موضوعات داغ

چرا کولر ماشین خنک نمیکند؟ این چک را بررسی کنید

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

تصور کنید بعد از ثبت نام سایپا و خرید خودروی مورد علاقه‌تان، می‌خواهید در ظهر تابستان با ماشین شخصی به یگ گردش بروید با این تصور که با باد خنک کولر ماشین دیگر از دست گرمای هوا و تاکسی‌هایی که کولر ماشینشان را روشن نمی‌کنند راحت شده‌اید. چه حالی پیدا می‌کنید وقتی ببینید کولر خودروی شما نه تنها خنک نمی‌کند بلکه باد گرم هم می‌زند؟ علت این اتفاق چیست؟ خنک نکردن کولر ماشین دلایل مختلفی دارد که در این مقاله از خودرو بانک به بررسی علت‌های آن پرداخته‌ایم، تا پایان با ما همراه باشید.

پر گاز رانندگی نکنید

1. پر گاز رانندگی نکنید تا کولر ماشین خنک بماند

یکی از دلایلی که باعث می‌شود کولر خودروی شما باد خنک نداشته باشد و هیچ ربطی به مشکلات فنی خودرو ندارد پر گاز رانندگی کردن است. اغلب ماشین‌ها طوری طراحی شده‌اند که وقتی پدال گاز را تا انتها فشار می‌دهید کولر قطع می‌شود. پس بهتر است کمی فشار پدال گاز را کم کنید.

گاز کولر را شارژ کنید

2. تمام شدن گاز کولر، رایج‌ترین مشکل کولر ماشین

در کولر ماشین یک مایع خنک کننده‌ای (گاز کولر) وجود دارد که باعث خنک کردن باد کولر می‌شود، اگر میزان این مایع کم شود باد کولر هم سرمای خودش را از دست می‌دهد و باد گرم داخل اتاق خودرو جریان پیدا می‌کند. یکی از نشانه‌های تشخیص این مشکل، شنیدن صدای زیاد از کولر و کم شدن سرمای باد کولر به تدریج است. برای رفع این مشکل باید به‌دنبال یک نشتی و حفره در منبع کولر باشید، چون فقط در این صورت است که سطح مایع خنک کنندهٔ کولر کاهش پیدا می‌کند.

بهتر است برای رفع این مشکل به یک مکانیک متخصص مراجع کنید تا هم نشتی را برطرف کند و هم گاز کولر را مجددا به اندازه استاندارد شارژ کند، چون بجز کم بودن و یا تمام شدن گاز کولر، زیاد بودن آن هم موجب بروز مشکلاتی مثل سرمای زیاد، افت قدرت و شتاب ماشین می‌شود.

3. مراقب شکستن فن خنک کننده کولر باشید

در سیستم خنک کننده کولر یک دستگاه چگالنده وجود دارد که وظیفهٔ آن گرفتن گرما از مایع خنک کننده درون کمپرسور است. چگالنده 2 تا فن دارد که این فن‌ها با ضربه به راحتی می‌شکنند، در صورتی که این فن‌ها آسیب دیده باشند، نمی‌توانند گرما را از مایع خنک کننده بگیرند و باد گرم به داخل اتاق راه پیدا می‌کند.

دریچهٔ کولر را تنطیم کنید

4.تنطیم کردن دریچهٔ کولر را فراموش نکنید

در تهیه چک لیست خودرو قبل از سفر حتما بررسی دریچهٔ کولر را هم ذکر کنید. تنظیم بودن دریچهٔ کولر چه در گرمای تابستان چه در سرمای زمستان، مقولهٔ بسیار ساده اما مهمی است که می‌تواند در کیفیت سفر شما به‌طور مستقیم تاثیر بگذارد. خراب بودن دریچهٔ کولر باعث مخلوط شدن هوای گرم و سرد می‌شود . این اتفاق معمولا بخاطر فشار زیاد به داشبورد و یا ضبط خودرو میوفتد.

5. رادیاتور کولر ماشین را تمیز کنید

یکی از اجزای مهم کولر ماشین، رادیاتور است. مرطوب بودن رادیاتور باعث می‌شود که ذرات خاک و گرد و غبار جذب آن شوند و گرفتگی در شبکه‌های خارجی رادیاتور ایجاد کنند و این موضوع باعث گرم شدن باد کولر، اختلال در عملکرد کولر و بالا رفتن آمپر آب می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق کافیست فقط کندانسور کولر را تمیز کنید، به همین راحتی!

فیلتر هوا را عوض کنید

6. فیلتر خودرو را عوض کنید تا کولر باد خنک بدهد

علت گرم شدن باد کولر مخصوصا وقتی خودرو درجا روشن است مثل ترافیک، می‌تواند مسدود و کثیف بودن فیلتر هوا باشد. برای این که متوجه بشوید علت گرمای باد کولر از فیلتر است، کافیست در داشبورد را باز کنید، فیلتر هوا را خارج کنید و آن را با یک فیلتر نو تعویض کنید.

تسمه کولر ماشین را تنظیم کنید

7. تسمه کولر را چک کنید

هر موقع کولر ماشین شما باد خنکی نداشت و سر و صدای زیادی از کولر به گوش رسید، می‌تواند به خاطر شل بودن تسمه کولر باشد. با شل شدن تسمهٔ کولر که معمولا در تسمه‌های V شکل اتفاق میوفتد، نیروی موتور به‌طور کامل به کولر منتقل نمی‌شود و کولر باد خنک را به اتاق منتقل نمی‌کند.

8. اواپراتور، نقش اساسی در خنک کردن باد کولر

اواپراتور یک قطعه فلزی است که قدرت تبادل حرارتی بسیار زیادی دارد. مایعی که در اواپراتور وجود دارد و به آن مبرد گفته می شود، با جذب گرمای محیط و رطوبت اتاق به گاز تبدیل می شود. هوای گرم داخل اتاق ماشین از طریق یک فن به سمت اواپراتور و هوای خنک اواپراتور به داخل اتاق ماشین هدایت می شود. خراب شدن اواپراتور باعث عدم تبادل هوا گرم داخل کابین و هوای سرد کولر می‌شود.

ترموستات را بررسی کنید

9. ترموستات داخل کابین خودرو را بررسی کنید

ترموستات وظیفهٔ تشخیص دمای هوای خودرو را بر عهده‌دارد. برای جلوگیری از یخ زدن اواپراتور، ترموستات کولر بعد از رسیدن به دمای صفر، کمپرسور را قطع می‌کند، زیرا در صورت یخ زدن اواپراتور، حجم هوای خروجی از دریچه‌ها کم می‌شود و دما افزایش می‌یابد. خرابی ترموستات ممکن باعث بیش از حد کار کردن کمپرسور و یخ زدن اواپراتور و یا قطع شدن آن شود که موجب می‌شود باد کولر به اندازه کافی سرد نباشد. اگر به این مشکل برخوردید با تعویض ترموستات به‌راحتی می‌توانید از باد خنک کولر ماشین لذت ببرید.

10. مشکل الکتریکی کولر را جدی بگیرید

در هوای گرم تابستان اگر از ماشین خودتان خیلی کار بکشید و ماشین شما داغ کند، ممکن است سیستم الکتریکی و سیم پیچی خودرو به مشکل بخورد. سیستم برقی کولر هم از این قضیه مستثنی نیست، با داغ شدن سیم‌ها و اتصالشان به یکدیگر، کولر از کار میوفتد. برای حل این مشکل هرچه سریع‌تر به یک مکانیک حرفه‌ای مراجع کنید. به‌نظر شما چه ماشین‌هایی سیستم برقی ضعیف‌تری دارند؟ چه ماشین هایی نخریم که دچار این مشکلات نشویم؟

اگر شما هم قصد دارید با ماشین شخصی به مسافرت بروید، بهتر است قبل از سفر چند دقیقه وقت بگذارید و سیستم سرمایشی (گرمایشی) را بررسی کنید تا بتوانید از مسیر بیشتر لذت ببرید و گرمای (سرما) هوا مانع از تفریح شما نشود. در این مقاله از خودرو بانک به بررسی دلایل خنک نکردن کولر ماشین پرداختیم. همانطور که ملاحظه کردید، خنک نکردن کولر دلایل متعددی دارد که شاید تشخیص برخی از آن‌ها به همین راحتی هم نباشد، خودرو بانک به شما پیشنهاد می‌کند، هر موقعه ماشین خود را به تعمیرگاه می‌برید، سرویس کردن سیستم سرمایشی را فراموش نکنید.

به نظر شما چه عوامل دیگری باعث می‌شوند که کولر خودرو خنک نکند؟ شما چگونه تشخیص می‌دهید سیستم کولر چه ایرادی دارد؟ تجربیات خودتان را در مورد مشکلات کولر ماشین را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد