موضوعات داغ

داچیا مانیفست، داستر آفرودی با مواد بازیافتی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

داچیا به عنوان زیرمجموعه اقتصادی رنو، با یک مدل مفهومی عجیب و جذاب در نمایشگاه خودرو پاریس حاضر شده است. این خودرو داچیا مانیفست نام دارد که نسخه باز طراحی شده از داچیا داستر است و به عنوان یک مدل مفهومی شناخته می‌شود.

نمایش این مدل مفهومی از سوی داچیا توجهات را به سمت این شرکت جلب کرده است، چرا که داچیا معمولا یک شرکت عمل گرا است و توجه چندانی به مدل‌های مفهومی ندارد. با این حال رونمایی از مدل مفهومی داچیا مانیفست نشان می‌دهد که استثنا نیز وجود دارد. مانیفست یک خودرو دو نفره آفرودی است که برای گذر از مسیرهای صعب العبور طراحی شده است.

مدل مفهومی داچیا مانیفست طی شش ماه و توسط یک تیم سی نفره ساخته شده است. این ماشین از قوای فنی الکتریکی و سیستم تمام چرخ محرک بهره می‌برد اما هنوز فاقد باتری است. در حقیقت داچیا مانیفست یک ماکت است.

داچیا مانیفست

داچیا مانیفست برخلاف خودروهای معمول در دنیای واقعی، بدنه‌ای ندارد و کل وجود آن از دو طاقچه به هم پیوسته ساخته شده است. تایرهای خودرو نیز از نوع جدید موسوم به تایرهای بدون هوا هستند که از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند. مانیفست حتی فاقد چراغ‌های جلو است و به جای آن یک نورافکن پرتابل استفاده شده است. سایر تجهیزات رفاهی خودروهای معمولی همچون جا لیوانی نیز در این مدل مفهومی لحاظ شده‌اند.

بسیاری از قسمت‌های بدنه داچیا مانیفست از نوعی پلاستیک بازیافتی به نام استارکل ساخته شده‌اند. این ماده در نسل سوم رنو داستر که از سال 2024 وارد بازار جهانی خواهد شد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد