موضوعات داغ

مقایسه فیدلیتی با سانتافه - صفر کیلومتر تازه وارد یا دست دوم با اصالت

5 آذر 1400

مقدمه

قبل از آنکه مقایسه میان یک خودرو نوپای چینی با محصولی که سالها حتی در آمریکا هم فروش رفته را زیر سوال ببرید و آن را از پایه و اساس اشتباه بدانید، بد نیست چند نکته را با شما در میان بگذاریم. ماهم قبول داریم که هیوندای سانتافه از نظر اعتبار برند، یک سر و گردن که نه، بلکه چند سر و گردن بالاتر از فیدلیتی است، اما شما برای دست‌یابی به این اعتبار، باید یا مبلغ بسیار بالاتر (چیزی حدود دو برابر!) پرداخت کنید و یا به خرید یک گزینه دست دوم با کارکرد نسبتاً بالا رضایت دهید. همین نکته کافی است که مقایسه میان این دو را منطقی کند. در واقع فیدلیتی از بسیاری جهات نظیر ابعاد، زیبایی و گشتاور، به رقیب کره‌ای خود نزدیک است و با توجه به اختلاف قیمت، کمبود اعتبارش را هم تاحدودی جبران نموده. پس بیایید برای دقایقی تعصب را کنار بگذاریم و بدون پیش‌داوری به سراغ میهمانان امروزمان برویم. خودم هم این مقدمه را قبل از شروع تست ماشین‌ها نوشتم. خدا را چه دیدید؟! شاید نتیجه‌گیری پایانی همه ما را غافل‌گیر کرد. شاید هم نه! برای فهمیدنش تنها راه این است که در ادامه با خودروبانک همراه باشید.

معرفی کلی

هیوندای سانتافه که معرف حضور همه هست. کراس‌اوور خوش‌نام کره‌ای که در نسل‌های مختلف با انواع و اقسام موتورها قدم به سرزمین‌مان گذاشته و در هر مدل به یکی از محبوب‌ترین‌های بازار تبدیل شده است. آخرین نسل از این محصول که پاسپورت ایرانی را بدست آورد مدل DM بود. یکی از زیباترین اتاق‌های سانتافه که عمدتاً توسط آسان‌موتور و کرمان‌موتور به مشتریان وطنی عرضه شد و با جذابیت‌های ظاهری مناسب و انبوهی از آپشن‌های رفاهی و ایمنی توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند. هرچند محدودیت واردات خودرو با پیشرانه‌ حجیم، جلوی تبدیل شدن سانتافه DM به یک گزینه کامل و بی‌نقص را از کراس‌اوور کره‌ای گرفت چراکه فقط نمونه‌های 2.4 لیتری این محصول جواز تردد در خیابان‌های کشورمان را بدست آوردند.

مقایسه فیدلیتی با هیوندای سانتافه

در طرف مقابل اما برندی بسیار نوپا از کشور چین قرار گرفته که شاید همین تقابل با سانتافه جزو افتخاراتش محسوب شود! هرچند چینی‌ها در سال‌های اخیر آنقدر ما و جهانیان را سورپرایز کرده‌اند که هر لحظه انتظار یک شگفتی جدید از آنها را داریم! بخصوص که پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر به قدری سریع بوده که یک محصول روز حتی از برندی ضعیف‌تر می‌تواند با محصولات قدیمی‌تر یک کمپانی قدرتمند رقابت کند. هیوندای هم که مرسدس نیست! پس نباید کراس‌اوور بهمن را از پیش بازنده بدانیم.

فیدلیتی در واقع همان جتور X70 است که روی پلتفرم T1X (مشابه تیگو 8) توسعه یافته و در ایران بنا به دلایلی که از حوصله این متن خارج است با نام دیگری عرضه می‌شود. برند جتور (Jetour) بتازگی در سال 2018 تاسیس شده و حتی در میان خودروسازان تازه‌کار چینی هم برندی نوپا به حساب می‌آید. با این حال پشتوانه کمپانی چری به عنوان مالک اصلی برند و استفاده از دانش این خودروساز نسبتاً قدیمی‌تر باعث شده که بتوانیم تاحدودی به این نشان تجاری اعتماد کنیم. فیدلیتی حداقل روی کاغذ رقیب قدری برای برادران چینی خودش به نظر می‌رسد اما کارش در مقابل سانتافه (حتی از نوع دست دوم) بسیار دشوار خواهد بود.

طراحی ظاهری

همانطور که همیشه این عبارت تکراری را گفته‌ایم، زیبایی یک امر سلیقه‌ای است و ما هم نمی‌توانیم (و اصلاً حق نداریم) برای سلیقه شخصی شما نسخه بپیچیم! با این حال برای خالی نبودن عریضه سعی می‌کنیم نکاتی در خصوص ظاهر میهمانان امروزمان بیان کنیم.

هیوندای سانتافه یا فیدلیتی؟

هیوندای سانتافه DM یکی از جذاب‌ترین و پرابهت‌ترین نسخه‌ها از این سری است که تاکنون تولید شده است. این نماینده بلندقامت هیوندای با چراغ‌های کشیده و جلوپنجره بزرگ و بازی هماهنگ خطوط، تاکنون دل خیلی‌ها را بدست آورده به کمک همین جذابیت ظاهری توانسته برخی مشکلاتش (مثل توان نه‌چندان عالی پیشرانه) را به خوبی مخفی نماید. ظاهر هیوندای سانتافه DM به قدری زیبا و از خودروهای زمان خود جلوتر بوده که هنوز بعد از گذشت این همه سال قدیمی و از مدافتاده به نظر نمی‌رسد و در برابر بسیاری از محصولات روز (از جمله همین فیدلیتی) خودنمایی می‌کند. با این حال عرضه طولانی‌مدت و گسترده این محصول در کشورمان باعث شده که چهره هیوندای سانتافه اندکی تکراری شود و حس تنوع‌طلبی انسان را ارضا نکند. در طرف مقابل فیدلیتی هم خودرو خوش‌قیافه‌ای است و با این جلوپنجره اسپرت و گرافیک زیبای چراغ‌ها و بدنه تنومند، حس خوبی به بیننده منتقل می‌کند. در قسمت دماغه جلوپنجره بزرگ ماشین که مطابق با معیارهای روز از طرح الماس‌نشان بهره می‌برد بیش از هر چیز نظرات را به خود جلب می‌نماید. خطوط برجسته کاپوت در کنار چراغ‌های خوش استایل اصلی و دیلایت‌های مشابه اپتیما نیز در افزایش جذابیت این بخش تاثیر بسزایی داشته‌اند.

در قسمت کناری، هر دو خودرو از طرحی معمول و منطقی استفاده نموده‌اند که به غیر از خطوط کناری، نکته خاص دیگری در آن دیده نمی‌شود. شاید تنها مورد قابل ذکر، امکان سفارش رینگ‌های بزرگ 20 اینچی فیدلتی با طرح مورد نظر مشتری باشد که ظاهر اسپرت بهتری به نیم‌رخ ماشین بخشیده‌اند.

اما در بخش عقب فیدلیتی شاهد نمایی ساده و نسبتاً بی‌روح هستیم. حتی برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های صندوق و چراغ‌های عریض ماشین هم نتوانسته‌اند این مشکل را برطرف نمایند. در واقع با اینکه طراحی جلو و نیم‌رخ نماینده گروه بهمن توان رقابت با سانتافه را دارد اما در بخش عقب اوضاع مقداری به سود محصول کره‌ای تغییر می‌کند. با این حال فیدلیتی به اندازه‌ای زیبا هست که یارآی رقابت با خودروهای هم‌قیمت خودش را داشته باشد.

فضای کابین

هیوندای سانتافه و فیدلیتی از نظر ابعاد شرایط بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند. نتیجه اینکه داخل اتاق و صندوق عقب‌شان هم شاهد فضایی مشابه هم هستیم، ضمن اینکه هر دو محصول در نسخه‌های 7 نفره نیز عرضه شده‌اند. البته ردیف سوم صندلی‌ها در این سگمنت آنقدرها کاربردی نیست اما حداقل برای کودکان جای کافی را در اختیار قرار خواهد داد. صندلی‌های دو ردیف اول از نظر راحتی و ارگونومی وضعیت قابل قبولی دارند و برای سفرهای عادی، با مشکل خستگی زودهنگام مواجه نخواهید شد. با وجود تمامی شباهت‌ها، سبک و زبان طراحی داخلی دو خودرو کاملاً متفاوت است. هیوندای در دوران تولید این نسل از سانتافه به طرح‌های اسپرت و مقداری شلوغ روی آورده بود که البته برای آن سال‌ها فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسید.

کابین هیوندای سانتافه

اما فیدلیتی با توجه به سال طراحی، سبک مدرن‌تری را در پیش گرفته که از الگوهای مینیمالیستی مد روز پیروی می‌کند. البته شاید بگوئید این مدل مقایسه ما منصفانه نیست و فیدلیتی باید با نسخه روز هیوندای سانتافه (مدل TM) قیاس شود که در این صوت اوضاع به سود نماینده هیوندای تغییر خواهد کرد، اما متاسفانه فعلاً جدیدترین سانتافه موجود در کشور همین مدل قدیمی (DM) است و از نظر قیمت هم رقابت در این سطح صورت می‌پذیرد. بنابراین داخل فیدلیتی حس مدرنیته بیشتری تجربه خواهید نمود که با توجه به اختلاف سال طراحی طبیعی هم هست. بخصوص که نمایشگر عریض مرکزی، نشانگرهای دیجیتال پشت‌آمپر و فرمان D شکل خوش‌دست ماشین حس قرار گرفتن داخل یک خودرو امروزی و پیشرفته را به انسان منتقل می‌کنند و خطوط عرضی ساده و شیک بکار رفته هم حالتی خاص و متفاوت به کابین بخشیده‌اند. با این حال فضای کابین هیوندای سانتافه نیز برای افرادی که به طرح‌های شلوغ و اسپرت و نشانگرهای آنالوگ باحال قدیمی علاقه دارند، جالب‌تر است و از این رو نمی‌شود یک محصول را به طور قطع برتر از دیگری دانست. من شخصاً ظاهر بیرونی هیوندای سانتافه و کابین فیدلیتی را بیشتر پسندیدم اما شما حق دارید با نظرم مخالف باشید!

کابین فیدلیتی

از لحاظ کیفیت اما برتری نسبی با سانتافه است. البته باید در نظر داشت که روکش‌های صندلی، چرم فرمان و ادوات داخلی نماینده هیوندای سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در نتیجه بخشی از کیفیت اولیه خود را از دست داده‌اند و به همین دلیل در برخی قسمت‌ها (مثل سلامت روکش صندلی‌ها) برتری با فیدلیتی صفرکیلومتر خواهد بود. با این حال تجربه ثابت کرده اکثر ماشین‌های کره‌ای در طولانی مدت از اکثر محصولات چینی بادوام‌تر ظاهر می‌شوند و کابینشان دیرتر به سر و صدا می‌افتد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی

محصولات چینی سعی می‌کنند هر چه از اصالت و دوام و محبوبیت کم دارند را با آپشن جبران کنند! از این رو معمولاً در این بخش با مشکل و کمبود خاصی مواجه نیستیم. فیدلیتی هم نسبت به رقبای قیمتی خود سطح نسبتاً مناسبی از امکانات را ارائه می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به مواردی نظیر رادار نقطه کور، هشدار حرکت بین خطوط، TPMS، ایربگ‌های جلو و جانبی (جمعاً چهار عدد)، فرمان برقی، نمایشگر 10.25 اینچی مرکزی با قابلیت Mirror Link، شارژر وایرلس، ترمز پارک برقی به همراه سیستم Auto Hold، کیلس و استارتر دکمه‌ای، نشانگر 12.3 اینچی دیجیتال پشت آمپر، دوربین 360 درجه، چراغ‌های Full LED، سنسورهای نور و باران، سقف پانواراما با سانروف برقی، سنسورهای پارک، صندوق عقب برقی با سنسور پا، صندلی‌های برقی جلو بهمراه گرمکن، تهویه مطبوع الکتریکی (با اتوماتیک اشتباه گرفته نشود) تک کاناله، آینه وسط الکتروکرومیک و کروز کنترل اشاره کنیم. البته در این بین نبود ایربگ‌های پرده‌ای و تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله و مواردی از این دست، برای چنین خودرویی تاحدی عجیب است.

سانتافه یا فیدلیتی

اما هیوندای سانتافه در نسخه‌های بسیار متنوع از نظر سطح آپشن به بازارمان عرضه شده است. مثلاً مدل لوآپشن تک دیفرانسیل که با عنوان سقف‌فلزی هم در بازار شناخته می‌شود حتی از گزینه‌های ساده و ابتدایی نظیر سانروف، کیلس و صندلی‌های برقی نیز بهره‌ای نبرده و از نظر امکانات با خودروهای بسیار ارزان‌تر برابری می‌کند. در واقع اگر بخواهیم بدلیل اختلاف قیمت موجود، فیدلیتی را با نسخه پایه سانتافه مقایسه کنیم، نماینده بهمن همه جوره برنده از زمین بیرون خواهد آمد. اما اگر فرض کنیم که شما یک سانتافه فول با سن و سال بالاتر و کارکرد بیشتر را ترجیح داده‌اید، در این صورت وجود گزینه‌های بسیار نظیر ایربگ های جلو، جانبی، پرده‌ای بهمراه کیسه‌هوای زانویی راننده، رادارهای نقطه کور، تغییر لاین و پیشگیری از تصادف، انواع سیستم‌های مدیریت ترمز و پایداری شامل ESC, VSM, TSA, ABS, BAS، کنترل حرکت در سرپائینی DBC و سربالائی HAC، سیستم هشدار فشار باد تایرها، صندلی‌های برقی جلو مجهز به حافظه، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، 5 گرمکن و دو سردکن برای صندلی‌ها، سیستم ورود و استارت بدون کلید، درب صندوق برقی هوشمند، سقف پانوراما بهمراه سانروف برقی، چراغها و برف‌پاک‌کن اتومات، سیستم صوتی حرفه‌ای اینفینیتی، فرمان برقی مجهز به گرمکن، چراغشور، کروزکنترل، آینه الکتروکرومیک، ترمز پارک برقی، سامانه اتوپارک، نمایشگر 7 اینچی لمسی کنسول میانی، صفحه نمایش TFT پشت آمپر، امکان انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی و دوربین 360 درجه هیوندای سانتافه را برنده بخش آپشن خواهند کرد.

در خصوص ایمنی هم باید گفت فرزند هیوندای علاوه بر ایربگ‌های بیشتر، 5 ستاره ایمنی موسسه معتبر Euro-NCAP را نیز در کارنامه دارد که حس اطمینان و امنیت بیشتری در قیاس با فیدلیتی به سرنشینان منتقل می‌کند.

مشخصات فنی

زیر کاپوت هیوندای سانتافه یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس‌طبیعی به حجم 2.4 لیتر قرار گرفته که در نسخه‌ MPI قادر است 174 اسب‌بخار قدرت و 227 نیوتن‌متر گشتاور، و در مدل GDI (پاشش مستقیم سوخت) 188 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید. فیدلیتی اما به موتور بسیار کوچک‌تر 1.5 لیتری تجهیز شده که با کمک پرخوران از نوع توربوشارژر به 155 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور دست می‌یابد. خوب پس روی کاغذ ارقام مربوط به سانتافه (بخصوص در مدل GDI) مقداری بهتر از فیدلیتی است و انتظار می‌رود که در عمل نیز نماینده هیوندای، رقیبش را پشت سر بگذارد. اما در این بین چند نکته معادلات را برهم زده است. اول اینکه پیشرانه توربوشارژر فیدلیتی گشتاور خود را از دور موتور پایین‌تر به نقطه اوج می‌رساند و برای مدت طولانی‌تر آن را در سطح ماکسیمم نگاه خواهد داشت. نکته بعد اینکه وزن میهمان چینی ما مقداری سبک‌تر از سانتافه است و همین مورد بخشی از کمبود قدرتش را جبران نموده. نکته آخر اینکه پیشرانه‌های توربو در ارتفاع بالاتر از سطح دریا، کمتر از انواع تنفس‌طبیعی دچار افت توان می‌شوند و از این رو فیدلیتی در شهر کوهپایه‌ای همچون تهران بهتر از رقیب کره‌ای، اسب‌هایش را حفظ خواهد نمود. با توجه به این نکات دیگر روئیت برتری نسبی شتاب‌گیری فیدلیتی چندان عجیب نیست. بخصوص که گیربکس دوکلاچه ماشین هم به یاری پیشرانه آمده تا تعویض‌ها با دقت و سرعت مناسب انجام گردد. با این حال اگر یک سانتافه GDI سبک‌تر لوآپشن تک‌دیفرانسیل، آن هم در شهرهای شمالی (ارتفاع کم) تست درگ را انجام دهد نتیجه می‌تواند متفاوت باشد. نکته دیگر اینکه پیشرانه‌های توربو به بنزین بی‌کیفیت حساسیت بیشتری دارند و بخصوص در گرمای هوا و در صورت فشار مداوم احتمال پیش احتراقی در موتورشان افزایش می‌یابد که به افت شتاب منتهی خواهد شد.

هیوندای سانتافه

خلاصه اینکه ممکن است تست شخصی شما در شرایط مختلف بسته به بنزین، ارتفاع از سطح دریا، درجه حرارت محیط، نوع سانتافه (از نظر پاشش سوخت و ساختار دیفرانسیل) نتایج متفاوتی را رقم بزند، اما اینجا فیدلیتی سریع‌تر از سانتافه دودف MPI ما ظاهر شد. هرچند در تست رولینگ (شتاب‌گیری در حال حرکت) شرایط دو خودرو نزدیک‌تر بود. به طور کلی میهمانان امروزمان از نظر توانایی‌های حرکتی حس هیجان فوق‌العاده‌ای به شما هدیه نخواهند کرد اما با شتاب و کشش معقول، قادرند نیازهای روزمره شهری و جاده‌ای را پاسخگو باشند.

فیدلیتی

در خصوص سیستم انتقال قدرت هم باید گفت که هر دو از جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند که برای فیدلیتی از نوع کلاچ‌دوبل است. ضمناً هیوندای سانتافه در دو نسخه تک و دو دیفرانسیل به بازار عرضه شده اما فیدلیتی تنها در مدل دیفرانسیل‌جلو قابل خریداری است. از دیگر مشخصات فنی مشترک میانشان می‌توان به سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و مولتی‌لینک برای قسمت عقب و ترمزهای چهارچرخ دیسک اشاره نمود.

خودروهیوندای سانتافه MPI (نسخه GDI)فیدلیتی بهمن
نوع پیشرانه4 سیلندر تنفس‌طبیعی4 سیلندر توربوشارژر
حجم موتور2.4 لیتر1.5 لیتر
حداکثر قدرت174 اسب بخار در دور 6300 (188 اسب)155 اسب بخار در دور 5500
حداکثر گشتاور227 نیوتن‌متر در دور 4250 (245 نیوتن‌متر)230 نیوتن‌متر از دور 1750 الی 4000
گیربکس6 سرعته اتوماتیک6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه
مصرف سوخت ترکیبی9.4 لیتر (8.5 لیتر)7.5 الی 8.1 لیتر
حداکثر سرعت195 کیلومتر بر ساعت180 کیلومتر بر ساعت
وزن1650 کیلوگرم (بسته به سطح آپشن متفاوت است)1575 کیلوگرم

تجربه رانندگی

پشت فرمان هر دو خودرو از نعمت دید مناسب و حس تسلط کافی برخورداریم. البته صندلی راننده هیوندای تنظیمات بهتری دارد و از این رو راحت‌تر می‌توان آن را با بدن افراد مختلف هماهنگ ساخت. همچنین سواری سانتافه مقداری نرم‌تر است و سیستم تعلیقش تکان‌های کمتری به داخل کابین منتقل می‌کند، هرچند اوضاع فیدلیتی هم خیلی بد نیست و به نسبت توقعی که از یک کراس‌اوور در این ابعاد می‌رود رضایت نسبی سرنشینان را تامین می‌نماید. در بخش قبلی به شکل مفصل در خصوص شتاب و توانایی‌های حرکتی این دو صحبت کردیم، فقط اینجا خیلی خلاصه بگوییم که رفتار پدال گاز در این دو ماشین متفاوت می‌باشد. هیوندای سانتافه بدلیل بهره‌مندی از پیشرانه تنفس‌طبیعی رفتار یکنواخت‌تری دارد اما فیدلیتی در آغاز حرکت با لگ توربو مواجه است و پس از آن یعنی از دور موتور نزدیک به 2000 RPM ناگهان با بهبود چشم‌گیر شتاب مواجه می‌شود. گیربکس دوکلاچه فیدلیتی هم داستان مخصوص به خود را خواهد داشت. این نوع جعبه‌دنده‌ها با وجود ساختار پیشرفته‌تر و تعویض‌های دقیق و سریع، مشکلاتی دارند که در شهرهای پرترافیک و کوهپایه‌ای همچون تهران نمود بیشتری پیدا میکند. مثلاً در ترافیک باید دنده را خلاص کنید یا حتماً از سیستم اتوهلد استفاده نمایید وگرنه بر اثر نیم‌کلاچ مداوم حرارت و در نتیجه استهلاک گیربکس بالاتر خواهد رفت.

به هر حال رانندگی را ادامه می‌دهیم. هر دو خودرو در دورهای پایین سکوت مناسبی دارند اما با افزایش دور موتور میزان ورود صدا به داخل کابین افزایش می‌یابد. البته عایق‌بندی اتاق هیوندای سانتافه بهتر است اما در عوض فیدلیتی از پیشرانه کوچک‌تر و کم صداتری برخوردار می‌باشد که حداقل در دورهای پایین عایق‌بندی ضعیف‌تر را جبران می‌کند. ترمزهایشان هم عملکردی منطقی و قابل قبول دارند، هرچند از نظر پایداری و قدرت کنترل در مسیرهای لغزنده، یک محصول دو دیفرانسیل (یعنی هیوندای سانتافه) رفتار به مراتب مطمئن‌تری از خود نشان خواهد داد و با هندلینگ بهتر، از بروز کم‌فرمانی و بیش‌فرمانی جلوگیری می‌کند. نکته‌ای که فیدلیتی از آن بهره‌ای نبرده و برای عبور از پیچ‌‎های تند (در سرعت‌های بالاتر) دست به دامان رینگ‌های بزرگ و تعلیق نسبتاً خشک و سیستم‌های کمکی الکترونیکی می‌شود. البته باید اعتراف کرد که همین چند عامل توانسته‌اند پایداری فیدلیتی را در سطح معقول نگاه دارند و اگر کلاس بدنه و قیمت را در نظر بگیرید، از هندلینگ کراس‌اوور چینی امروز ما ابراز رضایت خواهید کرد.

مقایسه هیوندای سانتافه با فیدلیتی

در خصوص توانایی آفرود هم باید گفت که هر دو محصول با توجه به ساختار یکپارچه شاسی و کورس محدود سیستم تعلیق و مواردی از این دست، در رده کراس‌اوورها جای می‌گیرند اما وجود سامانه چهارچرخ متحرک در نماینده هیوندای باعث شده که هیوندای سانتافه‌های (4WD) در مسیرهای بیرون‌جاده‌ای عملکرد به مراتب بهتری در قیاس با فیدلیتی داشته باشد. این قابلیت در هنگام بکسل‌کردن هم به کار می‌آید و میزان چسبندگی ماشین در شرایط دشوار را به وضوح افزایش ‌میدهد. با این حال با در نظر گرفتن اختلاف قیمت میان این دو، شاید منصفانه‌تر باشد که نمونه تک‌دف سانتافه را با فیدلیتی مقایسه کنیم اما در هر صورت هیوندای یک نماینده چهارچرخ‌متحرک هم در کشورمان دارد که رقیب چینی از آن بی‌بهره است.

استهلاک و هزینه‌های نگهداری

تحلیل میزان هزینه‌های نگهداری این دو مقداری پیچیده است. در نگاه اول فیدلیتی همه جوره بازنده رقابت خواهد بود چراکه هم از نظر اعتبار برند یارای رقابت با محصول با کیفیت و پرسابقه هیوندای را ندارد و هم اینکه به عنوان یک خودرو کاملاً تازه‌وارد و ناشناخته همچون هندوانه دربسته خواهد بود و باید در طول زمان برادری خود را ثابت نماید. جدا از این‌ها فیدلیتی با توجه به استفاده از پیشرانه توربوشارژر و گیربکس دوکلاچه، خودرو پردردسرتر و پراستهلاک‌تری به نظر می‌رسد چراکه حتی در میان خود محصولات هیوندای هم انواع توربو نسبت به نمونه‌های مشابه اتمسفریک حساس‌تر هستند. بخصوص که اینجا هر از گاه بنزین سوپر نایاب می‌شود و یافتن اکتان و مکمل اصل هم به تخصصی در سطح دکترا نیاز خواهد داشت!

خوب پس تا اینجای کار خرید فیدلیتی ریسک بسیار بالاتری به دنبال دارد و حریف چینی باید شکست را پذیرا باشد. اما یک نکته را از قلم انداختیم و آن تفاوت سن و سال و شرایط گارانتی خودروهاست. شما با پول هیوندای سانتافه مثلاً 7 ساله فاقد گارانتی با بیش از صد هزار کیلومتر کارکرد و شرایط نگهداری نامشخص توسط مالکین قبلی، می‌توانید فیدلیتی صفر کیلومتر را خریداری کنید تا ضمن برخورداری از نعمت خدمات رایگان، نسبت به نگهداری صحیح ماشین (از ابتدا توسط خودتان) مطمئن باشید. ضمناً پیشرانه و برخی دیگر از قطعات فنی فیدلیتی با محصولات چری نظیر تیگو 7 و آریزو 5 توربو مشابه است و از این رو مشکل شدیدی از بابت دسترسی به قطعات یدکی وجود نخواهد داشت. بخصوص که گروه بهمن هم از شرکت‌های خوش‌نام در کشورمان می‌باشد که سابقه خدمات مناسب و پشتیبانی منطقی از محصولاتش را دارد و قرار است بسیاری از قسمت‌های فنی فیدلیتی را داخلی سازی نماید که احتمالاً به بهبود قیمت قطعات یدکی در آینده منتهی خواهد شد.

البته باید این را هم در نظر داشت که یک خودرو صفر کیلومتر آن هم از نوع چینی در چند سال اول افت قیمت بیشتری در قیاس با یک کره‌ای دست‌دوم تجربه خواهد کرد و اگر قصد فروش زودهنگام ماشین را داشته باشید این قضیه به سوخت بخشی از سرمایه شما منتهی می‌گردد و چقدر بد که در کشور ما خودرو هنوز یک کالای سرمایه‌ای (و نه مصرفی) است!

نتیجه گیری پایانی

هر دو میهمان امروز ما در سگمنت کراس‌اوورهای سایز متوسط قرار می‌گیرند و با ظاهر شکیل و کابین شیک و جادار خود می‌توانند نظرات بسیاری را به خود جلب نمایند. اما اجازه بدهید در جمع‌بندی نهایی خلاصه‌ای از تفاوت‌های میان این دو را بازگو کنیم تا تصمیم‌گیری برایتان ساده‌تر شود.

هیوندای سانتافه از نظر اعتبار برند و وجهه اجتماعی، کیفیت، استهلاک و بازار خرید و فروش یک سر و گردن بالاتر از فیدلیتی قرار می‌گیرد. در نسخه‌های فول‌آپشن، امکانات کامل‌تری دارد و با توجه به ساختار دو دیفرانسیل قادر است برخلاف فیدلیتی در مسیرهای آفرود (البته سبک) نیز کارآمد ظاهر شود. روی کاغذ حتی قدرت و گشتاور بیشتری هم (در نسخه GDI) تولید می‌کند و با بنزین‌های وطنی (بویژه در مدل MPI) سازگارتر است. حتی در خصوص کیفیت سواری هم می‌شود نماینده هیوندای را اندکی برتر دانست.

اما فیدلیتی هم آنقدرها که به نظر می‌رسد حریف دست و پا بسته‌ای نیست. اولین و مهم‌ترین مورد اینکه نماینده گروه بهمن در قیمت مشابه، حدود 7 سال جوان‌تر است و بدلیل صفرکیلومتر بودن از گارانتی 5 ساله بهره می‌برد. همین نکته اولین و مهم‌ترین برگ برنده فیدلیتی در برابر رقبای دست‌دوم کره‌ای محسوب می‌شود وگرنه در صورت هم سن و سال بودن هر دو خودرو و قیمت‌گذاری یکسان، مسلماً هیچ کس قید هیوندای سانتافه فول را نمی‌زد! ضمناً اگر قرار بر مقایسه فیدلیتی با سانتافه لوآپشن تک‌دف باشد، بخش اعظمی از برتری‌های نماینده هیوندای از بین خواهند رفت. همچنین فیدلیتی به لطف پیشرانه توربو و وزن اندکی سبک‌تر شتاب اولیه بهتری (مقایسه در تهران با سانتافه دو‌دف MPI) دارد و در داخل کابین هم حس مدرنیته بیشتری به شما منتقل خواهد نمود.

در نهایت انتخاب میان این دو خودرو به سطح ریسک‌پذیری شما بستگی خواهد داشت. اگر می‌توانید ریسک خرید یک خودرو قدیمی با کارکرد بالا و شرایط نگهداری نامشخص را به جان بخرید، هیوندای سانتافه فول 4WD خودرو کامل‌تری برایتان خواهد بود، اما اگر به دنبال یک ماشین صفرکیلومتر با گارانتی طولانی‌مدت هستید که در بسیاری از پارامترها بتواند در سطح یک کراس‌اوور میان‌رده کارآمد ظاهر شود و شتاب بهتری هم داشته باشد، به شما اطمینان میدهم که فیدلیتی ناامیدتان نخواهد ساخت.

در انتها جا دارد از آقایان علی منصوبی و محمد ملاعبداللهی برای همکاری با خودروبانک جهت تهیه این گزارش کمال تشکر را داشته باشیم.

60 عکس

نظرات کاربران

52 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/9/5
خب اول عصبانی شدم چون سانتافه جدید نباید مقایسه میشد نسل دوم باید میشد که دیدم نیو فیس سانتافه لو آپشن هست دیدم خوب همه جا فکر کردید
1400/9/5
با اینکه سانتافه داشتم و از ضعف موتوری مینالیدم ولی چپی داغونش رو با فیدلیتی عوض نمیکنم اشغال چینی
مردی این نظر رو منتشر کن
1400/9/6
منتشر کردیم 😉
1401/9/29
همون چینی انقدر محبوب شده که داره با کره ای آشغال شما رقابت می کنه
جرعت دارین به تیگو ۸ پرو و فونیکس FX کل کل کنید که سانتافه و سورنتو و کولئوس رو اوراق می کنه
1400/9/6
شرمنده مقایسه این دو مانند مقایسه اسب 10ساله با خر دو ساله است و بعد بگی چون خر جوان است بهتر است
1400/9/26
اصغر فیدلیتی از سانتافه هم سریعتره و هم زیبا تره، خدایشش اگه یکیشون تشبیه به خر بشه اون سانتافه ست که!
1400/9/6
سلام به دوستان حرفه ای و زحمت کش خودروبانک
واقعا حیف گروه قدیمی و حرفه ای خودروبانک نیست که بیلد سانتافه رو با یک خودروی چینی بی هویت مقایسه کند-ببینید کشور چین چند کراس اور با موتور ۱.۵ لیتری توربو تولید کرده است و بازار تشنه ایران عزیز رو با این خودروهای کیفیت فاقد خدمات پس از فروش و لوازم یدکی نایاب اشغال کرده است
😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
1401/11/3
لطفا یکم از تعصب بیش از حدتون کم کنید و چشمتونو باز کنین : اولا که از خودروبانک نباید شکایت کرد چون که تو این بازار داغون که سانتافه 2014 هم قیمت ماشین چینی 2019 میشه مردم باید بین این دو انتخاب کاملا متفاوت فکر کنند در نتیجه خودروبانک با توجه به شرایط فعلی ماشین هارو مقایسه میکنه نه براساس تعصب امثال جناب عالی!
و مسئله دوم اینه که شما ام وی ام 350 یا لیفان X60 آشغال رو مساوی با فیدلیتی یا چینی های جدید غیره میدونید و به این موضوع که تو این سال ها چین پیشرفت بسیاری کرده دقت نمیکنید و براساس تفکر های قبلی نتیجه گیری میکنید در این صورت کاملا مشخصه که باید سانتافه نسبت به این برتری داشته باشه.
در کل میخوام بگم که مشکل ما ایرانیا اینه که تغییر رو قبول نمیکنیم و همش تو گذشته گیر میکنیم واسه همینه که پیشرفتمون انقدر کنده... الان به قیمت های فعلی نگاه کنید، توسان رو 2 میلیارد میفروشن و با این شرایط من بدون به سمت تیگو 8 پرو خواهم رفت چون اصلا توسان نه از نظر قدرتی و نه از نظر امکانات به اون نمیرسه و کیفیت بسیار بالایی هم داره ولی تیگو 8 پرو نسبت به توسان از چشم دلالان تا الان تقریبا دور مونده و مطمئنا در آینده که خوبی این چینی های با کیفیت به همه ثابت شد التماس میکنند که چینی کارکرده بخرید بجای ماشین های نو کشور های دیگه...
1400/9/6
ممنونم از خودروبانک که به نظر کاربران توجه میکنه و ممنونم از آقای ال طه و آقای امینی فر که این مقاله هم مثل بقیه مقاله هاشون عالی بود من باشم سانتافه دست دوم میخرم
1400/9/6
اصلاً مشخص نبود رپرتاژ انجام شده
سانتافه کجا ،،، ماشین چینی ....😂
1400/9/6
من میگم رپورتاژ نبود به این دلایل:

بحث ایمنی سانتافه برنده شد
بازار دست دوم و افت قیمت سانتافه برنده شد
نرمی و راحتی سانتافه برنده شد
آپشن سانتافه برنده شد
طراحی بیرونی سانتافه برنده شد
کیفیت و استهلاک و سازگاری با بنزین سانتافه برنده شد
آفرود سانتافه برنده شد
وجهه و اعتبار سانتافه برنده شد

فیدلیتی مادرمرده فقط گارانتی داره و یکم شتابش بهتره دیگه بدبخت چیزی در برابر سانتافه نداشت که بخواد تبلیغ شه براش! به نظرم هر آدم عاقلی این متن رو بخونه بیخیال فیدلیتی میشه میره سانتافه میخره!!
1400/9/6
بی شک سانتافه
1400/9/6
دوستان گرامی من هیچکدوم رو سوار نشدم. اما ۵ سالی هست بسترن بهمن موتور را دارم. البته راضیم. از ماشین و نه از خدمات بهمن موتور. چون هرکاری که داشتم نهایتا با هزینه کمتر و کیفیت بهتر بیرون انجام دادم. و بهمن موتور مرتب خط عوض میکند اگر محصولات فاو خوب بودند چرا با اون شرکت ادامه نداد تا هم هزینه خط تولید و داخلی سازی کمتر بشه و هم صاحبان ماشینهای بهمن موتور به پشتیبانی طولانی دلگرم تر باشند. پس به نظرم میرسه که خیلی روی پشتیبانی بهمن موتور برای طولانی مدت نمیشه حساب کرد و در خرید محصولات جدید این شرکت اندکی تامل کرد. بنده هم از فیدلیتی خیلی خوشم میاد اما اصلا به اینکه تا ۵ سال دیگه هنوز تولید خودش یا خدماتش ادامه داشته باشه امید ندارم.
ممنون از انعکاس نظر بازدیدکنندگان
1400/9/6
خودرو بانك ديگه خودشو زده به اون در فقط پول ميگيره كه تبليغ ماشيناي اشغال كنه چيني و روسي و... فكر كرديد مردم دوتا گوش دراز دارن و شما زرنگين!!!! اتفاقاً برعكسه

دوس دارم ببينم منتشر ميكنين يا نه
1400/9/23
بالاتر از پراید سوار شدی چرت پمپاژ میکنی
1400/9/6
با تشکر از جناب آل طه و جناب امیری فر و جناب آریا محسنی بابت تهیه این گزارش خوب....برخی از کاربران سایت به نفس این گزارش ایراد وارد نموده و مقایسه یک خودرو کره ای کهنه سال را با یک خودروی جوانسال چینی بی مورد دانسته اند که چنین نگرشی البته جای بسی تعجب و تأسف دارد.چرا که در هیچ جای دنیا برای برندهای ارزان قیمتی همچون هیوندای و کیا چنین گلو و گریبان پاره نمی کنند که در کشورمان،البته بسیاری چنین می کنند حتی آنهایی که یکبار هم پشت فرمان مدلی از برندهای مذکور ننشسته اند و نمی دانند که واقعا سنگ چه چیزی را به سینه می زنند.فقر فرهنگی و مادی به جای خود،اما واقعا جای سئوال اینجاست که چرا برند های معمولی و ارزانی به نام هیوندای و کیا که حتی در فقیرترین کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین هم به عنوان خودروهای تاکسی و خودروی عامه مردم به کار می روند در کشورمان اینچنین پر ارج و ارزش شده اند و جای برندهای لوکس و گرانی مثل بنز و ب ام و و کادیلاک و بنتلی را در اذهان بسیاری از خریداران گرفته اند.مثلا در همین کشور پیرامونی ما تاجیکستان که البته کشور فقیری است،مدل روز خودروی هیوندای اکسنت به عنوان تاکسی به کار می رود و در حتی در کشور های فقیر آفریقایی مثل سودان و مصر و غیره هم انواع و اقسام هیوندای و کیا به عنوان خودروی کار و تاکسی و معمولی و خودروی عامه مردم به کار می رود.به نظر نگارنده مشکل از جایی نشأت می گیرد که ما مردم با دست خودمان و با تعریف های بی معنی و هیجانی و به شدت اغراق آمیز از یک برند معمولی و ارزان خودرو،آن برند معمولی را را به حد اعلاء ارزش و تشخص می رسانیم و با اینکار امکان خرید آن را از دست خودمان دور و دورتر می کنیم و البته با این کار خودمان خواسته و ناخواسته آب به آسیاب همان دلالان بی سواد و طماعی می ریزیم که همواره دوست دارند با کمترین زحمت بیشترین سود را داشته باشند.وقتی در ذهن من خریدار نوعی،یک برند معمولی مثل هیوندای در حد مرسدس بنز و ب ام و و اینفینیتی تصویر شود چرا دلال طماع آن را به قیمت مرسدس بنز و ب ام و به من نفروشد؟پیش از این،همین ما مردم کوچه و بازار با تعریف های اغراق آمیز و تخیلی از برندهای ارزانی مثلب تویوتا و نیسان و فولکس واگن،آنها را آنچنان به عرش رسانیدم که امروزه اغلب ما حتی نمی توانیم به مالکیت و خرید آنها فکر کنیم.در کل،قبل از تعریف و تمجید اغراق آمیز و احساسی از یک برند معمولی،بهتر است به این فکر کنیم که آیا با این کار آب به آسیاب چه کسانی می ریزیم و آیا اصولا اینکا به سود من خریدار هست؟ در واقع،هیوندای یک برند معمولی و ارزان ساز است چه من خریدار ایرانی خوشم بیاد و چه نیاد.برند لوکس هیوندای هم جنسیس نام دارد!
1400/9/8
داداژژژژژژ یکمی داشتی درست میزدی ولی مث اینکه انقد تایپ کردی رو مغزت اثر گذاشت دیگه نفهمیدی چی داری میگی،تویوتا برند ارزان قیمته!!!!😂😂😂خیلی خوبی بخدا

ارزش برند شرکت تویوتا بالاتر از همون بنزو بی ام و ک داری خودته واسشون ب کشتن میدی،برند بنز امسال اصلا جز ۱۰تا برند با ارزش خودروسازی قرار نگرفت،همون آلمانش ک بنزو بی ام وشم تولید میکنه انواع طرحهای فروشم میذارن برو ببین چی سوار میشن،دنیا دیگه میدونه ازنظر استهلاکو خدمات فروشو تا حدودی قیمت البته ن در ایران تویوتا چ جایگاهی داره

برند ارزان😂😂😂😂خیلی خوب بود مرسی ک روزمونو قشنگ کردی با جکت🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
1400/9/8
آقای محسن! لطفا قبل از تحریف و توهین و تمسخرهای کودکانه اول متن کامنت من را درست و با دقت بخوان!منظورم در اینجا دقیقا قیمت گذاری محصولات ساخت تویوتا بود و نه ارزش کلی برند و یااستهلاک محصولات آن...کلا تویوتا در اغلب جاهای دنیا به ساخت خودروهای ارزان قیمت و متوسط شهرت دارد.اگر غیر از این بود،شرکت تویوتا برند جداگانه به نام لکسس برای محصولات لوکس خود معرفی نمی کرد.همچنین اغلب ساخته های تویوتا از جمله آیگو،یاریس،کرولا،پریوس،آکوآ و....از قیمت ارزان تری نسبت به محصولات بنز و ب ام و برخوردارند و در بیشتر جاهای دنیا، حتی در آفریقا و آمریکای لاتین نیز،محصولات ارزان قیمت تویوتا به عنوان خودروهای ارزان و مردمی و تاکسی و خودروهای کرایه ای به کار می روند.حتی حجم تولیدات برند تویوتا با احتساب شعبات آن در گوشه و کنار دنیا هم چند برابر بنز و ب ام و است و گستره جغرافیایی تولیدات تویوتا هم خیلی وسع تر از بنز و ب ام و است.ای کاش به جای توهین و تمسخرهای کودکانه کمی به فکر ارتقاء فرهنگ خرید و نگهداری خودرو در کشورمان بودیم و سعی نمی کردیم از هر برند معمولی و ارزان سازی یک غول جادویی و یک سفینه فضایی بسازیم تا بعد دست مان از خرید محصولات همان برند کوتاه شود.البته بماند این کارها تنها به نفع همان دلالان بی سوادی تمام می شود که می خواهند از آب گل آلود جهل و ناآگاهی ما ماهی های بزرگ صید کنند و تویوتای لندکروز دست دوم چند سال کارکرده را به قیمت رولزرویس کولینان صفر کیلومتر به ما بفروشند.
1400/9/9
عزیز دل اول اینکه ممنون احترام رو تو پیامت رعایت میکنی اما راحت باش به رییست که نمیخوای نامه مکاتبه کنی اینجا همه خودین
بعدشم همونطور که نظرت حرف های زیبایی داره ایراداتی هم بهش وارده اما نظر هرشخصی صددرصد مهم و ارزشمنده.من خودم رو مثال عرض میکنم نه پشت ماشین لوکس نشستم نه ماشین خارجی روندم و طبیعتا عشق به ماشین بودن تجربه داشتن اون ماشینو بهم نمیده ولی وقتی صدای یه تویوتا کمری 2010 رو میشنوم با صدای یه ماشین سه سال کارکرد چینی قشنگ معلومه تویوتا برند خوبی هستش .البته خوب مارکتینگ و برندینگ شرکت ها رو قیمت خودروها تاثیر گزاره اما اونجا مثل اینجا نیست که قیمتاش رو کیفیتشم تاثیر بزاره
1400/9/6
با این قیمتی که داره سوارشدنش که هیچ حتی تو خواب دیدن این خودروها هم شده رویا یه مدتی با200میلیون میشد سانتافه خرید الان با 200باید اشغال های ایران خودرو و سایپا سوار شد زیبا نیست
1400/9/6
یه زمانی همین کره ای ها مسخره میشدن و حالا کجا هستن . چین هم با سرعتی جالب گذشته رو فراموش خواهد کرد . بنده به شخصه ماشین صفر رو به ماشین کار کرده ای که ندونم چطور استفاده شده ترجیح میدم . فیدلیتی بعدا خودشو با مرور زمان ثابت میکنه
1400/9/6
یه مورد همین یاتاقان زدن 2400 های هیوندا و کیا که به خاطر یک‍پارچه بودن بالانسر با قطعات دیگه و یاتاقان زدن اون و بعد یاتاقان زدن موتور یه هزینه سنگین روی دست مالک میزاره که تازه چظور تعمیر شدنش به کنار
1400/9/6
اقا میبینید چقدر روی موتور کاور کشیدنو جای هیچی نیست اونوقت جالبه سینی زیر موتور نداره یکی نبود به اینا بگه بابا اون زیر مهمتره
1401/3/3
دوست من ماشینای جدید زیر موتورشون فولادیه
گذاشتن سینی زیر موتور عملا تو سال 2021 یه نقطه ضعفه نه قوت
1400/9/6
سانتافه بهتره ولی بنطرم حداقل با دیگنیتی مقایسه‌ش میکردید بهتر بود. لطفا فیلم درگ ریس کیا اسپورتیج با تویوتا rav4 هم بذارید
با تشکر از گروه خودروبانک👌🏻👌🏻🙏
1400/9/6
مثل مقایسه کردن کوبیده با فلافل بود...
1400/9/6
آخه شماها میاین سانتافه رو با این آشغالای چینی مقایسه میکنید؟ 😔😑😑😑
1400/9/7
آخه چرا مردم و دچار سردرگمی میکنید.احتمالا مزدور گروه بهمن هستی.سانتافه ۲۰۱۴ و کاملا لو آپشن رو آوردی واسه مقایسه.واست زور داشت و یا اعتیبار نداشتی واسه چند دقیقه ماشین جی دی ای با ۶۴اپشن کرایه کنی.تفو بر انسان های دو رنگ و مزدور که خودشون و با هزار تومان به شرکت ها میفروشند
1400/9/8
یه کم در انتخاب لوکشین برای فیلمبرداری بیشتر دقت کنید !!! عبارات و جملات شاعرانه و عارفانه نقش بسته بر دیوار جای بسی تامل داره ....
1400/9/9
داداشای گلم یجوری صحبت میکنید انگار همتون بنز و بی ام دبیلو سوارید
بابا پیاده شید باهم بریم
اتفاقا ما که اون موقع که سانتافه 200 م بودم پولشو نداشتیم جیلی چینی خریدیم هفت سالم هست سواریم هم سواریش عالی هم برابری با مشابه کره ای داره البته به نسبت هزینه کرد
شما الان پشت پراید تو اسنب منتظرین مسافر بهتون بخوره از روی بخار معده حرف میزنید اتفاقا سگ این چینیها به هزار داخلی شرف داره نه اس.یو.وی همین سدان و غیره
البت آرزو بر جوانان عیب نیست
1400/9/9
بچه بیا پایین😂😂😂😂😂
1401/7/11
من 7ساله جیلی دارم خدایی نسبت به قیمت ماشین خوبیه هنوز یک بار هم تعمیرگاه نرفتم
1400/9/9
سلام
خوب من خودم عاشق این سایتم و به نوعی پاتوق ماست اما مدتی هست که کم کار شدید (منظورم از لحاظ فیلم هستش)و طبیعتا فیلم ادم هارو بیشتر از متن جذب میکنه سایت خودروبانک الان شبیه یه غذاست که باید خودت بشینی بپزیش (مقاله هاشو بخونی)اما خوب مدیا داشتن مثل غذای اماده از بیرونه راحت و لذت بخش.
جدا از بحث بالا این دوخودرو با همه ی مقیاس های درست و غلطی که اشاره کردید مقایسشون کار درستی بود .چون وقتی خریدار سمت بازار میره اول ماشین هایی که میتونه با بودجه ای که داره رو بخره میبینه نه اینکه بره سراغ اصالت و .... و اگر اینطور نبود هیشکی حاضر به خرید پراید واین مزخرفات نمیشدوبهرحال فیدلیتی هم مثل الباقی برند های چینی ناشناختس و باید بعد از چند سال ازمونشو پس بده ولی ارزش خریدش بالاست و طراحی جوان پسند تری داره
به شخصه همونطور که ماشینای کره ای تا ماشینای ژاپنی کلی راه دارن چینی ها هم همین فاصله رو با کره ای ها دارن
ممنون که تا این اخر اینو خوندید
به امید درخشش و موفقیت روز افزون شما
دوست دار شما یک طرفدار
1400/9/10
کاربر عاشق خودرو بسیار عالی و متین اصل مطلب رو ادا کردند. جامعه ای هستیم بی فکر و به دور از منطق و تحلیل. تمام تصمیم گیری های زندگی ما شهودی و صرفا از روی احساس است. در مورد هر موضوعی بدون داشتن آگاهی و صرفا از روی تعصب نظر می دهیم.
سال 91 بنده یک دستگاه پارس ال ایکس که تازه وارد خط تولید ایران خودرو شده بود خریداری کردم. مدت کوتاهی بعد از خرید من یکی از دوستان یک دستگاه گریت وال c-30 خرید. اولین فردی که به دوستم تیکه انداخت بابت خرید خودروی چینی خود بنده بودم. نشون به این نشون که دستمون بدون دردسر از خودروی چینی اش استفاده کرد و من بارها و بارها برای رفع عیب روانه نمایندگی ایران خودرو شدم هرچند که خودرویی که من خریده بودم به نسبت سایر محصولات ایران خودرو از کیفیت بالاتری برخوردار بود.
الان بنده یک دستگاه توسان 2015 و البته تک دیفرانسیل و یک دستگاه هاوال اچ2 محصول همین بهمن موتور رو دارم. باور کنید باور کنید باور کنید هاوال هیچی از توسان کم نداره و حتی بنده از رانندگی با هاوال بیشتر از توسان لذت می برم و در تمام این مدت سه سالی که بنده سوار هاوال هستم به جز سرویس های دوره ای حتی یک بار هم نیاز به تعمیرگاه نداشتم.
تعصب و خشک مغزیتان را کنار بگذارید و برای هر حرفی که از دهانتان بیرون می آید تفکر کنید
1400/9/11
بیا پایین سرمون درد گرفت
1400/9/10
سانتافه با اصالت؟؟؟
خودرو چینی با کره ای دو تاشون یکی هستن
الکی کره ای ها نبرید بالا
انتظار داری سانتافه رو با چی مقایسه
تیتر بسیار بدی زدی
حیف هم وطن های عزیزمون که باید خودرو پوچ و بی هویت کره ای رو اینطور ببینن
1400/9/11
تو هم بیا پایین سرمون درد گرفت
1400/9/12
میگن به بچه چیز بد یاد ندین حکایت این اقا سروشه
1400/9/12
من فکر کنم سر درد سروش بیشتر در اثر لرزش های ناشی از پرایدی باشه که سوار میشه
1400/9/15
سانتافه خودش که استوره خشک بودن هستش یعنی واقعا از فیدلیتی نرمتره؟ اینجوری باشه که دیگه سواری فیدلیتی قابل تحمل نیست. من چند ساله سانتافه سوار میشم واقعا از نظر کیفیت سواری چنگی به دل نمیزنه
1400/10/3
دوستان سانتافه یک خودرو کره ای اصلا با خودرو چینی قابل مقایسه نیست. مقایسه الکی بود
1400/10/5
قبل از اینکه رگ گردنتان بابت این مقایسه بیرون بزند و سیل ناسزا را روانه چین و امواج تعریف و تمجیدتان را روانه کره بفرمایید . توصیه میکنم سری به تعمیرگاه های شمال تهران بزنید و نمایشی دیدنی از قطار سانتافه ها و اسپرتیج های موتور باز شده را مشاهده بفرمایید که هر کدام دستکم بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون خرج روز دست صاحبانی گذاشته اند که تا پیش از این تعصبشان از رئیس جمهور کره جنوبی هم بیشتر بود . البته چینی ها هم تا پیش از عرضه تیگو ۷ رفیق شفیق تعمیرکارها بودند . ولی خودتان هم شاهدید که بازار مملکت کلا به سمت چینیزه شدن می رود و وقتش رسیده که کم کم عزیزان تعصبی سر فرمون رو به سمت پکن کج بفرمایند . دیری نخواهد پایید که در همین سایت خودرو بانک منتقدین خودروی چینی با سیل ناسزا و توهین مواجه شوند. میگی نه بشین و تماشا کن.
1400/11/19
عزیزم وقتی کره ای اینجوری بشه تازه با اون کیفیت و موتور تنفس طبیعی دیگه ببین چینی ها با موتور ۱۵۰۰ توربو چه بلایی سرشون میاد تازه همین اسپورتیج و سانتافه که فرمودین موتورشون خراب میشه چون به خاطر ارزان سازی داخل چین مونتاژ شدن و ایراد آلیاژ کاری دارن و گرنه نمونه های تولیدی خود کره همچین مشکلاتی ندارن مثل موتور های ۲ لیتری و ۳.۵ لیتری
1400/12/16
همیشه گفتم ما ایرانیها برخیمون انقدر به بنزوبی ام دبلیو تعصب داریبم که بته خانواده درجه یک خود نداریپم بازم برخی ازما ایرانیها حسادتی که به هیوندایی داریم به رقبای خود نداریم اون عاشق خودرو از هیوندای انطور مینویسه که انگار داره زنجیرهای ‌بلاهت رو پاره میکنه پسرجون ببین برند جنسیس چن ساله تو دنیا اول میشه فروش النترا و توسن هم ذر سراسر امریکا ببیبین سوم و چهارم هستن راستی بنز در لبنان تونس مصر تاکسی هستن من دکتر کیوان پزشک متخصص پوست ام
1401/2/18
ماشین وارداتی مثل هیوندا و کیا تا ۲۰۱۷ اومده یعنی تو ایران۵ سال کارکرده
پس دیگه کم کم رو به هزینه ها هستش
پس باید سمت این سو ماشینا رفت
1401/3/5
خدایی نباید مقایسه شن
این کجا و آن کجا
1401/4/1
ولی واقعا بزرگترین مشکل در فیدلیتی نبود لوازم یدکیشه با بدبختی پیدا میشه من خودم کل چراغ برق رو گشتم نتونستم پیدا کنم. اخر سر از یدک یار سفارش دادم ولی واقعا کلی وقتمو گرفت
1401/4/11
من به شخصه خودرو صفر ترجیح میدم ، و فراموش نکنید خودرو چین ، خودرو ۷ سال پیش نیست ، به شدت پیشرفت کرده و به جرعت رقیب سختی برای غول های صنعت خودرو شده ....
1401/5/29
ی سریا خیلی تعصبی کره ای می‌پسندن در صورتی که پراید سوار میشن😉 آقایونی که میگین سگ کره بهتر از اشغال چینیه! باید بگم که
1)بررسی سایت از روی احساسه و هرطور شده دلش نمیخواد که قبول کنه فیدلیتی از سانتافه بهتره!
2)همتون تعصبی هستین هرکس که میگه چینی بدرد نمیخوره ی بار فقط سوار شه
من خودم میگفتم چینی بدرد نمیخوره اما بابام مخالفت کرد و ی خودرو mvm x33s خرید وقتی سوار شدم عاشقش شدم از اون گذشت الان فیدلیتی داریم واقعا طراحیش بی نظیره خودتونم گول نزنید ما هم کره ای داشتیم هم چینی واقعا واقعا واقعا اونچیزی که 5 سال پیش چین می‌ساخت با الان خیییییلی فرق داره واقعا ماشین هاشون حرفه و درجه یکه! بیاین تعصبی و احساساتی تصمیم نگیرید
3)خیلیا بحث کردن راجب شتاب و سرعت باید بگم که درگ این ماشین موجوده سرچ کنید تو گوگل میاد این ماشین توسان سانتافه جک اس 5 و تیگو 7 رو میزنه با اینکه توسان قدرت موتوریش از فیدلیتی بیشتره با اینکه سانتافه موتورش 2400 سی سی هست و حتی جک اس 5 که 2000 توربوعه ولی بازم فیدلیتی همه رو میزنه ویدئوش موجوده این درگ هم چند بار انجام شده! بازم تکرار میکنم تعصبی نظر ندید❤️🙏🏼
1401/6/16
درسته فیدلیتی با کیفیت تره توانایی حرکتی بهتری داره شتاب خوبی داره آپشن های زیاد تری داره
اما همه چی شتاب و سرعت نیست
اگه یه مسافرت برید نمیتونید براش بنزین سوپر پیدا کنید باید اکتان بریزید
بعد صد درصد دوام سانتافه بهتره
گیربکس دو کلاچه فیدلیتی چون خشک هست داستان داره و باید تو ترافیک های سنگین تهران خلاص کنید
اما سانتافه با سرویس های دوره ای و نگهداری های عادی هیچیش نمیشه
هر چند ماشین دست دوم میخواین بخرید حتماً کارشناسی کنید
1401/12/17
خب اول من عصبانی شدم من فکر می کردم هیوندای سانتافه جدید نباید مقایسه می شد باید نسل دوم هیوندای سانتافه با فیدلیتی مقایسه می شد که دیدم هیوندای سانتافه جدید لو آپشن هست خوب همه جا فکر کردید فیدلیتی از هیوندای سانتافه بهتر است. چون فیدلیتی صفر داره. ولی هیوندای سانتافه صفر نداره؟ 😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😘😘😘😘😘😘😘😘😘
1401/12/21
خداییش طراحی داخل سانتافه خیلی جواده ، فیدلیتی حرف نداره فقط بدیش چینی بودنشه