موضوعات داغ

محدودیت تردد بین شهری

فهرست جدید شهرهای کرونا در ایران، از تاریخ 8 بهمن 1400 از طریق سامانه اینترنتی ماسک (app.mask.ir/map) اعلام شده است. براساس اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در تاریخ 9 بهمن‌ماه، 7 شهرستان در وضعیت قرمز، 43 شهرستان در وضعیت نارنجی، 217 شهرستان در وضعیت زرد و 181 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. عبور و مرور در شهرهای قرمز و نارنجی، بدون داشتن مجوز تردد بین شهری، غیرمجاز است و جریمه 500 هزار تومانی (شهرهای زرد) تا یک میلیون تومانی (شهرهای قرمز) به همراه دارد.

تا کنون حدود 60 میلیون و 640 هزار نفر دُز اول، 53 میلیون و 961 هزار نفر دُز دوم و 16 میلیون و 441 هزار نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به حدود 131 میلیون و 44 هزار دُز رسید.

چگونه جریمه تردد کرونایی را حذف کنیم؟

در زمان اوج‌گیری شیوع کرونا در کشور، رنگ‌های شهرهای کرونایی، مدام تغییر می‌کند. در این شرایط، پلیس راهور برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، محدودیت تردد بین شهری را اجرایی می‌کند. ولی برخی از شهروندان، به دلایل اضطراری، مجبور به انجام تردد بین شهری هستند. این گروه از شهروندان برای انجام تردد بین استانی، باید مجوز از فرمانداری‌ها بگیرند و آنرا به افسران پلیس ارائه دهند. در اوایل سال 1400، این مجوزها بصورت برگه‌های کاغذی، چاپ می‌شد و در اختیار شهروندان قرار می‌گرفت. اما پلیس راهور برای کنترل هرچه دقیق‌تر این ترددها، صدور مجوز را بصورت آنلاین، انجام داد. به این معنی که بعد از صدور مجوز تردد بین شهری، فرمانداری‌ها باید لیست مجوزهای صادرشده را به پلیس راهور اطلاع دهند تا به این ترتیب، از ثبت جرایم اشتباهی، جلوگیری شود.

به دلیل برخی مشکلات و ناهماهنگی‌هایی که میان فرمانداری‌ها و پلیس راهور صورت گرفته است، ممکن است برای افرادی که دارای مجوز تردد بین شهری بوده‌اند، جریمه کرونایی ثبت شده باشد. مطابق گفته‌های سردار هادیان‌فر، ریاست پلیس راهور ناجا، تمام کسانیکه مجوز قانونی برای تردد بین شهری را داشته‌اند، اعم از:

• شهروندانی که برگه مجوز تردد از فرمانداری یا استانداری دارند،

• شهروندانی که حکم ماموریت برای حضور در شهرهای کرونایی دارند،

• شهروندانی که محل کار یا محل سکونت آنها در شهرهای کرونایی است،

• شهروندانی که عضو نظام سلامت هستند،

• شهروندانی که خبرنگار هستند،

• شهروندانی که فوریت پزشکی دارند،

• شهروندانی که فوریت قضایی دارند،

• شهروندانی که خودروهای عمومی دارند،

• شهروندانی که تاکسی اینترنتی دارند،

می‌توانند با در دست داشتن مدارک و مستندات لازم، یا به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنند و درخواست خود را ارائه کنند. یا به هیئت‌های رسیدگی موضوع ماده 5 که قاضی و افسران آن در همه استان‌های کشور حضور دارند، مراجعه کنند. یا به محل ادارات راهنمایی و رانندگی استان‌ها و شهرستان‌ها بروند و برای حذف جریمه تردد بین شهری، اقدام کنند.

جریمه تردد بین استانی چقدر است؟

محدودیت تردد بین شهری، فقط برای شهرهای قرمز و نارنجی اعمال می‌شود. بنابراین تردد در شهرهای زرد و آبی، تا اطلاع ثانوی آزاد است و هیچگونه جریمه‌ای ندارد. جریمه تردد در شهرهای نارنجی، مبلغ 500 هزارتومان اسن اما جریمه تردد در شهرهای قرمز، معادل یک میلیون تومان اعلام شده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد