موضوعات داغ

خودرو مینی ون هایما 7X محصول ایران خودرو به صورت رسمی رونمایی شد + فیلم و عکس

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

خودرو هایما 7X محصول جدید مونتاژی ایران خودرو که ابتدای امسال در نمایشگاه خودرو تهران 1401 به نمایش گذاشته شده بود، امروز طی مراسم رسمی با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه و همچنین مسئولان ایران خودرو رونمایی شد.

فیلم معرفی هایما 7X محصول جدید مونتاژی ایران خودرو

این مینی ون 7 نفره ساخت شرکت هایما چین، در بخش مشخصات فنی از امکانات مناسبی بهره می‌برد و جزو سبد محصولات تقریبا لوکس ایران خودرو با مشخصات فنی بالا خواهد بود.

نام اصلی هایما در واقع Ha / MA است که ترکیبی از نام های شرکت هاینان چین و مزدای ژاپنی است. گروه فاو با 49 درصد سهامدار اصلی هایما و مزدا 49 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. دولت چین همچنین حدود 2 درصد از سهام هاینان را تحت نام گروه صنعتی استان هاینان در اختیار دارد. ارزش کل کارخانه های هایما امروز حدود دو میلیارد دلار تخمین زده می شود، در حالی که با حجم تولید 500 هزار دستگاه در سال، بیست و هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی چین و دوازدهمین صادرکننده خودرو در این کشور است.

مدل های کلاس ون برای تردد مسافر در شهر مناسب هستند. این خودروها از نظر اندازه و مصرف سوخت مشابه تاکسی ها هستند. در ایران محصولا برندهای دلیکا (فوجیان موتورز چین) و ون‌ هایس تویوتا از محصولات شناخته شده بازار هستند.

مراسم رونمایی مینی ون هایما 7X محصول ایران خودرو

در بازار جهانی انواع مینی ون با ابعاد مختلف ساخته می شود. مینی ون های بزرگ به اندازه یک مینی بوس هستند و می توان از آنها برای حمل بارهای سنگین یا مسافران تا 14 نفر استفاده کرد. از طرفی مینی ون های کوچک با ابعاد مشابه خودروهای خانوادگی در کشورهای آسیایی و آمریکا و کانادا طرفداران زیادی دارند. طبیعتا از ون های جمع و جور برای تردد در شهرهای شلوغ و خیابان های باریک استفاده می شود و مدل های بزرگ مکمل ون یا مینی بوس هستند.

خودرو هایما 7X در کلاس ون کوچک تولید می شود و قابلیت حمل 7 سرنشین را دارد. این مدل ون از سطح زمین فاصله چندانی ندارد و به راحتی برای افراد مسن، کودکان و یا معلولان قابل استفاده است.

طراحی ظاهری

این خودرو در کلاس متوسط طبقه بندی می شود. این مدل توسط استودیو Pininfarina ایتالیا طراحی شده است. نسخه ای که در ایران دیده می شود در سال 2020 رونمایی شد و محصول نسبتا جدیدی برای هایما است.

نمای اصلی Haima 7X در کلاس ون علیرغم طراحی ناهماهنگ برخی از بخش‌های بیرونی، جذاب و چشم نواز به نظر می رسد. چراغ های اصلی بزرگ و کشیده نزدیک به چرخ ها هستند. کمی پایین تر یک چراغ نور بالا تعبیه شده و داخل بدنه پنهان شده است. در کناره های سپر، دیمرهای LED با طراحی عمودی تعبیه شده که حس یک خودروی مدرن را القا می کند.

جلوپنجره هایما 7X نسبت به کل بدنه بسیار بزرگ است. نمای کلی این قسمت با خطوطی که در امتداد چراغ های جلو و سپر دارد، الهام گرفته از خودروهای لکسوس به نظر می رسد اما ترکیب آن تا حدودی ناخوشایند و ناهموار به نظر می‌رسد که البته تاحدودی هم این برداشت سلیفه‌ای است. قسمت بزرگی از جلوپنجره و سپر از پلاستیک و مواد مشکی ساخته شده است.

خودور Haima 7X در نمای جانبی، حس یک خودروی مدرن را القا می کند. اندازه بدنه با خطوط روی درهای جلو و دستگیره ها تا چراغ های جلو چیزی بیش از یک مدل کلاس اقتصادی چینی است. رینگ های 19 اینچی هایما 7X، آینه های بغل همرنگ بدنه با ترکیبی از فلز و پلاستیک مشکی، ریل، سقف پانوراما و قاب کرومی برای قاب پنجره از دیگر بخش‌های قابل توجه در ظاهر این خودرو است.

نمای جانبی هایما 7X

در نمای عقب، چراغ های جلوی بسیار بزرگ هایما 7X بسیار سلیقه ای طراحی شده‌اند. این سبک برای بازار چین جذاب است اما در کلاس جهانی یک نکته منفی به حساب می‌آید. سایر اجزای بدنه از جمله اسپویلر انتهای سقف، سپر همرنگ بدنه و محل مخصوص پلاک خودرو از طراحی قابل قبولی برخوردار هستند. همچنین قسمت زیادی از درب صندوق عقب و فضای نزدیک چراغ های عقب مشکی و با پلاستیکی ظاهرا ارزان قیمت پوشیده شده است که حس خودرو لوکس را می‌گیرد .

به طور کلی، نمای خارجی Haima 7X به عنوان یک ون ساخت چین را می توان بالاتر از حد متوسط ارزیابی کرد. اگر این محصول با قیمت مناسب وارد کشورمان شود، قطعا در غیاب خودروهای ژاپنی و کره ای، خریداران ایرانی علاقه مند به این سبک خودرو را به خود جذب خواهد کرد. از سوی دیگر باید توجه داشت که عموم مردم ایران معمولا کراس اوورها و شاسی بلندهای متوسط را به مینی ون ترجیح می دهند.

ابعاد هایما 7X شامل طول 4815 میلی متر، عرض 1874 میلی متر، ارتفاع 1720 میلی متر و فاصله بین دو محور 2860 میلی متر است.

کابین و طراحی داخلی هایما 7X محصول ایران خودرو

کابین هایما 7X برای افرادی که فکر می کنند خودروهای چینی در سبک طراحی مدرن زشت و عقب مانده هستند شگفت انگیز است. البته شکی نیست که داشبورد و کنسول وسط به وضوح از مدل های معروف خارجی به ویژه مرسدس بنز و ب ام و الهام گرفته شده است. اما استفاده از صفحه نمایش بزرگ برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان قابل تحسین است. از طرفی لازم به ذکر است که کل این قسمت نمایشگر ندارد و در واقع دو صفحه نمایش کاملاً جدا از هم بر روی یک قاب نزدیک به هم سوار شده اند.

فضای داخلی Haima 7X

روکش چرم مصنوعی صندلی ها، صندلی ها از جذابیت بخش کابین این محصول محسوب می‌شود. قسمت پایینی داشبورد از پلاستیک همرنگ صندلی ها ساخته شده است.

فرمان، خروجی تهویه مطبوع، اهرم دنده و کنسول وسط طراحی چشم نوازی در هماهنگی با سایر اجزا دارند. چیدمان کلید دارای طبقه بندی راحت و مینیمال است. هایما 7X همچنین از ترمز دستی و استارت دکمه ای استفاده می کند تا فضای داشبورد را ساده و کاربرپسند کند.

صندلی های عقب Haima 7X ظاهری مجزا و کاپیتان مانند را در خودروهای لوکس نشان می دهد که از مدل های آلمانی یا آمریکایی کوچکتر است. به نظر می رسد این شرایط برای سرنشینان ردیف دوم و سوم (برای دسترسی به عقب) راحتی زیادی ایجاد می کند و برای مراسم یا سفرهای خارج از شهر مناسب است. از سوی دیگر لازم به ذکر است که هایما 7X در زمان فعال بودن صندلی های ردیف سوم فضای کمی برای حمل بار در داخل صندوق عقب دارد.

در مجموع طراحی داخلی هایما 7X راضی کننده است، هرچند مواد به کار رفته در کابین از جمله چرم صندلی ها و پلاستیک سخت داشبورد، با کیفیت و لوکس به نظر نمی رسند.

پیشرانه و تجهیزات فنی هایما 7X

دو نوع موتور توربوشارژ با حجم های 1.5 و 1.6 لیتری برای هایما 7X در بازار چین وجود دارد. مدل پایه با 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید می شود; در حالی که نسخه قدرتمندتر که توسط ایران خودرو انتخاب شده است مدل 1,6 لیتری توربوشارژر است که توان تولید 192 اسب بخار و 293 نیوتن متر را داراست. هر دو مدل هایما 7X وزنی در حدود 1700 کیلوگرم دارند و میانگین مصرف سوخت آن بین 10 تا 11 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر است. این خودرو در ایران تنها با سیستم دیفرانسیل جلو و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک عرضه می شوند.

پیشرانه هایما 7X

امکانات فنی و تجهیزات ایمنی هایما 7X

هایما سعی کرده است تا 7X را به خودروهای کلاس لوکس نزدیک کند. این محصول فاقد برخی ویژگی های خاص مانند ماساژور و تنظیمات برقی برای صندلی‌های عقب است. در مدل های داخل ایران صندلی‌های راننده و شاگرد به صورت برقی با گرمکن و تهویه داخل صندلی عرضه می شوند.

نسخه های فول هایما 7X در بازار ایران با تجهیزاتی مانند تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی برای ردیف عقب، کروز کنترل با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، ورود و استارت بدون کلید، جعبه برق، سنسور جلو و عقب، 360- دوربین درجه، نمایشگر فشار هوای لاستیک ها، فناوری کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، بالا و پایین نگه داشتن خودرو، چراغ های LED، روشنایی داخلی، شش کیسه هوا، سانروف، رینگ 19 اینچی، لاستیک های 225 میلی متری، سیستم کمکی حرکت بین خطوط (LKA)، سیستم کمکی جابجایی بین خطوط یا LCA، سیستم هشدار عبور از خط یا LDW عرضه می‌شود.

در بخش ایمنی و ترمز این خودرو از لیست بلندبالایی از تجهیزات ایمنی مانند ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کمک ترمز (BAS)، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS) بهره می‌برد.

هایما 7X مینی ون 7 نفره

قیمت احتمالی و زمان فروش هایما 7X در ایران

در بازار روسیه، هایما 7X با قیمت 20000 دلار و قیمت 23500 دلار با ویژگی های اضافی به فروش می رسد. البته قیمت این خودرو هنوز مشخص نشده است و بنا به گفته مدیران ایران خودرو با قیمتی بالاتر از هایما 8S عرضه خواهد شد. بنا به برنامه‌ریزی انجام شده توسط این شرکت بعد از عید نوروز 1402 باید منتظر آغاز عرضه این خودرو باشیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد