موضوعات داغ

نگاهی به قیمت دنا در بازار آزاد + جدول قیمت مهرماه 1400

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

دنا یکی از محصولات نسبتا جدید ایران خودرو است که از سال 1393 توسط این شرکت به تولید می‌رسد. دنا در حقیقت حاصل یک فیس لیفت اساسی روی سمند است اما ایران خودرو سعی کرد تا دنا را به عنوان محصولی جدید به بازار عرضه کند. براین اساس محصولات دیگری همچون دنا پلاس و دنا پلاس توربوشارژر براساس این خودرو به بازار عرضه شده‌اند تا مشتریان تفاوت بیشتری بین خودروهای دو خانواده دنا و سمند قائل شوند.

بزرگترین مزیت دنا در مقایسه با دیگر محصولات ایران خودرو، ظاهر زیبای این خودرو است که البته ترکیبی از چهره‌های مختلف است. برای مثال نمای جلو این خودرو به میتسوبیشی لنسر شباهت دارد و نمای عقب آن نیز از بنز کلاس C دو نسل قبل الگوبرداری شده است. نمای جانبی این خودرو شاهد بیشترین حجم انتقادات بوده است، چرا که استفاده از درب‌های مشابه سورن ELX سبب شده بود تا مشتریان ایرانی تفاوتی میان دنا و سمند قائل نشوند. مدتی بعد پروژه دنا پلاس نیز براساس همین مشکل آغاز شد و سبک طراحی قاب درها در دنا پلاس به کلی تغییر کرد.

همانند ظاهر خارجی، طراحی داخلی دنا نیز از خودروهای موفق خارجی الهام گرفته و می‌توان سبک طراحی کابین دنا را مشابه هیوندای سوناتا YF دانست. با وجود آن‌که این طراحی را می‌توان تقلیدی دانست اما وجود چنین ظاهری در یک خودرو داخلی برای مصرف‌کنندگان ایرانی موهبت تلقی می‌شود. دنا به سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر مجهز است و این خودرو را می‌توان نخستین محصول ایران خودرو دانست که به این ویژگی مجهز شده است.

دنا

برای مشتریانی که پیش از دنا تجربه مالکیت سمند را نداشته‌اند، خرید و استفاده از دنا می‌تواند برای کوتاه مدت رضایت‌بخش باشد. اما به افرادی که سابقه تملک خودروهایی همچون سمند LX یا سورن ELX را دارند، خرید دنا توصیه نمی‌شود. استفاده از پلاستیک خشک در ساخت دنا، عایق‌بندی نه چندان خوب کابین، مشکلات مختلف برقی و الکترونیکی و صندلی‌های کوچک و سفت از جمله کاستی‌های دنا هستند.

قیمت دنا یکی از مسائل بحث‌ برانگیز این خودرو از ابتدای حضورش در بازار بوده است. خودرویی که با قیمت تقریبی 42 میلیون تومان وارد بازار شد، اکنون با رقم 300 الی 320 میلیون تومان در بازار مبادله می‌شود. همچنین از سال 1397 به بعد برخی امکانات این خودرو همچون کروز کنترل، رینگ آلومینیومی و ترمز دیسکی عقب حذف شده است. از این رو اگر نسخه‌های تولید شده بین سال‌های 1394 الی 1396 را خریداری کنید، از تجربه مالکیت دنا رضایت بیشتری خواهید داشت.

جدول قیمت دنا در بازار آزاد، مهرماه 1400:

مدلرنگبدنهکارکردقیمت
1400نقره ایبدون رنگصفر کیلومتر307 میلیون تومان
1399مشکیبدون رنگ6,500 کیلومتر295 میلیون تومان
1398مشکییک لکه رنگ53,000 کیلومتر270 میلیون تومان
1397خاکستریچند لکه رنگ150,000 کیلومتر255 میلیون تومان
1396مشکیبدون رنگ48,000 کیلومتر255 میلیون تومان
1395آبییک لکه رنگ120,000 کیلومتر200 میلیون تومان

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/7/6
دنا که از ساله ۹۲ داشته تردد می کرده.