موضوعات داغ

این علامت هشدار پشت آمپر نشانه چیست؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

چراغ‌های پشت آمپر یکی از مهم‌ترین قسمت‌های داشبورد را تشکیل می‌دهند، چرا که فعال شدن هرکدام از قسمت‌های خودرو توسط آن‌ها به نمایش در می‌آید. علاوه برآن اگر ایرادی در سیستم ترمز یا روغن رسانی خودرو وجود داشته باشد، این نقص از طریق چراغ مربوطه به راننده اعلام می‌شود.

افزایش آپشن‌ها و تجهیزات خودروهای امروزی سبب شده تا روز به روز بر تعداد چراغ‌ها و عقربه‌های نشانگر داشبورد افزوده شود. سیستم پایش فشار باد تایرها یا TPMS است که نصب آن برای تمامی خودروهایی که در اتحادیه اروپا به فروش می‌رسند، از سال 2014 اجباری شده است. طبیعی است که خودروسازان نیز برای این آپشن یک چراغ مجزا را روی داشبورد در نظر گرفته‌اند تا عملکرد صحیح یا ناصحیح آن به راننده اعلام شود.

تاکنون دو نوع سیستم پایش فشار باد تایرها معرفی شده است. سیستم نخست از سنسورهای مخصوص برای اندازه‌گیری فشار باد تایرها استفاده می‌کند که این سیستم‌ها در سطح لاستیک تعبیه شده‌اند. سیستم دوم ساده‌تر و ارزان‌تر است و فشار باد لاستیک‌ها را از طریق سنسور ABS می‌سنجد.

سیستم TPMS همانند دیگر سامانه‌های موجود در خودرو، ممکن است دچار مشکل شود. به همین منظور چراغی بین مجموعه نشانگرهای خودرو برای آن در نظر گرفته شده است که در صورت عملکرد ناصحیح، راننده را از این رویداد مطلع می‌کند. این چراغ هشدار به صورت یک علامت تعجب میان لاستیک طراحی شده است و از وجود مشکل در سامانه TPMS خبر می‌دهد.

اما چرا سامانه TPMS دچار مشکل می‌شود؟ نخستین دلیل برای ایجاد ایراد در این سامانه کثیفی سنسورهای حسگر فشار باد تایرها است که موجب می‌شود آن‌ها عملکرد درستی نداشته باشند. علاوه بر آن باتری به کار رفته برای سنسورها عمری معادل شش سال دارد و در صورت اتمام عمر باتری، آن سنسور از کار خواهد افتاد. در نهایت خرابی سنسورها ممکن است این سیستم را از کار بیندازد که برای رفع آن ناچار خواهید شد با صرف هزینه‌ای نسبتا گزاف، سنسور معیوب را تعویض کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد