موضوعات داغ

پیکاپ تاگا H با 2 موتور بنزینی و دیزلی بزودی در بازار ایران عرضه خواهد شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

سگمنت پیکاپ‌ها یکی از بخش‌های پررونق بازار خودرو جهان در حال حاضر محسوب می‌شود. محبوبیت پیکاپ‌ها طی سالیان اخیر آن‌قدر افزایش یافت که حتی در بازار اروپا که به طور سنتی در اختیار هاچ‌بک‌ها قرار دارد، شاهد عرضه چند مدل پیکاپ بودیم. تنوع پیکاپ‌ها در ایران طی چند سال اخیر نیز به شدت افزایش یافته است و شاهد عرضه مدل‌های مختلفی از این خودروها هستیم. پیکاپ تاگا H یکی از جدیدترین پیکاپ‌های بازار ایران در سال 1401 خواهد بود، محصولی که توسط صنایع خودروسازی پادرا معرفی شده است.

بدنه چینی فیس‌لیفت شده با مشخصات فنی پیکاپ ژاپنی

سال‌های نه چندان دور و پیش از آن‌که بازار خودرو ایران به تسلط کامل خودروهای چینی در بیاید، پیکاپ‌های ژاپنی در ایران مونتاژ می‌شدند. یکی از این خودروها پیکاپ ایسوزو D-Max بود که نسل اول آن توسط گروه بهمن به بازار ایران عرضه شد. حال و پس از گذشت چند سال از تولید نسل اول ایسوزو D-Max در ایران، شاهد عرضه نسخه چینی آن به بازار کشورمان هستیم.

شرکت خودروسازی چینی کینگ لینگ (Qingling) یکی از شرکت‌های نسبتا قدیمی صنعت خودرو چین است که فعالیت خود را در سال 1985 میلادی آغاز کرد. بخش اعظم سهام این شرکت در اختیار ایسوزو است و از همین رو می‌توان گفت که کینگ لینگ محصولات ایسوزو را با چهره‌ای جدید و برند خود به بازار عرضه می‌کند. خودروهای تجاری سبک و نیمه سنگین اکثر تولیدات این شرکت را به خود اختصاص می‌دهند.

کینگ لینگ تاگا

کینگ لینگ تاگا یکی از محصولات جدید این شرکت است که از سال 2017 به تولید می‌رسد. براساس توافق بین ایسوزو و کینگ لینگ، قوای فنی این پیکاپ به طور کامل مشابه ایسوزو دی مکس خواهد بود و بدنه تاگا توسط شرکت چینی طراحی و تولید می‌شود. کینگ لینگ تاگا در سال 2021 مورد فیس‌لیفت واقع شد و نسخه بروزشده آن با نام کینگ لینگ تاگا H معرفی شد.

مطابق اخبار و تصاویری که توسط خودروسازی پادرا منتشر شده است، خوشبختانه نسخه فیس‌لیفت و بروز این خودرو یعنی کینگ لینگ تاگا H به بازار ایران عرضه خواهد شد. همچنین این پیکاپ با برند اصلی خود به دست مشتریان ایرانی می‌رسد و همانند دیگر خودروهای چینی جدید بازار، ری‌برند در مورد آن رخ نداده است.

طراحی: از فورد به ایسوزو

نسل اول کینگ لینگ تاگا شباهت بسیار واضحی به پیکاپ‌های میان رده فورد همچون فورد رنجر داشت و حتی می‌توان گفت که جلوپنجره این پیکاپ به طور کامل از فورد رنجر کپی شده بود. با این حال در نسخه فیس‌لیفت یا همان کینگ لینگ تاگا H طراحان این شرکت به طور کامل نسبت به نسخه اصلی ایسوزو دی مکس متمایل شده‌اند. به جرات می‌توان گفت که کینگ لینگ تاگا H نسخه ری‌برند شده از نسل سوم ایسوزو دی مکس است که تنها چند تفاوت جزئی در آن مشاهده می‌شوند.

بیشتر جزئیات در طراحی پیکاپ‌ها به نمای جلو و عقب محدود می‌شود و نمای جانبی آن‌ها تقریبا ساده‌ است. کینگ لینگ تاگا H نیز از همین الگوی طراحی پیروی می‌کند اما استفاده از رینگ‌های آلیاژی و رکاب فابریک بزرگ بر جذابیت ظاهری آن افزوده است. علاوه بر آن استفاده از زبان طراحی اصلی ایسوزو سبب شده تا پیکاپ تاگا H بیش از پیش به پیکاپ‌های ژاپنی تویوتا و ایسوزو شباهت پیدا کند. این مساله در بازاریابی موفق کینگ لینگ تاگا H نقش مهمی خواهد داشت.

ایسوزو دی مکس نسل سوم

کابین پیکاپ تاگا H نیز در حد و اندازه یک خودرو متعلق به سال 2021 ظاهر می‌شود. دو نمایشگر دیجیتالی در کابین کینگ لینگ تاگا H به صورت مجزا از یکدیگر تعبیه شده‌اند که یکی از آن‌ها وظیفه نمایش اطلاعات سیستم سرگرمی و دیگری وظیفه نمایش اطلاعات حیاتی خودرو را برعهده دارد. فرمان خودرو نیز از نوع دی کات هست و دکمه‌های کنترلی مختلفی روی آن تعبیه شده‌اند.

پیکاپ تاگا

در قسمت میانی داشبورد و زیر دریچه‌های خروجی هوا، سیستم تهویه برقی خودرو قرار دارد که توسط دو پیچ تنظیم و چند دکمه کنترل می‌شود. دکمه‌های چندان دیگری در کابین این خودرو مشاهده نمی‌شوند و به نظر می‌رسد سایر تنظیمات به صورت لمسی انجام شوند. تریم کلی کابین کینگ لینگ تاگا H مشکی رنگ است و تنها یک نوار باریک کرومی را در کابین این خودرو می‌توان دید، با این حال امیدواریم که قطعات داشبورد این پیکاپ از پلاستیک باکیفیتی ساخته شده باشند.

داشبورد پیکاپ تاگا

مشخصات فنی پیکاپ تاگا، قابل رقابت با دیگران

کینگ لینگ تاگا H از ترکیب پیشرانه توربوشارژر و گیربکس دنده‌ای برای مشخصات فنی بهره می‌برد که ترکیبی ایده آل و کم‌دردسر برای یک پیکاپ محسوب می‌شود. پیشرانه این خودرو از نوع چهار سیلندر 1.8 لیتری توربوشارژر است که حداکثر 231 اسب‌بخار قدرت و 310 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس شش سرعته دستی نیز وظیفه ارسال قدرت به چرخ‌ها را برعهده دارد. از نظر ابعاد و اندازه نیز می‌توان گفت که کینگ لینگ تاگا H هم‌سایز کی ام سی T8 یا همان جک T8 است و در بخش پیکاپ‌های متوسط قرار می‌گیرد. این پیکاپ دو دیفرانسیل است اما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات فنی آن، باید منتظر باشیم تا کاتالوگ رسمی کینگ لینگ تاگا H توسط خودروسازی پادرا منتشر شود اما طبق اطلاعات منتشر شده در صفحه مجازی شرکت پادرا دیزل، به نظر می رسد که این شرکت قصد دارد این خودرو را با دو موتور بنزینی و دیزلی عرضه کند اما متاسفانه تاکنون هیچ اطلاعاتی از مشخصات فنی پیشرانه ها ذکر نشده است

کینگ لینگ تاگا H

قیمت حدودی و رقبا پیکاپ تاگا

کینگ لینگ تاگا H هم‌اکنون در بازار چین با قیمتی در حدود 130 هزار یوان به فروش می‌رسد که با تبدیل این عدد به تومان و افزودن سایر عوارض قانونی مونتاژ خودرو در ایران، به مبلغی در حدود 900 میلیون تومان الی 1 میلیارد تومان خواهیم رسید. اعلام چنین قیمتی برای کینگ لینگ تاگا H سبب می‌شود تا این خودرو به رقیب مستقیم و جدی کی ام سی T8، آمیکو آسنا، فوتون تونلند ایران خودرو دیزل و یواز پیکاپ تبدیل شود. در حالی که مشخصات فنی پیکاپ تاگا H با دیگر پیکاپ‌های یاد شده مشابهت دارد، قوای فنی مشترک با ایسوزو دی مکس و بهره‌مندی از مشخصات فنی ژاپنی به عنوان نقطه قوت این خودرو برای بازار ایران عمل خواهد کرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/2/13
همه جور ماشین چینی فقط یک میلیارد تومان. بشتابید