موضوعات داغ

فونیکس FX بخریم یا نه؟ بررسی کراس اوور جدید برند فونیکس در ایران

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

اولین نمایش کراس اوور فونیکس FX در قالب محصولی که نام و نشان آن پوشانده شده، اتفاق افتاد و این محصول جدید فونیکس در بازار خودرو کشور با چهره جالب در کشور دیده شد. در رونمایی بعدی این خودرو در قالب دو تست درایو برای اهالی رسانه و مشتریان بالقوه برگزار شد و مخاطبین به پارامترهای مختلفی درباره این خودرو و موارد فنی آن اشاره کردند.

حال پس از گذشت چندماه از اولین حضور این خودرو در کشور قصد داریم به بررسی برخی از ویژگی‌های این کراس اوور جدید برند فونیکس پرداخته و مواردی که می تواند به مخاطبان در انتخاب بهتر کمک کند تشریح کنیم.

1.طراحی خاص، مدرن و البته سلیقه‌ای

فونیکس FX را می‌توان خودرویی با طراحی جالب و مدرنی دانست که طراحی آن مطابق با ترند روز انجام شده است. ویژگی‌های ظاهری و چهره فونیکس FX اولین نکته قابل توجه در این خودرو است که نظر مخاطب را جلب می‌کند. بر اساس اعلام طراحان شرکت چری طراحی و هویت این سری محصولات از طبیعت و فرم‌های ارگانیک الهام گرفته و با زبان «هنر در حرکت» کوشیده است کاربردی بودن و الهام از طبیعت را همزمان در خودرو پدیدار کند. این ویژگی‌ها از جلوپنجره الماسی تا طراحی مورب درهای محصول، سقف شناور کوپه‌مانند و نمای چشم‌نواز انتهای خودرو، رنگ‌های به کار رفته در رینگ، رکاب و آینه‌های جانبی، المان‌هایی اسپرت را در بر می‌گیرد و مجموعا از اف‌ایکس، خودرویی جوان‌پسند می‌سازد. اف‌ایکس از طراحی یکپارچه بهره می‌برد و سعی شده است که حال و هوای اسپرت از نمای بیرونی تا فضای ارگونومیک کابین، پنل مینیمال و پشت فرمان خودرو وجود داشته باشد.

البته مبحث طراحی موضوعی کاملا سلیقه‌ای است و طراحی خودرو فونیکس FX ممکن است در مواردی مورد طبع بعضی از سلیقه‌ها نباشد و دیگر محصولات فونیکس با طراحی عامه‌پسندتر مثل تیگو 8 پرو و تیگو 7 پرو به دلیل چهره کلاسیک‌تر بیشتر مورد توجه این دسته از مخاطبان که به دنبال ظاهر ساده‌تر هستند، قرار گیرند.

طراحی خاص، مدرن و البته سلیقه‌ای فونیکس FX

2.هندلینگ مناسب

گر چه لفظ هندلینگ برای خودروبازها اصطلاحی آشناست، اما برای تشریح بیشتر آن می‌توان گفت که این فاکتور به نحوه واکنش خودرو در مواجهه با تصمیمات آنی راننده (از شروع اولیه سریع، ترمزهای ناگهانی و فرمان‌های تند و تیز برای عبور از مانع یا رسیدن به پیچ) اشاره دارد. به عنوان مثال اینکه خودرو تا چه حد در پیچ‌ها انعطاف نشان می‌دهد و می‌تواند با تقسیم صحیح فشار بین چهار چرخ، تعادل خود را به خوبی حفظ کند، یکی از پارامترهای اصلی در بررسی هندلینگ است.

خوشبختانه فونیکس FX در بحث هندلینگ وضعیت مناسبی را تجربه می‌کند و قابل اعتماد است. بهره‌گیری از سیستم کنترل کشش (TCS) و سیستم کنترل پایداری (ESP) ساخت بوش آلمان، یکی از این عوامل است که با ورود به موقع به مدار، نیروی ترمز را به طور هوشمند بین چرخ‌ها توزیع می‌کند و از کم فرمانی/بیش‌فرمانی خودرو می‌کاهد. تکنولوژی بکارگرفته در ساخت این سیستم همچنین موجب می‌شود با عبور از ناحیه خطر در پیچ، سریعا از مدار خارج شود و شتاب خودرو را نگیرد. توزیع متوازن جرم خودرو و سطح بالایی از طراحی آیرودینامیک بدنه نیز از سایر عوامل موثر در هندلینگ این خودرو هستند. همچنین تعلیق مولتی لینک عقب در نسخه پریمیوم این محصول، عامل اثرگذار دیگر در این زمینه است.

3.شتاب‌گیری قابل توجه

از ویژگی‌های مهم فونیکس FX شتاب خوب این خودرو است و بر اساس اعلام شرکت عرضه کننده رکورد زیر 8 ثانیه برای رسیدن سرعت خودرو از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت، از دستاوردها و نکات خوب در نسخه پریمیوم FX است که با دستگاه درگی به ثبت رسید. شتاب مناسب و تجربه سواری این خودرو نشان از هماهنگی مناسب گیربکس و پیشرانه اکتکو (ACTECO) ساخت AVL اتریش دارد که از توربوشارژ Honeywell بهره می‌برد و در برخی مدل‌های فیات هم به کار گرفته شده است.

توضیحات عکس

4.شتاب‌گیری خوب در فونیکس FX

سیستم دستیار راننده موسوم به ADAS که با محصولات برند فونیکس وارد بازار خودرو ایران شد، یکی از دلایلی می‌تواند باشد که مشتریان را به سمت محصولات فونیکس و از جمله FX متمایل کند. این سیستم، به افزایش ایمنی، کاهش خستگی راننده و کاهش خطرات و انجام یک رانندگی ساده کمک می‌کند. فونیکس FX در زمینه کروز کنترل هوشمند با رادارهای ACC, TJA, ICA فاصله با خودروی جلویی را تخمین می‌زند و به فراخور آن، پدال گاز و ترمز را در اختیار می‌گیرد. در زمینه رادارهای خطی و نقطه کور با مجموعه BSD, LCA, RCTA, LDW, ELK, LDP ضمن پایش مستمر محیط اطراف خودرو، خطوط مسیر را نیز زیر نظر دارد و از این طریق، احتمال برخورد در صورت تغییر لاین یا خروج از پارک را به حداقل می‌رساند. رادارهای برخورد از جلو شامل FCW و AEB هم در صورت ظاهر شدن ناگهانی مانع در مسیر، موجب توقف خودرو می‌شوند.

البته موضوع همیار راننده یا ADAS به دلیل جاده‌های غیراستاندارد شهری و بین شهری و همچنین رانندگی غیرقابل پیشبینی و عادات بد رانندگی‌های در کشورمان، تا حدود زیادی تحت شعاع قرار گرفته و عملکرد 100 درصدی خود را ندارد.

5.ایمنی فونیکس FX

فونیکس FX به عنوان محصول با طراحی جوان‌پسند شناخته می‌شود و چهره اسپرت و توان فنی نسبتا چابکی را دارد، همچنین این خودرو از سطح قابل قبولی از ایمنی برخوردار است. اگر چه به دلیل وضعیت خاص بازار کشورمان فاکتور ایمنی، به طور سنتی کمتر در اولویت‌های خرید مشتریان ایرانی قرار می‌گیرد اما در واقع عاملی بسیار مهم است و هزینه‌ای است که برای حفاظت از جان انسان‌ها صورت می‌پذیرد. فونیکس FX، ساخته شده با شاسی آلمانی بنتلر (Benteler) و بدنه آن از فولاد گالوانیزه تشکیل شده است. سیستم‌های پیشرفته ترمز هم بخش مهمی از مجموعه ایمنی FX است که برای سرعت بخشیدن به فرآیند توقف خودرو جایگاه‌های مختلف به کمکِ راننده می‌آید. مهار شتاب خودرو در سرازیری با سیستم HDC و جلوگیری از عقب‌گرد آن موقع شروع حرکت در سربالایی با HAC، جزو همین سیستم است. همچنین سیستم‌های EBA و EBD نیز در هنگام ترمزهای ناگهانی، با تسریع افزایش نیروی ترمز و تقسیم هوشمند آن بین چرخ‌ها، توقف به موقع اف‌ایکس را تضمین می‌کنند. بهره‌مندی از 6 ایربگ هم رکن دیگری است که در کنار سایر عوامل، سطح خوب ایمنی را برای این خودرو رقم زده است.

اضافه شدن این امکانات ایمنی اگرچه بسیار ضروری و حیاتی است اما متاسفانه برای متقاضیان ایرانی و در وضعیت اقتصادی فعلی پرداخت هزینه بالا، قابل توجیه نیست و بسیاری از مخاطبان توانایی پرداخت هزینه‌های آن را ندارند. این موضوع در بخش آپشن‌های رفاهی نیز صدق می‌کند.

فضای داخلی فونیکس FX محصول مدیران خودرو

6.آپشن‌های رفاهی

در بخش امکانات رانندگی و آسایش سرنشینان، فونیکس FX از سیستم باز و بسته کردن درب‌ها، استارت و راه‌اندازی تهویه از راه دور و بدون کلید (PEPS)، دستیار صوتی هوشمند، چراغ‌های پیشرفته، صندلی‌های جلو مجهز به حافظه و گرم‌کن، تهویه خودکار دو کاناله، دوربین 360 درجه (AVM)، شارژر وایرلس، سانروف، سیستم صوتی Sony، نمایشگر دو گانه (هر کدام 25/10 اینچ)، دنده و فرمان برقی دی‌کات، و.... بهره می‌برد.

دیگر رقبای این خودرو نیز که عمدتا از سایر برندهای چینی هستند در سطح بسیار مناسبی از آپشن قرار دارند و این موضوع ماجرا را رقابتی می‌کند.

در انتها می‌توان گفت که سازنده خودروی فونیکس FX با در نظر گرفتن موارد مختلف اعم از طراحی ظاهری، توان فنی و امکانات ایمنی و فاهی سعی کرده است تا در راستای رضایت مشتریان قشر جوان گام بردارد تا بتواند به جایگاه مناسبی در میان این سگمنت بدست آورد. برای مشخص شدن سطح موفقیت این محصول در بازار باید تا زمان حضور حداکثری این محصول در بازارخودرو صبر کنیم.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/23
از نظر حرفه‌ای، رپورتاژ بودن مطالب باید به اطلاع خواننده برسه.