موضوعات داغ

پولیش ماشین چیست و نحوه انجام آن چگونه است؟

عکس مطلب اول

خودرو، یکی از مهمترین ملزومات در زندگی ما به شمار می‌آید که اکثر افراد برای روزمرگی‌ها و سرعت عمل بخشیدن به کارهای خود از آن استفاده می‌کنند. بنابراین بهتر است که از این وسیله مهم، در مقابل آسیب‌های جدی و جزئی مراقبت کنید. در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که پولیش ماشین چیست و با نحوه انجام پولیش ماشین آشنا شویم.

پولیش ماشین چیست؟

پولیش محصولی است که به صورت‌های مختلف مثل جامد، مایع و یا حالت اسپری به بازار عرضه می‌شود و از بدنه خودرو در مقابل آسیب‌هایی مثل لکه، چربی، ایجاد خط و خش و ... مراقبت می‌کند.

در حقیقت می‌توان گفت که پولیش همانند یک سنباده عمل می‌کند و ناخالصی‌ها را از روی رنگ خودرو پاک می‌کند تا درخشندگی آن بیشتر شود. به این معنی که وقتی برای براق کردن خودرو خود از عملیات پولیش استفاده می‌کنید، به وسیله دانه‌های ریزی که در این محصول قرار دارد ، یک لایه بسیار نازک از رنگ ماشین را برمی‌دارید و سطح تازه‌ای از رنگ را بالا می‌آورید و به این شکل حالت نو و تازه‌ای به خودرو می‌دهید.. لازم به ذکر است که این لایه برداری هیچ‌گونه تاثیر مخربیی بر روی کیفیت رنگ ماشین ندارد.

چرا خودرو را پولیش می کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث شود اقدام به پولیش زدن خودرو خود کنیم که در اینجا به چند نمونه از انها اشاره می‌کنیم:

وجود خط و خش بر روی ماشین

گاهی وجود خط و خش بر روی بدنه ماشین که در اثر برخورد با اشیای خارجی و سطوح مختلف به وجود می‌آیند، باعث می‌شود که برای از بین برده آن‌ها و حفظ ظاهر خودرو، از روش پولیش زدن استفاده کنیم.

پولیش خودرو

وجود گرد و غبارهای معلق در هوا

وجود گرد و غبارهای معلق در هوا نیز یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود، مجبور به پولیش زدن خودرو شویم؛ به این صورت که برخورد کردن خودرو با سرعت زیاد به این گرد و غبارها و ذرات ریز که در هوا معلق هستند باعث ایجاد خط و خش‌های ریز بر روی بدنه خودرو و شکسته شدن نور بر روی بدنه خودرو می‌شوند به این ترتیب رنگ بدنه ماشین مات می‌شود و همین امر باعث می‌شود که اقدام به پولیش زدن آن کنیم.

سوختگی و رنگ‌پریدگی خودرو در اثر تابش مستقیم آفتاب یا شوینده‌های نامناسب

در مواردی نیز تابش مستقیم نور خورشید در شهرهای گرم باعث رنگ‌پریدگی خودرو می‌شود. یا اینکه استفاده از شوینده‌های نامناسب باعث می‌شود که لکه‌هایی بر روی خودرو به وجود آید؛ در این گونه موارد استفاده از روش پولیش می‌تواند مناسب باشد و لکه‌های به وجود آمده را به راحتی از روی خودرو پاک کند.

انواع پولیش

پولیش در سه نوع مختلف زبر، نرم و تک مرحله‌ای به بازار عرضه می‌شود و دارای دو نوع آیتم گلاس و کات است که هرچقدر آیتم کات بیشتر باشد باعث می‌شود لایه‌برداری ازر روی خودرو بیشتر شود و هر چقدر که گلاس آن زیادتر باشد درخشندگی و براقیت خودرو را بیشتر می‌کند.

