موضوعات داغ

نگاهی دوباره به سیتروئن DS: نوآورانه ترین خودروی ساخته شده تاکنون

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

شرکت فرانسوی سیتروئن تاریخچه‌ای پر فراز و نشیب دارد اما همواره با خودروهای انقلابی و فوق‌العاده تاثیرگذار شناخته شده است. این شرکت اندکی پس از فوت بنیان‌گذار آن یعنی آندره سیتروئن در سال 1935 ورشکست شد و تولیدکننده لاستیک فرانسوی یعنی میشلن کنترل این خودروسازی را برعهده گرفت. میشلن موفق شد تا سیتروئن را احیا کند اما وقوع جنگ جهانی دوم این خودروساز فرانسوی را به تولیدکننده ماشین‌های نظامی تبدیل کرد.

در دوران تاریک فرانسه ویشی و دولت تحت اشغال آلمان نازی، مجسمه ساز ایتالیایی و طراح صنعتی فلامینیو برتونی ، به همراه مهندس هوانوردی فرانسوی آندره لفابور به طور محرمانه کار بر روی سیتروئن DS را آغاز کردند. فرآیند توسعه این خودرو 18 سال به طول انجامید و نهایتا در سال 1955، سیتروئن DS در نمایشگاه خودرو پاریس به نمایش درآمد. تنها طی 15 دقیقه اول رونمایی از این خودرو 743 نفر سیتروئن DS را پیش خرید کردند و این تعداد تا پایان روز به 12 هزار نفر رسید. این رکورد تا 60 سال بعد و زمانی که تسلا مدل 3 رونمایی شد، دست نخورده باقی ماند.

طراحی سیتروئن DS شبیه به هیچ خودرو دیگری نبود و همین مساله باعث استقبال عجیب مردم از این خودرو شد. علاوه برآن ویژگی‌های نوآورانه بسیاری که در این خودرو به کار گرفته شده بودند، سیتروئن DS را به اتومبیلی پیشگام تبدیل کردند.

مهم‌ترین ویژگی سیتروئن DS که همگان این خودرو را با آن ویژگی به خاطر می‌آورند، سیستم تعلیق نوآورانه این خودرو است. این سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک نخستین ساختار تعلیق کاملا مستقل برای یک خودرو تولید انبوه بود که توسط Paul Magès در خانه‌اش اختراع شده بود. راننده در سیتروئن دی اس می‌توانست خودرو را به صورت اتوماتیک تراز کند یا ارتفاع متفاوتی برای هر چرخ از سطح زمین در نظر بگیرد.

سیتروئن DS

اما سیتروئن دی اس به جز سیستم تعلیق انقلابی، ویژگی‌های جذاب دیگری را نیز در خود جای داده بود. سقف خودرو از فایبرگلاس ساخته شده بود و بدنه کشیده خودرو سبب شده بود تا مرکز ثقل خودرو پایین بیاید. در نتیجه هندلینگ سیتروئن دی اس در مقایسه با خودروهای آن زمان به طرز چشم‌گیری بهتر ارزیابی می‌شد.

سیتروئن دی اس نخستین خودرو تولید انبوه بود که از ترمزهای دیسکی استفاده می‌کرد و به جای پدال ترمز سنتی، یک دکمه ترمز پلاستیکی داشت. رانندگان گزارش دادند که تطبیق یافتن با این سیستم نیاز به زمان دارد اما در نهایت استفاده از دکمه به جای پدال ترمز موجب راحت‌تر شدن رانندگی شده بود.

فرمان برقی و گیربکس سه سرعته نیمه اتوماتیک برخی دیگر از ویژگی‌های نوآورانه سیتروئن DS بودند. مدل‌های بعدی این خودرو به گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی مجهز شدند. چراغ‌های چرخان نیز مشخصه نوآورانه دیگری از این خودرو بود که نخستین بار در خودرو آمریکایی تاکر ظاهر شد و اکنون آپشنی برای خودروهای گران‌قیمت است.

سیتروئن دی اس در فاصله سالهای 1955 تا 1975 روی خط تولید قرار داشت و در مجموع 1،455،746 دستگاه از این خودرو به تولید رسید. موتور چهار سیلندر خطی قلب تپنده این خودرو بود و مشتریان می‌توانند این خودرو را در نسخه چهاردر، پنج در استیشن و کانورتیبل خریداری کنند.

اگرچه 66 سال از معرفی آن می گذرد، اما DS همچنان یکی از نوآورانه‌ترین خودروهایی است که تا به حال ساخته شده است. این خودرو به احیای سیتروئن و صنعت خودروسازی فرانسه پس از جنگ جهانی دوم کمک کرد و بسیاری از ویژگی‌هایی را که امروزه استفاده می‌شوند برای نخستین بار معرفی کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد