موضوعات داغ

مسابقه فرمول یک آذربایجان 2022؛ اولین پیروزی مکس ورشتپن در آذربایجان، بدترین اتفاق ممکن برای فراری

عکس مطلب اول

مکس ورشتپن با پیروزی در مسابقه فرمول یک آذربایجان 2022 قدمی محکم بسوی قهرمانی فصل برداشت.

مکس ورشتپن در پی اتفاقات عجیبی که برای موتور دو خودروی فراری در دو زمان متفاوت رخ داد، به پیروزی در باکو رسید، هم تیمی او سرجیو پرز دوم شد و جورج راسل هم سومین سکوی خود را در فصل 2022 کسب کرد.

پایتخت زیبای کشور آذربایجان، باکو میزبان دور هشتم رقابتهای فرمول یک بود و طرفداران در سواحل زیبای دریای کاسپین یا خزر در جوار کشور عزیزمان ایران به تماشای این رقابت نشستند. طرفداران ایرانی زیادی نیز به دلیل نزدیکی این شهر و همسایگی آذربایجان با ایران، برای تماشای این گرندپری عازم این کشور شدند.

روز گذشته در دور تعیین خط، با توجه به تاخیر 15 دقیقه‌ای که از مسابقه سرعت فرمول دو به این رقابت تحمیل شد، رانندگان در زمانی به رقابت پرداختند که خورشید به غروب نزدیک می‌شد و سایه درختان و ساختمان‌های مجاور مسیر که یک پیست شهری هم هست را پوشانده بودند و همین مسئله سبب شد تا دمای پیست بیش از آنچه که انتظار می‌رفت کاهش پیدا کند، که طبعا در اواخر رقابت شاهد کاهش چسبندگی تایرها بودیم. با این حال کاهش دما و چسبندگی لاستیکها باعث نشد تا شارل لکلرک نتواند عملکرد عالی خود را در دور تعیین خط به رخ سایر رانندگان بکشد. او علی رغم اینکه در تلاش اول دور سوم، به علت لغزش از مسیر زمان خوبی را کسب نکرد و پشت هم تیمی‌اش، کارلوس ساینز قرار گرفت، پس از بازگشت به پیست در تلاش دوم، رویایی راند و زمانی در خور کسب کرد و نشان داد که تا اینجای فصل باید به او لقب ارباب پول پوزیشن اهدا کرد. او تا این مرحله در 75 درصد مسابقات توانسته است رده نخست خط استارت را از آن خود نماید اگرچه تیم فراری چه در قسمت فنی و چه در سایت استراتژیستهای تیم، قدر این موقیت را ندانستند و برتری تیمی و فردی این راننده را تقدیم به تیم رقیب یعنی ردبول و قهرمان فصل پیش مسابقت، مکس ورشتپن کردند.

استارت مسابقه فرمول یک آذربایجان 2022

استارت مسابقه فرمول یک آذربایجان 2022

استارت مسابقه سر ساعت انحام شد و و در همان ابتدا سرجیو پرز از لکلرک عبور کرد و پیشتاز مسابقه شد.در حالیکه پرز با لکلرک فاصله را باز می‌کرد مکس ورشتپن به او نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد. ساینز در همان آغاز یک بار برای عبور از مکس تلاش کرد اما موفق نبود و در همان رده 4 باقی ماند. رانندگان مرسدس هم توانستند رده خود را حفظ نمایند. لوئیس همیلتون در دور سوم کاملا در فاصله دی‌آراس پیر گسلی قرار داشت و با سباستین فتل که در استارت دو رده بدست آورده بود بیش از 1 ثانیه فاصله باز کرده بود.

سبقت پرز از لکلرک - گرندپری آذربایجان 2022
در دور 4 نیکلاس لطیفی به پیت رفت و جریمه 10 ثانیه‌ای توقف را انجام داد و به مسابقه بازگشت. او در استارت مرتکب خطا شد و این جریمه را دیافت کرد.

دور 5 مکس به لکلرک رسید و آماده یک مسیر مستقیم و استفاده از دی‌آراس بود تا از او عبور کند. اکثر رانندگان استراتژی سروع مسابقه با لاستیک مدیوم را انتخاب کرده‌اند و تنها 5 راننده با لاستیک هارد استارت زدند. دنیل ریکاردو، استبان اوکون، والتری بوتاس، لنس استرول و میک شوماخر پنج راننده‌ای بودند که هارد انتخابشان بود.

دور 9 اولین اتفاق غیر منتظره برای تیم فراری رخ داد، فراری کارلوس ساینز دچار مشکل شد و او مجبور شد تا مسابقه را ترک کند.

خرابی فراری کارلوس ساینز - گرندپری آذربایجان 2022
به همین دلیل اعلام خودروی ایمنی مجازی در پیست شد که آغاز دور 10 همراه با تعویض لاستیک برای رانندگان بود و لاستیکهای مدیوم به هارد تغییر پیدا کرد. کسانی که از پیشتازها این کار را انجام دادند لکلرک، جورج راسل و همیلتون و گسلی بودند. همچنین فتل و یوکی سونادا نیز تغییر استراتژی دادند. دور 11 شرایط عادی به مسابقه بازگشت و دو خودروی ردبول پیشتاز مسابقه بودند البته باید برای تعویض لاستیک اقدام می‌کردند در شرایطی که پرز در فاصله 14 ثانیه‌ای از لکلرک قرار داشت و اصلا برای جلوگیری از آندرکات کافی نبود. از طرف دیگر مکس هم در این بین سعی داشت به هم تیمی خود نزدیک شود که با توجه به حفظ فاصله 12 ثانیه‌ای شارل با او، راننده موناکویی هم داشت به چکو نزدیک می‌شد.

در دور 13 سباستین فتل دچار اشتباه شد و مسیر مسابقه را از دست داد اما خیلی سریع دور زد و بازگشت اما رده خود را به سونادا واگذار کرد.

دور 14 لکلرک سریعترین دور را با لاستیک هارد ثبت کرد. و همیلتون هم به اوکون رسیده بود تا رده نهم او را به خطر بیندازد. لاستیکهای نوتر همیلتون امکان عبور راحتی را برای او فراهم می‌کرد.

دستور تیمی ردبول - گرندپری آذربایجان 2022
در ابتدای دور 15 ورشتپن از پرز رد شد و حالا او بود که پیشتاز بود. همیلتون هم کاملا به پشت اوکون رسیده بود و آماده سبقت در مستقیمی بود.

دور 17 تیم ردبول پرز را وارد پیت کرد و او رده دوم را به لکلرک داد. راسل وارد نبرد با پرز شد. او شانس کسب رده سوم را در نبرد با پرز داشت.

پیت استاپ ردبول - گرندپری آذربایجان 2022
در این زمان فاصله لکلرک با ورشتپن به 8 ثانیه کاهش پیدا کرده بود و همچنان همیلتون در عبور از اوکون موفق نشده بود. و بالاخره در دور 18 از داخل پیچ 3 همیلتون سبقت را تکمیل کرد.

سبقت همیلتون از اوکون - گرندپری آذربایجان 2022
دور 19 مکس هم برا یتعویض لاستیک وارد پیت شد و در فاصله 13 ثانیه‌ای لکلرک به پیست برگشت در حالیکه پرز هم سریعترین دور را به نام خود نوشت.

لندو نوریس و دنیل ریکاردو در دور 20 همچنان با لاستیکهای آغاز مسابقه دور می‌زدند و در بین راسل و گسلی قرار گرفته بودند. گسلی به ریکاردو بسیار نزدیک شده بود و امکان عبور از او را داشت در حالیکه نوریس برای هم تیمی‌اش شرایط استفاده از دی‌آراس را فراهم کرده بود و همین کار گسلی را سختتر می‌کرد.

خرابی موتور فراری لکلرک - گرندپری آذربایجان 2022
دور 20 کار فراری کاملا تمام شد و خودروی لکلرک هم نتوانست به مسابقه ادامه دهد و با دود شدیدی که از پشتش خارج می‌شد وارد پیت شد. این پایان فراری در آذربایجان 2022 بود.

مکس ورشتپن با داشتن سریعترین دور و همچنین رده اول، و بودن پرز در رده دوم با آسودگی به مسابقه ادامه داد. حالا راسل در آستانه کسب یک سکوی سوم دیگر برای مرسدس قرار گرفت.

در دور 22 گسلی موفق شد از ریکاردو عبور نماید. و پیش از پیج 1 به راحتی سبقت را تکمیل کرد.

دور 24 نبرد بین فتل و اوکون برای کسب رده 8 آغاز شد. در همین زمان، خودروی جوان چینی تیم آلفارومئو یعنی، ژو گوانیو هم به پیت رفت و از مسابقه خارج شد

خروج گوانیو - گرندپری آذربایجان 2022
. نبرد فتل و اوکون در دور 25 ادامه داشت و قهرمان 4 دوره فرمول یک جهان موفق شد تا از راننده فرانسوی تیم آلپین عبور نماید.

همیلتون هم به فاصله دی‌آراس ریکاردو رسیده بود و برای عبور از این راننده استرالیایی تیم مک‌لارن آماده می‌شد. ویش از پیج 3 در دور 26 موفق به انجام این سبقت شد.

دور 28 نوریس وارد نبرد با استرول شد وخیلی ساده جای سیزدهم را از او گرفت. بعد از استرول تنها 3 ماشین در پیست در حال دور زدن بودند.

سبقت نوریس از استرول - گرندپری آذربایجان 2022
آلکس آلبون، میک شوماخر و نیکلاس لطیفی که به ترتیب در رده‌های 15 و 16 و 17 هستند. در دور 30 شوماخر جوان در نزدیکی آلبون قرار داشت و تلاش می‌کرد تا از او عبور نماید اما در مستقیمی اصلی خودروی ویلیامز بهتر از هاس بود و اجازه عبور نداد. دور 32 نبرد نوریس و بوتاس بر سر رده 12 نوریس شکل گرفت. کوین مگنوسن هم به پشت اوکون رسیده بود و در تلاش برای عبور از آلپین بود.

همه چیز آرام بدون هیجان در حال گذر بود تا در دور 33 پرچم زرد در سکتور 2 به نمایش درآمد و کوین مگنوسن هم خودروی هاس را از دست داد. او هم دچار مشکل فنی شد و ماشین را به کنار پیست هدایت کرد.

نقص فنی هاس - گرندپری آذربایجان 2022
در پی این اتفاق خودروی ایمنی مجازی وارد شد و قطار تعویض لاستکیها به راه افتاد. ابتدا ردبول‌ها، بعد راسل، سپس همیلتون،

در دور 35 محدودیت خودروی ایمنی مجازی لغو شد و مسابقه به شرایط عادی بازگشت. آلفاتائوری بر روی هر دو خودروی خود ریسک کرد و در حالیکه مرسدس‌ها به پیت رفتند آنها خارج ماندند. این یعنی تقدیم رده 5 سونادا به همیلتون در همان دور 36 و نزدیک شدن قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان به گسلی. فاصله زمانی او با راننده فرانسوی تیم آلفاتائوری حدود 9 ثانیه بود.

در دور 39 به سونادا پرچم سیاه و نارنجی نمایش داده شد که به معنی خروج خودرو از مسابقه هست که در صورت عدم رعایت تیم مشمول جریمه سنگین خواهد شد. همیلتون هم به فاصله 7 ثانیه‌ای از گسلی رسید. سونادا برای رفع مشکل باله عقب که به او اخطار هم داده شده بود به پیت رفت و با چسب کاری باله در رده 13 به پیت برگشت و جلوی استرول خارج شد. با این نوع تعمیر او دیگر امکان استفاده از دی‌آراس را نخواهد داشت.

برای مکس هم دستور تیمی صادر شد تا در یک زمان مشخص بری حفظ موتور دور بزند و همچنین از دی‌آراس هم استفاده نکند. این دستور در دور 41 صادر شد.

در دور 43 همیلتون به فاصله 0.6 ثانیه از گسلی رسید و اماده سبقت از گسلی شد. او جانانه در مقابل لوئیس دفاع کرد

سبقت همیلتون از گسلی - گرندپری آذربایجان 2022
اما در نهایت در دور بعدی پیش از پیچ 3 از داخل پیج مغلوب همیلتون شد. مرسدس به رده 3 و 4 رسیده بود در حالیکه تنها 6 دور تا انتها باقی مانده است.

لطیفی هم به دلیل عدم توجه به پرچم آبی 5 ثانیه جریمه دریافت کرد. بی حاشیه ترین راننده امروز بدون شک قهرمان دو دوره فرمول یک جهان بود و او کسی نبود جز فرناندو آلونسو که بدون هیچ درگیری و خیلی نرم و بدون مشکل دور می‌زد تا اینکه دنیل ریکاردو در دور 47 به او رسید و وارد نبرد برای گرفتن رده 7 از او شد.

از طرف دیگر لندو نوریس هم پشت ریکاردو قرار داشت و هم تیمی‌اش را تهدید می‌کرد. همیلتون با توجه به فاصله 24 ثانیه‌ای با راسل چندان امیدی به کسب سکو نداشت و همان رده 4 را برای خود حفط می‌کرد. پرز هم همچنان صاحب عنوان سریعترین مرد مسابقه بود. استرول راننده کانادایی تیم آستون مارتین در دور 48 مجبور به ترک مسابقه شد تا او هم به ناکامان این مسابقه بپیوندد.

ریتایر آستون مارتین استرول - گرندپری آذربایجان 2022
در آخر این مکس ورشتپن بود که توانست 25 امتیاز را به داشته‎‌هایش اضافه کند و فاصله معنا داری با رقیبش لکلرک باز نماید. پرز هم سکوی دوم را با تک امتیاز سریعترین دور در اختیار گرفت و راسل هم به سومین سکو در مسابقات این فصل فرمول یک دست پیدا کرد. رده‌بندی سایر رانندگان در ادامه امده است.

نتایج مسابقه فرمول یک باکو 2022

رده

شماره

راننده

تیم

تعداد دور

زمان

امتیاز

1

1

مکس ورشتپن

ردبول

51

1:34:05.941

25

2

11

سرجیو پرز

ردبول

51

7.000+

19

3

63

جورج راسل

مرسدس

51

48.000+

15

4

44

لوئیس همیلتون

مرسدس

51

45.600+

12

5

10

پیر گسلی

آلفاتائوری

51

33.600+

10

6

5

سباستین فتل

استون مارتین

51

33.600+

8

7

14

فرناندو آلونسو

آلپین

51

14.400+

6

8

3

دنیل ریکاردو

مکلارن

51

04.800+

4

9

4

لندو نوریس

مکلارن

51

38.400+

2

10

31

استبان اوکون

آلپین

51

57.600+

1

11

77

ولتری بوتاس

آلفارومئو

50

+1 دور

0

12

23

الکساندر آلبون

ویلیامز

50

+1 دور

0

13

22

یوکی سونودا

آلفاتائوری

50

+1 دور

0

14

47

میک شوماخر

هاس

50

+1 دور

0

15

6

نیکولاس لطیفی

ویلیامز

50

+1 دور

0

16

18

لنس استرول

استون مارتین

46

DNF

0

-

20

کوین مگنوسن

هاس

31

DNF

0

-

24

ژو گوانیو

آلفارومئو

23

DNF

0

-

16

چارلز لکلرک

فراری

21

DNF

0

-

55

کارلوس ساینز

فراری

8

DNF

0

رده‌بندی رانندگان فرمول یک 2022

رده

راننده

ملیت

تیم

امتیاز

1

مکس ورشتپن

هلند

ردبول

150

2

سرجیو پرز

مکزیک

ردبول

129

3

چارلز لکلرک

موناکو

فراری

116

4

جورج راسل

انگلستان

مرسدس

99

5

کارلوس ساینز

اسپانیا

فراری

83

6

لوئیس همیلتون

انگلستان

مرسدس

62

7

لندو نوریس

انگلستان

مکلارن

50

8

ولتری بوتاس

فنلاند

آلفارومئو

40

9

استبان اوکون

فرانسه

آلپین

31

10

پیر گسلی

فرانسه

آلفاتائوری

16

11

فرناندو آلونسو

اسپانیا

آلپین

16

12

کوین مگنوسن

دانمارک

هاس

15

13

دنیل ریکاردو

استرالیا

مکلارن

15

14

سباستین فتل

آلمان

استون مارتین

13

15

یوکی سونودا

ژاپن

آلفاتائوری

11

16

الکساندر آلبون

تایلند

ویلیامز

3

17

لنس استرول

کانادا

استون مارتین

2

18

ژو گوانیو

چین

آلفارومئو

1

19

میک شوماخر

آلمان

هاس

0

20

نیکو هالکنبرگ

آلمان

استون مارتین

0

21

نیکولاس لطیفی

کانادا

ویلیامز

0

رده‌بندی تیم‌های فرمول یک 2022

رده

تیم

امتیاز

1

ردبول

279

2

فراری

199

3

مرسدس

161

4

مکلارن

65

5

آلپین

47

6

آلفارومئو

41

7

آلفاتائوری

27

8

هاس

15

9

استون مارتین

15

10

ویلیامز

3

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد