موضوعات داغ

ویژگی کلاه کاسکت استاندارد و ایمن

عکس مطلب اول

بسیاری از افراد هستند که بدون هیچ دقتی در امر انتخاب کلاه کاسکت و تنها برای جریمه نشدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی یک کلاه بدون هیچ مارکی و نشانی استانداردی خریداری می‌کنند. همانطور که می‌دانید مهم‌ترین تجهیزات ایمنی موتور سواری حتماً کلاه کاسکت است زیرا در هنگام تصادف قسمت سر بیشترین آسیب را می‌بیند و حتی ممکن است باعث شکستن جمجمه و مرگ مغزی شود پس باید دقت بسیار زیادی در خرید آن کنیم و همیشه از آن استفاده کنیم. در این مقاله قصد داریم علاوه بر ویژگی کلاه کاسکت استاندارد و ایمن به معرفی برخی از برندها که استانداردهای لازم را دارند، در بازده‌های قیمتی متفاوت بپردازیم.

استانداردهای یک کلاه کاسکت ایمن

اگر دقت کرده باشید در پشت کلاه کاسکت‌ها یکسری نوشته وجود دارد اما شاید به معنای آن دقت نکرده باشید. این آرم ‌ها در اصل همان استاندارد و سرتیفیکت‌هایی است که آن شرکت برای ساخت و طراحی آن مدل کلاه توانسته است دریافت کند.

استاندارد کلاه کاسکت

DOTیا همان نشانی پاس کردن استانداردهای شماره 218، استانداردی است که نشان می‌دهد این کلاه کاسکت از یکسری آزمایش‌ها مخصوص موتور سواری توانسته است قبول شود بنابراین بصورت کلی خرید آن مانعی ندارد و برای عموم آزاد است. همچنین کلاه کاسکت‌های تولید شوده در ایران که توانایی گرفتن استاندارد DOT را ندارند دارای نشانی ملی استاندارد ایران هستند، البته گفتنی است معلوم نیست برای گرفتن این نشانی چه نوع آزمایشاتی را پاس کرده‌اند.

در یک کلام باید به شما بگوییم قصد خرید کلاه کاسکتی دارید حتماً به قسمت پشت سر آن نگاهی بیندازید، اگر خبری از استانداردهای مذکور نبود بیخیال خرید آن ختی در صورت قیمت مناسب و زیبایی ظاهری آن شوید اما اگر استاندارد مذکور (مخصوصاً DOT) را داشت می‌توانید آن را یکی از گزینه‌های خرید با خیالی راحت‌تر از لحاظ ایمنی قرار دهید.

بررسی استاندادر ظاهری

دنیای کلاه‌های ایمنی برای موتور سیکلت بسیار بزرگ است ابتدا برای آشنایی با ویژگی‌ها باید با انواع کلاه کاسکت‌ها آشنا شوید زیرا هر نوع کلاه دارای استانداردهای خاص خود است و نمی‌توان برای یک نسخه برای همه آن‌ها پیچید . هر کدام مخصوصاً در ظاهر باید از استاندارد طراحی خاص خود پیروی کنند.

کلاه کاسکت فک ثابت یا ریس: این کلاه‌ها برای مسابفات استفاده می‌شوند به همین دلیل ایمنی آنان بسیار بالا است از طرفی طراحی ظاهری آنان باید ارگونومی بسیار بادقتی داشته باشد تا بتواند هوا را بشکافد از طرفی سبکی نیز یک معیار مهم در آن است. از طرفی طراحی داخلی آن بگونه‌ای است که محکم به سر بچسبند و حتی جای یک انگشت نیز نداشته باشد، پس در انتخاب سایز آن دقت کنید که در سر لق نزند و از طرفی راحت در سر جا برود.

کلاه کاسکت بدون فک: این نوع کلاه‌ها برای امور شهری طراحی شده‌اند پس علاوه بر ایمنی تمرکز زیادی روی راحتی آن شده است. از مهم‌ترین فاکتورهای کیفیت آن می‌توان به سبک بود اشاره کرد همچنین این بدون فک‌ها یک نوع جانبی به نام کلاه وسپایی دارند که طراحی آن گرد و صیقل داده شده‌تر است و از طرفی دارای طلق نیستند.

کلاه کاسکت فک متحرک: مهم‌ترین نکته در ویژگی استاندارد کلاه کاسکت فک متحرک این سات که لولا متحرک فک آن جنس خوب داشته باشد تا با یک ضربه محکم نشکند و در هنگام تصادف فک شما آسیب نبیند. البته پایه طراحی آن طوری است که شما نباید موتور وساری سنگینی با آن داشته باشید، استاندارد بیرونی و درونی آن همانند کلاه‌های فک ثابت و ریس است.

کلاه کاسکت کراس: این کلاه‌ها استانداردی دارند که برای مسافرت مناسب باشد، برای مثال تعداد دریچه‌های زیاد، سبکی، محافظ فک با فاصله و .... را می‌توانید مشاهده کنید. جنس آلیاژ ساخت این نوع کلاه معمولاً کربن است همچنین با این نوع کلاه حتماً یک عینک موتور سواری خریداری کنید تا ایمنی صورت خود را بالاتر ببرید.

جنس کلاه کاسکت ایمن

محبوب‌ترین جنس میان تولیدکنندگان کلاه کاسکت ABS است. ABS جنسی مانند پلاستیک فوق فشرده دارد و استحکام خوبی دارد. بزرگ‌ترین مزیت ای بی اس قیمت و سبکی آن است. سبکی آن باعث می‌شود برای ساخت هر نوع کلاه کاسکتی استفاده شود.جنس دیگری که در کلاه کاسکت‌های حرفه‌ای مخصوصاً ریس استفاده می‌شود؛ کربن است. کربن نیز فوق سبک است از طرفی مقاومت آن بسیار بالا است اما قیمت آن نیز به همان میزان بالا است بطوری که در ایران کلاه کاسکتی که آلیاژ ساخت آن کربن باشد قیمتی بالای 30.000.000 تومان دارد، پس خرید آن برای عموم مردم بسیار سخت است بنابراین شرکت‌های کمی اقدام به تولید کلاه کاسکت با جنس کربن می‌کنند.

معرفی برندهای استاندارد

در این قسمت ما به معرفی بندهایی که استانداردهای مربوطه را دارند در بازده‌های قیمتی متفاوت پرداخته‌ایم.

بازده قیمتی 1.000.000 تا 2.000.000 تومان:

1. ردلاین

2. راپیدو

3. زونتس

4. دابلیو استاندارد

بازده قیمتی 2.000.000 تا 5.000.000 تومان:

1. انرژی

2. ال اس تو

3. شارک

بازده قیمتی بالای 5.000.000 تومان:

1. نولان

2. ای جی وی

3. آیرو

4. شویی

5. کی وای تی

کلاه کاسکت

البته برندهای دیگری نیز هستند که قیمت‌های مشابه داشته باشد اما متاسفانه در ایران آن‌ها را به ندرت می‌توان یافت به همین خاطر آن‌ها را در لیست نیاورده‌ایم. حتماً دقت کنید کلاه کاسکت زیر 1.000.000 تومان بنظر ما دارای کیفیت ساخت خوبی نیست بنابراین خرید آن را توصیه نمی‌کنیم.

فروشنده کلاه کاسکت استاندارد

کم فروشگاهی می‌توان یافت که کلاه کاسکت‌هایی که می‌فروشد همگی استاندارد باشد و با راهنمایی‌های زیاد کاربر را در امر انتخاب نوع کلاه کاسکت مناسب خود هوشمندتر کند. استار سیکلت یکی از آن فروشگاه‌ها است که شما می‌توانید با خیال راحت از آن کلاه ایمنی بخرید زیرا تمام کلاه کاسکت‌های موجود در فروشگاه‌شان دارای استاندارد DOT و یا نشانی استاندارد ایران هستند. می‌توانید برای مشاهده مدل‌ها و قیمت کلاه کاسکت روی لینک کلیک کنید.

تجهیزات ایمنی مهم دیگر در کنار کلاه کاسکت

توجه کنید در هنگام موتورسواری شما برای ایمنی کامل‌تر نیاز به خرید تجهیزات ایمنی دیگری به غیر از کلاه دارید. برای مثال لباس موتور سواری و دستکش موتور سیکلت از دیگر ملزومات واجب برای موتور سواری است.

جمع‌بندی

همانطور که خواندید خرید کلاه کاسکتی که ایمنی بالا داشته باشد کار راحتی نیست و باید نکاتی را کم بیش رعایت کنید از آنجا که بحث مرگ و زندگی مطرح است نباید از آن چشم‌پوشی کنید. بسیار مهم است که ابتدا نیاز خود را از موتورتان مشخص کنید سپس با توجه به آن نوع کلاه کاسکت را انتخاب کنید و در آخر با توجه به بودجه خود از برندهایی که در بالا نام برده شد یک مدل را برگذینید. امیدوار هستیم آمار مرگ راکبان ناشی از آسیب به سر کاهش چشمگیری داشته باشد.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/3/8
بهترین مارک استاندارد کلاه کاسکت چیه دوستان
1400/4/15
راپیدو و ردلاین خیلی نسبت به قیمت خوبن
1400/5/20
راپیدو
1400/3/17
ازاین مقاله راحت میشه یه کلاه کاسکت خوب رو شناسایی و خرید مثلا ردلاین خیلی خوبه
1400/5/16
آقا ردلاین نگیرین چینیه بدرد نخوره فقط راپیدو
1400/6/23
من میخوام کلاه کاسکت زونتس رو بگیرم خوبه بنظرتون🤔