موضوعات داغ

فرمول یک هلند 2022؛ جدال سخت ورشتپن با مرسدس برای تکرار برد خانگی

عکس مطلب اول

مکس ورشتپن به لطف حضور خودروی ایمنی دوباره پیروزی را از لوئیس همیلتون گرفت و فاتح زاندفورت 2022 شد.

بار دیگر خودروهای ایمنی به مدد مکس ورشتپن آمدند تا در یک رقابت دیدنی بتواند پیروز گرندپری هلند شود. جورج راسل با یک رانندگی خوب و بدون اشتباه به سکوی دوم رسید و شارل لکلرک و استراتژیستهای فراری توانستند بدون اشتباه لحظات آخری سکوی سوم را از آن خود نمایند. لوئیس همیلتون با چاشنی بدشانسی در انتها سکوی اول را با چهارمی عوض کرد.

در یک هوای نیمه ابری مسابقه برگزار شد. پیست زیبای زاندفورت در هلند میزبان 20 راننده برتر دنیای موتوراسپورت بود. این مسابقه برای مکس ورشتپن مهم بود به دلیل اینکه در جلوی چشمان 305هزار هموطنش که رکورد پر بیننده‌ترین مسابقه را هم به نام خود کردند، با دیگران رقابت می‌کرد.

ارتش نارنجی پوشان هلند – فرمول یک هلند 2022
برای شارل لکلرک و کارلوس ساینز و تیم فراری هم از نظر حفظ اعتبار تیم مهم بود، هم فاصله گرفتن از حواشی که این روزها در خصوص تیم فنی و بخصوص استراتژیستهای این تیم مطرح هست و هم از این نظر که با پیروزی در این مسابقه کمی فاصله با تیم ردبول و قهرمان فصل گذشته را کاهش می‌دادند. از طرفی کمی هم حاشیه امنیت در مقابل تیم مرسدس و دو راننده انگلیسی تیم یعنی لوئیس همیلتون و جورج راسل بدست می‌آوردند. سر لوئیس همیلتون قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان مصمم بود تا در این مسابقه اشتباه آخر هفته گذشته را در اسپا جبران نماید و همین مسئله خط استارتی آتشین را نوید می‌داد. از سوی دیگر سرجیو پرز هم چندان راضی از وضعیتی که در آن هست نیست و بدنبال اثبات توانمندیهایش بود. اضافه شدن میک شوماخر به لندو نوریس و لنس استرول جلوتر از رانندگان تیم آلپین یعنی فرناندو آلونسو و استبان اوکون هم هیجانی مضاعف به این استارت اضافه کرده بود. با این اوصاف به ظروع مسابقه می‌رویم تا ببینیم چه پیش آمد.

استارت گرندپری زاندفورت 2022- فرمول یک هلند 2022

استارت

استارت مسابقه زده شد و مهمترین اتفاق برخورد پهلو به پهلوی ساینز و همیلتون بود که نزدیک بود تا اسطوره حال حاضر فرمول یک این مسابقه را هم از دست بدهد اما توانست به خوبی هم رده را حفظ کند و هم خودش را در مسابقه نگهدارد. در همین دور میک هم رده از دست داد و به رده 10 رفت. کاملا در تصویر مشهود بود که ضربه بدنه فراری به چرخ مرسدس 44 تعادل همیلتون را بر هم زد. اما در دور دوم هم کوین مگنوسن از مسیر خارج شد که پرچم زرد در سکتور 1 به نمایش در امد با خوش شانسی توانست ماشین را پس از لمس مختصری که با دیواره داشت به مسیر بازگرداند و در مسابقه ماند. راسل در دور 4 با یک سبقت راحت رده‌ای که به نوریس داده بود بازپس گرفت و دوباره به رده 6 برگشت. اوکون هم موفق شد تا به رده 9 برسد و استرول را پیش رو داشت.

خروج کوین مگنوسن از مسیر - فرمول یک هلند 2022
دور 6 همیلتون با داشتن DRS بسیار به ساینز نزدیک بود و آماده عبور از او می‌شد. شارل لکلرک در ابتدای دور 7 سریعترین دور را به نام خود ثبت کرد. او با فاصله‌ای کمتر از 1.5 ثانیه نسبت به مکس دور می‌زد.

در میانه آلونسو هم پشت پیر گسلی اسیر شده بود و نمی‌توانست از او عبور نماید در حالیکه ژو گوانیو هم سایه به سایه او حرکت می‌کرد.

همیلتون با توجه به اینکه بر روی لاستیک مدیوم مسابقه را اغاز کرد برای رسیدن به سکو با توجه به اینکه 4 نفر جلوی او با سافت استارت زده بودند شانس داشت و پرز هم پشت او با سافت استارت زده بود در حالیکه راسل بر روی مدیوم بود. دور 10 ناندو بالاخره موفق شد تا راننده فرانسوی آلفاتائوری را عقب براند اما به راننده دیگر این تیم رسید، یوکی سونودا!

مگنوسن هم یک تلاش ناموفق داشت تا از نیکلاس لطیفی عبور کند اما ناکام ماند. در لحظاتی بعد موفق شد تا به رده بالاتر صعود نماید. از طرفی موج پیت استاپ در انتهای گرید هم آغاز شد، ابتدا سباستین فتل سپس دنیل ریکاردو و پیر گسلی لاستیکها را با مدیوم تعویض کردند.

تصویری زیبا از دور نخست - فرمول یک هلند 2022
دور13 آلونسو هم لاستیکها را تعویض نمود. راسل و همیلتون در فاصله کمتر از 1 ثانیه با پرز و ساینز در حالی که هر دو راننده پیشتاز باید برای تعویض لاستیک افدام می‌کردند در حرکت بودند. ساینز در دور 15 وارد پیت شد و رده 3 را به همیلتون داد. پرز هم رده 5 را به راسل داد تا لاستیکها را تعویض نماید و همین باعث شد تا او براحتی رده 4 را هم از ساینز بگیرد. همه اینها به لطف پیت استاپ بسیار بد فراری با زمان 12.7 ثانیه‌ای این تیم رخ داد زیرا که آماده ورود ساینز نبودند. ساینز در رده 11 به پیست بازگشت و پرز هم در رده 7 وارد شد. نوریس نیز که با مدیوم استارت زده بود به رده 5 رسید.

دور 17 مجدد تیم فراری آماده تعویض شد و اینبار لکلرک به پیت آمد و تیم آماده بود. آنها با 2.5 ثانیه 4 لاستیک را تعویض کردند و او را به مسابقه در رده 4 بازگرداندند. لندو نوریس حیلی سریع بعد از او به پیت آمد و لاستیکها را تعویض نمود و در آغاز دور بعد این مکس ورشتپن بود که رده خود را به همیلتون داد تا لاستیکها را با مدیوم تعویض نماید. نوریس، آلونسو و اوکون با هارد، والتری بوتاس و ژو با سافت بعد از پیت به مسابقه بازگشتند. باید دید که کدام استراتژی بهتر جواب خواهد داد. ساینز با عبور از آلکس آلبون به رده 6 رسید. سریعترین دور با 1:15.904 به نام مکس ورشتپن ثبت شد اما همچنان دو مرسدس پیشتاز مسابقه بودند و تمایلی به تعویض لاستیکها نداشتند.

فاصله مکس و راسل 2.7 ثانیه در دور 24 در حالی بود که هر لحظه راننده هلندی به او نزدیکتر می‌شد. در دور 25 او فاصله را به زیر 2 ثانیه کاهش داد. سریعترین زمان را در حالی در دور 28 ورشتپن به نام خود ثبت کرد که در مستقیمی اصلی هم از راسل با DRS عبور کرد و به رده 2 رسید.

در دور 29 ریکاردو لاستیک هارد را برای ادامه انتخاب کرد. در ابتدای دور 30 همیلتون به پیت رفت و لاستیکها را به هارد تغییر داد و در رده 5 بازگشت. دور 32 هم راسل برای تغییر لاستیک اقدام کرد و او هم با هارد به مسابقه بازگشت. او جلوتر از ساینز و پشت همیلتون در رده 5 به پیست بازگشت.

نوع استرتژی انتخابی مرسدس نوید پیروزی مرسدس را در خود داشت. در دور 35 همیلتون سریعترین دور مسابقه را هم با لاستیکه هارد به نام خود نوشت. فاصله او با چکوی مکزیکی به زیر 0.5 ثانیه رسید و آماده عبور از او بود در اولین حمله ناموفق بود و پرز راه را بست. راسل هم با 1:15.442 زمان سریعتری را نسبت به همیلتون ثبت کرد.

نبرد زاسل و پرز - فرمول یک هلند 2022
پرز به سختی از رده 3 خود دفاع می‌کرد. در مستقیمی اصلی همیلتون او را مغلوب کرد و در دام فتل گه یک دور از او عقب بود افتاد همین مسئله نزدیک بود تا او رده را به پرز پس دهد اما با دفاع خوب سومی را حفظ کرد و در فرصت مناسب از فتل عبور کرد. در این لحظه او با پیشتاز مسابقه کمتر از 20 ثانیه فاصله داشت. پرز تازه از نبرد با همیلتون آزاد شده بود که راسل از راه رسید و به راحتی رده را از او گرفت و همیلتون هم با ثبت 1:15116 تک امتیاز را از راسل پس گرفت.

نبرد همیلتون و پرز پشت فتل - فرمول یک هلند 2022
دور 40 آغاز شد و 33 دور تا انتهای مسابقه باقی بود. همیلتون در حدود 19 ثانیه از ورشتپن فاصله داشت. او از لکلرک هم 8.5 ثانیه عقب‌تر دور می‌زد. ردبول و پرز دست به ریسک زدند و لاستیکها را بار دیکر تغییر دادند. پرز باز هم با هارد بازگشت. اما نوریس و ساینز را پیش رو داشت و آلونسو هم در پشت سر.

همیلتون فاصله با ورشتپن را به زیر 16 ثانیه کاهش داد و لکلرک هم تنها 5 ثانیه از او جلوتر بود. در دور 44 پرز موفق شد از نوریس عبور نماید و سونودا در کناره پیست متوقف شد. سکتور 1 شرایط پرچم زرد حاکم شد و بهترین موقعیت برای پیشتازها بود تا اگر خودروی ایمنی به پیست وارد شود وارد پیت شوند اما سونودا به مسابقه بازگشت و شرایط عادی شد. او بلافاصله به پیت آمد و با تعویض لاستیکهایش به مسابقه هم بازگشت. لکلرک و فراری دست به تعویض لاستیک زدند او هم با هارد بازگشت. در این لحظه مرسدس یود که هر دو ماشینش را بر روی سکو داشت. راسل هم از ورشتپن 17 ثاینه فاصله داشت. یوکی سونودا بعد از یک توقف دیگر اینبار مجبور به کناره گیری از مسابقه شد و در کنار پیست توقف کرد. پرجم زرد در سکتور 1 به نمایش درآمد. و شرایط خودروی ایمنی مجازی فعال گردید.

توقف سونودا کنار پیست - فرمول یک هلند 2022
این بهترین موقعیت برای مکس ورشتپن و ردبول بود تا سکوی اول را در مقابل مرسدس از دست ندهند. نوریس و آلونسو با هم وارد پیت شدند و با لاستیک سافت بازگشتند و مکس هم خود را به پیت رساند تا لاستیکها را با هارد تعویض نماید. همیلتون و راسل هم وارد شدند و با مدیوم نو بازگشتند.

در حالی دور 50 اغاز شد که همچنان تیمها در شرایط خودروی ایمنی مجازی دور می‌زدند و دور 51 مسابقه به شرایط عادی بازگشت. بلافاصله هم DRS فعال شد. دو مرسدس با لاستیک مدیوم نو در میان ردبول ورشتپن و فراری لکلرک یا هارد. در حالیکه همیلتون تنها 12 ثانیه از ورشتپن فاصله داشت.

آلونسو با لاستیک سافت وارد 1:14 شد و تک امتیاز را ورشتپن از او گرفت ولی خیلی سریع به راسل واگذار کرد 1:14.223 زمان راسل برای یک دور سریع بود. ناندو یک بار دیگر 1:14.144 را بدست آورد . او در رده 9 و پشت نوریس دور می‌زد. نوریس با یک دفاع عالی و بستن پیچ مانع از عبور ناندو از خارج پیج 1 شد و رده را حفظ کرد. راسل بار دیگر تک امتیاز را از آلونسو گرفت. همیلتون نیز فاصله را با پیشتاز به 11 ثانیه کاهش داد.

دور 53 همیلتون دور سریع را به نام خود با 1:13.854 نوشت. وارد همرتایم شدیم و هر لحظه او به پیشتاز نزدیک میشد. توقف والتری بوتاس در مستقیمی اصلی در حالیکه اوکون در حال فشار بر روی ساینز بود

توقف بوتاس در مستقیمی اصلی - فرمول یک هلند 2022
وقوع یک حادثه را بسیار محتمل کرد. در سکتور 1 و3 پرچم زرد حاکم شد و فراری بار دیگر برای پیت احتمالی آماده می‌شدند تا در نهایت دور 56 خودروی ایمنی وارد پیست شد. تیمها سافت را انتهاب کردند. مکس ورشتپن سریع به پیت وارد شد و لاستیک را تغییر داد در همین لحطه همیلتون و راسل از او عبور کردند. پرز هم لاستیکها را به سافت تغییر داد. آیا ردبول با داشتن لاستیک سافت در زمان باقی مانده قادر به عبور از مرسدس‌ها خواهند بود؟

هیجان در 15 دور باقیمانده به اوج خود رسید. مرسدس راسل را به پیت فراخواند تا لاستیکهای او را به سافت تغییر دهد. او رده دوم را به ورشتپن داد. خروج ساینز از پیت نزدیک بود تا برخوردی با آلونسو ایجاد نماید . لاستیک همیلتون 10 دور زده بود و ورشتپن 5 دور و راسل 3 دور.

دور 59 ماشینهای لپی اجازه یافتند تا خود را آنلپ نمایند و به پشت گروه پیشتاز بازگردند. عیر از همیلتون و پرز سایر رانندگان بر روی لاستیک سافت آماده شروع مجدد مسابقه بودند. انتهای دور 60 آغاز مجدد مسابقه بود.

سبقت ورشتپن از همیلتون پس از شروع مجدد - فرمول یک هلند 2022
ابتدای پیچ 14 شتاب گیری آغاز شد و ورشتپن توانست در مستقیمی از همیلتون عبور نماید. 12 دور تا پایان این مسابقه باقی مانده بود و قهرمان فصل پیش در مقابل 7 قهرمانی جهان باید از رده نخست خود در این مسابقه دفاع می‌کرد. در این استارت دوباره از دفاع خوب راسل در مقابل لکلرک نباید غافل شد که به خوبی هر دو فراری را در پشت خود نگهداشت. ورشتپن سریعترین دور را نیز به نام خود ثبت کرد. راسل در دور 63 با داشتن DRS توانست از همیلتون عبور نماید و به رده 2 برسد.

سبقت راسل از همیلتون - فرمول یک هلند 2022
او حالا شانس رسیدن به مکس را هم داشت و همیلتون باید از سکوی سوم در مقابل فراری‌ها دفاع می‌کرد.

اولین حمله لکلرک ناموفق بود و نتوانست از همیلتون عبور کند. او با داشتن لاستیک نرمتر و DRS شانس بیشتری نسبت به همیلتون داشت. او در دور 66 سبقت را کامل کرد و به رده 3 رسید. در پشت او پرز و سانیز هم بر سر رده 5 در حال نبرد بودند. همین امر سبب میشد تا همیلتون با خیال آسوده‌تری به راه ادامه دهد و اجازه ندهد تا لکلرک بیش از 1.2 ثانیه با او فاصله باز نماید. در دور 69 اعلام شد که ساینز برای خروج ناایمن در پیت مستحق دریافت 5 ثانیه جریمه شناخته شد. آلونسو هم از پشت به پرز نزدیک شد و آماده بود تا از ردبول عبور نماید. همیلتون به دلیل اینکه خودروی ایمنی برای خروج آلفارومئو که در کنار پیست متوقف شده بود لازم بود از داخل پیت عبور نماید شانس تعویض لاستیک را از دست داد و در نتیجه سکوی او نیز با رده 4 عوض شد.

مکس ورشتپن توانست در نهایت مسابقه در خانه را با پیروزی پشت سر بگذارد

مکس ورشتپن - فرمول یک هلند 2022
و راسل به یک دومی با ارزش رسید و لکلرک هم به سکوی سوم رسید. سایر رانندگان بر اساس جدول زیر از خط پایان گذشتند. ساینز به دلیل دریافت جریمه 5 ثانیه‌ای رده خود را از دست داد و هشتم شد.

جدول رده‌بندی رانندگان – مسابقه فرمول یک هلند 2022

رده

شماره

راننده

تیم

تعداد دور

زمان

امتیاز

1

1

مکس ورشتپن

ردبول

72

1:36:42.773

26

2

63

جورج راسل

مرسدس

72

4.071+

18

3

16

شارل لکلرک

فراری

72

10.929+

15

4

44

لوئیس همیلتون

مرسدس

72

13.016+

12

5

11

سرجیو پرز

ردبول

72

18.168+

10

6

14

فرناندو آلونسو

آلپین

72

18.754+

8

7

4

لندو نوریس

مکلارن

72

19.306+

6

8

55

کارلوس ساینز

فراری

72

20.916+

4

9

31

استبان اوکون

آلپین

72

21.117+

2

10

18

لنس استرول

استون مارتین

72

22.459+

1

11

10

پیر گسلی

آلفاتائوری

72

27.009+

0

12

23

الکساندر آلبون

ویلیامز

72

30.390+

0

13

47

میک شوماخر

هاس

72

32.995+

0

14

5

سباستین فتل

استون مارتین

72

36.007+

0

15

20

کوین مگنوسن

هاس

72

36.869+

0

16

24

ژو گوانیو

آلفا رومئو

72

37.320+

0

17

3

دنیل ریکاردو

مکلارن

72

37.764+

0

18

6

نیکولاس لطیفی

ویلیامز

71

+1 دور

0

NC

77

والتری بوتاس

آلفا رومئو

53

DNF

0

NC

22

یوکی سونودا

آلفاتائوری

43

DNF

0

جدول رده‌بندی رانندگان – فصل 2022

رده

راننده

ملیت

تیم

امتیاز

1

مکس ورشتپن

هلند

ردبول

310

3

شارل لکلرک

موناکو

فراری

201

2

سرجیو پرز

مکزیک

ردبول

201

4

جورج راسل

انگلستان

مرسدس

188

5

کارلوس ساینز

اسپانیا

فراری

175

6

لوئیس همیلتون

انگلستان

مرسدس

158

7

لندو نوریس

انگلستان

مکلارن

82

8

استبان اوکون

فرانسه

آلپین

66

9

فرناندو آلونسو

اسپانیا

آلپین

59

10

والتری بوتاس

فنلاند

آلفا رومئو

46

11

کوین مگنوسن

دانمارک

هاس

22

12

سباستین فتل

آلمان

استون مارتین

20

13

دنیل ریکاردو

استرالیا

مکلارن

19

14

پیر گسلی

فرانسه

آلفاتائوری

18

15

میک شوماخر

آلمان

هاس

12

16

یوکی سونودا

ژاپن

آلفاتائوری

11

17

ژو گوانیو

چین

آلفا رومئو

5

18

لنس استرول

کانادا

استون مارتین

5

19

الکساندر آلبون

تایلند

ویلیامز

4

20

نیکولاس لطیفی

کانادا

ویلیامز

0

21

نیکو هالکنبرگ

آلمان

استون مارتین

0

جدول رده‌بندی سازندگان – فصل 2022

رده

تیم

امتیاز

1

ردبول

511

2

فراری

376

3

مرسدس

346

4

آلپین

125

5

مکلارن

101

6

آلفا رومئو

51

7

هاس

34

8

آلفاتائوری

29

9

استون مارتین

25

10

ویلیامز

4

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد