موضوعات داغ

حقوق مدیران خودروسازی در سال ۲۰۲۰: مدیرعامل جنرال موتورز ۲۳.۷ میلیون دلار، ایلان ماسک صفر دلار

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

مری بارا Mary Barra مدیرعامل جنرال موتورز بیشترین حقوق یک مدیر در بین سه شرکت خودروسازی بزرگ آمریکا در سال ۲۰۲۰ را کسب کرد که مبلغی معادل ۲۳.۷ میلیون دلار بوده است. بنا بر گزارش‌ها، او حقوق پایه ۲ میلیون‌ دلاری دارد، اما پاداش‌های کوتاه‌مدت ۳.۸ میلیون دلاری و ۱۳.۱ میلیون دلار سهام این شرکت را هم دریافت کرده است.

در سال ۲۰۲۰، مایک منلی قبل از ادغام گروه فیات کرایسلر با پژو سیتروئن و تشکیل استلانتیس، مدیرعامل فیات کرایسلر بود و ۱۴.۲ میلیون دلار حقوق گرفت. فورد در اکتبر ۲۰۲۰ مدیرعامل خودش را تغییر داد. در سال گذشته، جیم هکت رئیس قبلی ۱۶.۷ میلیون دلار و جیم فارلی رئيس جدید ۱۱.۸ میلیون دلار حقوق دریافت کردند.

تسلا هم حقوق مدیران خود را اعلام کرد. ایلان ماسک هیچ حقوقی در سال ۲۰۲۰ دریافت نکرده است. با این حال، او به شش نقطه عطف از پیش تعیین‌شده در قرارداد خود دست یافته است. این موفقیت به او اجازه می‌دهد ۵۰.۶ میلیون سهم از این شرکت را به ازای هر سهم ۷۰.۰۱ دلار خریداری کند. در حال حاضر سهام این شرکت با مبلغ ۷۰۰ دلار به ازای هر سهم معامله می‌شود، یعنی ماسک می‌تواند با فروش سهام خودش حدود ۳۲ میلیارد دلار سود کند. البته در قرارداد او با تسلا ذکر شده است که او باید قبل از فروش سهام خودش آن را به مدت پنج سال نگه دارد.

جیم فارلی

در مقایسه با رؤسای بقیه شرکت‌های خودروسازی، لوئیس کامیلری مدیرعامل فراری، قبل از اینکه ناگهان در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ از سمت خود کناره‌گیری کند، حقوق ۴۵۳،۳۶۵ دلاری را برای یکسال دریافت کرده بود. ۳۶۳،۹۶۰ دلار از آن حقوق پایه او و ۱۱،۸۸۶ دلارش مزایای شغلی بودند که شامل دسترسی به یک خودروی شرکت فراری می‌شد.

اولا کالنیوس مدیرعامل شرکت دایملر در سال ۲۰۱۹ حقوقی معادل ۱.۶ میلیون دلار و پاداشی معادل ۴.۲ میلیون دلار دریافت کرد. وی در سال ۲۰۲۰، به عنوان بخشی از واکنش این شرکت خودروسازی به بحران کرونا ۲۰ درصد حقوق کمتری دریافت کرد.

پیدا کردن اطلاعات درباره حقوق مدیرعامل شرکت‌های خودروسازی ژاپنی کار دشواری است. در سال ۲۰۱۸، آکیو تویودا مدیرعامل تویوتا حقوقی معادل ۳.۵ میلیون دلار دریافت کرده بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد