موضوعات داغ

فرق ماشین کاربراتوری با انژکتوری در چیست؟

عکس مطلب اول

موتورها به دو شکل کاربراتوری یا انژکتوری ساخته می‌شوند. واژه‌هایی که خیلی از ماها در زمان خرید اتومبیل آن‌ها را شنیده‌ایم. هرچند که سال‌ها است دیگر خودروها به صورت کاربراتوری ساخته نمی‌شوند و بازار در دست مورتوهای انژکتوری هستند اما همچنان مدل‌های کاربراتوری در بازار خودرو موجود هستند و طرفدران خود را دارند. اما دلیل تغییر موتورها از کاربراتوری به انژکتوری موضوعی است که ذهن علاقه‌مندان به اتومبیل را درگیر کرده است. فرق ماشین کاربراتوری با انژکتوری در چیست که دیگر کاربرتوری تولید نمی‌شود. با همه این حرف‌ها همچنان خودروهای کاربراتوری هم از مزایایی برخوردار بودند که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

تفاوت اتومبیل انژکتوری با کاربراتوری

برای این‌که بتوانیم به فرق ماشین کاربراتوری با انژکتوری بهتر پی ببریم باید یک مقایسه در بخش‌های مختلف انجام دهیم. اما قبل از آن بهتر است که بدانید نام انژکتوری و کاربرتوری به سیستم سوخت رسانی اتومبیل گفته می‌شود ماشین بدون آن کار نخواهد کرد.

انژکتور

۱. فرق مصرف سوخت موتور کاربراتوری و انژکتوری

اتومبیل‌های انژکتوری به علت تکنولوژی پیشرفته‌ای که دارند از مصرف سوخت کمتری برخوردارند. دلیل این امر هم در درجه اول وجود یک سیستم تزریق سوخت در موتوهای انژکتوری است که از طریق ای‌سی‌یو کنترل می‌شود. این در حالی است که در سیستم‌های کاربراتوری چنین چیزی وجود ندارد و مصرف سوخت بیشتر است. اما موضوع دیگر نحوه پاشش سوخت در موتورهای انژکتوری است که با فشار بالا و به صوت پودری صورت می‌گیرد، این موضوع باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. نبود چنین سیستمی در اتومبیل‌های کاربراتوری مصرف آن ها را بالا برده است.

۲. تولید آلودگی در موتورهای انژکتوری بیشتر است یا موتورهای کاربراتوری؟

به هر میزانی که مصرف سوخت بیشتر باشد میزان تولید آلایندگی‌ها هم توسط موتور اتومبیل بیشتر خواهد بود. با توجه به مصرف سوخت بیشتر موتورهای کاربراتوری تولید آلایندگی‌ها توسط این نوع موتورها هم بیشتر است.

۳. قدرت موتور انژکتوری بیشتر است یا کاربراتوری؟

تکنولوژی سیستم انژکتوری جدیدتر از کاربراتوری است و همین موضوع هم باعث شده تا قدرت موتورهای انژکتوری به طور میانگین ۱۰ درصد از موتورهای کاربراتوری بیشتر باشد. در موتورهای انژکتوری سوخت رسانی به هر شیلندر به شکلی جداگانه صورت می‌گیرد. و میزان پاشش سوخت توسط ای‌سی‌یو اتومبیل تعیین می‌شود. همین تکنولوژی به کار رفته در مورتورهای انژکتوری باعث نرم‌تر شدن عمل‌کرد موتور می‌شود.

۴. تنظیم بهتر انژکتوری نسبت به کاربراتوری

یکی از ویژگی‌های بارز موتورهای انژکتوری تطبیق پذر بودن آن‌ها با تغییر شرایط است. این موتورها نیاز به تنظیم کمتری نسبت به نوع کاربراتوری دارند. موتورهای کاربراتوری با تغییر شرایط آب و هوایی مانند کاهش فاصله از سطح دریا نیاز به تنظیم دوباره دلکو دارند. این در حالی است که موتورهای انژکتوری با داشتن سنسور به راحتی با تغییر شرایط می‌توانند تنظیمات لازم برای موتور را انجام بدهند.

۵. با خبر شدن از مشکل در موتورهای انژکتوری توسط چراغ چک

وجود یک سیستم مانند ای‌سی‌یو در موتورهای انژکتوری باعث شده که سنسورها بتوانند وجود هر ایرادی را تشخیص داده و با اطلاع رسانی به سیستم چراغ چک را روشن کنند. چنین چیزی در سیستم کاربراتوری وجود ندارد و مشکل باید توسط انسان مشخص شود. همچنین در سیستم‌های کاربراتوری ساسات وجود دارد که باعث خفگی می‌شود اما در مدل انژکتوری چنین مشکلاتی وجود ندارد.

۶. عیب یابی و تعمیر سیستم انژکتوری و کاربراتوری

سیستم‌های کاربراتوری به مراتب از سیستم‌های انژکتوری ساده‌تر هستند. همین موضوع هم باعث شده تا عیب یابی آن‌ها به نسبت سیستم‌های انژکتوری ساده‌تر باشد. در صورتی که موتور انژکتوری با مشکلات جدی مواجه شود نیاز به تعمیرکار ماهر به همراه سیستم‌های کامیپوتری است تا بتواند عیب رخ داده را پیدا کرده تعمیر کند. تعمیر موتورهای انژکتوری به مراتب سخت‌تر از موتورهای کاربراتوری است.

۷. سرویس و نگهداری موتورهای انژکتوری و کاربراتوری به چه شکل است؟

در صورتی که اتومبیل کاربراتوری دارید باید به مراتب نگهداری و توجه بیشتری به آن کنید. وجود قطعات بیشتر مکانیکی در این نوع موتورهای باعث شده که موتورهای کاربراتوری نسبت به موتورهای انژکتوری نیاز به سرویس و بازدید بیشتری داشته باشند.

موتورهای انژکتوری

۸. هزینه‌ های کدام موتور بیشتر است؟

هزینه قطعات و تعمیر سیستم‌های انژکتوری به علت وجود بخش‌های مختلف و زیاد به نسبت سیستم‌های کاربراتوری بیشتر است. به همین دلیل در صورت بروز مشکل در سیستم‌های انژکتوری برای تعمیر باید هزینه بیشتری را بپردازید. همچنین قطعات سیستم‌های انژکتوری به علت این‌که جدیدتر هستند از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

۹. ظاهر موتور انژکتوری و کاربرتوری

سادگی ظاهری موتورهایی که دارای سیستم سوخت رسانی کاربراتوری هستند باعث شده تا زیبایی بیشتری نسبت به موتورهای انژکتوری داشته باشد. همین موضع باعث شده تا کاپوت برخی از خودروهای اسپرت کاربراتوری شیشه‌ای باشند. موتورهای انژکتوری به دلیل شلوغی که دارند زیبایی چندانی برخوردار نیستند و حتی شرکت‌های بزرک خودرو سازی روی بخش‌هایی از آن‌ها از کاور پلاستیکی استفاده کنند.

سایر تفاوت سیستم های انژکتوری و کاربراتوری در مزایا و معایب

تا اینجا فرق ماشین کاربراتوری با انژکتوری به طور مستقیم در بخش‌های مختلف بررسی شد. اما برای این‌که اطلاعات بیشتری در این بخش به دست بیاوریم تصمیم داریم تا مزایا و معایت هر کدام از سیستم‌های سوخت رسانی انژکتوری و کاربراتوری را برای شما عنوان کنیم.

موتورهای کاربراتوری و انژکتوری

معایب سیستم انژکتوری

· هزینه‌های بالای تولید قطعات و تعمیر

· برای تعویض قطعات و تعمیر سیستم نیاز به قطعات مخصوص است

· این سیستم به نگهداری در مدت زمان طولانی نیاز دارد

· صافی به کار رفته برای بنزین باید دقیق‌تر از کاربراتوری و همچنین بنزین استفاده شده هم باید با اکتان بالاتری باشد.

مزیت های سیستم انژکتوری

· آلودگی کمتر

· مصرف سوخت کمتر

· هوای ورودی ثابت است

· عمل‌کرد قدرتی بهتر

· گرمای تولیدی کمتر

· گشتاور وتوان بالاتر

· تکان‌های کمتر

· نداشتن ساسات

· موتور در شرایط جوی سرد زودتر گرم می‌شود و همچنین بهتر روشن

مزایای سیستم کاربراتوری

· تعمیر آن راحت است

· در صورت بروز خرابی هزینه‌های آن پایین است

· برای تعمیر نیاز به وسایل پیچیده نیست

· هزینه‌های تولید آن به مراتب کمتر است موتورهای انژکتوری است

معایب سیستم های کاربراتوری

· ممکن است که کاربراتور دچار خفگی شود

· کاربراتور خیلی زیاد به شرایط محیطی وابسته است

· تناسب خوبی از ترکیب سوخت و هوا به دست نمی‌آید

· سوخت به میزان یکسانی به سیلندرها نمی‌رسد

· موتور نسبت به انژکتوری از قدرت کمتری برخوردار است

· سیستم جرقه‌زنی آن به سختی تنظیم می‌شود

· تولید آلودگی بیشتر

· سیستم به بنزین و اوکتان بسیار وابسته است

· تکان و ضربه در موتور زیاد است

سخن آخر

در این مقاله به طور کامل فرق ماشین کاربراتوری با انژکتوری را عنوان کردیم. هرچند که سیستم کاربراتوری دیگر به صورت گسترده‌ای استفاده نمی‌شود اما همچنان در تولید موتورسیکلت‌ها، هواپیماهای سبک و خودروهای باربری تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/9/25
ماشین باید کاربرات باشه انژکتور مال بچه هاس
1401/10/12
ارزش
1402/3/4
دقیقا
1402/1/29
من سه چهارماه میشه دنبال پراید انژکتور میگردم تودیوار ۸۳ باشه پیدانکردم فعلا قیمتاش روزبروز میره بالا یا پیداهم کنم مسیرش دورمیشه نمتونم برم .کاربراتور میفته همه میگند باید ازفنی ماشین سردربیاری بخاطرون موندم .نمیدونم کاربرات بخرم یانه دوستان واردراهنمایی کنند