من با حرف این و اون 2 سال دنا سوار شدم / پیشنهاد میدم سواری با شاهین را تجربه کنید بعد نقد کنید
1401/12/28
دنا پلاس بهتره
1402/1/14
دوستان من قبل از خرید هر دوتاش را سوار شدم.وقاطعانه تصمیم گرفتم دنا بخرم.حقیقتش دنا هم خوش حیبت تره وخیلی از شاهین سرتره
1402/2/14
متاسفانه کسایی که نظر منفی درباره شاهین میدن تاحالا اصلا شاهین سوارنشدن بعصی ها میگن موتور پراید وقتی اطلاع نداری چرا چرت میگی شاهین ۲۰۰سی سی قویتر از پراید بعد توربو اضافه شده با این تغییرات گشتاورش بالاترین گشتاور تو خودرو های ایرانیه حالا تو هی بگو موتور پراید متاسفانه بعضی ها اطلاعات ندارن نطر میدن اگه موتور پرایده پس چرا شتابش از دنا بیشتره
1402/2/30
از گفتها معلومه تبلیغ شاهین.دنا بهتر از شاهینه .تمام
1402/3/5
دوستان اگر قرار باشه بگیم موتور شاهین موتوره پرایده و موتوره دنا موتوره ۴۰۵ هست که مقایسه نمیشه همه یک نو موتورن ارتقا یافته شاهین با قیافه مدرن اومده به بازار دلیل نمیشه که مشکل فنی داره الان سال ۱۴۰۲هست و خودرو شاهین نه موتورش فرق کرده نه سوپاپ فقط ایمن تر شده و داخلش قشنگ تر اگر میخواد بدونید کودوم بهتره از لحاظ مقاومت و قشنگی شاهین واگر از لحاظ موتور دنا پلاس در ضمن شاهین یک ساله نسخه جدیدش اومده اگه نظرتون اینه که دنا بیشتره دنا بخریم شاهین خوب نیست یک ماه وایسید تا سامانه یک پارچه دوم تموم شه خیابون پر میشه از ساینا کوییک و شاهین
1402/4/27
سلام بهتره بهتون بگم دنا بهتره خیلی بهتره
1402/5/1
دنا همون سمند پلاس است. خیلی زشت طراجی شده. شبیه قوطی کبریت بزک کرده
1402/5/26
از بین خودروهای داخلی ساخت ایران شک نکنید بهترین خودرو دنا پلاس است.
1402/6/11
دوستان در هر صورت ما یا باید دنا جوانان سوارشیم یا باید دنا جدید که دارن با شاهین جی مقایسه می‌کنند چون فقط موتور ها تقویت شده اند ولی در حین حال هم میشه گفت که ما جای شاهین داریم پراید سوپر تقویت شده رو سوار میشین هر دو ماشین فقط ارتقا پیدا کردن میتونید جای این دوتا تارا بخرید
1402/7/14
شاهین از هر نظر سر تره
1402/7/23
فقط کافیه تو ماشین بشینین تا شتاب این ماشینو بفهمین
اون موقع میفهمین که بعضی از مردم فقط بخاطر تعصب نظرات بد میدن برای این ماشین
1402/9/25
سلام دوستان عزیز
من یه چیزی به شما بگم اونا هایی که از شاهین بد میگن و انتقاد می‌کنند مطمئن باشید که تا به حال از کنار شاهین رد نشدند و تا حالا سوار نشدند پس به حرف های کذب اونا گوش ندید این حرف رو بدون تعصب میگم چون خودم شاعین دارم و سواری نرمی دارع.