موضوعات داغ

پرفروش‌ترین خودروها در اروپا: پژو 208، داچیا ساندرو، فولکس واگن تی راک

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

در حالی که بازار خودروهای جدید در اروپا سال خوبی را تجربه نکرد، اما در رتبه‌بندی کلی مدل‌های ۲۰۲۲ سورپرایزهای جالبی به چشم می‌خورد. براساس اطلاعات منتشرشده توسط JATO، پرفروش‌ترین خودروی جدید در این قاره پژو ۲۰۸ با ۲۰۶،۸۱۶ دستگاه بوده است که حجم فروش آن در مقایسه با سال ۲۰۲۱، رشد 5 درصدی داشته است. در نتیجه پژو برای اولین بار از سال ۲۰۰۷، یعنی زمانی که ۲۰۷ در این رتبه قرار گرفت، جایگاه اول را از آن خود کرد.

پژو ۲۰۸ سرانجام موفق شد فولکس واگن گلف که از سال ۲۰۰۸ به طور مداوم پرفروش‌ترین خودرو در بازار اروپا بود را شکست دهد. دلیل این تغییر بزرگ تداوم کاهش فروش هاچ‌بک آلمانی در سراسر اروپا به دلیل مشکلات نرم‌افزاری، کاهش دسترسی و افزایش رقابت در گروه فولکس واگن است. گلف اکنون پس از داچیا ساندرو، فولکس واگن تی راک و فیات/آبارت ۵۰۰ در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

از سایر مدل‌های پرفروش در بین ۱۰ مدل برتر می‌توان به فیات ۵۰۰ اشاره کرد که از جایگاه نهم در سال ۲۰۲۱ به جایگاه چهارم در سال گذشته رسیده است. فولکس واگن تی راک از جایگاه ششم به جایگاه سوم صعود کرد، به پرفروش‌ترین شاسی بلند اروپا تبدیل شد و پژو ۲۰۰۸ را پشت سر گذاشت.

خودروهای پرفروش بازار اروپا

۲۰۰۸ با کاهش فروش ۲۸ درصدی از بین 10 مدل برتر خارج شد، اما همچنان دومین شاسی بلند پرفروش پژو و محبوب‌ترین محصول استلانتیس باقی ماند. سیتروئن C3 از جایگاه دهم در سال ۲۰۲۱ به جایگاه یازدهم در سال ۲۰۲۲ رسید. این دو مدل در رتبه‌بندی جدید جای خود را به هیوندای توسان در جایگاه هشتم و داچیا داستر در جایگاه نهم دادند که هر دو از فروش رنو کلیو که در سال ۲۰۲۲ از جایگاه چهارم به دهم سقوط کرد، پیشی گرفتند.

تسلا مدل Y با فروش ۱۳۸،۱۲۸ دستگاه عملکرد بسیار خوبی داشت و توانست از مدل ۳ پیشی بگیرد و به پرفروش‌ترین خودروی برقی در اروپا تبدیل شود. البته فروش مدل Y در سال 2022 از فروش مدل ۳ در سال ۲۰۲۱ بیشتر نشد که ۱۴۱،۹۵۲ دستگاه از آن فروخته شده بود. با این حال، تسلا با فروش کلی ۲۳۳،۳۰۷ دستگاه، هجدهمین برند پرفروش در اروپا شد و بالاتر از خودروسازان بزرگی مانند سئات، مینی، مازراتی یا سوزوکی قرار گرفت.

تویوتا یاریس کراس نیز افزایش فروش قابل توجهی را تجربه کرد: حجم فروش این مدل از ۲۷،۲۷۲ دستگاه در سال ۲۰۲۱ به ۱۳۶،۹۸۶ دستگاه در سال گذشته رسیده است. اگرچه تویوتا دیر وارد بخش B-SUV بازار شد، اما یاریس کراس ثابت کرد که گزینه مناسبی است، چون به چهارمین خودروی پرفروش بخش B-SUV تبدیل شده است.

کیا اسپورتیج نیز به لطف عرضه جدیدترین نسل خودش افزایش فروش قابل توجهی داشت: این خودرو دومین شاسی بلند پرفروش بخش C-SUV شد و جایگاه نخست را به همتای خودش هیوندای توسان داد. این دو شاسی بلند عملکرد بهتری نسبت به بزرگانی چون نیسان قشقایی، فولکس واگن تیگوان، فورد کوگا و پژو ۳۰۰۸ داشته‌اند.

اوپل/واکسهال موکا با فروش ۹۷،۵۴۷ دستگاه در جایگاه سی و دوم قرار گرفت که رشد ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین فروش پژو ۳۰۸ به لطف عرضه نسل جدیدش با افزایش قابل توجه ۸۰ درصدی به ۹۰،۱۶۰ دستگاه رسید. اما هنوز فاصله زیادی با رقبای خودش یعنی فولکس واگن گلف با بیش از ۱۷۷،۰۰۰ دستگاه و تویوتا کرولا با نزدیک به ۱۳۰،۰۰۰ دستگاه دارد.

برندهای پرفروش بازار اروپا

کوپرا با فورمنتر عملکردی عالی از خود نشان داد: فروش ۸۷،۱۷۵ دستگاه که نشانگر رشد ۶۸ درصدی و بهتر از تمام محصولات سئات است. همچنین رنو آرکانا، مرسدس بنز C کلاس، فولکس واگن تایگو، داچیا جاگر، داچیا اسپرینگ، MG ZS، بی ام و سری ۴، هیوندای آیونیک ۵، MG HS، کوپرا بورن، پولستار ۲، کیا EV6 و میتسوبیشی اکلیپس کراس عملکرد بسیار خوبی داشتند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد