موضوعات داغ

سیستم گرمایش خودروهای الکتریکی تا چه حد کارآمد است؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

در میانه فصل زمستان به سر می‌بریم و بارش برف در بسیاری از کشورها، موجب انسداد جاده‌ها شده است. با توجه به فراگیر شدن خودروهای برقی و هیبریدی در بسیاری کشورها، اکنون این پرسش برای مصرف‌کنندگان ایجاد شده است که خودروهای برقی تا چه اندازه در برابر سرما کارآمد هستند. رسانه کار اند درایور در جریان یک آزمایشی عملی به بررسی این موضوع پرداخته است.

برای انجام این آزمایش، آن‌ها یک دستگاه تسلا مدل 3 مدل 2019 و یک دستگاه هیوندای سوناتا N-Line مدل 2022 را در حالت درجا با بخاری روشن فعال نگه داشتند. هر دو خودرو در دمای زیر صفر قرار داشتند و سیستم تهویه آن‌ها روی 18 درجه سانتی‌گراد تنظیم شد. همچنین هیچ‌کدام از خودروها گرمکن صندلی روشن نداشتند. کابین تسلا مدل 3 با استفاده از انرژی باطری برای مدت 45.1 ساعت در دمای 18 درجه سانتی‌گراد نگه داشته شد، در حالی‌که هیوندای سوناتا با استفاده از باک بنزین برای مدت 51.8 ساعت موفق شد گرمای کابین را حفظ کند.

البته از نظر مصرف انرژی، تسلا مدل 3 کارآمدتر است و تنها 1.6 کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هیوندای سوناتا به مصرف 10.3 کیلووات ساعت انرژی نیاز دارد. چنین اعدادی جای تعجب ندارند، چرا که تسلا مدل 3 به سیستم HVAC‌ مجهز است که با صرف برق دمای خودرو را در 18 درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارد اما در سوی دیگر هیوندای سوناتا برای شارژ باطری 12 ولتی، نیاز به فعال کردن موتور چهار سیلندر توربوشارژر 290 اسب‌بخاری دارد.

نتایج آزمایش

تسلا مدل 3 به حالت کمپ مجهز است که سیستم تهویه را هنگام خاموش بودن خودرو، روشن و فعال نگه می‌دارد. در سوی دیگر در هیوندای سوناتا بایستی سامانه خاموش شدن خودکار سیستم تهویه غیرفعال می‌شد، چرا که این سامانه در صورت خاموش بودن خودرو پس از یک‌ساعت یا نیم ساعت سیستم تهویه را خاموش می‌کند. همچنین وقتی خودرو خاموش است نمی‌توانید درب‌ها را قفل کنید و به همین دلیل چراغ کابین هیوندای سوناتا دائما روشن بوده است.

اگرچه در سناریوی آزمایشی، سوناتا از نظر تئوری می‌تواند تقریباً هفت ساعت بیشتر از تسلا مدل 3 در حالت درجا با بخاری روشن باشد، اما اینکه کدام وسیله نقلیه ممکن است در دنیای واقعی بهتر عمل کند تا حد زیادی به این بستگی دارد که این خودرو با چه شرایطی در برف و بوران گیر می‌افتد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/11/6
کاش تست میکردن از اون دمای مشخص (مثلا منفی ۱۰ سانتیگراد) چقدر طول میکشه تا به ۱۸ سانتیگراد برسن
1400/11/6
درجه سانتیگراد غلطه
سانتیگراد درسته
درجه سلسیوس هم درسته