موضوعات داغ

نگاهی رنو 9، خودروی سال اروپا با فروش 1.1 میلیون دستگاه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

دهه‌ 1980 میلادی، دورانی طلایی برای خودروهای فرانسوی بودند. در این دو دهه خودروهای اقتصادی فرانسوی با طراحی‌های منحصر به فرد و مشخصات فنی قابل قبول، موفق شدند تا نام صنعت خودروسازی فرانسه را در جهان طنین انداز کنند. رنو 9 یکی از این سدان‌ها بود که در دهه 1980 معرفی شد.

مهم‌ترین وجه شهرت رنو 9 به طراح آن یعنی شخص رابرت پروون مربوط می‌شود، شخصی که سابقه طراحی سیتروئن SM، CX و GS را در کارنامه داشت و یک طراح افسانه‌ای در صنعت خودروسازی فرانسه محسوب می‌شد. رنو 9 یکی از خودروهای کمتر شناخته شده‌ای است که توسط پروون طراحی شده است.

رنو 9 در حقیقت نسخه سدان از هاچ‌بک رنو 11 بود که در سال 1982 معرفی شد. در ابتدا به نظر نمی‌آمد که رنو 9 خودرو جذابی باشد اما این سدان فرانسوی در همان سال به خودرو برگزیده اروپا تبدیل شد و تا هفت سال بعد یعنی سال 1989 روی خط تولید قرار داشت. در مدت هفت سال یک میلیون و صدا هزار دستگاه از رنو 9 به فروش رسید که از نظر آمار فروش بیشتر از نسخه هاچ بک یعنی رنو 11 بود.

رنو 9

پیشرانه های نصب شده روی این خودرو، 1.1 لیتری 48 اسب بخاری، 1.4 لیتری 58 اسب بخاری و 1.8 لیتری 82 اسب بخاری بودند. اما در سال‌های پایانی مونتاژ رنو 9، مدل‌های توربوشارژر این خودرو نیز به بازار عرضه شدند که از پیشرانه‌ای مشترک با رنو 5 توربو بهره می‌بردند. این موتور 115 اسب‌بخار قدرت داشت و می‌توانست شتاب صفر تا صد 9 ثانیه‌ای را برای رنو 9 فراهم کند. اکثر نسخه‌های موجود از رنو 9 در دهه 1990 میلادی به دلیل استهلاک بالا اوراق شدند و امروزه تعداد بسیار کمی از مدل‌های توربو رنو 9 در بازار موجود است. بسیاری از نسخه‌های مستهلک رنو 9 که داشبورد پلاستیکی آن‌ها امروزه به کلی نابود شده است، با قیمتی کمتر از 1000 پوند در انگلستان به فروش می‌رسند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد