موضوعات داغ

نسخه e-POWER نیسان Sylphy برای اولین بار در چین معرفی شد!

عکس مطلب اول

چند روز پیش دانگ‌فنگ و نیسان مدل e-POWER پرفروش‌ترین سدان بازار چین را در نمایشگاه خودرو گوانگژو معرفی کردند. این خودرو نیسان Sylphy e-POWER است و نیسان مدعی است عملکرد این خودرو از سایر خودروهای هیبرید هم‌کلاسش بهتر است.

شرکت نیسان قبل از سدان Sylphy هاچبک Note را در سال 2016، ون Serena را در سال 2019، کراس‌آوور کوچک Kicks را در سال 2020 و بالاخره کراس‌آوور متوسط Qashqai را در سال 2021 با قوای محرکه e-POWER عرضه نموده است. نسل جدید هاچبک Note که در سال 2021 عرضه‌شده مجهز به نسل دوم قوای محرکه e-POWER است.

اجازه بدهید کمی نحوه‌ی عملکرد قوای محرکه e-POWER شرکت نیسان را توضیح بدهیم. حتماً دوستداران مجموعه تلویزیونی محبوب Top Gear خودروی هیبریدی دست‌ساز Hammerhead Eagle i-Thrust را در قسمت دوم فصل چهاردهم به خاطر دارند. در خودروی هیبریدی دست‌ساز Hammerhead Eagle i-Thrust یک موتور درون‌سوز که همان موتوربرق گازوئیلی بود الکتریسیته موردنیاز الکتروموتور را تأمین می‌کرد. یعنی فقط گشتاور و نیروی تولیدی الکتروموتور به چرخ‌ها منتقل می‌شد. این در حالی است در اغلب خودروهای هیبرید گشتاور و نیروی تولیدی موتور درون‌سوز نیز به چرخ‌ها منتقل می‌شود البته جیمز می توضیح داد که این روش به‌طور گسترده‌ای در لوکوموتیوهای دیزل استفاده‌شده است.

قوای محرکه e-POWER از سه بخش اصلی تشکیل‌شده است، بخش تولید انرژی الکتریکی که شامل موتور درون‌سوز و ژنراتور است، بخش محرک که شامل الکتروموتور و یکسو کننده است و بالاخره بخش ذخیره انرژی الکتریکی که همان باطری‌ها هستند.

در قوای محرکه e-POWER یک موتور درون‌سوز گشتاور و نیروی تولیدی خود را به یک ژنراتور می‌دهد و الکتریسیته تولیدشده توسط این ژنراتور یا به موتور الکتریکی داده می‌شود یا اینکه باطری‌های قرارگرفته در زیر صندلی‌ها را شارژ می‌کند و به همین دلیل قوای محرکه e-POWER خیلی شبیه خودروهای تماماً برقی همچون تسلا است. هنگامی‌که نیاز به توقف خودرو است موتور الکتریکی تبدیل به ژنراتور می‌شود و انرژی جنبشی خودرو را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و به باطری‌ها می‌دهد. البته یک واحد یکسو کننده بین مجموعه موتور الکتریکی و ژنراتور از یک‌سو و باطری‌ها از سوی دیگر قرارداد و رفت‌وبرگشت انرژی الکتریکی را در کسری از ثانیه مدیریت می‌کند.

اما در نیسان Sylphy e-POWER یک موتور درون‌سوز 1.2 لیتری سه سیلندر گشتاور و نیروی تولیدی خود را به یک ژنراتور با لرزش صفر یا همان Zero Vibration Generator می‌دهد. لرزش این ژنراتور و موتور درون‌سوز به حدی کم است که نفوذ صدا و لرزش این موتور درون‌سوز به داخل اتاق در حد خودروهای تمام برقی است. نیسان مدعی است راندمان این موتور درون‌سوز 1.2 لیتری سه سیلندر 43 درصد است و برای تأمین سوخت بنزین موردنیاز این موتور درون‌سوز نیسان Sylphy e-POWER یک مخزن بنزین 30 لیتری دارد. در حالت حرکت با سرعت ثابت و پیمایش مستمر یا همان Cruising موتور درون‌سوز روشن‌شده و باطری‌ها را شارژ می‌کند.

یک مجموعه باطری 1.5 کیلووات‌ساعتی لیتیوم-آیون بین بخش تولید انرژی الکتریکی و بخش محرک قرارداد. این مجموعه باطری نقش مخزن موقت یا همان Buffer برای بازیافت انرژی جنبشی خودرو حین ترمز گیری یا حرکت در سراشیبی را ایفا می‌کند و از هدر رفتن انرژی جنبشی خودرو جلوگیری می‌کند تا درنهایت مصرف نیسان Sylphy e-POWER تنها 3.9 لیتر در هر صد کیلومتر باشد. البته در خودروهای e-POWER عمل بازیافت انرژی جنبشی خودرو بلافاصله پس از رها کردن پدال گاز انجام می‌شود و خودرو بلافاصله پس از رها شدن پدال گاز به نرمی متوقف می‎شود و درنتیجه در اکثر اوقات راننده فقط به کمک یک پدال سرعت خودرو را تنظیم می‌کند که از این لحاظ رانندگی با خودروهای e-POWER حتی از رانندگی با خودروهای اتوماتیک دوپداله معمولی نیز راحت‌ترشده است زیرا نیاز به جابجایی پای راست بین دو پدال گاز و ترمز کمتر شده است البته پدال ترمز حذف نشده است ولی کاربرد آن کمتر شده است.

قدرت ترکیبی قوای محرکه نیسان Sylphy e-POWER برابر با 136 اسب‌بخار است و گشتاور تولیدی هم برابر با 300 نیوتن‌برمتر است و تقریباً 50 نیوتن‌برمتر از گشتاور تولیدی یک موتور 1.5 لیتری بنزینی بیشتر است و درنتیجه شتاب صفرتا یک‌صد کیلومتر نیسان Sylphy e-POWER در حدود 8 ثانیه است.

نسخه معمولی نیسان Sylphy به حد کافی محبوب بود و در عرض چند سال گذشته اکثراً پرفروش‌ترین سدان بازار چین بود و مسلماً با ورود نیسان Sylphy e-POWER فروش این خودرو زیبا و کارآمد بیشتر هم خواهد شد. اصلی‌ترین تفاوت نسخه معمولی و نسخه e-POWER نیسان Sylphy در قسمت داخلی اتاق است، خروجی‌های سامانه تهویه مطبوع که قبلاً و در نسخه معمولی به شکل دایره بودند در نسخه e-POWER به فرم مستطیل کشیده تغییر داده‌شده‌اند و اهرم دسته‌دنده نیز کوتاه‌تر و مدرن‌تر شده است.

تصور نمایید پس از آزادسازی واردات خودرو در ایران خودرویی به بزرگی نیسان ماکسیما شش سیلندر با شتابی بهتر از آن و با مصرفی زیر 4 لیتر در هر صد کیلومتر به بازار ایران وارد شود. جالب است بدانید نسخه‌های دست‌دوم تویوتا کرولا، نسل قبل نیسان Note e-POWER و حتی خودروهای Kei ژاپنی علی‎رغم اینکه فرمان آنها در سمت راست خودرو و در جهت مخالف حرکت ترافیکی جاده‎های روسیه است، به خاطر مصرف کم و شتاب خوب یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی دست‌دوم بازار روسیه هستند. بله تعجب نکنید حتی در کشوری قوی و قدرتمند همچون روسیه که تقریباً همه خودروسازان در آنجا نمایندگی دارند و حتی بعضی از آنها در روسیه کارخانه مونتاژ دارند ممنوعیت ورود خودروهای دست‌دوم وضع نشده است.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم ویدئو مرتبط با قوای محرکه e-POWER و تصاویر دیگری از نیسان Sylphy e-POWER را تماشا کنید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/9/13
حقیقتا دلم به حال خودم و مردم کشورم میسوزه.