موضوعات داغ

نگاهی به قیمت کیا اپتیما در بازار آزاد بعد از تصویب واردات خودرو + جدول

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

موضوع آزاد شدن واردات خودرو به کشور یکی از اخبار داغ و پربازدید رسانه‌ها طی چند روز اخیر بوده است. بنابر مصوبه جدید مجلس، افراد حقیقی و حقوقی قادر خواهند بود تا در ازای صادرات کالاهای مختلف، نسبت به واردات انواع خودروهای برقی، هیبریدی و درون‌سوز اقدام کنند. با توجه به شرایط بازار خودرو ایران که همواره متاثر از اتفاقات کلان اقتصادی و سیاسی است، انتظار می‌رود انتشار این خبر تا حدی بر بازار خودروهای وارداتی تاثیر گذاشته باشد، بازاری که طی هفته‌های اخیر با چاشنی افزایش قیمت دلار همراه بوده است.

پرسش‌های اساسی و بی‌پاسخ!

اگر روند بازار خودرو ایران در طی چهار دهه گذشته را با دقت پیگیری کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که در بازه‌های زمانی مختلف واردات خودرو به کشورمان ممنوع بوده است. اینکه چرا باید واردات خودرو به کشور ممنوع باشد، پرسش بسیاری از مردم و فعالان حوزه خودرو است. این ممنوعیت‌های گاه و بی‌گاه که با هدف حمایت از خودروسازان داخلی انجام شدند، نتیجه‌ای جز عقب ماندگی صنعت خودرو و کوتاه شدن دست مصرف‌کنندگان ایرانی از خودروهای ایمن و مدرن دنیا نداشته‌اند. آخرین دور از ممنوعیت واردات خودرو نیز مدتی پیش رخ داد، زمانی که دولت به بهانه صرفه‌جویی ارز به یک‌باره واردات خودرو به کشور را ممنوع اعلام کرد.

کیا اپتیما

تردیدی نیست که خودروسازان داخلی توان پاسخ‌گویی به نیاز بازار را ندارند و حتی در تامین خودروهای اقتصادی نیز خوب عمل نمی‌کنند. در حالی‌که اکثر مردم و فعالان بازار معتقد بودند ممنوعیت واردات خودرو موجب انفجار قیمت‌ خودروهای وارداتی و داخلی می‌شود، این تصمیم به مرحله اجرا در آمد تا شاهد پرواز قیمت خودرو، قرعه کشی خودرو (به سبک دهه 60 و دوران جنگ تحمیلی) و ایجاد انحصار بیشتر در بازار باشیم.

با وجود خوش‌بینی‌هایی که در زمینه وضع قانون واردات خودرو وجود دارد، به نظر نمی‌رسد این قانون بتواند در فروکش عطش به وجود آمده طی سه سال گذشته موثر باشد. توجه به این نکته ضروری است که واردات خودرو تنها در ازای صادرات کالا‌های خودرویی و غیرخودرویی آزاد خواهد شد و همانند گذشته شرکت‌های واردکننده قادر به سفارش انبوه خودرو نخواهند بود. وعده‌هایی که در خصوص کاهش 80 درصدی قیمت خودروهای وارداتی داده می‌شود نیز با واکنش مثبتی از سوی جامعه مواجه نشده‌اند، چرا که اکثر مشتریان به کاهش شدید قیمت‌ها خوشبین نیستند و این گفته‌ها را تنها یک گفتار درمانی می‌دانند.

قیمت کیا اپتیما در بازار آزاد

فعالان بازار خودرو حتما به خاطر دارند که در زمستان 1397، با پرداخت مبلغی در حدود 700 میلیون تومان می‌توانستند کیا اپتیما JF (نسل چهارم) را خریداری کنند. قیمت این خودرو در حال حاضر به یک میلیارد و 700 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و علاوه برآن، تمامی نسخه‌های موجود در سطح بازار از نوع کارکرده هستند و دیگر قادر به خرید نسخه صفرکیلومتر این خودرو نخواهید بود. با این وجود یک پرسش مطرح می‌شود، آیا انتشار اخبار مربوط به تصویب قانون واردات خودرو، بر قیمت خودروهای وارداتی در بازار آزاد تاثیر گذاشته است؟

با بررسی قیمت کیا اپتیما در طول چند سال گذشته، متوجه این نکته خواهیم شد که قیمت این خودرو همواره صعودی بوده است. قیمت کیا اپتیما تا ماه‌های پایانی سال 1398 و پیش از وضع قانون ممنوعیت واردات، تغییرات اندکی را نسبت به سال 1397 تجربه کرد اما پس از وضع این قانون بود که با افزایش قابل توجه قیمت این خودرو روبرو بودیم.

کیا اپتیما

مطابق اخبار و اطلاعات به دست آمده از سطح بازار، قیمت کیا اپتیما 2017 در بازه زمانی دی ماه 1398 تا بهمن ماه همان سال، به 900 میلیون تومان افزایش یافت. قیمت این خودرو در سال‌ 1399 نیز با روند آرام به سمت یک میلیارد تومان حرکت کرد، هرچند تغییرات نرخ دلار و تلاطم آن موجب کاهش و افزایش قیمت این خودرو در سطح بازار شد. اکنون نیز که در نیمه سال 1400 به سر می‌بریم، قیمت کیا اپتیما 2017 به سطح غیرقابل باور یک میلیارد و 700 میلیون تومان رسیده است و به نظر نمی‌رسد که در کوتاه مدت با کاهش مواجه شود.

می‌توان گفت که در حال حاضر قیمت خودرو همچنان تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارد و هنوز اخبار مرتبط با وضع قانون واردات خودرو بر قیمت کیا اپتیما و دیگر خودروهای وارداتی موثر نبودند. لازم به ذکر است ک این قانون باید از سوی شورای نگهبان تایید شود تا قابلیت اجرایی پیدا کند و هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

جدول قیمت کیا اپتیما جی تی لاین 2017 در بازار آزاد، شهریورماه 1400:

مدلرنگبدنهکارکردقیمت
2017سفیدبدون رنگ67,000 کیلومتریک میلیارد و 680 میلیون تومان
2017مشکیبدون رنگ21,000 کیلومتریک میلیارد و 580 میلیون تومان
2017سفیدبدون رنگ40,000 کیلومتریک میلیارد و 650 میلیون تومان
2017مشکیبدون رنگ50,000 کیلومتریک میلیارد و 700 میلیون تومان
2017نوک ندادیبدون رنگ80,000 کیلومتریک میلیارد و 615 میلیون تومان

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/6/26
اخه مگه دلال ها ميزارن قيمت بياد پايين؟!؟!؟
1400/6/26
بزودی منتظر گرانی 20نا 30درصدی باشید مثل بورس سهم، یعنی دولت عرض اولیه یعنی پالایش یکم، که سهمی 10هزار به مردم فروخت بعد هم گفتند با 30درصد تخفیف هست، درصورتی که ارزش اون 7هزار بود یعنی اون سی درصد تخفیف واسه خودشون بود نه مردم، بد بخت اون کارگر مادر مرده که قرض کرده بود یکم سود کنه بره خودشا درمان کنه کلاه سرش گذاشت دولت فرهاد دژپسند کسری بوجه دولت را واسش جور کرد خیلی مجلسی و شیک و قانونی دزدی از جیب مردم
الان هم به قیمت خودرو می‌خواند افزایش پیدا کنه اونم با یه ترفند مثل بنزین یارانه... بعد هم برا کارخانه تولید کننده ارزان تر میشه با هزینه کمتر تولید کنه از اون ور بجا اینکه ارزونتر بده تازه گرونتر میده که جبران زیان نتونستند قالب کنند بشه