در اینجا به توضیح مختصری در مورد انواع پولیش می‌پردازیم:

پولیش زبر

این نوع پولی، خاصیت لایه‌برداری بالایی دارد. با استفاده از این مدل پولیش می‌توان تمام خط و خراش‌های عمیق و بزرگ را از روی خودرو از بین برد. لازم به ذکر است که این نوع پولیش به دلیل زبری بالایی که دارد باعث می‌شود که سطحی که مورد استفاده قرار گرفته است به صورت مات درآید و رنگ آن به نسبت دیگر قسمت‌های خودرو تیره شود، بنابراین بهتر است که بعد از آن از پولیش نرم نیز مورد استفاده قرار دهید.

پولیش خودرو

پولیش نرم

این نوع پولیش بسیار ظریف است و بیشتر برای خط و خراش و آسیب‌های سطحی و جزئی و همچنین لکه‌های محیطی و ریز مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از آن، سطح خودرو براق و صاف می‌شود.

پولیش تک مرحله‌ای

پولیش تک مرحله‌ای با نام پولیش متوسط نیز شناخته می‌شود. خاصیت لایه‌برداری و همچنین براق کنندگی این نوع پولیش در حد متوسط است. خراش‌های سطحی بدنه خودرو را به طور کامل از بین می‌برد و سطح بدنه خودرو را براق‌تر می‌کند.

چگونه خودرو خود را پولیش بزنیم؟

پولیش زدن خودرو به دو روش دستی و ماشینی صورت می‌گیرد و دستگاه‌های آن به سه دسته تقسیم می‌شود که ابتدا به معرفی دستگاه‌های آن می‌پردازیم:

دستگاه پولیش روتاری

این دستگاه به گونه‌ای است که گردش پایه پد آن مانند دستگاه فرز است و به دور نقطه مرکز می‌چرخد. تنها تفاوت آن با دستگاه فرز این است که این دستگاه به دلیل داشتن دیمر، سرعت آن را می‌توان تغییر داد.

دستگاه پولیش روتاری به دلیل این که چرخش متمرکزی در یک ناحیه دارد باعث می‌شود که سطح بدنه خودرو به سرعت گرم شود و سرعت لایه‌برداری را بالا ببرد بنابراین در هنگام استفاده باید دقت لازم را به کار ببرید که بیش از حد در یک ناحیه نگه داشته نشود که به سطح رنگ آسیب وارد کند.

دستگاه اوربیتال

این نوع دستگاه پولیش به صورت لرزشی کار می‌کند و سرعت و قدرت لایه‌برداری بسیار کمی دارد.

دستگاه (DA (Dual Action

دستگاه (DA (Dual Action جدیدترین و بروزترین نسل دستگاه پولیش خودرو محسوب می‌شود که عملکرد آن به صورت ترکیبی از حرکت لرزشی و چرخشی است.

نحوه پولیش زدن ماشین

برای پولیش زدن خودرو و این که بتوانید این کار را به صورت دقیق و مناسب انجام دهید، بهتر است که نکات مهمی را رعایت کنید.

برای انجام این کار به موارد زیر نیازمند هستید:

- پولیش مناسب برای اتومبیل خود

- پارچه نرم

- بافر مداری

البته لازم به ذکر است استفاده از بافر مداری کاملا اختیاری است.

خودرو را تمیز کنید

برای انجام عملیات پولیش، ابتدا خودرو را به صورت دقیق بشویید، سطح بدنه آن را از هرگونه آلودگی و گرد و غبار پاک کنید و آن را کاملا خشک کنید تا عمل پولیش به صورت مناسب انجام بگیرد چرا که وجود هرگونه آلودگی بر روی بدنه خودرو می‌تواند، باعث شود که در هنگام پولیش زدن به سطح بدنه فشار وارد شود و باعث ایجاد خط و خراش‌های عمیق بر روی بدنه خودرو شود و یا در عملکرد پولیش خلل ایجاد کند.

لازم به ذکر است که در حین پولیش زدن، سطح بدنه خودرو نباید خیلی داغ و یا خیلی سرد باشد. همچنین این که توجه داشته باشید عملیات پولیش زدن به وسیله دستگاه، با کثیف‌کاری و پاشیدن مواد پولیش به اطراف همراه است؛ بنابراین در هنگام انجام این کار، هرچه که در اطرافتان هست مثل خودروهای دیگر را از اطراف کار دور کنید.

پولیش خودرو

پولیش زدن خودروهایی که رنگ تیره دارند، حساسیت بیشتری لازم دارند. برای پولیش این اتومبیل‌ها از پد نرم و مواد براق و صیقلی‌تر مورد استفاده قرار دهید.

پولیش را بر روی اتومبیل اعمال کنید

در این مرحله، مواد پولیش را به پارچه نرم یا بافر مداری بمالید و به صورت دورانی بر روی خودرو بمالید و شروع به تمیز کردن و پولیش زدن خودرو کنید.

متناسب با عمق خطوط و خراش روی اتومبیل، پولیش مناسب انتخاب کنید

برای اینکه بتوانید پولیش مناسبی انتخاب کنید باید در وهله اول مقداری از مواد را بر روی بدنه خودرو قرار دهید و به وسیله پنبه، قسمت آسیب دیده را با کمی فشار که به آن وارد می‌کنید، بمالید.

به مناطق آسیب دیده بر روی خودرو فشار اعمال کنید

به قسمت‌هایی از بدنه خودرو که خراش برداشته‌اند فشار محکمی وارد کنید و با دور شدن از محل خراش، فشار را کاهش دهید. این کار باعث می‌شود تا پولیش را به دیگر قسمت‌های بدنه خودرو نیز انتقال دهید.

نکته مهمی که در این مرحله باید به آن توجه داشته باشیم این است که در صورتی که از بافر مداری برای پولیش زدن خودرو استفاده می‌کنید، چند ثانیه قبل از اینکه دستگاه را روشن کنید مواد پولیش را بر روی خودرو بمالید تا در هنگام استفاده از دستگاه از پراکندگی اتفاق نیافتد.

به اندازه کافی مواد را بر روی بدنه خودرو مالش دهید

تا زمانی که مواد پولیش به صورت کامل از روی بدنه خودرو ناپدید شود، آن را بمالید. برای اینکه این کار را به صورت مناسب انجام دهید بهتر است کار خود را اول یک قسمت از خودرو شروع کنید و آن قسمت را به طور کامل پولیش زده و تمام کنید، سپس به قسمت دیگر بروید، چرا که اگر قبل از اینکه به قسمت دیگری بروید پولیش را به طور کامل تمیز نکنید، سبب می‌شود که مواد بر روی سطح خودرو خشک شود و ظاهر نامناسبی به آن بدهد.

نکته‌های مهمی که در زمان پولیش زدن باید مد نظر قرار دهید

در زمان پولیش زدن خودرو باید نکات مهمی را در نظر بگیریم. در اینجا بخ ذکر چند مورد می‌پردازیم:

• برای ترمیم قسمت‌هایی که خط و خراش دارند، اول کار خراش‌های بر روی سطح خودرو را به وسیله ناخن دست، لمس کنید اگر به وسیله ناخن قابل لمس باشد عمیق محسوب می‌شود در غیر این صورت، سطحی است و به عمق رنگ خودرو نفوذ نکرده است.

• وقتی اقدام به پولیش زدن خودرو می‌کنید، باید روش استفاده از آن را کاملا بدانید چرا که اگر این کار را به شکل مناسب انجام ندهید ممکن است نتیجه برعکس بگیرید.

• برای اینکه کار بهتر و مناسب‌تری انجام دهید، بهتر است که فاصله ده سانتی‌متر اطراف محلی که قرار است پولیش زده شود را به وسیله چسب بپوشانید تا در هنگام لایه‌برداری، مشکلی برای قسمت‌های دیگری به وجود نیاید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد