موضوعات داغ

افزایش قیمت حواله خودرو، پیامد قرعه کشی تمامی خودروها در سامانه جامع

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

همان‌طور که در خبرها خوانده‌اید، مدتی پیش وزیر صمت از راه‌اندازی سامانه جامع فروش خودرو به میزبانی سایت ایرانی کار خبر داد. از این پس تمامی خودروسازان مکلف هستند تا محصولات خود را در این سایت عرضه کنند و در صورتی که تقاضا برای خرید یک خودرو بیش از حد باشد، برندگان آن خودرو با قرعه کشی مشخص خواهند شد.

از ابتدای فروش خودرو به روش قرعه کشی، انتقادات بسیاری از سوی مردم و کارشناسان خودرو به این فرآیند وارد شده است. حال برخلاف وعده‌های وزیر صمت، قرعه کشی خودرو نه تنها حذف نشده است، بلکه به سایر محصولات نیز سرایت کرده است. اکنون خودروهای مونتاژی چینی که با قیمت‌های بالاتر از محصولات داخلی به فروش می‌رسند نیز در معرض قرعه کشی خودرو قرار گرفته‌اند.

اگر بخواهیم این مساله را ساده بیان کنیم، باید گفت که اکنون تمامی خودروهای مونتاژ داخل به روش قرعه کشی فروخته می‌شوند. در حقیقت تقاضا برای ثبت نام اولیه همه خودروها آن‌قدر بالا است که تمامی آن‌ها باید با روش قرعه‌کشی به مشتریان عرضه شوند. قرعه کشی خودرو طی چند سال اخیر انگیزه‌های سفته بازانه خریداران را افزایش داده است و آن‌ها با شوق و رغبت به سمت خرید انواع خودروها گام برمیدارند.

برای مثال اکنون تقاضا برای ثبت نام خودروهایی همچون لاماری ایما، دیگنیتی، فیدلیتی و محصولات مدیران خودرو به شدت افزایش یافته است. این اتفاق در حالی است که تولید این خودروها افزایش پیدا نکرده است و قیمت آن‌ها در مقایسه با خودروهای داخلی بسیار بیشتر است. با این حال تعداد بسیار بالای تقاضا برای خرید این خودروها، موجب می‌شود تا آن‌ها به روش قرعه کشی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرند.

طبیعی است که بسیاری از افراد با هدف کسب سود به سمت خرید خودرو گام بر می‌دارند. برندگان قرعه کشی خودروهایی همچون فیدلیتی، دیگنیتی و لاماری ایما نیز حواله‌های دریافت شده را با قیمتی بسیار بیشتر از نرخ حواله در بازار آزاد به فروش می‌رسانند. در نهایت این امر به اغتشاش بیشتر بازار خودرو منجر می‌شود و قیمت خودروهای چینی را در بازار به شدت افزایش خواهد داد، بازاری که تاکنون آرام و کم تردد بوده است.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/3/1
«قلم» حرمت دارد . ارزش خبرنگاری و قلم زدن برای مردم بسیار بالاست.‌به نان پاک خبرنگاری قانع باش. داداش. آنچه بافی میماند احترام مردم است نه مزد‌ سهامدارها و رانتخوارها!!
1401/3/2
حالت خوبه؟!!
1401/3/1
قرعه‌کشی خودرو واقعا مزخرف‌ترین کار ممکن بود
1401/3/2
اگر شماره حساب یا موبایل را اشتباه وارد کنید دیگر امکان ویرایش وجود ندارد و در قوانین سامانه هم با لحنی تهدیدآمیز اشاره شده که امکان ویرایش کدملی، شماره همراه و شماره حساب وجود ندارد و مسوولیت هرگونه اشتباه هم با خود شخص می باشد. مگر شماره همراه یا حساب، نص قرآن هست که امکان ویرایش آن وجود ندارد؟!! تکلیف یکی مثل من که برای همسرم ثبت نام کردم و موقع وارد کردن شماره همراه، به اشتباه شماره خودم را وارد کردم چه می شه؟! مگر می شه حاکمیت به یک شهروند بگه چون تو یک بار شماره همراهت را به اشتباه وارد کردی دیگه حق خودرو خریدن نداری؟!!!!! مگر اینجا کره شمالی هست؟! خواهشا پیگیری کنید. شماره ای که در سامانه دادند که اصلا در شبکه موجود نیست!! ایمیل هم جواب نمی دهند. من فکر می کنم هدف از این سامانه از دور خارج کردن یک درصدی از متقاضیان بوده. بالاخره اگر حدود ۱۰ درصد افراد هم مانند من اشتباه کرده باشند ۵۰۰ هزار نفر از صف ۵ میلیونی ثبت نام خودرو کاسته خواهد شد بعد می گن ببینید تدبیر ما جواب داد!!!!
1401/3/3
یه زمانی رسانه زبان مردم بود ولی امروز ه شده زبان سرمایه دار ها و فعودال ها ولی اینایی که اینا رو مینویسن چه بدبخت هستن که نه سرمایه دارن اگرچه فقیرن ولی طرف سرمایه دار ها هستن و روز به روز فقیر تر میشن باید به حال اینا گریه کرد