موضوعات داغ

دلیل عدم موفقیت بسیاری از خودروهای جدید در تست موس چیست؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

قطعاً با تست موس آشنایی دارید. به تازگی در این آزمایش که برای شبیه‌سازی مانور دادن در هنگام رویارویی با یک گوزن خیالی طراحی شده است، شاهد شکست‌های زیادی بوده‌ایم، اما دلیل آن چیست؟ تیم درایون مدیا توضیح داده‌ است که چه عواملی در شکست خودروها در تست موس نقش دارند.

شاید فکر می‌کنید که با پیشرفت تکنولوژی در خودروها طی سال‌های اخیر، توانایی آن‌ها برای موفقیت در تست موس نیز افزایش یافته است. اما موضوع به این سادگی نیست. اول اینکه این تست روی یک سطح خشک و با حضور تمام سرنشینان و صندوق پر از بار انجام می‌شود تا بدترین سناریوی ممکن را شبیه‌سازی کند. اکثر آزمایش‌ها در سرعت ۶۴ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت انجام می‌شوند که اگرچه شاید سرعت بالایی به نظر نرسد، اما با روشی که آزمایش انجام می‌شود، سرنشینان خودرو متحمل نیروی گرانش قابل‌توجهی می‌شوند.

پس چرا بسیاری از خودروهای مدرن با وجود پیشرفت‌های فنی زیاد در این آزمایش شکست می‌خورند؟ این موضوع به عوامل مختلفی از جمله توزیع و انتقال وزن بستگی دارد. به عنوان مثال، سیستم تعلیق تویوتا هایلوکس به اندازه کافی سفت نبود و باعث می‌شد هنگام پیچیدن دچار مشکل شود. این قضیه برای تویوتا راو ۴ و جیپ گرند چروکی نیز صدق می‌کرد، که در مورد دوم حتی یکی از تایرها به دلیل فشار زیاد حین پیچیدن ترکید.

در مورد خودروهایی مانند پورشه ماکان، سیستم های الکترونیکی بیش از حد هوشمند بودند و باعث می شد تا این خودرو نتواند این پیچ را به راحتی بگذرد. همچنین در خودروهایی مانند فولکس ‌واگن پاسات GTE و اشکودا سوپرب که باتری‌های آن‌ها که در عقب قرار دارند مشکلاتی در انتقال وزن خودرو ایجاد می‌کردند. با این حال، یکی از عجیب‌ترین شکست‌ها در تست موس توسط بی‌ ام‌ و M4 کامپتیشن رقم خورد، مدلی که ذات پرفورمنس آن باعث شد قسمت عقبش با مخروط‌ها برخورد کند.

لذا به نظر می رسد که عدم موفقیت خودروهای بزرگ در تست موس، به یک عامل بستگی ندارد و هر خودرو ممکن است به دلایل مختلف همچون مثال های بالا نتواند این تست را با موفقیت سپری کند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/7/5
یکی از عوامل، افزایش عرض خودروهاست
فرضا اگه عرض مسیر ۲.۵ متر باشه، یه خودروی ۱.۸ متری ۳۵ سانتی متر از هر طرف جا برای لیز خوردن و انحراف داره
ولی خودروی ۲.۱ متری (الفا 4C) عملا ۲۰ سانتی متر فضا برای لیز خوردن داره ( تقریبا نصف ماشین اول )