موضوعات داغ

بایک X5 محصول جدید مکث موتور، کراس اوور 7 نفره

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول

همانطورکه احتمالاً در دیگر رسانه ها خوانده اید، مکث موتور (زیرمجموعه شرکت ماموت خودرو) قصد دارد یک کراس اوور جدید از شرکت بایک BAIC چین را روانه بازار کند. خودرویی که متاسفانه به اشتباه در بعضی از رسانه ها بایک X7 معرفی شد اما باید بدانید که خودروی جدید مکث موتور بایک X5 است. بایک X5 که در حقیقت BAIC Ruixiang X5 است، یک شاسی بلند نسبتاً بزرگ 7 نفره است که خود را در کنار رقبای مهمی همچون فیدلیتی و دایون Y5 قرار خواهد داد.

بایک X5

بایک چین برند Ruixiang را در تابستان سال 2021 میلادی معرفی کرده و نسخه X5 اولین محصول از این برند جدید است که حال از کانال مکث موتور پا به بازار ایران خواهد گذاشت. بایک از سال 2018 دچار مشکلات مالی بسیار شدیدی شده و بسیاری از زیرمجموعه های این شرکت ضررده شده اند. حال در سال 2021 این شرکت با معرفی این زیرمجموعه جدید سعی دارد تا مجدد فروش های رویایی خود را بدست آورد.

بایک X5 اگرچه یک خودروی نسبتاً بزرگ 7 نفره است، اما باز هم باید آن را یک کراس اوور شهری بدانیم زیرا در آن هیچ خبری از سیستم های دو دیفرانسیل نیست و مانند اکثر کراس اوورهای چینی دیفرانسیل جلو است. همچنین شاسی این خودرو همانند دایون Y5 مستقل نبوده و یکپارچه است و لذا باید روی آن تنها برای استفاده شهری حساب کنید.

بایک X5

بایک X5 طولی برابر 4788 میلیمتر، عرض 1875 میلیمتر و ارتفاع 1730 میلیمتر دارد و فاصله بین دو محور آن 2815 میلیمتر است. این ابعاد نشان می دهد که از تمامی ابعاد از خودروی فیدلیتی بزرگ تر است اما ارتفاع خودروی دایون Y5 از این خودرو بیشتر است.

پیشرانه نصب شده روی بایک X5 یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژی است که دیگر یک رسم همیشگی برای خودروهای چینی در بازار ایران شده است. حداکثر توان تولید شده این پیشرانه 156 اسب بخار و 215 نیوتن متر است که از این نظر جزو خودروهای معمول 1.5 لیتری بازار است زیرا خودروهایی نظیر تیگو 8 پرو با حجم 1.6 لیتر می توانند در حد 200 اسب بخار قدرت تولید کنند. لذا نمی توان بایک X5 را از نظر فنی و موتوری آنچنان جذاب و متفاوت از باقی خودروهای چینی بازار بدانیم و تقریباً هم رده دیگر هموطنی های خود در بازار ایران است.

گیربکس قابل نصب روی این خودرو 6 سرعته دستی و یا 6 سرعته خودکار است که به احتمال خیلی زیاد نسخه اتوماتیک روانه بازار ایران می شود زیرا فرهنگ استفاده از گیربکس های دستی در چنین رنج های قیمتی در بازار ایران مرسوم نیست. مصرف سوخت بایک X5 در نسخه اتوماتیک 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی است.

BAIC Ruixiang x5

در داخل کابین ابتدا یک صفحه نمایش 12.3 اینچی در وسط داشبورد جلب توجه می کند که به سبک خودروهای بی ام و از کابین خارج شده است. البته این نوع طراحی را قبلاً در بسیاری از برندها همچون هن تنگ نیز دیده بودیم. تمامی پشت آمپرهای این خودرو از طریق یک صفحه نمایش 10.25 اینچی نمایش داده می شود و غربیلک فرمان سه پره است که در وسط آن لوگو Ruixiang قرار گرفته است.

خروجی های اگزوز فیک

در عقب خودرو یک دیفیوزر قرار داده شده که در انتهای دو طرف آن، دو خروجی اگزوز هستند اما این دو خروجی کاملاً نمایشی هستند و خروجی اگزوز در اصل در زیر خودرو قرار دارد و همانند شکل بالا هستند.

اگرچه این خودرو در سال 2021 معرفی شده و قرار است در سال 2022 به بازارهای جهانی عرضه شود، اما جلوپنجره و طراحی کلی خودرو آنچنان همسو با طراحی های نوین این سال های صنعت خودرو نیست و خطوط عمودی کرومی روی جلوپنجره بزرگ و یا طراحی چراغ ها به نظر می رسد که کمی برای معرفی در سال 2021 قدیمی است. برای مقایسه می توانید این خودرو را با دانگ فنگ T5 Evo مقایسه کنید که توسط این خودروسازی در سال 2021 معرفی شده اما از نظر طراحی یک سر و گردن از بایک X5 بالاتر است. حتی محصولات جدید چری، جتور و یا چانگان نیز از نظر طراحی بسیار پیشرفته تر و مدرن تر از این خودرو به نظر می رسند.

قیمت

قیمت خودروی بایک X5 هنوز مشخص نشده اما در یک وبسایت چینی اشاره شده که قیمت این خودرو حدود 75 هزار یوان برای نسخه پایه دنده دستی است. اما نسخه اتوماتیک بین حدود 100 هزار یوان الی 124 هزار یوان قیمت دارد. با چنین رنج قیمتی و فرض بر عرضه نسخه اتوماتیک، باید قیمت بایک X5 را با توجه به عوارض و هزینه های گمرگ و تولید در بازار ایران بین 850 میلیون تومان الی 1 میلیارد تومان بدانیم. رنج قیمتی که اگر کف آن در نظر گرفته شود، شاید بتوان بایک X5 را یکی از ارزان ترین خودروی 7 نفره بازار ایران بدانیم.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/11/5
جالب ترین قسمت سیستم تعلیق عقبشه خیلی سادست
1400/11/6
آره این بده
1400/11/9
ان شاء الله با همت دلالان و برخی مسئولین گرامی فرهنگ استفاده از شاسی بلند دستی با قیمت آئودی استیشن هم در بین مردم جاری میشه✌️😒