موضوعات داغ

نگاهی به کامیون ایوکو، شوالیه ۵۴۰ اسبی ایتالیایی در ایران

عکس مطلب اول

اویکو Iveco برند مشهور ایتالیایی در زمینه ساخت انواع خودروهای سنگین و اتوبوس در اروپا است که از سال ۱۹۷۵ توسط همکاری چند شرکت بزرگ مانند فیات، ماگیروس و لانچیا و ... تشکیل شد. این شرکت در زمینه خودروهای فوق سنگین و نظامی نیز در ایتالیا مشغول بوده اما تولیدات انبوه این خودروساز مربوط به ساخت خودروهای مسافربری و خودروهایی جهت حمل بارهای بین شهری می‌شود.

اویکو از قدیمی‌ترین برندهای کامیون اروپایی حاضر در ایران و از اولین سری برندهای کامیون‌هایی بود که در ایران به صورت نسخه بی‌دماغ عرضه شد. هر چند قبل از اویکو ماک و اینترناش‌های بی‌دماغ هم حضور داشتند اما با توجه به مد بودن طراحی‌های دماغ‌دار به چشم نمی‌آمدند و با حضور اویکوهای ترن استار و یورکارگو در ایران بعنوان اولین اروپایی بی‌دماغ بازار ایران محسوب می‌شد، و دیگر پس از آن کامیونوهای دماغ‌دار منسوخ شدند.

کامیون ایوکو در ایران

اویکوهای ۳۳۰ و بدنبال آن ۴۴۰ از سال ۱۳۷۰ در ایران عرضه شدند که هر دو مدل به قدرت و زیربندی سنگین مشهور بودند، بطوریکه هنوز هم در ایران اویکو ۳۳۰ از پرچم‌داران حمل و نقل فوق‌سنگین است که قدرت از جا کندن این کامیون را هیچ کامیون دیگری در ایران ندارد.

طراحی کابین‌های اویکو همیشه خاص خود برند اویکو بوده و این برند کمتر تحت تاثیر تحول طراحی برندهای دیگر اروپایی بوده و از همین روی در همان ابتدای حضور در ایران حواشی و نظرات خوب و بد بسیاری را بدنبال داشت.

کامیون‌های اویکو هیچ‌گاه در ایران تولید یا مونتاژ انبوه نداشته‌اند و همیشه به صورت گذرا و موقتی عرضه می‌شدند. این روند ادامه پیدا کرد تا مدل استرالیس Iveco Stralis در نسل Hi-Way که طراحی سال ۲۰۱۳ این کامیون‌ها بود به صورت تعداد محدود در نسخه‌های ۵۰۰ اسبی توسط شرکتی که همیشه این برند را در ایران همیاری می‌کرد یعنی زامياد، عرضه شد. این کامیون‌ها برخلاف ویژگی‌های خوب و برتری که داشتند هیج‌گاه در ایران به دلیل خدمات بد و نامناسب به بازار خرید و فروش خوبی نیز نرسیدند و همیشه در برابر دیگر برند‌های اروپایی مظلوم بوده‌اند.

بررسی کامیون Iveco

سال ۹۶ همچنان که زامياد در حال واردات محدود سری‌های Hi-Way بود نسل جدید یعنی فیس‌لیفت ۲۰۱۷ کامیون‌های مدل استرالیس را نیز وارد کرد، این دوره واردات شامل تعدادی کامیون ۵۰۰ اسبی و تعداد محدودی ۵۴۰ اسبی بودند که قوی‌ترین مدل اویکو استرالیس با موتور سیزده لیتری در دنیا نیز می‌باشند. تنها ۱۶ عدد از نسخه ۵۴۰ وارد شد که تا سال ۹۹ مجاز به دریافت پلاک نشدند.

سال ۹۹ که تعدادی از این ماشین‌ها پلاک شدند در سندشان مدل ۹۷ خورده که باز هم با بازاری مواجه شدند که آنچنان اشتیاقی برای حضور این برند نداشت. این کامیون‌ها طراحی بسیار جذابی داشتند و موتور ۵۴۰ اسبی پرقدرتی نیز روی آن‌ها نصب شده بود. این کامیون‌ها نرمی بی‌نظیر و فضای کابین خوبی داشته اما به دلیل نبود لوازم و خدمات آنچنان بازار دست دوم پررونقی ندارند.

مشخصات فنی

موتور این کامیون 6 سیلندر ۱۲.۸۸ لیتری است که ۵۴۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور استاندارد آلایندگی یورو 6 را دارد که بالاترین میزان استاندارد جهانی است و میزان ۹۵ درصد از گازهای NOX را کمتر تولید می‌کند.

گیربکس از برند ZF آلمان است که 16 سرعته اتوماتیک است. این گیربکس مجهز به سیستم تعویض دنده هوشمند نیز بوده اما ریتاردر گیربکسی را ندارد اما بجای آن کلیدی را دارد که برای ترمز گیربکس را به همراه ترمز موتور درگیر می‌کند اما همانطورکه گفتیم ریتاردر ندارد.

طراحی کابین

طراحی کابین آخرین فیس‌لیفت نسخه استرالیس است که سال ۲۰۱۷ انجام شده است. طراحی کابین بسیار زیبا و از لحاظ آیرودینامیک پیشرفته است و این کابین فضا راحتی خوب و طراحی خاص و مدرنی را دارد.

در کل اویکو هیچ وقت تحت تاثیر پیشرفت برندهای دیگر اروپایی نبوده و همیشه بر اساس چهارچوب‌های خودش طراحی کرده که همیشه نیز مشتری خاص خود را داشته است. دسترسی به کلیدهای داخل کابین ارگونومیک و بدون حواس‌پرتی است اما کلیدهای تعویض دنده مانند دیگر اویکوها در جای مناسبت قرار نگرفته‌اند و دسترسی به آن‌ها و انجام تعویض دنده کمی متفاوت با دیگر کامیون‌ها است و اینگونه است که برای تغییر حالت گیربکس باید راننده از روی صندلی جا به جا شود.

کابین کامیون ایوکو

با اینکه شیب قسمت جلویی کابین کمی زیادتر است اما نما و فضا داخلی کابین قابل قبول است. کابین نسخه ۵۴۰ اسبی نسخه سقف‌بلند اویکو Hi-Way است و بالاترین و بزرگ‌ترین کابین از نظر حجم در بین کابین‌های اویکو در ایران است.

از دیگر امکانات و ویژگیی‌های این کامیون می‌توانیم به تعلیق اتاق و محور عقب بادی، ترمز هر دو محور دیسکی، ترمز موتور تک زمانه، گرم کن و سرد کن صندلی، تنظیم صندلی برقی، ضبط بلوتوث دار، قفل کن دیفرانسیل، ترمز تپه، تنطیم حالت پایداری، تنظیم آینه برقی و اینه گرم کن دار، سانروف برقی، تخت تاشو به عقب، یخچال و جعبه داخل کابین اشاره کنیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد