موضوعات داغ

دلایل اصلی کم‌کردن روغن موتور چیست؟ نشانه‌ها و علائم کم کردن روغن

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

علت اصلی کاهش غیرطبیعی روغن موتور چیست؟ چرا باید از روغن موتور استفاده کرد؟ سوالات بسیاری در رابطه با خودرو و نکات فنی مربوط به آن وجود دارد. نکاتی که بعد از ثبت نام ایران خودرو یا سایپا و تحویل ماشین، با آن روبه‌رو خواهید شد. با حرکت قطعات فلزی متعددی ماشین حرکت می‌کند. به مرور زمان و بعد از استفاده زیاد، اصطکاک این قطعات امری طبیعی است. به همین دلیل از روغن و روان‌کننده برای کاهش اصطکاک استفاده می‌کنند. کاهش روغن خودرو باعث آسیب، خرابی و فرسودگی اتومبیل و قطعات آن می‌شود.

کاهش مقدار روغن خودرو به مرور زمان امری طبیعی است؛ اما گاهی در یک بازه زمانی کوتاه مقدار بسیار زیادی از روغن موتور، سریع و بی‌دلیل از بین می‌رود. کاهش روغن ماشین تهدیدی برای این وسیله نقلیه است. اما چرا ماشین روغن کم می‌کند؟ خودرو بانک در این مقاله به صورت دقیق و موشکافانه به بررسی این مسئله و دلایل مربوط به آن پرداخته است. با مطالعه این نوشته سلامت روغن اتومبیل شما تضمین می‌شود. پس به اندازه نوشیدن یک قهوه ما را همراهی کنید.

روغن موتور چیست؟ طول عمر روغن موتور سالم

روغن موتور به عملکرد درست و اصولی ماشین کمک زیادی می‌کند. ابزار متفاوت اتومبیل در حرکت، دچار فرسایش می‌شوند. این مایع صنعتی اصطکاک قطعات ماشین را به حداقل می‌رساند. طول عمر روغن موتور 4000 الی 20000 کیلومتر است. عوامل متفاوتی مثل کیفیت روغن موتور، نوع خودرو و مهارت رانندگی فرد در طول عمر آن تاثیر بسازی دارد. به دلیل نامشخص بود زمان اتمام روغن، وجود آن در چک لیست خودرو قبل از سفر یک حرکت درست و محطاتانه است.

روغن موتور چیست؟

پنج وظیفه اصلی روغن موتور که نمی‌دانستید

اولین و اصلی‌ترین وظیفه روغن موتور، کاهش اصطکاک بین قطعات ماشین است. روغن موتور علاوه بر روان‌کاری قطعات متفاوت خودرو، وظایف دیگری نیز به عهده دارد. دومین کاربرد روغن موتور آب‌بندی است. در واقع این مایع بین سیلندر و پیستون به عنوان یک سیستم آب‌بندی، مانع نفوذ آب می‌شود. سومین وظیفه این مایع کاهش دمای موتور به عنوان خنک‌کننده است. همچنین روغن موتور از کثیفی، زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند. آخرین کاربرد این مایع، دفع ضربات ابزار متحرک اتومبیل است.

پنج وظیفه روغن موتور

به این ترتیب بررسی نکات فنی ماشین و رسیدگی به آن‌ها بسیار ضروری است. اما سوال دیگر این است که چه ماشینی معاینه فنی میخواد؟ ما در مقاله‌ای به صورت دقیق و با جزئیات کامل در این‌باره صحبت کرده‌ایم. مطالعه این مقاله تنها چند دقیقه زمان شما را می‌گیرد.

دلایل گوناگون کاهش روغن موتور چیست؟ 6 دلیل اصلی

کاهش روغن ماشین یک موضوع کاملاَ طبیعی است. کاهش روغن موتور نشانه‌ای برای سلامت عملکرد قطعات مختلف ماشین است. کاهش این مایع بسته به عملکرد راننده، حدود 250 سی‌سی برای هر هزار کیلومتر است. اما کاهش غیرطبیعی و زیاد این روغن به عنوان زنگ خطر برای صاحب آن است. عملکرد درست روغن موتور بر ایمن سازی خودرو موثر است. در ادامه دلایل کاهش روغن موتور را بررسی خواهیم کرد.

چرا ماشین روغن کم می‌کند؟

1. اولین دلیل کاهش روغن ماشین استفاده از روغن نامناسب

روغن باید براساس ویژگی‌های موتور انتخاب شود. انتخاب اشتباه این مایع راندمان ماشین را به شدت کاهش می‌دهد. با انتخاب روغن موتور اشتباه، سطح این مایع به‌صورت غیرطبیعی کاهش پیدا می‌کند. گرانوی بالا یک مزیت خوب در انتخاب روغن موتور است زیرا ویسکوزیته آن با افزایش دما کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر باید روغن موتور با ویسکوزیته استاندارد برای خودرو استفاده کنید. در واقع کاهش سطح روغن با کیفیت آن رابطه‌ی عکس دارند.

2.روغن‌سوزی دلیلی برای کاهش سطح روغن موتور و خروج دود غلیظ از اگزوز

قسمتی از روغن موتور با احتراق از بین می‌رود. با ورود روغن از جداره سیلندر به محفظه، احتراق این مایع صنعتی دچار مشکل می‌شود. گاهی میزان خروج آن بیشتر از حد انتظار است و ماشین دچار روغن‌سوزی می‌شود. در چنین شرایطی شاهد خروج دودی غلیظ از اگزوز ماشین خواهید شد.

3.رابطه‌ بین کاهش سطح روغن موتور و مهارت راننده

رانندگان کم‌تجربه آسیب‌های زیادی به ماشین وارد می‌کنند. یکی از این آسیب‌ها کاهش سطح روغن ماشین به صورت غیرطبیعی است. برای مثال رانندگی با دور موتور بالا به روغن موتور آسیب می‌رساند. در این شرایط با ورورد فشار به آب‌بند، مصرف روغن نیز به صورت غیراستاندارد افزایش پیدا می‌کند.

4. تبخیر و نشتی روغن دو موضوع غیرقابل اجتناب برای کاهش سطح مایع روغن

یکی از ویژگی‌های اصلی مایعات تبخیر است. روغن نیز به عنوان یک مایع صنعتی دارای این ویژگی است. در صورت افزایش دمای ماشین، روغن به‌صورت غیراستانداری تبخیر می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که چرا ماشین روغن کم می‌کند. این مایع به دلیل نشتی نیز کاهش پیدا می‌کند. برای بررسی این مسئله باید کاسه نمد عقب میل‌لنگ، واشر فیلتر روغن و بقیه قسمت‌های مربوط به آن را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید.

5.آیا رابطه‌ای بین سوپاپ و کاهش روغن موتور وجود دارد؟

قسمت‌های گوناگون ماشین روی عملکرد هم تاثیر می‌گذارند. یکی از موضوعات موثر در کاهش روغن ماشین، آب‌بندی سوپاپ است. در صورت وجود مشکل در این قسمت، سطح روغن ماشین کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این با چسبندگی سوپاپ روغن اتومبیل کم می‌شود. این مشکل باید توسط یک فرد متخصص تشخیص داده شود.

6. با فرسایش رینگ پیستون چرا ماشین روغن کم می‌کند؟

به مرور زمان و استفاده زیاد، رینگ پیستون دچار فرسایش و مشکل ایجاد می‌شود. به این ترتیب روغن بیشتر از حد مجاز به سیلندر وارد می‌شود و سطح مایع روغن کاهش پیدا می‌کند.

4 تا از اصلی‌ترین عوارض کاهش روغن موتور اتومبیل

بی‌توجهی به علائم کاهش روغن ماشین، هزینه‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت. در چنین شرایطی توان موتور اتومبیل به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. چهارتا از مهم‌ترین عوارض کاهش روغن ماشین عبارتند از:

• کاهش راندمان ماشین

• افزایش مصرف سوخت خودرو

• افزایش آلایندگی

• افزایش استهلاک ماشین

عوارض کاهش روغن ماشین

در صورت بی‌توجهی به کاهش سطح روغن ماشین، اصطکاک قطعات مختلف آن افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی عملکرد ماشین بسیار ضعیف می‌شود. همچنین حرکت دوباره وسیله دچار مشکل شود. کاهش روغن ماشین، باعث اختلال در مصرف سوخت می‌شود. با کاهش روغن موتور، توان ماشین کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر مصرف سوخت بنزین آن به شکل غیرطبیغی افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این با کاهش روغن موتور، آلاینده‌های موتور ماشین به عنوان قاتل محیط‌ زیست بسیار زیاد می‌شود.

علائم کاهش روغن موتور ماشین چیست؟

اما چه فاکتورهایی نشان‌دهنده کاهش روغن ماشین هستند؟ در صورت مشاهده 6 نکته حتماَ روغن موتور آن را باید بررسی شود. این نکات عبارتند از:

• کاهش شتاب اتومبیل

• شنیدن صدا از موتور ماشین

• سفت و محکم شدن دنده چرخ

• چراغ روغن

• یاتاقان

چشم‌پوشی از این نکات کوچک، باعث آسیب به موتور می‌شود. با مشاهده این نکات و با مشورت تعمیرکار اقدام به تعویض روغن ماشین خود بکنید.

هشدار چراغ کاهش روغن ماشین

کاهش روغن ماشین را دست کم نگیرید!

شاید افت روغن ماشین به ظاهر موضوع خیلی مهمی به‌نظر نرسد ولی بعد از بی‌توجی به آن متوجه اشتباه خود خواهید شد. آسیب‌های این مسئله به قدری است که حتی شاید مجبور به تعمیر اساسی موتور ماشین شوید. ما در این مقاله دلایل اصلی کاهش روغن و معایب آن را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دادیم. همچین چند عامل اصلی حاکی از کاهش روغن ماشین را معرفی کرده‌ایم. چه فاکتورهای دیگری باعث کاهش روغن ماشین می‌شود؟ با نظرات و پیشنهادات خود ما را در ارائه مطالب بهتر در خودرو بانک همراهی کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد