موضوعات داغ

شرایط جدید قرعه کشی خرید خودرو را بشناسید، همه چیز درباره شرط حساب وکالتی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

طی چند روز اخیر شاهد تغییر شرایط قرعه کشی خرید خودرو از سوی ایران خودرو و سایپا بودیم. براساس قوانین جدید قرعه کشی خرید خودرو، تنها افرادی قادر به شرکت در شرایط فروش جدید خواهند بود که وجه نقد مورد نیاز برای خرید خودرو در حساب بانکی آن‌ها موجود باشد. این وجه نقد از زمان ثبت نام تا پایان اعلام نتایج قرعه کشی در حساب کاربران مسدود می‌شود و آن‌ها اجازه دسترسی به آن را نخواهند داشت! این شرط عجیب پیش از ایران خودرو، در شرایط پیش فروش سایپا مشاهده شده بود.

کاملا روشن است که در شرایط فعلی، خودروسازان و نهادهای تصمیم‌گیرنده سعی دارند الگوهایی از بازاریابی منفی را برای کاهش تقاضای خرید از سوی مشتریان به کار گیرند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افت روزانه ارزش پول ملی، مصرف‌کنندگان خرد به دنبال راهی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود هستند. این راه‌ها شامل خرید خودرو، خرید زمین، طلا، ارز یا سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال می‌شود. افزایش تمایل مشتریان برای خرید خودرو با هدف سرمایه‌گذاری و کاهش تولید از سوی دیگر، منجر شد تا خودروسازان به قرعه کشی خودرو روی بیاورند. با این حال به نظر می‌رسد که عواملی همچون قرعه کشی و سهمیه بندی خودرو تاکنون چندان موثر واقع نشده است. در نتیجه شرایط جدیدی برای فروش خودرو در نظر گرفته شده است که همانند شرایط قبلی، تنها حقوق مصرف‌کننده را تضییع می‌کند.

اگر پول داری ثبت نام کن! توقع بی‌جا مانع کسب است!

در آخرین دور از شرایط فروش ایران خودرو که با حاشیه‌های فراوانی همراه بود، حدود ده میلیون نفر ثبت نام کردند. حال آن‌که تمامی خودروهای عرضه شده در این شرایط چند هزار خودرو بود. فاصله قیمت‌ها در کارخانه و بازار و افت قابل توجه قدرت خرید مصرف‌کنندگان، شرایطی را به وجود آورده است که هرچه در اختیار مشتریان قرار دهید از شما خریداری خواهند کرد! البته بسیاری از ثبت نام کنندگان ایران خودرو می‌دانند که شانس بالایی برای برنده شدن ندارند، با این حال از تلاش دست نمی‌کشند.

آریسان 2، یکی از محصولات جدید ایران خودرو

اضافه شدن شرط جدید به قوانین قرعه کشی ایران خودرو، موجب می‌شود که بسیاری از افراد قید شرکت در این قرعه کشی را بزنند. بدیهی است که مصرف‌کنندگان خرد با حقوق‌های اندک و مخارج بسیار، تمایلی به حفظ مقدار زیادی ریال (یا تومان!) در حساب بانکی خود ندارند. کافی است همین روزها سری به بازار خودرو بزنید. در حال حاضر تنها کسانی اقدام به خرید خودرو می‌کنند که مالک یک خودرو هستند و در واقع قصد تعویض آن را دارند. خریدار خودرو مورد نظر خود را در ابتدا با پرداخت پیش پرداخت اندکی قول‌نامه می‌کند. سپس اتومبیل خود را (که قبلا قولنامه شده است) به فروش می‌رساند. به بیان دیگر مصرف‌کنندگان تمایلی ندارند تا حتی در طی 48 ساعت، مبلغ قابل توجهی ریال را در حساب بانکی خود نگه دارند. بنابراین آن‌ها تمایلی نخواهند داشت تا تمامی پس انداز خود را که به شکل دیگری ذخیره شده است، به وجه نقد تبدیل کنند و در اختیار ایران خودرو قرار دهند تا شاید در قرعه کشی برنده شوند!

مصرف کنندگان همیشه متضرر ایرانی

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که حال چه کسی از این قوانین جدید سود می‌برد؟ پاسخ روشن است، دلال‌ها. دلال‌ها و واسطه‌های خرد و کلان خرید و فروش خودرو که اتومبیل‌ها در مقیاس انبوه خریداری می‌کنند، برنده اصلی این شرایط هستند. همان‌گونه که آن‌ها می‌توانند کارت ملی افراد را برای شرکت در شرایط قرعه کشی خودرو اجاره کنند، می‌توانند از حساب‌های تجاری خود برای حضور در قرعه کشی بهره ببرند. بنابراین در عمل مشتریان واقعی و مصرف‌کنندگان خرد، امکان خرید خودروهای اقتصادی صفرکیلومتر کارخانه‌ای را از دست خواهند داد.

سورن پلاس‌های مزایده‌ای

این کار به نوبه خود سبب می‌شود تا بازار خودرو بیشتر از گذشته آشفته شود. اگر تاکنون تعداد بسیار زیادی فروشنده خرد با هدف کسب سود اقدام به شرکت در قرعه کشی می‌کردند، این تعداد در حال حاضر به گروهی از دلالان عمده محدود شده است. در نتیجه آن‌ها می‌توانند کنترل بیشتری روی قیمت خودرو داشته باشند و محصولات خود را با هر نرخی که می‌خواهند بفروشند. مصرف‌کننده نهایی نیز که چاره‌ای ندارد، ملزم به خرید خودروهای صفرکیلومتر از دلالان خواهد بود.

وجه دیگر این مساله بر بازارهای دیگری تاثیر خواهد داشت. سرمایه‌های خرد اگر در بازار خودرو مقصدی پیدا نکنند، به سمت بازارهای دیگر حرکت خواهند کرد. بازار ارز و بازار طلا نخستین مقاصد سرمایه‌های خرد هستند که تاثیر آن را در افزایش روزافزون نرخ ارزهای خارجی، سکه و طلا خواهیم دید.

نظرات کاربران

28 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/5
تیتر نوشتی همه چیز راجب حساب وکالتی
شرایط جدید خرید خودرو را بشناسید
خواننده انتظار داره توضیح داده باشی که چه جوری باید بااین شروط جدید ماشین خرید ولی یه بحث دیگرو توضیح دادی.یه چیزتون میشه ها
1401/11/8
شرط جدید ایران خودرو اصلاخوب نیست اون بنده خدایی که کل سرمایه اش رابخوادبفروشه 200میلیون میشه بگذاره بانک ضررکرده چون معلوم نیست کی به نامش درمیاد فقط برای سرمایه دارها هست که پول توبانک بگذارندبعداگربرنده نشدندبرندخرج کنندوبعددوباره ثبت نام کنندواربزوجه درحسابشان ،بازاردلال هاهم پابرجامیمانه چون دراین طرح طرف نمیتواندریسک کندوطلا،دلار...بفروشدتاکی به نامش دربیایدولی دلال هاکارشون همین است به حساب طرف میریزنداگردرنیامدپولشان رابرمیدارندبه معامله دیگری میزنندتاقرعه کشی بعدی ویک خوبی دیگه هم که براشون داره اینکه بامبلغ ناچیزی کارت ملی طرف رامیخرندچون مصرف کننده واقعی که سرمایه چندانی نداردنمیادهمچین ریسکی کندکه پولشونقدکندتوبانک بگزاردبعداگردرنیامدبه کاردیگه ای بزند پس طلا،دلار...برای خودش نگه دارد وکارتش رابامبلغ ناچیزبه دلال میدهد
1401/11/5
اتفاقا بهترین روش همین روش هست. ۲ سال هست دارم ثبت نام میکنم ۴۰ مرحله اسمم در نیومده. چون همین دلال ها و حتی مردم هرکدوم برای ۱۰ نفر ثبت نام میکنن( از فامیل و آشناها) درصورتی با وجود حساب وکالتی فقط کسی که نیاز به خودرو داره می‌نویسه
1401/11/9
برادر چیش خوبه طرف میخواد ماشینشو عوض بکنه باید ماشینو بفروشه اگه اسمش دراومد پولو بده اگه نیومد چیکار بکنه
1401/11/5
انداختن تقصیر گرانی خودرو فقط بر گردن دلال، راهی جهت توجیه افزایش ظالمانه قیمت خودرو بوده است تا توجیهی به ظاهر منطقی برای افزایش تب بازار، افزایش قیمت خودرو و نتیجه اصلی...خواسته توجیه ناپذیر! سازنده برای افزایش قیمت و تازه اظهار به ضرر خودرو ساز باشد.
1401/11/5
داری برعکس میگی.ی دلال تو حساب چند نفر میخاد پول واریز کنه تا ببینه در میاد یا نه جدای از اطمینان که پول ب حساب شخص غیر بریزه.اتفاقا اینجوری مشتری واقعی ثبت نام می‌کنه و فقط اشخاصی ضرر میکنن که میخاستن در صورت برنده شدن پول جور کنن یا ماشین قبلی رو بفروشن.
در نهایت این طرح بهتر از قبل هست.
1401/11/5
با تشکر از نویسنده. تحلیل دقیق و درستی است‌.
1401/11/5
خودروسازان با استفاده ازحساب وکالتی پول مردم میگیرن ودروغ میگن بعد از قرعه کشی واعلام اسامی پول بقیه رو آزاد میکنن الان یک هفته ازقرعه کشی کوییک گذشته وپولا ازادنکردند کلاه برداران
1401/11/5
با این تفاسیر پولدار پولدارتر شد و فقیر فقیر تر. هر کس ندونه با خودش فکر می کنه که شرکت بنز و ب‌ام‌و سری جدید خودشون رو ب فروش گذاشتن‌ اونم تحویل یک ساعته
1401/11/5
زمانی قرعه کشی عادلانه است که براساس خانوار باشه مثلا یک خانواده ۵ نفره مث من همه فاقد خودرو هستیم و واقعا مصرف کننده.مانند استعلام واگذاری مسکن به خانواده های فاقد خودرو،خودرو تعلق بگیره
1401/11/5
پس دولت کجایید کاره؟
کشور شده برره@
هر کی ، کی شده.
شاید کسی بخواد بعد از اینکه تو قرعه کشی دراومد پول رو فراهم کنه.
آیا چه قانون مسخره و کثیفی هست
1401/11/5
این راه بهتر هست تا بورس گرانی خودرو
1401/11/5
با سلام
اتفاقا به نظرم این طرح باید در ابتدای شروع طرح قرعه کشی انجام می گرفت.
نکته اول دانستن این حقیقت است که شما هیچ وقت نمی توانید دلال را از بین ببرید بلکه می توانید انتفاع دلال را کم یا زیاد کنید تا وقتی اختلاف تولید خودرو با نیاز بازار وجود دارد قطعا اختلاف قیمت هم وجود خواهد داشت
و اما چرا این طرح بهتر از حالات های قبل است ، ابتدا از دید دلال بررسی می کنیم در حالت قرعه کشی های قبلی دلال محترم بدون این که به خودش زحمتی بدهد فردای قرعه کشی در سایت های اینترنتی و کانال های تلگرامی فروش خودرو به دنبال افراد برنده گشته و با پرداخت مبلغ 30 تا 50 میلیونی بابت هر امتیاز صاحب خودرو شده و سودی صد تا دویست ملیونی به جیب بزند و اما در حالت جدید اولا هر شخص با کد ملی فقط 1 حساب را می تواند معرفی کند و حساب باید به نام خود شخص ثبت نام کننده باشد و برای هر خودرو باید کل مبلغ را بلوکه کند پس آقای دلال در این شرایط باید حداقل پول چند خودرو را نه فقط در حساب خود بلکه باید در حساب افراد دیگر هم بلوکه کند و این ریسک به شدت بالایی از نظر بازگشت پول را دارد مگر چند نفر در اطراف آقای دلال وجود دارد که همه شرایط ثبت نام خودرو را داشته باشد و آقای دلال جرات کند مثلا 200 میلیون را به حسابش انتقال دهد، اگر گرفت و پس نداد چه؟ اگر دیرتر پس داد چه؟ و... پس به صورت طبیعی تعداد دلال کمتر خواهد شد دقت کنید کمتر خواهد شد حذف نخواهد شد.
و اما از دید کاربر مصرف کننده ، قطعا مصرف کننده پول نقد برای خرید خودرو ندارد و احتمالا سرمایه اش یا خودروی قدیمی اش است و یا طلا و سکه و دلار و ... . پس در حالتی که برای 2000 سهمیه خودرو 10 میلیون نفر ثبت نام می کنند (یعنی شانس یک به چند هزار) هیچ آدم عاقلی همچین ریسکی نمی کند در این شرایط سرمایه اش را به پول نقد تبدیل کند و در حساب اش بلوکه کند که آیا برنده می شود یا نه؟! اما در شرایطی که شانس 1 به 2 و یا حتی 1 به 5 یعنی برای 2000 خودرو 10000 نفر ثبت نام کنند چی ؟ باز هم این ریسک را نمی کند؟ اگر واقعا به خودرو نیاز داشته باشد به نظرم این ریسک را می کند مشابه اش را در بورس کالا و حجم تقاضا دیدیم وقتی قرار باشد پولی بلوکه شود یعنی بسیاری از تقاضاهای کاذب از بازار حذف خواهد شد و طی یک چرخه مثلا 5 تا 10 دوره برگزاری بسیاری از تقاضاهای واقعی پاسخ گرفته اند در صورتی که در شرایط قبلی چون ثبت نام رایگان بود همه افرادی که شرایط داشتند و نداشتند ، پول داشتند و نداشتند برای خرید خودرو ثبت نام می کردند و این یعنی کاهش شانس متقاضی واقعی خودرو و عملا ما هر دوره خودرو ها را به حجم زیادی از دلالان واگذار کردیم.

به نظر بنده حتی باید جریمه برای افرادی که الکی ثبت نام کرده اند هم در نظر بگیرند مانند بورس کالا تا تقاضای الکی را کاهش دهند.
1401/11/5
یه ثبت نام ساینا اس کردم پلاک فعال داشتم نزدم الکی ندارم حالا شانس ماشین فروختم که پول مردم که بدهی دارم بدم تو همون حساب امدن حساب برداشتن نه بلوکه نه چیزی کامل برداشتن یک هفته در بدر نمایندگی و پشتیبانی سایپا اخه من که شرایط نداشتم چرا برداشت کردید میگن پولتو یک یا دو ماهه برمیگرده رسما نابودم کردن چرا مردم اذیت میکنید بی اجازه حساب خالی میکنید حداقل یه پیامک بدید تایید کنم بعد خالی کنید این حساب دسته چک بوده چک دارم دست مردم
1401/11/5
فقط تف به ...... اونی که اشکار است
1401/11/5
کاملا نظر شما اشتباه است به دلایل زیر.
اولا دلال ها باید پول را قبل از ثبت نام در حساب شخص ثبت نام کننده بریزند.خب بنظر شما به چند نفر میتوانند پول بدهند؟یک نفر دو نفر یا صد نفر و هزار نفر؟
نهایتا دو یا سه نفر
دوما در این شرایط دلال ها هم پول در حساب نگه نمیدارند که ارزشش پائین بیاید
سوما هر کس خواهان خرید خودرو ی صفر است پس ریسک کند و خودروی دست دوم خود را بفروشد که با این حرکت و فروش زیاد خودروی کارکرده به نوعی عرضه ی کارکرده ها در بازار زیاد شده و قیمت های بی حساب کتاب و نجومی که همین دلال ها ساخته اند را کاهش خواهد داد.

در روش قبلی دلال ها پولی در حسابی نمیگذاردند و به ۱۰۰ نفر میسپردند و بعد از برنده شدن شخص فقط مبلغ خودرو را به حساب شخص برنده واریز میکردند.اما حالا باید به حساب همان ۱۰۰ نفر پول واریز کنند که این هم از نظر مطالبه ی بعدی پول سخت است و هم از نظر صرفه این کار نمی ارزد که مبلغ هنگفتی را تبدیل به پول کنند
1401/11/5
چرا چرت و پرت میگید؟! یک کار درست هم توی این اوضاع کردن ناراحتین؟! اون مدلی خوب خوب بود که کسی که حتی یک ریال هم پول نداشت و هیچ نیازی به ماشین هم نداشت الکی می‌رفت به امید فروش حواله ثبت‌نام می‌کرد؟! انگار لاتاریه!! بعد هم محض اطلاعتون، حساب وکالتی باید به اسم شخصی باشه که ثبت‌نام می‌کنه و هر شخص فقط یک ماشین می‌تونه ثبت‌نام کنه.
1401/11/6
برای قشر ضعیف جامعه خوب نیست این طرح چون پول اضافی نداره که بخاد بریزه حساب شاید میخاسته ماشین مدل پایین خودشو بفروشه با طلا یه هرچیز دیگه.فقط برای دلال وپولدارها خوب شده راحت به خودرو میرسند وبعد باچند برابر میفروشند
1401/11/6
تحلیل بی منطقی بود ... خیر کسانی که بدون پول و فقط ثبت نام با هدف فروش امتیاز ثبت نام میکردن حذف شده و حالا هر کس بخواد واقعا استفاده کنه می خره البته دلالان همیشگی رو هیچ وقت نمیشه حذف کرد متاسفانه
1401/11/6
با سلام
به راحتی میشه با وضع قوانین راحت و آسان خودرو رو به مصرف کننده واقعی رساند
خیلی از مردم همینطور که صحیح گفتید می‌خوان ارزشپولسون رو حفظ کنند و سودی ببرند چون اسم بخت آزمایی و قرعه کشی هست
مثلا میشه قانون گذاشت باید مالک خودرو حتما در سال اول با کارت ملی خودش به نمایندگی ایران خودرو جهت معاینه و خدمات و .. مراجعه کنه و اگر خودش مراجعه نکرد خودروش توقیف بشه یا جریمه سنگین
به همین راحتی دست دلال ها کوتاه خواهد شد
از این دست قوانین راحته با یکم فکر
1401/11/8
ارائه خودرو به قیمت کارخانه بسیار خوب است اما داشتن حساب وکالتی خوب نیست
چون شخص ثبت نام کننده پول نقد ندارد اما به شیوه قبل اگر طرف پول نداشت در صورت برنده شدن می تواند در فرصت داده شده پول را تهیه کند
1401/11/9
نگارنده متاسفانه کاملا اشتباه نوشته این مقاله رو ! فازتون چیه ؟ کدوم دلالی پولشو تو حساب بانکی نگه میدارن آخه ، کدوم دلالی اینهمه آدم میتونه جمع کنه و به حسابشون پول بزنه ، یکم فکر کنید
1401/11/9
با تشکر
1401/11/11
تنها راه کاهش قیمت خودرو عرضه آن در بازار بیش از تقاضای مردم است که این هم خواسته ایرانخودرو نیست
1401/11/12
با سلام ‌خیلی مسخره هست.یکی ماشین نداره.مثلا طرف مقداری طلا داره .میخواد اگه اسمش در اومد بفروشه بده پول ماشین
خوب این بیچاره باید الکی طلا بفروشه بخوابونه تو حساب بانکها گردن کلفت الکی .بعد اگه برنده نشد بره طلا گرونتر بخره.با این قیمت هر روز طلا .خب ضرر کرده که
1401/11/12
این طرح خوبه مشتریای واقعی صاحب ماشین میشن
1401/11/16
این تصمیم رو یه آدم احمق بی سواد کودن و یا یه بچه ی خردسال هم میفهمه که باز هم به نعه دلالان و پولدار هاست.نه قشر ضعیف که منتظرن به اسمشون ماشین دربیاد و پراید داغونشون رو بعدش بفروشن.یعنی مسئولان ما در حد همین دونفری آن که براتون معرفی کردم
1401/11/16
سلام ممنون میشم پاسخ بدید. برای ثبت نام، من تمام شرایط را دارم و مستنداتش هم موجود هست ولی نمیتونم ثبت نام کنم یعنی لیست خرید خودرو برام نمیاد باید چیکار کنم؟ یکسری فکر میکردم حساب وکالتی نیست و موفق نشدم ثبت نام کنم ولی دفعه بعد یعنی برا ۱۳ بهمن که همه چیز مرتب و اوکی بود و الان باز هم نمیتونم ثبت نام کنم واقعا برام سوال شده که چرا چون من اینجوری باشه هیچ وقت نمیتونم ثبت نام کنم تا الان هم ثبت نام نکردم خودرو