موضوعات داغ

عدم پرداخت مالیات خودروهای لوکس چه عواقبی دارد؟

عکس مطلب اول

پرداخت مالیات خودروهای وارداتی گران قیمت، این روزها تبدیل به یکی از بحث های داغ فعالان دنیای خودرو شده است که در پی اعلام این قانون، اخیرا لیستی از میزان پرداخت مالیات سالیانه خودروهای وارداتی نیز منتشر شد که جنجال های زیادی به همراه داشت.

فارغ از صنعت خودروسازی انحصاری کشور، فارغ از تعرفه بیشتر از 100 درصدی خودروهای وارداتی هنگام ورود به کشور، نوسانات ارزی و افزایش شدید آن طی سال های گذشته و به دنبال آن افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی در کشور، حالا موضوع دریافت مالیات از خودروهای گران قیمت هم مطرح شده که نرخ های چندین و یا چند صد میلیون تومانی که برای پرداخت سالیانه آنان تعیین شده، اعتراض خیلی از دارندگان این دسته از وسایل نقلیه را به همراه داشته است.

طی سال های اخیر بویژه از ابتدای سال 99 که شاهد جهش قیمت فوق العاده زیاد خودروهای وارداتی در بازار بودیم، تقریبا اکثر خودروهای وارداتی قیمت میلیاردی در بازار دارند و همین موضوع باعث شده تا اکثر خودروهای وارداتی به نسبت قیمت خود، مشمول پرداخت مالیات اجباری برای داشتن خودروهای گران قیمت شود، اما اگر این مالیات از سوی دارندگان پرداخت نشود، چه عواقبی در انتظار آنان خواهد بود؟.

طبق اعلام رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، مالکان خودروهای لوکس حداکثر تا هفته دیگر شناسایی شده و مشمول پرداخت مالیات تعیین شده تا پایان بهمن ماه امسال خواهند شد، اما در صورتی که این مالیات از سوی دارندگان پرداخت نشود، امکان نقل و انتقال خودرو و یا حتی اجاره آن تا زمان پرداخت مالیات وجود نخواهد داشت.

براساس قانون اعلام شده، تمامی صاحبان خودروهای سواری و وانت دوکابین که دارای شماره انتظامی شخصی و به نام صاحب و یا فرزندان کمتر از 18 سال و تحت تکفل باشند، اگر ارزش مجموع آنان به بیش از 1 میلیارد تومان برسد، مشمول پرداخت مالیات تعیین شده به خزانه دولت خواهند شد که جزییات آن به شرح زیر است:

تا یک و نیم میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک میلیارد تومان): 1 درصد

تا سه میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان): 2 درصد

تا چهار و نیم میلیارد تومان (نسبت به مازاد سه میلیارد تومان): 3 درصد

نسبت به مازاد چهار و نیم میلیارد تومان: 4 درصد

باتوجه به نرخ تعیین شده و طبق محاسبات صورت گرفته، در مثالی می توان به خودروی هیوندای آزرا اشاره کرد که اگر ارزش آن حدود 2.45 میلیارد تومان باشد، میزان مالیات آن حدود 29 میلیون تومان خواهد بود و یا در مثالی دیگر خودروی بی ام و X4 با قیمت 5 میلیارد تومانی، مشمول مالیات 200 میلیون تومانی خواهد شد!.

باتوجه به حداقل قیمت مالیات گیری 1 میلیارد تومانی، در شرایط فعلی هیچ خودروی تولید داخل و یا بیشتر خودروهای مونتاژ داخل مشمول قانون مالیات بر خودروهای لوکس نخواهند شد، اما این قانون بیشتر خودروهای وارداتی را مشمول پرداخت خواهد کرد که البته قیمت روز، مدل و یا تاریخ ورود آنان به کشور ملاک تعیین مالیات قرار می گیرد. علاوه بر این اگر فردی مالک دو خودروی 500 و 600 میلیون تومانی هم باشد، مشمول مالیات شده و مکلف به پرداخت آن خواهد بود.

در جمع بندی پایانی باید گفت که اگر مالکان خودروهای لوکس با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نکنند، تا قبل از پرداخت بدهی امکان نقل و انتقال خودرو یا حتی اجاره آن را نخواهند داشت.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/2/27
چهار تا آهن پاره رو کردند سرمایه مردم! چه کسی دلارو گران کرد
خودرو چرا گرون شده...حالا مالیات
خودروی لوکس
خودروی غیر متعارف!
کاسه کوزه بدبخت کردن مردم ادامه داره
1400/2/27
محاسبات به کلی غلط . درصد رو کل قیمت کشیده اید جا طبقات مازاد .
1400/2/27
اندکی صبر سحر نزدیک است