موضوعات داغ

دیفرانسیل خودرو چیست؟

عکس مطلب اول

خودرو اختراعی است که برای بشر مزایای زیادی را به همراه داشته است. خودرو نیز همانند برخی از وسایل الکترونیکی و مکانیکی که می‌شناسید دارای اجزای پیچیده‌ای و مهمی است. یکی از این اجزای مهم و حیاتی در خودرو، دیفرانسیل نام دارد. مطمئنا اگر با خودرو سروکار داشته باشید با این نام آشنایی دارید اما چنانچه نمی‌دانید دیفرانسیل خودرو چیست و عملکرد آن چگونه است، در ادامه با خودرو بانک همراه باشید زیرا مفصلا در مورد این موضوع پرداخته‌ایم.

تاریخچه دیفرانسیل خودرو چیست؟

دیفرانسیل خودرو وظیفه تغییر و انتقال نیرو در ماشین را برعهده دارد. به عبارتی دیگر مفهوم دیفرانسیل خودرو چیست بدان معناست که این جزء مهم اجازه می‌دهد چرخ‌های سوار بر یک محور مستقل از یکدیگر بچرخند. در حقیقت این یک طرح باستانی است که اولین نمونه شناخته شده از استفاده آن در چین و هزاره اول قبل از میلاد ثبت شده است.

دیفرانسیل

تاریخچه دیفرانسیل خودرو چیست نیز همانند موارد دیگر در زمینه اختراع خودرو بسیار جالب است. اگرچه این مدت زمان زیادی قبل از اختراع خودرو بود، اما چرخ دستی‌ها، واگن‌ها و ارابه‌ها وجود داشتند و از مشکل لغزش یا کشیدن یک چرخ هنگام پیچیدن، افزایش ساییدگی و خراب شدن در جادها رنج می‌بردند.

این مشکلات همچنان ادامه داشت تا اولین خودروها اختراع شدند و دیگر مشکل قبلی تاحدی برطرف شده بود. آن‌ها فقط یک چرخ را در یک محور مستقل داشتند. اما این به مراتب ایده‌آل نبود زیرا به این معنا بود که آن‌ها از قدرت کافی برخوردار نبوده و با مشکلات مکرر در زمینه کشش در هر چیزی غیر از زمین محکم و هم سطح روبه‌رو بودند.

در نهایت این امر منجر به اختراع دیفرانسیل شد تا انواع پیچیده‌تری برای غلبه بر شرایط پیچیده رانندگی توسعه داده شود.

دیفرانسیل خودرو چیست؟

حال که با تاریخچه اختراع دیفرانسیل خودرو چیست، آشنا شدید اگر بخواهیم مفهوم دقیق آن را بگوییم باید گفت که دیفرانسیل به عنوان بخشی از مجموعه جلو و یا محور عقب، نقش مهمی در نحوه چرخش خودرو شما ایفا می‌کند. قطعات موجود در مسیر انتقال قدرت به ترتیب از موتور، فلایویل، کلاچ، گیربکس، دیفرانسیل، پلوس و چرخ‌ها است. دیفرانسیل روی تمام خودروها و کامیون‌های جدید دیده می‌شود. دیفرانسیل برای حرکت یک جفت چرخ طراحی شده است در حالی که به آن‌ها اجازه می‌دهد با سرعت‌های مختلف بچرخند. این عملکرد RPM های ( دور بر دقیقه) متناسب بین چرخ‌های چپ و راست را فراهم می‌کند. اگر تایر داخلی 15 دور در دقیقه کمتر از یک دور مستقیم می‌چرخد ، تایر بیرونی 15 دور در دقیقه بیشتر از مستقیم حرکت می‌کند.

به عنوان مثال، هنگامی‌که وسیله نقلیه شما به گوشه‌ای می‌رود، تایر خارجی باید سریعتر از تایر داخلی حرکت کند. دیفرانسیل، گشتاور مساوی را به هر دو چرخ تقسیم می‌کند. این اجازه می‌دهد تا چرخ‌ها در برابر مقاومت واکنش نشان دهند یا کشش ایجاد کنند تا مقاومت بیشتری برای چرخش کمتر ایجاد شود. چرخ با مقاومت کمتر سریع‌تر می‌چرخد.

برخی از خودروها، مانند خودروهای کارتینگ، مجهز به دیفرانسیل نیستند. در این حالت، هر دو چرخ محرک مجبور می‌شوند با یک سرعت بچرخند و معمولا در یک محور مشترک که توسط یک دستگاه محرک زنجیره‌ای ساده رانده می‌شوند. خودروهای با دیفرانسیل جلو به گونه‌ای متفاوت طراحی شده‌اند که محور و دیفرانسیل در مجموعه محور انتقال یا گیربکس قرار دارند. حال جالب است بدانید به طور کلی دیفرانسیل‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند.

دیفرانسیل

انواع دیفرانسیل خودرو چیست؟

- دیفرانسیل جلو یا FWD

- دیفرانسیل عقب یا RWD

- دیفرانسیل تمام چرخAWD

- دیفرانسیل 4 چرخ محرک4WD

انواع تکنولوژی دیفرانسیل خودرو

بنابر توضیحات فوقانی دیفرانسیل خودرو چیست، تقسیمات کلی آن‌ها عبارتند از:

• دیفرانسیل باز که گشتاور خروجی را از پیشرانه به دو جهت تقسیم می‌کند.

• دیفرانسیل قفل شونده که در خودروهای آفرودی، جیپ رانگلر و مرسدس جی کلاس یافت می‌شود و کمک زیادی به خودرو حین عبور از مسیرهای صعب‌العبور می‌کند.

• دیفرانسیل لغزش محدود که نمونه پیشرفته دیفرانسیل قفل شونده است.

• دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل کننده الکتریکی که اکثرا در خودروهای اسپرتی و سوپراسپرت دیده می‌شود.

• دیفرانسیل تقسیم کننده گشتاور که معمولا در خوردوهای چهارچرخ امروزی دیده می‌شود.

مراقبت از دیفرانسیل خودرو چگونه است؟

پس از توضیح دیفرانسیل خودرو چیست نوبت مراقبت از آن می‌رسد. تعمیر و نگهداری منظم هر وسیله نقلیه از لحاظ تعویض روغن، تسمه، شلنگ و سایر مایعات ضروری است. مایع دیفرانسیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. روغن دیفرانسیل برای روانکاری گیربکس دستی و دیفرانسیل استفاده می‌شود بدان معنا که همانند روغن موتور دارای اهمیت است. این نقش حیاتی را در حفاظت از دیفرانسیل و گیربکس ایفا می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با خیال راحت و بدون دردسر کار کنند.

مایع دیفرانسیل مصرف شده پس از گذشت زمان کثیف و آلوده می‌شود. و همانطور که می‌دانید ادامه رانندگی با مایع آلوده خطرناک است زیرا می‌تواند باعث سایش غیرضروری قطعات شده و منجر به آسیب دائمی شود. پیشنهاد خودروبانک به شما در مواجهه با چنین مواقعی مراجعه به متخصص این زمینه است.

نشانه‌های بد کار کردن دیفرانسیل خودرو چیست؟

آیا می‌دانید وقتی با خودرو به گوشه‌ای حرکت می‌کنید، لاستیک‌های دو طرف خودرو ممکن است با سرعت های جداگانه بچرخند تا به بهبود هندلینگ کمک کنند؟ این امر به لطف استفاده از دیفرانسیل جلو و عقب امکان پذیر است. اگر این امر امکان پذیر نبود، فشار بیش از حد بر روی قسمت‌های مختلف باعث آسیب به خودرو شما می‌شد. اگر دیفرانسیل در کارکردن با مشکل مواجه شود، دقیقا همین اتفاق برای خودرو شما خواهد افتاد. به همین دلیل توجه به علائم مشکلاتی از جمله موارد زیر برای فهم مشکلات دیفرانسیل خودرو چیست، ضروری است:

• وجود سر و صدا حین پیچیدن یا هنگام کاهش سرعت

• ساییده یا خراب شدن سریع لاستیک‌ها

• شنیدن صدایی ناله یا زوزه مانند در هنگام شتاب با سرعت‌های کم یا زیاد

• صدای چنگ زدن منظم در هر چند کیلومتر یا هنگام شروع حرکت

• ارتعاش مداوم که با سرعت خودرو افزایش می‌یابد

• گرم شدن دیفرانسیل

• عدم کنترل یا هندلینگ صحیح خودرو

دیفرانسیل

اگر فکر می‌کنید ممکن است صدای دیفرانسیل را شنیده باشید، به مکانیک و متخصصین خودرو بانک اطلاع دهید. زیرا بسیاری از مردم آن را با صدای لاستیک اشتباه گرفته و آن را نادیده می‌گیرند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است با مشکلات بسیار جدی تر و تعمیرات گران تر و گسترده‌تری مواجه شوید.

سعی کنید مایع دیفرانسیل خودرو یا واسکازین را سالیانه یا پس از طی مسافت 48280 کیلومتر تعویض کنید. روغن تمیز و تازه باعث محافظت بهتر از دیفرانسیل می‌شود و سواری ایمن‌تری را برایتان رقم خواهد زد. نرم و روان شدن قطعات دیفرانسیل همانند سایر قطعات موجود از اهمیت برخوردار است و این را نباید فراموش کنید.

مایع دیفرانسیل با گذشت زمان تجزیه می‌شود. علاوه بر این، براده های فلزی از یاتاقان‌ها و چرخ دنده‌ها خارج شده و در سیال جمع می‌شوند. بین براده های فلزی و خرابی مایع، شما باید هر چند وقت یکبار مایع دیفرانسیل را تعویض کنید. تعمیر و نگهداری این قطعه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر آسیب دیدن چرخ دنده‌های داخلی است که دنده پینیون و چرخ دنده را شامل می‌شود.

در حین سرویس دیفرانسیل، مکانیک دریچه روی دیفرانسیل را باز می‌کند، سپس مایع قدیمی را از دیفرانسیل خارج کرده و مقدار مناسب واسکازین تمیز و جدید را به آن اضافه می‌کند.

باید توجه داشت که حین تعویض این روغن ماشین باید گرم باشد زیرا به خروج روان مایع کمک خواهد کرد.از آنجا که هر خودرو با دیگری تفاوت‌هایی دارد،پیشنهاد خودرو بانک به شما این است که برای اطمینان از فاصله سرویس ایده‌آل خود، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

وظایف دیفرانسیل خودرو چیست؟

• تقسیم کردن نیروی موتور به چرخ‌ها

• تغییر دور و گشتاور و به عبارتی کاهش دور

• تقسیم کردن نیرو به حدی که چرخ‌ها بتوانند با سرعت‌های متفاوت بچرخند

اجزای تشکیل دهنده دیفرانسیل

دیفرانسیل خودرو جزئی مهم در ماشین محسوب می‌شود اما آیا می‌دانید این جزء مهم خود از اجزای مختلف دیگری نیز تشکیل شده است؟

• هوزینگ یا کله گاوی که وظیفه تنظیم دور چرخ‌ها را هنگام حرکت برعهده دارد.

• واشر مسی

• دنده پلوس که به هرزگرد در عبور از ناهمواری‌ها و مسیرهای صعب‌العبور کمک می‌کند.

• هرزگرد یا فولی روی بلبرینگ که وظیفه‌ی تنظیم حرکت چرخ و حفظ تعادل خودروها حین پیچ‌ها را برعهده دارد.

• پینیون یا دنده رینگر (چرخ‌دنده کوچک رابط دیفرانسیل و گیربکس) که در انتقال قدرت نقش دارد.

• کرانویل (چرخ دنده بزرگ رابط دیفرانسیل و گیربکس) که سبب انتقال چرخش به پینیون و هرزگرد می‌شود.

• چرخ دنده اسپایدر که حرکت چرخ‌های چپ و راست را برعهده دارد.

• چرخ دنده جانبی که چرخ دنده سرپلوس نیز نامیده می‌شوند.

در انتهای این مطلب که با توضیحات مبتنی بر دیفرانسیل خودرو چیست، آشنا شدید لازم است بدانید که گروه خودروبانک با شعار دسترسی به بهترین انتخاب در خدمت شماست تا بتوانید بهترین انتخاب را با مشاوره متخصصین داشته باشید.

گروه خودرو بانک که تجربه رانندگی با تمامی خودروهای داخلی، مونتاژی و حتی خودروهای وارداتی را دارد، در زمینه کارشناسی و تعمیریا تعویض قطعات تبحر لازم را دارند و شما عزیزان می‌توانید در صورت هرگونه سوال در زمینه خودرو، دیفرانسیل خودرو چیست و ... از طریق وبسایت یا پل‌های ارتباطی با کارشناسان در ارتباط باشید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/6/26
من موندم مسافت 48280 کیلومتر را برای تعویض روغن دیفرانسیل از کجا بدست آوردین!!