موضوعات داغ

علت گاز نخوردن ماشین چیست؟!

عکس مطلب اول

بدون تردید گاز نخوردن ماشین از مشکلات ناخوشایند است که به دلایل متنوعی اتفاق می‌افتد. در واقع گاز نخوردن یعنی خودرو شتاب معمول خود را نداشته و هر چقدر پدال گاز فشار داده می‌شود، اتفاقی رخ نمی‌دهد و شتاب اتومبیل تغییر نمی‌کند. به‌طور کلی رانندگان ممکن است در حالت عادی و زمانی‌که در سربالایی رانندگی می‌کنند، با این مشکل مواجه شوند که برای برطرف کردن آن باید در سریع‌ترین زمان ممکن به تعمیرگاه تخصصی خودرو مراجعه کنند. علت گاز نخوردن ماشین را می‌توان در مواردی از قبیل خرابی دیسک، مشکل در ECU سیستم انژکتور ، دیسک و صفحه، خرابی سنسورها، خرابی فیلتر هوا، مشکل در پمپ بنزین و ... جستجو کرد. حال چنانچه در حالت عادی یا سربالایی‌ها احساس کردید که ماشین گاز نمی‌خورد؛ توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید تا با علل اصلی گاز نخوردن اتومبیل آشنا شوید.

6 علت گاز نخوردن ماشین کاربراتوری در شرایط مختلف

گاهی اوقات راننده هرچقدر پدال گاز را فشار می‌دهد، شتاب و سرعت اتومبیل تغییری نمی‌کند که اصطلاحا به چنین حالت ناخوشایندی، گاز نخوردن خودرو گفته می‌شود که معمولا در مسیرهای عادی یا سربالایی‌ها اتفاق می‌افتد. دلایل متعددی برای گاز نخوردن خودرو وجود دارد که رانندگان باید از آن‌ها آگاهی داشته باشند. در ادامه به 7 علت گاز نخوردن ماشین کاربراتوری در شرایط مختلف رانندگی اشاره می‌کنیم:

خرابی پمپ بنزین خودرو

از شایع‌ترین علت گاز نخوردن ماشین، خرابی پمپ بنزین یا کثیفی صافی بنزین است. پمپ بنزین در واقع قطعه‌ای است که سوخت را از باک به موتور انتقال می‌دهد و چنانچه نتواند سوخت‌رسانی را به‌طور صحیح و کامل انجام دهد، گاز خوردن خودرو با مشکل مواجه خواهد شد؛ بنابراین در چنین شرایطی بررسی پمپ و صافی بنزین برای رفع مشکل کمک شایانی به رانندگان می‌کند.

خرابی فیلترهای هوا

فیلترهای هوا در خودرو وظیفه کنترل جریان ورودی هوا به ماشین را بر عهده دارند و چنانچه دچار گرفتگی و خرابی شوند، آلاینده‌هایی وارد موتور می‌کنند که سبب اختلال در عملکرد آن خواهند شد. یکی از عواقب معیوب شدن فیلترهای هوا در خودروهای انژکتوری و کاربراتوری، گاز نخوردن اتومبیل است؛ از این‌رو خرابی، معیوب شدن و گرفتگی فیلترهای هوا به عنوان علت گاز نخوردن ماشین مطرح می‌شود که در صورت بروز چنین مشکلی باید فیلترها را بررسی کرد.

مشکل در دیسک و صفحه

از دیگر علل گاز نخوردن ماشین، می‌توان به خرابی دیسک و صفحه اشاره کرد. همانطور که می‌دانید، دیسک و صفحه در خودرو به مرور زمان دچار فرسایش و تخریب می‌شوند که این فرسودگی، می‌تواند منجر به گاز نخوردن خودرو شود؛ بنابراین همواره حواستان به نگهداری و بازدید دوره‌ای اتومبیل باشد تا عملکرد اجزای مختلف دچار اختلال نشود.

گاز نخوردن ماشین

مشکل در کمپرس سیلندر

کمپرس سیلندر بر روی رینگ‌ها و سوپاپ‌های خودرو تاثیرگذار است تا این اجزا به درستی عمل کنند و عملکرد درست این بخش‌ها سبب کارکرد صحیح موتور خواهد شد؛ از این‌رو چنانچه کمپرس سیلندر با خرابی و مشکل مواجه شود، عملکرد اجزای مرتبط دچار اختلال شده و می‌تواند علت گاز نخوردن ماشین باشد.

اتمام یا نامناسب بودن روغن موتور

انتخاب روغن موتور مرغوب و تعویض به موقع آن از موارد حیاتی و تاثیرگذار بر روی عملکرد خودرو به‌حساب می‌آید. به‌طور کلی اگر رانندگان پس از طی مسافتی مشخص به تعویض روغن اقدام نکنند، با دردسرهایی چون گاز نخوردن خودرو مواجه می‌شوند. لازم به ذکر است که استفاده از روغن نامناسب و نامرغوب هم می‌تواند سبب بروز چنین مشکلی شود.

خرابی استپر موتور

استپر از قطعات مهم خودرو است که اجزایی نظیر شمع‌ها، کوئل و وایر شمع به آن وابسته هستند و در نهایت بر روی عملکرد موتور تاثیرگذار خواهند بود؛ از این‌رو هرگونه نقص و ایراد در این قطعات علی‌الخصوص استپر موتور سبب اختلال در عملکرد موتور می‌شود؛ بنابراین شاید علت گاز نخوردن ماشین، کارایی نامناسب استپر موتور باشد که در سریع‌ترین زمان ممکن باید با مراجعه به مکانیک متخصص نسبت به رفع مشکل اقدام کرد.

دلایل گاز نخوردن ماشین انژکتوری

مشکل گاز نخوردن در خودروهای انژکتوری هم اتفاق می‌افتد و بسیاری از رانندگان این سوال را دارند که علت گاز نخوردن ماشین انژکتوری چیست؟! در ادامه به مهمترین این دلایل اشاره می‌کنیم:

خرابی قطعه ECU سیستم انژکتور

در خودروهای مجهز به سیستم انژکتور، قطعه‌ای به نام «ECU» وجود دارد که به عنوان مغز متفکر چنین خودروهایی شناخته می‌شود. قطعه Engine control unit یا به اختصار ECU وظیفه بررسی وضعیت خودرو جهت تنظیم واکنش سنسورهای موجود در موتور را برعهده دارد و وجود هر‌گونه مشکل در آن به عنوان علت گاز نخوردن خودرو مطرح می‌شود. با توجه به این موضوع که وجود ECU برای سایر اجزا و قطعات خودرو ضروری است، معیوب شدن این قطعه در خودروی انژکتوری سبب نوسان دور موتور و گاز نخوردن ماشین می‌شود؛ از این‌رو باید در نگهداری آن دقت فراوانی به خرج داد.

کثیف شدن انژکتور

بدون تردید کثیف شدن انژکتور خودرو، می‌تواند سبب گاز نخوردن اتومبیل شود؛ زیرا تمیزی این قطعه با گاز خوردن بهتر اتومبیل رابطه مستقیم دارد.

خرابی سنسور گاز

سنسور گاز یکی از انواع سنسورهای موجود در خودروهای اتوماتیک و انژکتوری است که بر روی دریچه گاز و نزدیک استپر قرار دارد. این قطعه وظیفه اطلاع‌رسانی موقعیت دریچه گاز نسبت به قطعه ECU را برعهده دارد که خرابی و معیوب شدن این سنسور، می‌تواند علت گاز نخوردن ماشین باشد.

خرابی سنسور دور موتور

اطلاع‌رسانی دور لحظه‌ای موتور به مغز متفکر خودروهای انژکتوری یعنی ECU برعهده سنسور دور موتور است که در صورت اطلاع‌رسانی ضعیف و اختلال در این سنسور، عملکرد خودرو با مشکل مواجه می‌شود که گاز نخوردن اتومبیل یکی از این مشکلات است.

معیوب شدن مپ سنسور

مپ سنسور هم با ECU در ارتباط بوده و اطلاعات هوای مکش شده را به این قطعه می‌دهد؛ از این‌رو در صورت خرابی مپ سنسور، کنترلی بر میزان باز و بسته بودن دریچه هوا وجود ندارد و این موضوع سبب اختلال در گاز خوردن خودرو می‌شود.

گاز نخوردن ماشین

خرابی سنسور پدال گاز و کلاچ

بدیهی است که سنسور پدال گاز و کلاچ بر روی عملکرد گاز خوردن ماشین تاثیر مستقیم دارد و هرگونه خرابی در این سنسور، سبب اختلال در گاز خوردن اتومبیل خواهد شد.

جمع‌بندی

گاز نخوردن ماشین از مشکلات مرسوم است که برای خودروهای انژکتوری و کاربراتوری در مسیرهای عادی یا سربالایی اتفاق می‌افتد. دلایل متعددی نظیر خرابی پمپ بنزین، مشکل در ECU، معیوب شدن سنسورها، گرفتگی فیلترهای هوا، مشکل در دیسک و صفحه، کثیف شدن انژکتور و ... به عنوان علت گاز نخوردن ماشین مطرح می‌شوند که بازدید دوره‌ای و معاینه فنی قطعات توسط تعمیرکار متخصص و ماهر از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و مانع پیامدهای مخرب به پیشرانه خودرو شده و هزینه‌های تعمیر کاهش پیدا می‌کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد