موضوعات داغ

فیس‌لیفت دنا ایران خودرو با چهره‌ای مدرن؛ دنا IQ رندر اختصاصی خودروبانک

عکس نویسنده
حمید داوودی مقدم
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور بیشترین سهم را در بازار خودرویی ایران دارد. این خودروساز به دلیل محدودیت‌های موجود و نبود پلتفرم‌های جدید، بیشتر روی سدان‌هایی با پایه پژو 405 و پژو 206 مانور می‌دهد و به طور مثال خودروهایی چون سمند، پژو پارس و یا دنا از نوادگان همین پژو 405 هستند. از بین این خودروهای سدان، دنا جزو محبوب‌ترین محصولات ایران خودرو است که در مدل‌های مختلفی چون دنا پلاس و یا دنا پلاس توربوشارژ عرضه شده که البته همگی از نظر ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما به نظر می‌رسد که دیگر زمان آن فرا رسیده تا این خودروساز بزرگ جاده مخصوص، دستی به سر و روی دنا بکشد و آن را مطابق با طراحی‌های مرسوم دنیا، بازطراحی کند.

با توجه به اینکه روند بازطراحی و معرفی یک فیس‌لیفت حتی در موارد جزئی، نیاز به زمان زیادی در خودروسازان داخلی دارد، ما در خودروبانک دست به کار شدیم و یک فیس‌لیفت جدی از دنا را طراحی و به صورت رندر دیجیتالی معرفی کردیم. این خودرو که به نام دنا IQ است، از هر جهت دستخوش تغییرات شده و در نمای جلو، جانبی و عقب بسیار متفاوت از نسخه کنونی شده است.

در نمای جلو شاهد یک جلو پنجره بزرگ و مشبک هستیم که اکثر خودروهای مدرن دنیا از چنین جلوپنجره‌هایی استفاده می‌کنند. همچنین چراغ‌های اصلی به یک نوار طویل در بالای سپر منتقل شده که بسیار شبیه به جیپ چروکی است. همچنین در زیر هر چراغ، یک نوار دو تکه‌ای برای چراغ مخصوص روز قرار داده شده که در کنار نوار بالایی، مه‌شکن نیز جایگذاری شده است.

در مورد رینگ‌ها نیز طراحی آن‌ها به کلی تغییر کرده و با رنگ مشکی مات و البته سایز 18 اینچی جایگزین شده‌اند تا نمای کناری را به خوبی اسپرت و جدی نمایش دهند.

فیس لیفت دنا

اما نمای عقب نیز به کلی تغییر کرده و با چراغ‌هایی مواجه هستیم که با یک نوار ممتد در بالای درب صندوق به یکدیگر متصل شده‌اند. چراغ‌هایی که حالت و طراحی X گونه آن‌ها بسیار شبیه به چراغ‌های مخصوص روز جلویی است و هارمونی خوبی بین آن‌ها پیاده‌سازی شده است.

اما به بخش فنی می‌رسیم، جایی که سال‌ها است محصولات ایران خودرو با موتورهای محدودی چون TU5 عرضه می‌شوند. اگرچه چندی پیش این خودروساز یک موتور جدید 3 سیلندری را معرفی کرده، اما به نظر می‌رسد که دنا IQ بهتر است با پیشرانه مشابه دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ عرضه شود تا از نظر قدرت و شتاب همخوانی خوبی با چهره خود داشته باشد.

در انتها لازم به ذکر است که این طراحی تنها یک رندر دیجیتالی توسط خودروبانک است تا یک ایده جدید برای طراحی فیس‌لیفت دنا را هم‌سو با طراحی‌های به روز دنیا معرفی کرده باشیم.

نظرات کاربران

23 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/7/17
عالی هست ولی اون فاصله زیاد بین جلو پنجره و کاپوت یکمی بده
1400/7/17
خیلی خیلی عالیه طرح هایی که شما ارائه می دهید.. با اینکه زیاد هزینه بر نیستن برای خودروساز.. کاش ایران خودرو اینگونه طرح هارو بینید و از طراح های بومی خودمون استفاده کنند..نه اینکه میلیاردی به خارجیا بابت طرحهای ضایع خرج کنند.
1400/7/17
دست مریضاد
1400/7/17
ما میگیم خر نمیخواییم پالون خر عوض میشه
1401/5/28
ما 405 داریم. تا پولمون هم اندازه دنا شد 405 واشر زد خیلی خرجش شد. همون خری که میگی خیلی ها براش جون میکنن
1400/7/17
خیلی قشنگ شده! کار طراحش خیلی خوبه!
1400/7/17
سلام به نظرم من هرچه سریع تر این طرح فوق العاده را به شرکت ایران خودرو معرفی کنید ولی این موضوع را هم نباید فراموش کرد که طرح هایی خیلی خوبی همچون طرح شما وجود داشته اند که متاسفانه دست رد به آنها زده شده است. امیدوارم که این طرح شما هرچه سریعتر به دست شرکت ایران خودرو برسد و جرایی شود.
1400/7/17
الحق که طراح خودرو بانک باید میسد طراح پلتفرم های ایران خودرو
طراحان ایران خودرو با دیدن این طرح ها باید آب بشن برن تو زمین
1400/7/17
قشنگ شده
خیلی شبیه سئاته از عقب
به نظرم کلا دنا پلاس طراحی خوبی داره مخصوصا تو نمای جانبی ولی این رندری که شما دادین هم خیلی عالیه
1400/7/17
همون قبلیش بهتر بود فکر کنم 😐
1400/7/18
قشنگه ، آفرین
1400/7/18
دمتون گرم شاهکار کردید فقط یه مشکلی هست این قیافه خیلی به پلتفرم دنا نمیاد
1400/7/18
احمق جان بی سواد 405و 206 برای پژو فرانسه بوده
سمند سال 81, توسط شرکت بی ام دبلیو آلمان طراحی شده
این دو کاملا متفاوتن ... پژو 1و 200وزنشه
سمنو و دنا 1300کاملا متفاوت سمند و دنا با ایمنی بالا کلا ساختارشان متفاوتن با پژو ..اون وقت یه مشت بی سواد نظر میدن
1400/7/22
شمایی که شعور نداری تو حرف زدن و هیچی نمیدونی نظر نده.طراحی سمند توسط بی ام دبلیو خنده دار ترین جوکی بود که شنیدم.البته عادی هست از یه بی سواد واینه دنا وسمند ایمنن اینم بشدت خنده داره آخه ماشینی که یه ستاره هم تو تست ایمنی نگرفته ایمنه خخخخخخخ
1400/7/20
جون به جونش کنی بازم خیلی خزه این دنای جواد
1400/7/21
تغییرات خاص نیست و جلو پنجره شبیه میتسوبیشی تقلید شده و بدی این طراحی اینه که با اولین برخورد کوچیک از جلو کاپوت تعطیل میشه البته طرح چراغ عقبم شبیه سوناتا قدیمیاس که فقط جای رنگاش کمی تغییر کرده ولی خب باز قشنگتر از دنا و دناپلاس ایراخودرو شده خسته نباشید داره....
اکثر طراحی های الان جوریه که در برخوردهای ضعیف ماشین زیاد اسیب نبینه..دقت کنید به مدل گلگیر های جدید حتی همین دنا و حتی رانا در جلو و عقب که فقط سپر اسیب میبینه ..باید ی فکر اساسی ب حال شاسی ماشین کرد تا بتونه توی تصادفات اسیب به سرنشین رو کم کنه و مردم کمتر فوت کنن
ب نظرم اگه مثل چینیا امتیاز شاسی ی ماشین خوب و استاندارد رو بخرن و روی اون طرحها رو پیاده کنن باز بهتره ولو اگر هزینش زیاد بشه ..از پول طراحی سمند که بیشتر نمیخواد بشه
1400/7/22
قیمت ؟؟؟؟
1400/7/23
عالیه ... و در عمل هم امکان تولیدش وجود داره!
(از قطعات فلزی فقط درب صندوق تغییر کرده)

البته ایران خودرو نمیخواد و نمیتونه همچین چیزی بسازه
1400/8/4
یک تغییر بدی که دنا پلاس نسبت به دنا معمولی داشته، کوچکتر شدن شیشه‌های عقب ماشین هستش. کاش این مورد رو هم بازطراحی میکردید. در کل عالیه
1400/11/14
سلام من مدتی هست دنبال طراحی این ماشین هستم لطفا بگین پیج این طراح ایرانی چیست
1401/11/8
خوشکله ماشینه،اما هر چی باشه از پراید بهتره که.
ولی قیمتاشون خیلی خیلی گرونن.در حدی که اگه بخوام این ماشین رو بخرم میرم یه ماشین چینی میخرم.لااقل میدونم چینیه و شکستنی
1402/3/28
راه نجات ایران خودرو
1-عرضه فیس لیفت پیکان
2-سمند پلاس
3-سورن با رندر خود خودرو بانک
4-توقف رانا و عرضه فقط رانا پلاس
5-دنا فیس لیفت طرح از جناب مرتضی الاد
6-تارا فیس لیفت که در خود خودرو بانک انجام شده
7-تولید دنا ای کیو در همین صفحه با نام پردیس
8-تولید شاسی بلاند گنو
9-ری را وتی اف 21
10- وانت جدید بر پایه هایلوکس با نام تفتان
11-ایجاد یک پروژه سواری به نام زوبین برای جوانان
12-انجام پروژه ی کا121 به نام پیکا
13-خودروی کروک به نام ساحل
14-ساخت خودروی کوپه
15-نام پیشنهادی برای تی اف 21=سروش
موفق باشید
1402/4/2
البته
خودرو پارس پلاس هم بسازه