موضوعات داغ

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

عکس مطلب اول

موتور خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که وجود ایراد در هر کدام از آن‌ها می‌تواند اتومبیل را دچار مشکل کند. برخی از این مشکلات می‌تواند صدمات بزرگی را به ماشین بزند یا این‌که آن را از حرکت باز نگه دارد. عیب‌یابی این مشکلات کار ساده‌ای نیست از همین رو شرکت‌های سازنده خودرو برای این‌که یک نمای کلی از وضعیت سلامت و شرایط کلی اتومبیل را در اختیار رانندگان قرار دهند چراغ‌های مختلفی را در کنسول جلوی راننده تعبیه کرده‌اند. هر کدام از این چراغ‌ها معنایی دارد و نشان‌گر اتفاقی خاص در اتومبیل است. چراغ چک یکی از چراغ‌های معروف خودرو است. در صورت روشن شدن این چراغ یعنی مشکلی رخ داده و باید هر چه زودتر آن را برطرف کنید.

چراغ چک خودرو به چه دلیل روشن می شود؟

دلایل متعددی برای روشن شدن چراغ چک وجود دارد که شما باید با توجه به شرایط آن را پیدا کنید. از همین رو نیاز به اطلاعاتی دارید تا بتوانید این کار را انجام دهید. در ادامه همین بحث ما به‌طور کامل این موضوع را برای شما شرح خواهیم داد.

۱. خرابی سنسور اکسیژن

اولین قسمتی که باید بعد از روشن شدن چراغ چک بررسی کنید سنسور اکسیژن است. این بخش را با یک هزینه کم می‌توانید تعمیر کنید. اما در صورتی که تعمیر نشود می‌تواند بخش‌های دیگر خودرو مانند کاتالیزور را دچار مشکل کند. همچنین وجود مشکل در سنسور اکسیژن باعث می‌شود که اطلاعات اشتباه در اختیار بخش‌های دیگر قرار گیرد. خرابی در این بخش می‌تواند مصرف سوخت اتومبیل را تا 40 درصد افزایش دهد.

۲. مبدل کاتالیستی مشکل دارد

برخلاف سنسور اکسیژن که برطرف کردن خرابی آن هزینه کمی را در پی داشت خراب شدن مبدل کاتالیستی هزینه بسیار بالایی دارد از همین رو باید مراقب باشید که دچار ایراد نشود. به همین منظور هم باید مدام شرایط سنسور اکسیژن را بررسی کنید. در ضمن نباید تعویض به‌هنگام شمع‌ها و همچنین روغن موتور را هم فراموش کنید.

۳. سنسور جریان هوا را بررسی کنید

مورد بعدی که در هنگام روشن شدن چراغ چک باید بررسی کنید سنسور جریان هوا است. در صورتی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنید بیشتر باید مراقب این بخش باشید و مدام آن را بررسی کنید.

سیستم استارت استاپ

۴. سیم و شمع ها

شمع‌ها با ایجاد جرقه‌زنی و منفجر کردن بنزین باعث حرکت کردن خودرو می‌شوند. در صورتی که اتصالی وجود نداشته باشد جرقه شکل نمی‌گیرد و اتومبیل حرکت نخواهد کرد. یکی از دلایل عمده روشن شدن چراغ چک وجود مشکل در شمع و سیم‌ها است. شمع و سیم جزئی از بخش‌های مصرفی ماشین هستند به همین دلیل باید بعد از مدتی تعویض شوند تا از آسیب رسیدن به بخش‌های مختلف جلوگیری شود. خرابی در این دو بخش می‌تواند باتری و کوئل را هم خراب کند به همین باید مدام آن را چک کنید.

۵. کوئل را چک کنید

برق مورد نیاز برای جرقه زدن شمع‌ها توسط کوئل تأمین می‌شود از همین رو در صورتی که این بخش خراب شود چراغ چک هم روشن خواهد شد. در ضمن با خرابی کوئل شمع‌ها هم آسیب خواهد دید که باید آن‌ها را هم بررسی کنید.

۶. خرابی باتری می تواند باعث روشن شدن چراغ چک می‌ شود

اگر خودروی شما قدیمی است یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک آن خرابی باتری است. در اتومبیل‌های جدید با روشن شدن چراغ دینام متوجه وجود مشکل در باتری خواهید شد یا حتی در اتومبیل‌های خیلی پیشرفته‌تر برای باتری یک چراغ جداگانه در نظر گرفته‌اند.

۷. سیستم چرخش گاز اگزوز (ERG)

یکی دیگر بخش‌هایی که خرابی آن باعث روشن شدن چراغ چک می‌شود سیستم چرخش گاز اگزوز (ERG) است. این بخش یکی از پر هزینه‌ترین قسمت‌ها برای تعمیر و تمیزکاری است. اما باید توجه داشته باشید که در صورت تعلل و دیر کردن در تعمیر این بخش آسیب جدی به انژکتورها خواهد رسید که موجب خرابی و هزینه‌های بیشتر خواهد شد.

۸. ترموستات

یکی از پر کاربردترین قطعات به‌کار رفته در اتومبیل ترموستات است که با توجه به مهم بودن دمای محیط باید بدون مشکل کار کند. حال اگر این قطعه به مشکلی بر بخورد چراغ چک روشن خواهد شد. از همین رو بعد از روشن شدن چراغ چک باید این بخش را بررسی کنید.

۹. مشکل در انژکتور سوخت

کمتر پیش می‌آید که انژکتور موتور دچار مشکل شود اما در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد چراغ چک اتومبیل روشن خواهد شد. این بخش هم یکی از بخش‌های پر هزینه است که در صورت بی‌توجهی به آن خرج زیادی را برای راننده در پی خواهد داشت.

10. ایراد در نصب دزدگیر

شاید برای خیلی‌ها اتفاق افتاده باشد که بعد از بررسی‌های مختلف متوجه شوند که وجود مشکل در دزدگیر باعث روشن شدن چراغ چک شده است. نصب اشتباه دزدگیر بر روی ماشین و درست نبودن تنظیمات آن علاوه بر روشن کردن چراغ چک باعث می‌شود که باتری خالی شود.

۱۱

. نشت کردن خلأ

نشت کردن خلأ از دیگر مواردی است که منجر به روشن شدن چراغ چک می‌شود. همه خودروها دارای چند بخش مربوط به خلأ هستند که نشت آن‌ها باعث می‌شود چراغ چک روشن شود. هرگاه در زمان رانندگی و حرکت درجا زد یا دور موتور آن بالا ماند نشانه این است که در سیستم خلأ نشتی رخ داده است.

12. درب باک خودرو باز است

باز بودن درب باک خودرو می‌تواند موجب روشن شدن چراغ چک شود. همچنین در صورتی که درب باک شکسته باشد هم این اتفاق خواهد افتاد به همین دلیل بهتر است که درب باک را ببینید یا در صورت خرابی آن را تعویض کنید.

چراغ چک خودرو

13. سنسور MAF دچار مشکل شده است

اگر مراقب تعویض به‌موقع فیلتر هوا نباشید این سنسور دچار ایراد می‌شود. بعد از این‌که سنسور دچار مشکل شد چراغ چک اتومبیل روشن خواهد شد.

چراغ چک خودرو را به چه شکل باید خاموش کرد؟

• یک مسیر کوتاه را رانندگی کنید و سپس دوباره چراغ چک را بررسی کنید

• اقدام به دیاگ زدن خودرو کنید

• اتومبیل خو را روشن و خاموش کنید

• باتری اتومبیل را قطع و وصل کنید

سخن آخر

روشن شدن چراغ چک خبر از وجود یک مشکل در سیستم اتومبیل می‌دهد. از همین رو نباید به سادگی از آن عبور کرد. خرابی ممکن است سطحی باشد و بتوان آن را به‌سرعت برطرف کرد. اما در صورتی که ایراد سطحی نبود باید اتومبیل را به یک مرکز معتبر تعمیراتی ببرید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد