موضوعات داغ

تجربه رانندگی با لکسوس LX570 فیس‌لیفت شده در ایران + هزینه

4 آبان 1400
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

اگر شما هم جزو افراد علاقه‌مند به حوزه خودرو هستید، قطعاً با عبارت فیس‌لیفت آشنا خواهید بود. عبارتی که در خصوص تغییر چهره و برخی از امکانات خودرو به‌کار گرفته می‌شود. در واقع شرکت‌های خودروسازی معمولاً چند سال پس از معرفی یک خودرو، اقدام به معرفی نسخه جدید با ظاهری تغییر یافته می‌کنند که این اقدام فیس‌لیفت نامیده می‌شود. این در حالی است که اگر این تغییرات گسترده و ساختاری باشد تحت عنوان نسل جدید از آن یاد می‌شود.

اما از آنجایی که خودروسازان داخلی عقیده چندانی به فیس‌لیفت کردن خودروها و محصولات خود ندارند، شاید این عبارت برای مصرف‌کنندگان ایران چندان مانوس نباشد. از طرفی با توجه به فراگیر شدن تغییر چهره خودروهای وارداتی توسط برخی از مجموعه‌های خدمات خودرویی در کشور تحت عنوان پروژه‌های فیس‌لیفت، بسیاری از خودرو دوستان این روزها با این دست پروژه‌ها آشنایی دارند.

در واقع می‌توان گفت رایج‌ترین پروژه‌های تغییر چهره خودروها به تویوتا لندکروزر اختصاص داشته که طی سال‌های گذشته بارها شاهد تغییر ظاهر این خودرو به مدل‌های به‌روز بوده‌ایم. حتی در این بین چندین نمونه تغییر چهره تویوتا لندکروزر سری 200 به لکسوس LX570 جدید نیز در ایران صورت گرفته است. این پروژه‌ها در واقع به وسیله کیت‌های تبدیل ظاهر خودرو لنجام می‌پذیرند که عموماً برای خودروهای تصادفی که دچار افت قیمت شده‌اند و بدنه آن‌ها آسیب جدی دیده‌اند انجام می‌شود.

اما در ایران گاهاً شاهد آن هستیم که دارندگان خودروهای سالم وبدون تصادف نیز اقدام به تغییر ظاهر خودروی خود به نمونه‌های به‌روز می‌کنند که همین کار ممکن است افت قیمت قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

لکسوس LX570 قدیمی با ظاهری جدید و مدرن

لکسوس LX570 به عنوان یکی از لوکس‌ترین شاسی‌بلندهای موجود در بازار ایران شناخته می‌شود و علی‌رغم آن‌که چندین سال از عرضه آن به بازار ایران می‌گذرد، همچنان در صدر جدول گران‌ترین خودروهای وارداتی قرار دارد این شاسی‌بلند ژاپنی در حال حاضر قیمت حدود 8 تا 10 میلیارد تومان دارد.

لکسوس LX570 فیس لیفت

شاید برایتان جالب باشد بدانید که یکی از نمونه‌های موجود در کشور چندی پیش توسط یکی از مراکز خدماتی خودرو در شهر تهران، دست‌خوش تغییرات ظاهری شده و شباهت زیادی با نسل جدید LX پیدا کرده است. نسلی که به دلیل محدودیت‌ها و ممنوعیت واردات خودرو به کشور، هرگز نتوانست به صورت رسمی و قانونی به بازار ایران عرضه شود. البته که چندی پیش از نگارش این مقاله، آخرین نسل و در واقع چهارمین نسل از لکسوس LX با کد اتاق J300 به صورت رسمی معرفی و رونمایی شده است. خودرویی که با بهره‌گیری از پلتفرم جدید توانسته کاهش وزن فوق‌العاده 200 کیلوگرمی را تجربه کند. همچنین این شاسی‌بلند لوکس ژاپنی مجهز به یک پیشرانه شش سیلندر 3.5 لیتری شده است که با استفاده از دو توربوشارژر برای تامین هوای مورد نیاز احتراق، در مجموع 409 اسب‌بخار قدرت و چیزی حدود 650 نیوتن متر گشتاور بدست آمده است.

بگذریم، خودروی موردنظر در این مقاله نسل سوم لکسوس LX است که نخستین بار در سال 2007 میلادی به صورت رسمی به بازار معرفی شد. این نسل در سال 2010 یک فیس‌لیفت جزئی را تجربه کرد. پس از آن در سال 2015 شاهد معرفی نسخه فیس‌لیفت شده جذابی از این محصول بودیم که به عقیده بسیاری از کارشناسان، تغییرات صورت گرفته مانند تغییر نسل خودرو بوده است.

خودروی مدنظر در این مقاله نیز تغییرات ظاهری سنگینی را تجربه کرده و در نهایت با ظاهر فیس‌لیفت شده پا به خیابان‌ها گذاشته است.

نگاهی به تغییرات ظاهری انجام شده

شاید در نگاه اول به این خودرو، نتوان متوجه شد که این ظاهر آن تغییر کرده و به اصطلاح فیس‌لیفت شده است. اما زمانی که کمی دقیق‌تر وریزبینانه‌تر به آن نگاه کنیم، در می‌یابیم که تفاوت‌های بسیاری با نسخه فیس‌لیفت اصلی دارد. این تغییرات در نمای جانبی خودرو بسیار واضح و نمایان هستند. به طور مثال شیشه انتهایی جانبی یا همان لچکی عقب، کاملاً متفاوت با نمونه فابریک است. همچنین پروفیل‌ها جانبی بدنه و پانل درها نیز در نسخه فابریک بسیار ساده است. اما درنسخه قدیمی‌تر یا همان نمونه موجود در بازار ایران، دارای زه‌های جانبی و رکاب‌های متفاوت است.

فیس لیفت لکسوس LX در ایران

از طرفی چراغ‌های عقب نیز در نسخه فابریک و استاندارد دارای خطوط و زوایای تند و تیزی است که در نمونه قدیمی‌تر، بسیار شبیه با چراغ‌های موجود در تویوتا لندکروزر است. همانطور که پیش‌تر گفته شد، این تغییرات ظاهری توسط کیت‌هایی انجام می‌پذیرد که اجزای بدنه را با توجه به ابعاد و فرم خودروها تغییر می‌دهد.

همچنین در نمای عقب نیز شیشه خودرو در نمونه قدیمی بسیار شبیه به تویوتا لندکروزر است، اما در نمونه فیس‌لیفت شده فابریک دارای زوایای تیزتری است. که برای جانمایی چراغ‌های عقب، از یک قطعه جانبی جهت تنظیم ابعاد چراغ‌ها استفاده شده است.

اما در نمای جلو تفاوت چندانی با نسخه استاندارد مشاهده نمی‌شود و این تغییرات به خوبی صورت گرفته است. هرچند که خودروی موردنظر علاوه‌بر فیس‌لیفت ظاهری، دارای لیپ سپر و تجهیزات جانبی متفاوتی با نسخه استاندارد است. اما متاسفانه یکی از نکاتی که در تغییر ظاهری این خودرو رعایت نشده است، تغییر رینگ‌ها است. به عبارتی رینگ‌های زیر این خودرو دقیقاً همان نمونه موجود در نسخه قدیمی است. این در حالی است که نسخه جدیدتر دارای رینگ‌های آلومینیومی بزرگ‌تر با طراحی جدید است.

شایان ذکر است تغییرات صورت گرفته بر روی این خودرو هزینه‌ای حدوداً 250 میلیون تومانی را در پی داشته و در بازه زمانی حدوداً یک ماهه انجام پذیرفته است.

کابین بزرگ و جادار اما بدون تغییر

تشابهات ساختاری در محصولات لکسوس و تویوتا سبب شده بسیاری از علاقه‌مندان محصولات لکسوس را نسخه‌ای لوکس از تویوتا بنامند که البته در برخی از موارد این موضوع صادق است. اما باید گفت که لکسوس LX570 از نظر امکانات، تکنولوژی، توانایی‌های حرکتی و کیفیت ساخت جایگاه بالاتری نسبت به تویوتا لندکروزر سری 200 دارد.

با ورود به کابین این شاسی‌بلند فول سایز لوکس ژاپنی، با فضایی آشنا روبه‌رو می‌شویم که پیش از این در تویوتا لندکروزر مشاهده شده است. اما با کمی ریزبینی و دقت متوجه می‌شویم که جزئیات درون کابین LX570 بسیار بیشتر بوده و امکانات رفاهی فراوانی را برای تجربه‌ای لذت‌بخش از راندن برای سرنشینان مهیا کرده است.

کابین لکسوس LX570

طراحی داخل کابین این خودرو با وجود آنکه نزدیک به یک دهه از آن می‌گذرد، همچنان گیرا و جذاب است. چراکه ترکیب چوب، فلز و چرم توانسته روح رفاه، آسایش و تجمل‌گرانی را به طور همزمان درون کابین بدمد. با نگاهی دقیق به کلیدها و ادوات داخل کابین، می‌توان به کیفیت بالای متریال مصرفی آن به خوبی پی برد. اما با این حال چرم صندلی‌ها خصوصاً برای صندلی راننده کمی مستهلک شده است که با توجه به سال ساخت خودرو و نوع مصرف، امری اجتناب‌ناپذیر است.

داشبورد تعبیه شده برای این خودرو با توجه به ابعاد خودرو بسیار بزرگ و تنومند به نظر می‌رسد. از همین رو ابهت خاصی به فضای کابین بخشیده است. در مرکز این داشبورد یک کنسول با طرح آلومینومی نقش بسته که در دل خود صفحه نمایش لمسی و کلیدهای کنترلی سیستم تهویه، سیستم صوتی و سایر امکانات رفاهی را جای داده است.

از مهم‌ترین آپشن‌های این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل 10 کیسه هوا، سیستم صوتی Mark Levinson مجهز به 19 بلندگو، مسیریاب با امکان کنترل صوتی، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو و گرمکن صندلی عقب، تاشوندگی صندلی‌های عقب، سنسور پارک جلو و عقب و جانبی، آینه وسط الکتروکرومیک، کروز کنترل، سانروف، شست‌وشوی چراغ‌های جلو، چراغ‌های اتوماتیک به همراه چرخش چراغ‌های جلو در پیچ، سیستم تهویه چهار منطقه‌ای، سیستم کنترل فرود از تپه، سیستم Safety Connect برای تماس در هنگام اورژانس، تکنولوژی Smart Stop پشت سری‌های فعال شونده، سنسور باران، یخچال کوچک در کنسول جلو و سیستم Smart Access برای استفاده از خودرو بدون کلید اشاره کرد.

مشخصات فنی قوای محرکه

همانطور که از یک شاسی‌بلند بزرگ و لوکس انتظار می‌رود که زیر کاپوت خود یک نیروگاه عظیم و قدرتمند داشته باشد، لکسوس LX570 هم درون سینه خود از یک قلب بزرگ و پرتوان بهره‌مند است. پیشرانه 8 سیلندر 32 سوپاپ با حجم 5700 سی‌سی وظیفه تامین نیروی پیشران این غول 2.7 تنی را برعهده دارد. نیروی تولید شده توسط این موتور 383 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 546 نیوتون متر است که به وسیله جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

البته باید این نکته را هم در نظر داشت که این موتور حجیم و پرتوان، برای تامین نیروی پیشرانه، در هر 100 کیلومتر نیاز به 16.8 لیتر بنزین دارد. این عدد در شهر به 19.6 نیز افزایش می‌یابد. از طرفی شتاب صفر تا صد این شاسی‌بلند فول سایز حدوداً 7.5 ثانیه است که با توجه به ابعاد و وزن کلی خودرو، عدد قابل توجهی به شمار می‌رود.

تجربه رانندگی

نشستن پشت فرمان شاسی‌بلندی لوکس با پیشرانه‌ای قدرتمند و حجیم بسیار لذتبخش خواهد بود، اما برای آنکه ببینیم این موضوع در حقیقت چگونه است، پشت فرمان LX570 نشسته و به بررسی آن می‌پردازیم. سیستم Easy Access یا همان دسترسی آسان در این خودرو اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می‌کند. این سیستم در هنگام خاموش کردن خودرو به‌طور خودکار صندلی راننده را عقب داده و فرمان را نیز به‌صورت تلسکوپی به سمت جلو می‌برد. به این صورت فضای مانور بیشتری برای تحرک راننده ایجاد می‌شود. هنگام سوارشدن به خودرو و با فشردن دکمه استارت، فرمان و صندلی دوباره به موقعیت تنظیم شده توسط راننده باز می‌گردد.

در همان ابتدا و با شروع حرکت، می‌توان شتاب بالا و قدرت قابل توجه پیشرانه با فرو رفتن در صندلی‌ها احساس کرد. موضوعی که می‌تواند از همان ابتدا لبخند رضایت را روی لب‌های شما بیاورد. با ادامه حرکت عملکرد قابل قبول جعبه‌دنده نیز که با تعویض به موقع دنده‌ها نمایان می‌شود، برای ما ثابت می‌شود. نکته مهم در این‌باره، حالت اسپرتی است که با نماد S روی کنسول نمایش داده شده است. با انتخاب این حالت تعویض دنده‌ها با مکث بیشتری انجام شده و دور موتور تا حد ممکن بالا می‌رود تا توان خروجی موتور نیز به ماکزیمم برسد.

Lexus LX570

اگر قصد آن را دارید که این ژاپنی تنومند و بلندقامت را به چالش بکشید و به بی‌راهه نوردی بروید، باید بگوییم که در بسیاری از شرایط شما را همراهی خواهد کرد و دست رد به سینه شما نمی‌زند. چرا که با استفاده از سیستم‌های هوشمندی نظیر Crawl Control، سیستم تعلیق KDSS و دنده کمکی یا همان ترنسفرکیس، لذت رانندگی خارج از جاده را با چاشنی سواری لوکس به صورت همزمان به شما هدیه می‌دهد.

ابعاد بزرگ، ارتفاع نسبتاً بلند و مصرف سوخت زیاد از معایب این خودرو برای رانندگی در شهر است. البته که اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، به سادگی می‌توان از این نکات چشم‌پوشی کرد. اما اگر بخواهیم واقع بین باشیم و با منطق شرایط این خودرو را در حال حاضر بازار ایران بررسی کنیم، باید بگوییم که با توجه به افزایش قیمت‌ها، مشکلات تامین قطعات یدکی و افزایش قیمت اجرت و هزینه نگهداری خودروهای لوکس، خریداری و استفاده روزمره از این خودرو شاید چندان مقرون به صرفه نباشد.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، لکسوس LX570 به عنوان لوکس‌ترین محصول شاسی‌بلند این خودروساز ژاپنی شناخته می‌شود، به همین خاطر سطح توقع و انتظارات نیز به همان اندازه از آن بالا می‌رود. به همین خاطر برای خرید آن می‌بایست پارامترهای متفاوتی را مورد ارزیابی قرار داد و تنها به بررسی مشخصات و ویژگی‌های آن بسنده نکرد. به طور مثال وضعیت بازار خودرو، وضعیت خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی، هزینه‌های نگهداری خودرو و ... از مواردی هستند که می‌توانند نقش موثری در انتخاب و خرید این خودرو داشته باشند. با درنظر گرفتن تمامی این موارد، می‌توان گفت که LX570 یکی از گزینه‌های ارزشمند در بازار ایران است که توانسته توقع بسیاری از دارندگان خود را برورده سازد.

حال موضوعی که درخصوص این خودرو جای تامل دارد، تغییر چهره و اصالت آن است که با توجه به قیمت و ارزش مادی آن در بازار کشور، می‌تواند مالک را برای خرید و فروش آن دچار مشکل کند. با این وجود می‌توان گفت که این کار در زمان ممنوعیت واردات خودرو به کشور و عدم عرضه مدل‌های جدید و به‌روز تنها راهکاری است که می‌تواند برخی از نیازهای دارندگان خودروهای لوکس را برآورده سازد.

35 عکس

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/8/4
چه قشنگ فقط کاش در داخل کابین تغیرات بیشتری می‌دادید و بروز ترش میکردید
1400/8/8
غولیه برای خودش
1400/9/23
داشبورد هاشون خیلی تو مخه بیرون خیلی زیبا ولی داخل زنندس
1400/11/18
😐😐😐😐
1400/11/27
سلام. هزینه فیس لیفت بیرون LX ۲۰۱۰ خصوصا داشبرد ان چقدر میشود
1401/9/20
من صدای بوقشو دوست نداشتم کاش تغییر بدن
1402/1/19
من خيلي ازش راضي ام
1402/4/5
منم ازش راضیم عالیه