موضوعات داغ

ملاقات با یکی از کم‌یاب‌ترین جیپ‌های جهان در شمال کشور + عکس

عکس نویسنده
فربد فولادی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
ایده اصلی ساخت جیپ را فرماندهانی در جنگ جهانی اول دادند. زمانی که جنگ انسان و اسب در میادین باتلاقی و گِل‌آلود جنگ باز می‌ایستادند و در مواقعی حتی جان خود را از دست می‌دادند. آنها خودرویی چند منظوره می‌خواستند که جواب نیازهای آن‌ها را بدهد و این باعث شد اولین خودروی دو دیفرانسیل به نام جیپ ساخته شود. البته جیپی که در این مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد، کمی با مدل‌های معمول تفاوت دارد و تعداد بسیار کمی از آن در سراسر جهان وجود دارد. با خودروبانک همراه باشید.
نام جیپ که از کلمه General Purpose به معنای چند منظوره که به اختصار به جی پی (G.P) و در اثر تلفظ زیاد به جیپ (Jeep) بدل شد. اولین خودروی شرکت جیپ در سال 1941 به بازار عرضه شد، و اولین خودروی آفرود غیرنظامی خود را با کد CJ (Civilian Jeep) جیپ غیرنظامی (با مدل CJ_2A) به بازار عرضه کرد که تولیدات آن‌ها تا مدل CJ10 در سال 1986 ادامه داشت. خودروی مورد نظر ما جیپ CJ-6 مدل 1960 می‌باشد که زیر دست متخصص بازسازی خودروهای کلاسیک این خودروی خاص بازسازی همه جانبه قرار گرفته است. پیشرانه این خودرو 4 سیلندر با حجم 2199 سی‌سی و با توان 75 اسب بخار در دور موتور 4000 و گشتاور 156 نیوتون متر در دور موتور 2000 می‌باشد.

جیپ CJ6 مدل 1960

جیپ CJ6 مدل 1960

خودرو را که به خیابان بردیم همه محو تماشای این خودروی کلاسیک شدند. وقتی پدال گاز را فشار می‌دهیم ماشین شتاب خوبی می‌گیرد و اصلا حس نمی‌کنید که از سن خودرو بیش از نیم قرن گذشته است. در مسیرهای آفرودی هم البته خیلی کم این خودرو را به چالش کشیدیم ولی به نظر می‌رسد قابلیت‌های آفرودی جیپ بر کسی پوشیده باشد و به قول معروف ریش سفید این موضوع است. یکی از نکات جالب در مورد این خودرو این است که شیشه‌های جیپ CJ-6 علاوه بر اینکه باز می‌شوند، کل قاب شیشه جلو می‌تواند به روی کاپوت نیز خوابانده شود. اینکه کل شیشه بر روی کاپوت خوابانده می شود می تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد. بطور مثال برای عبور از مناطقی که ارتفاع کمی دارند، با خواباندن شیشه می‌توان از این مناطق نیز عبور کرد و یا در مواقعی که برف‌پاک‌کن خراب شده باشد و یا شیشه جلو شکسته باشد، با خواباندن آن می‌توان مجدداً دید خوبی را در جلو داشت.
جیپ CJ-6 به جیپ شاسی کشیده معروف است زیرا شاسی این خودرو حدود چند ده سانتیمتر کشیده‌تر از مدل CJ-5 است که باعث می‌شود فضای داخل کابین بیشتر باشد و باعث تقسیم وزن بیشتر در خودرو می‌شود.

یکی از کمیاب ترین جیپ های جهان در شمال کشور

یکی از کمیاب ترین جیپ های جهان در شمال کشور

امروزه اگر کسی 70 میلیون تومان پول نقد داشته باشد، بدون شک خودروهای روز بازار و خودروهای کم‌کارکرد و با آپشن‌های زیاد خریداری می‌کند احتمالاً کمتر کسی به فکر خودرویی است که عمرش بیش از نیم قرن گذشته باشد. ولی هنوز علاقمندانی هستند که چنین خودروهای کلاسیک و با ارزشی را به خودروهای رنگارنگ بازار ترجیح میدهند.
البته لازم به ذکر است که این خودرو را یک فرد آمریکایی شخصاً وارد ایران کرده و 2 نفر بعد او مالک این خودرو بودند. به گفته مالک فعلی، از این نوع خاص و البته با این سال ساخت در کل جهان کمتر از 25 دستگاه باقیمانده و این تنها نمونه مدل CJ-6 مدل 1960 در ایران است!
در انتهای این مقاله متفاوت از خودروبانک ، از مالک محترم این خودرو آقای علی چراغعلی تشکر می‌کنیم که خودرو خود را اختیار ما قرار دادند.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/12/9
قیمتش چنده بنظر شما؟
1395/12/9
اسدالله
1395/12/9
خودروبانک این دیگه چیه که بررسی کردی؟؟ ماشین قحطی بود!!؟؟؟ باو که ماشین درست درمون بررسی میکردی حداقل من از این ماشینایی که فقط هدفشون واسه افرود هست واقعا متنفرم
1395/12/9
صرفا جهت اطلاع اولين SUV تاريخ شورلت سابربن بوده در سال 1935
صرفا جهت اطلاع!
1395/12/10
75 اسب بخار ؟؟!!؟؟!!؟؟!!؟؟
1395/12/11
این پلاک رشتی دیگه چی میگه
1395/12/11
@fghth
شما پلاک کجا دوس داری عزیزم؟
در ضمن پلاک رشت نیست مال بابل هست
1395/12/13
چقدر تمیز نگه داشته اگر واقعا تعدادش 25 باشه میتونه تو حراجی های دوبی با قیمت خیلی بالایی خریدو فروش بشه