موضوعات داغ

افت قیمت خودرو چگونه محاسبه می شود؟ مواردی که قیمت ماشین را پایین می اورد

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

چگونه افت قیمت خودرو را بعد از تصادف در بازار دست دوم محاسبه کنیم؟ اتومبیل از جمله وسایلی است که به مرور زمان و استفاده زیاد، دچار استهلاک می‌شود؛ به همین خاطر قیمت اتومبیل دست دوم بسته به میزان فرسایش و تصادف کاهش پیدا می‌کند. تو رفتگی، رنگ خودرو و صدمات کوچک و بزرگ باعث کاهش قیمت اتومبیل می‌شود. با باتوجه به قیمت‌های نجومی اتومبیل وقدرت خرید پایین، مردم مجبور به خرید اتومبیل‌های دست دوم با قیمت پایین‌تر هستند.

البته شرکت‌های خودروسازی داخلی به دنبال کنترل قیمت اتومبیل در بازار آزاد هستند. شما می‌توانید با ثبت نام سایپا و ایران‌خودرو اقدام به خرید خودرو با قیمت کمتر نسبت به بازار آزاد کنید. سوال اصلی شیوه محاسبه افت قیمت خودرو است. فاکتورهای گوناگونی در کاهش و افزایش قیمت ماشین موثر است. باتوجه به پیچیدگی نحوه محاسبه افت قیمت ماشین، خودروبانک در این مقاله شیوه محاسبه افت قیمت خودرو را مورد بررسی قرار داده است. پس اگر مایل به محاسبه میزان افت قیمت اتومبیل هستید، مقاله ما را تا انتها بخوانید.

چه مواردی قیمت خودرو را کاهش می‌دهد؟ پارامترهای موثر در افت قیمت ماشین

وقتی اسم فرسایش و افت قیمت اتومبیل آورده می‌شود، تصادف اولین گزینه‌ای است که به ذهن مردم خطور می‌کند. به طور کلی دلایل دیگری نیز برای این موضوع وجود دارد. پارامترهایی که باعث کاهش قیمت ماشین می‌شود عبارتند از:

• رنگ اتومبیل و قطعات تعویض شده

• مدل و سال ماشین

• میزان استفاده از ماشین

• عدم تمدید بیمه اتومبیل

• آپشن‌های اضافی در وسیله

• شدت تصادف

تفاوت قیمت رنگ خودرو، امکانات جانبی خودرو، شرایط فنی، مدل و میزان استفاده از ماشین مواردی است که در قیمت ماشین تاثیر بسزایی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1.

رنگ شدگی اولین عامل موثر در کاهش قیمت اتومبیل

اولین نکته‌ای که برای کاهش قیمت اتومبیل در نظر گرفته می‌شود، توجه به رنگ آن است. میزان تاثیر رنگ شدگی در کاهش قیمت ماشین، برای قسمت‌های مختلف آن متفاوت است. قسمت‌هایی از ماشین که بعد از رنگ شدگی دچار افت قیمتی بالاتری می‌شوند عبارتند از:

• کاپوت

• سقف

• ستون

• سینی جلو وعقب

• صندوق عقب

کاهش قیمت ماشین رنگ شده

همچنین رنگ شدگی بعضی قسمت‌های ماشین، تاثیر چندانی در افت قیمت ماشین ندارد. بخش‌هایی که از قسمت‌های اصلی ماشین به حساب نمی‌آیند، عبارتند از:

• سپر

• دستگیره درب اتومبیل

• آینه

یک مسئله مهم تشخیص رنگ شدگی ماشین و میزان آن است. ما در مقاله تشخیص ماشین رنگ شده کلیه جوانب این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم. این مقاله را تا انتها بخوانید و با یک کارشناس خبره به بررسی قسمت‌های رنگ‌شده اتومبیل خود بپردازید.

2.

تاثیر مستقیم محبوبیت خودرو با سال تولید و مدل ماشین

یکی از مواردی که در افت قیمت اتومبیل محاسبه می‌شود، سال تولید آن است. برخی از اتومبیل‌ها در مدل‌های مختلف از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که باعث افزایش محبوبیت آن‌ها می‌شود. مثلاَ مدل‌های قبل از سال 1390 برای اتومبیل L90 جذابیت بیشتری دارند. به طور کلی هرچه محبوبیت یک مدل بیشتر، افت قیمت آن کمتر خواهد بود.

3.

محاسبه میزان کارکرد و کیلومتر شمار ماشین در افت قیمت

به صورت میانگین کارکرد هر اتومبیل نزدیک به بیست هزار کیلومتر در سال است. وسیله‌ای که کمتر از این مقدار کار کند، اتومبیل کم‌کارکردی است. برعکس پیمایش مسافتی بیشتر از 20 هزار کیلومتر، نشان‌دهنده کارکرد بالای آن است. یکی از پارامترها در محاسبه افت قیمت ماشین میزان کارکرد آن است. هرچه کارکرد ماشین بالاتر، افت قیمتی آن بیشر خواهد بود.

افت قیمت ماشین قدیمی و فرسوده

بدون شک با افزایش استفاده از اتومبیل، فرسایش آن نیز افزایش پیدا می‌کند. یک مشکل بزرگ در بررسی کارکرد ماشین، دستکاری عدد کیلومترشمار است. به همین خاطر بهتر است که قبل از خرید اتومبیل، آن را به یک کارشناس باتجربه نشان دهید. البته ماشین‌های قدیمی‌تر صندلی فرسوده و ظاهری نامرتب دارند. باتوجه به شرایط صندلی ماشین، فرمان، دنده و بخش‌های دیگر، کهنگی اتومبیل در صورت دستکاری کیلومترشمار مشخص می‌شود.

4.

نداشتن بیمه ماشین، دلیلی بر افت قیمت آن

بیمه جزو مسائلی است که در قیمت خودرو موثر است. اتمام تاریخ استفاده از بیمه باعث کاهش قیمت اتومبیل می‌شود. همچنین برخورداری از بیمه معتبر یک مزیت منحصربه‌فرد است. بهتر است که در زمان خرید و فروش اتومبیل دست دوم، به تاریخ انقضا بیمه توجه کنید. در صورت اتمام تاریخ بیمه خودرو، قیمت بیمه جدید از قیمت کل ماشین کم می‌شود. بیمه با انقضا نزدیک به 12 ماه باعث افزایش قیمت ماشین می‌شود.

بیمه قیمت ماشین را افزایش می‌دهد

5.

طول عمر محدود وسایل ماشین و مشکلات فنی مربوط به آن

بدون شک سیستم فنی اتومبیل کارکرده و صفر کیلومتر متفاوت است. وسایل ماشین به مرور زمان و استفاده زیاد، دچار فرسایش می‌شود. برخی از این وسایل مثل باتری دارای طول عمر محدودی است و باید تعویض شود. شرایط فنی و ایرادات خودرو روی کاهش قیمت ماشین موثر است. مشکلات فنی خودرو مثل موتور، سوختن سیلندر، ترمز، خروج دود رنگی از اگزوز و مواردی مثل آن، قیمت اتومبیل را کم می‌کند. همه افراد به دنبال خرید اتومبیلی سالم هستند تا کمتر به مکانیکی مراجعه کنند.

کنترل فنی خودرو برای محاسبه قیمت آن

6.

اضافه کردن آپشن‌های جانبی، یک دلیل افزایش قیمت ماشین

هر ماشین دارای امکانات خاصی است که در کارخانه روی آن تعبیه می‌شود. وسایل جانبی مثل دوربین عقب، ال‌سی‌دی، سیستم صوتی و مواردی مثل آن. اضافه کردن هریک از این وسایل اضافی، قیمت اتومبیل را افزایش می‌دهد. البته قبل از خرید حتماَ همه آن وسایل را کنترل کنید تا از سلامتشان اطمینان حاصل کنید.

7.

شدت تصادف و کاهش کارایی ماشین به‌صورت نزولی

تصادف اولین و اصلی‌ترین دلیل افت قیمت ماشین است. تصادفات رانندگی بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت ماشین دارد. شدت تصادف با میزان افت قیمت آن رابطه مستقیم دارد. تصادف رانندگی با شدت بالا، ارزش ماشین را با شیب نزولی تندی کاهش می‌دهد. میزان کارایی ماشینی که صدمه دیده است به صورتی است که برخی از افراد بعد از تصادف خودرو خود را می‌فروشند.

کاهش قیمت ماشین تصادفی

بررسی عوامل موثر در کاهش قیمت ماشین دست دوم

عوامل گوناگونی باعث کاهش قیمت ماشین است. در این مقاله کلیه عوامل موثر در کاهش قیمت اتومبیل را مورد بررسی قرار دادیم. البته برای تعیین قیمت ماشین دست دوم، حضور یک کارشناس حرفه‌ای برای محاسبه قیمت ضروری است. همچنین نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد که قیمت ماشین را تخمین می‌زند. به نظر شما کدام عامل بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت ماشین دارد؟ چنانچه خواندن این مقاله برای شما مفید است، پیشنهاد می‌کنم بقیه مقالات خودروبانک را مطالعه بفرمایید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد