موضوعات داغ

سایپا تیبا، زیبای ایرانی؟!

22 اردیبهشت 1394

نوشته: امین امیری‌فر

عکس: امین میرزازاده نافع

مقدمه

اگر بخواهیم بازار خودروهای موجود در کشورمان را از نظر در دسترس بودن برای عموم بررسی کنیم، رنج قیمتی زیر 25 میلیون تومان یکی از پررونق‌ترین بازارهاست چرا که اکثریت افراد توان خرید در این سطح را دارند و حتی برخی از طبقه مرفه‌تر هم برای ماشین دوم و به اصطلاح دم‌دستی بعضاً گذرشان به این بازار می‌افتد. اما متاسفانه در کشور عزیز ما این رده‌ی قیمتی در عین حال که بسیار پر رونق و پر مشتری است، یکی از کم تنوع‌ترین بازارها نیز به حساب می‌آید و برای خرید خودروی صفر کیلومتر در این رنج، جز چند انتخاب محدود گزینه زیادی در دسترس نیست.

یکی از این گزینه‌های محدود که با قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان قابل خریداریست، تیبا نام دارد. خودرویی که توسط یکی از دو غول تولید و مونتاژ خودرو ایران یعنی سایپا چند سالی است قدم به خیابان‌های کشورمان گذاشته و احتمالاً همه هموطنان از دور یا نزدیک با این سدان کوچک شهری ملاقاتی داشته‌اند. اتومبیلی که در ابتدا با انتقادات نسبتاً زیادی روبرو شد اما در بازار تشنه‌ی تنوع خودروهای ارزان قیمت، خیلی زود جایگاهش را در میان مردم پیدا کرده و با قیمت نسبتاً مناسب توانسته به موفقیت خوبی در فروش دست پیدا کند.

چرا تیبا را بررسی کردیم؟

هرچند برای عاشقان اتومبیل که همیشه منتظر خواندن جدیدترین اخبار و تکنولوژی‌های نوین در صنعت خودرو هستند، آشنایی با خودرویی تقریباً قدیمی آن هم در ارزان‌ترین قیمت‌های بازار و کمترین امکانات روز، جذابیت چندانی ندارد ولی قطعاً برای بسیاری افراد با بودجه محدود که احتمالاً پول خود را با زحمت زیادی پس انداز کرده‌اند، حتی بیشتر از فردی که قصد خرید خودروی گران قیمت دارد، برایشان مهم است بدانند این پول صرف خرید چه کالایی می‌شود و اینکه آیا واقعاً ارزشش را دارد؟ برای همین تصمیم گرفتیم ساعاتی با این محصول اقتصادی همراه شویم تا ببینیم می‌توان با کمتر از 25 میلیون تومان خودرویی قابل قبول و مورد اعتماد خریداری کرد یا خیر؟

نگاهی کلی به پروژه تیبا

بر خلاف شعار تبلیغاتی "زیبای ایرانی" که زمانی برای این اتومبیل انتخاب شده بود، تیبا نه خیلی زیباست و نه کاملاً ایرانی! البته با داشتن رقبایی مثل ام‌وی‌ام 110 و پراید، طراحی تیبا قابل قبول است و در نمونه‌ی هاچ‌بک حتی جذابیت‌هایی هم دارد (هرچند مدل هاچ‌بک از نظر قیمتی از رنج خودروهای زیر 25 میلیون خارج می‌شود) اما در کل سخت است که بخواهیم یکی از ویژگی‌های بارز تیبا را زیبایی‌اش بدانیم! منظور از بیان 100 درصد ایرانی نبودن این اتومبیل هم نادیده گرفتن زحمات مهندسین هموطن در پروژه‌ی تیبا نبوده و هدف صرفاً یادآوری این واقعیت است که قطعات و همکاری نسبتاً زیادی از کشورهای صاحب دانش خودرو و سایر اتومبیل‌ها در تیبا به کار رفته که صد البته در صورت استفاده‌ی مناسب از این قبیل موقعیت‌ها می‌توان در جهت ارتقاء سطح کیفی خودرو و دانش فنی مهندسین کشور بهره جست.

طراحی

طراحی این اتومبیل توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) بهمراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته. در نمای جلو سعی شده با استفاده از خطوط برجسته‌ی روی کاپوت و طراحی خاص چراغ‌ها اتومبیل لوکس‌تر از چیزی که هست نشان داده شود اما جلو پنجره و سپر بسیار ساده، تیبا را از رسیدن به این هدف بازداشته است! خطوط کناری روی گلگیرهای جلو و عقب تا حدودی از سادگی نمای جانبی کاسته ولی طراحی آیینه‌ها و سپر عقب چنگی به دل نمی‌زند. از نمای پشت شباهت‌های کلی با مزدا 323 احساس می‌شود اما با توجه به کوچک‌تر بودن سایز تیبا و تفاوت در سایر جزئیات، علیرغم شباهتی که دارد هرگز به جذابیت مزدا نرسیده است.

در داخل کابین نیز خلاقیت خاصی به چشم نمی‌آید و با طرحی بی‌روح و بسیار ساده روبرو هستیم. خط پایینی داشبورد با انحنایی قرینه به کنسول میانی پیوسته و در آنجا کلید‌هایی بزرگ (از جمله فلاشر) خودنمایی می‌کنند. فرمان در نهایت سادگی طراحی شده و خطوط داشبورد که با هدف چشم نوازی بیشتر شکل گرفته‌اند، چندان جذاب به نظر نمی‌آیند! در طراحی داخلی تیبا هر چند دادن نمره یکسان با پراید بی‌انصافی است اما از آن برتری که انتظار داشتیم هم خبری نبود. پایین بودن کیفیت مواد اولیه استفاده شده برای داشبورد نیز در کاهش زیبایی آن بی تاثیر نبوده است به شکلی که حتی قبل از لمس داخل درب‌ها و داشبورد می‌توان به جنس خشک و نامرغوب آن پی‌برد. علیرغم تمام این صحبت‌ها با یادآوری قیمت پرداخت شده برای این محصول سطح توقع خود را پایین آورده و در نتیجه نکات مثبتی مثل بی‌سر و صدا بودن داشبورد بعد از 20 هزار کیلومتر کارکرد و صندلی‌هایی که بدن را بخوبی در بر گرفته، بیشتر نظرمان را جلب می‌کند.

ابعاد این سدان کوچک در طول 4105، عرض 1641 و ارتفاع 1484 میلیمتر می‌باشد که در مقایسه با پراید کمی کشیده‌تر، پهن‌تر و دارای ارتفاع بیشتر است. رینگ‌های تیبای مورد تست از نوع 14 اینچی آلومینیومی با لاستیک‌های پهن‌تر (14/60/195) بودند اما تیبا در مدل‌های پایه با رینگ فولادی 13 اینچی و لاستیک‌هایی به پهنای 175 و فاق 70 در دسترس است. بد نیست بدانید در ساخت این خودرو جهت کاهش هزینه‌ی تولید به غیر از قطعات مشترک فراوان با پراید، از ریو و حتی تندر 90 هم استفاده شده. به عنوان مثال محورهای تیبا از خودرو ریو با کاهش 70 میلیمتری طول شاسی برگفته شده است.

پیشرانه

موتور تیبا در واقع همان موتور 8 سوپاپ تنفس طبیعی پراید بوده که توسط مگاموتور با همکاری شرکت FEV آلمان دست خوش تغییراتی از قبیل افزایش حجم از 1323 به 1503 سی‌سی و تغییر در نسبت تراکم شد تا بتواند قدرتی معادل 80 اسب‌بخار تولید کند که این رقم 17 اسب از موتور پراید بالاتر می‌باشد (البته به نظر می‌آید موتور پراید و تیبا بعد از بهینه‌سازی مجدد به ترتیب دارای 69 و 87 اسب‌بخار شده‌اند). همچنین با ارتقاء صورت گرفته گشتاور نیز نسبت به قبل با افزایش حدود 18 درصدی مواجه شده و از 106 به 126 نیوتن متر رسیده است. این تغییرات در کنار جعبه دنده بهینه شده و تغییرات در ضرایب گیربکس، تیبا را علیرغم وزن بیشترش نسبت به پراید (حدود 80 کیلوگرم) از نظر شتابگیری و سرعت در موقعیتی بهتر قرار می‌دهد و از این لحاظ راننده حداقل برای استفاده شهری از واکنش پدال گاز رضایت کافی خواهد داشت. ضمناً استاندارد زیست محیطی مسافر امروز ما یورو 4 بوده که برای دوستداران محیط زیست هم خبر خوبی به حساب می‌آید.

خوب تا همین جای کار به نظر می‌رسد پرداخت حدود 3 تا 4 میلیون تومان پول بیشتر برای خودرویی که از بسیاری جهات (چه ظاهری و چه فنی) نسبت به پراید بهبود یافته منطقی و معقولانه است. حال ببینیم درادامه بررسی نیز این خودروی ارزان قیمت ارزش در برابر بهای پرداختی را نسبت به سایر رقبا به رخ خواهد کشید یا خیر.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

از خودرویی در این سطح انتظار امکانات لوکس و رفاهی زیادی نداریم و شاید همین تجهیزات معمولی و بعضاً ابتدایی مثل کیسه هوای سرنشین و راننده، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، ترمز ABS، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، پخش MP3 و شیشه‌های برقی جلو برای این قیمت به نوعی غنیمت محسوب شود!

هرچند علاوه بر این موارد آپشن‌هایی از قبیل آیینه‌های برقی، شیشه برقی عقب، کیت گازسوز و ... هم در لیست تجهیزات اختیاری در ازای پرداخت پول بیشتر قابل سفارش است و می‌توان کمی به تجهیزات استاندارد تیبا اضافه نمود.

تجربه رانندگی

پشت فرمان سایپا تیبا همان حس خودروی ارزان قیمت و اقتصادی که انتظار داریم برایمان تداعی می‌شود، هیچ قطعه با کیفیت یا طراحی زیبا وجود ندارد که شما را غافلگیر کند، اما همین که در اتومبیلی هستیم که نام ارزان‌ترین خودرو کشور را به دوش نمی‌کشد و یک پله از آن بالاتر است، کمی به اعتماد به نفسمان افزوده و سعی می‌کنیم با دید مثبت بررسی را ادامه دهیم. کیفیت مونتاژ بی‌نقص نیست و در صورت دقت بیشتر در مونتاژ و افزایش کیفیت قطعات تیبا می‌تواند موفقیتی بیش از پیش را در بازار تجربه کند. صندلی‌ها کمی سفت هستند اما حداقل برای سرنشینان جلو به خوبی طراحی شده چرا که کناره‌های بدن را در بر می‌گیرند و فاصله‌ی سر تا سقف هم مناسب است. اما در صندلی‌های عقب سرنشینان راحتی نفرات جلویی را نخواهد داشت و برای افراد قد بلند ارتفاع کم سقف آزار دهنده می‌باشد. البته در خودروی مورد آزمایش استفاده از روکش مناسب کمی از سفتی صندلی‌ها کاسته است.

موتور را روشن کرده و شروع به حرکت می‌کنیم، دنده‌ها تقریبا نرم تعویض می‌شوند، صدای موتور تیبا زیاد و در دورهای بالا با خشونت به داخل کابین نفوذ می‌کند. حتی اضافه شدن نمد زیر کاپوت هم خیلی به درمان این قضیه کمک نکرده است. معمولاً استفاده از پلاستیک خشک در داخل کابین باعث به صدا افتادن زود هنگام داشبورد می‌شود ولی تا اینجای کار بعد از یک سال و نیم و 20 هزار کیلومتر کارکرد صدای اضافه‌ای از آن به گوش نمی‌رسد و به نظر قطعات داشبورد به خوبی سر جایشان فیکس شده‌اند. ستون A یا همان ستون جلویی کمی پهن است و زاویه دید را محدود نموده ولی به نظر می‌رسد این کار با هدف افزایش ایمنی این قسمت (حداقل نسبت به پراید) طراحی شده و در این صورت باید گفت علیرغم کاهش دید ارزشش را دارد. فرمان تقریباً کوچک و خوش دست است اما شعاع چرخش تیبا کمی زیاد به نظر می‌آید و علیرغم جثه‌ی کوچکش قدرت مانور مناسبی به هنگام دور زدن در کوچه‌های باریک ندارد. کمی پدال گاز را فشرده تا موتور 1.5 لیتری این اتومبیل کوچک توانایی واقعی‌اش را به ما نشان دهد. شاید ظاهر تیبا نشان ندهد ولی موتور 80 اسبی (بر اساس منابع جدیدتر 87 اسبی) آن حتی از خودروهایی مثل 206 تیپ 2 و دوو سیلو قوی‌تر است و با توجه به وزن نه چندان زیاد باید شتابگیری چشمگیری داشته باشد اما با فشردن پدال گاز شتابی معمولی را تجربه کردیم که هرچند از پراید بهتر بود اما به میزان توقع ما هم نرسید. در استفاده از کولر بدلیل همین موتور نسبتاً قوی افت توان کمتری حس می‌شود و در سرعت‌های بالای 100 هم هر چند پیوسته از شتاب کاسته شده و سواری‌اش به شکلی است که در سرعت‌های بالا حس امنیت به سرنشین القا نمی‌کند اما با توجه به قیمت و کلاس این خودرو، توانایی حرکتی قابل قبول است. ابعاد کوچک تیبا برای رانندگی در شهرهای شلوغ که در آن معضل جای پارک از دغدغه‌های هر راننده‌ای محسوب می‌شود، مناسب است و همچنین ارتفاع زیاد و سیستم تعلیق نسبتاً نرمش برای کشور پر دست انداز ایران نکته‌ی مثبتی به حساب می‌آید اما نباید توقع تعادل و هندلینگ بالا از این خودرو یک تُنی داشته باشید. در یک نگاه کلی به سیستم تعلیق با اینکه با حالت ایده‌آل فاصله دارد اما تفاوت با پراید کاملاً مشخص است، ضربه‌ها را بهتر جذب کرده و سرنشینان حس راحتی بیشتری در عبور از دست‌اندازها خواهند داشت. ترمزهای این آهوی رام شده که در جلو از نوع دیسکی، عقب کاسه‌ای و مجهز به سیستم ضد قفل هستند عملکردی معمولی دارند که در مقایسه با رقبای قیمتی قابل قبول است اما نباید از چاشنی احتیاط غافل شد.

برای فردی که به دنبال یک اتومبیل ارزان قیمت و اقتصادی است مصرف سوخت پایین همواره یکی از فاکتورهای اساسی بوده و براساس رقم اعلامی کارخانه (یعنی 6.7 تا 7 لیتر در صد کیلومتر برای سیکل ترکیبی)، تیبا علیرغم موتور بزرگتر و وزن سنگین‌تر از نظر مصرف سوخت تفاوت چندانی با برادر ضعیف‌ترش نداشته که این رقم هر چند از استانداردهای جهانی برای یک اتومبیل کوچک شهری فاصله دارد اما نسبت به پراید و چندین اسب اضافه‌ای که افسارشان اینجا در دستان شماست، مناسب است. البته در همین چند ساعت تست، به نظر مصرف سوخت تیبا بسیار بالاتر از رقم اعلامی بود که بخش زیادی از آن بدلیل کیفیت پایین سوخت استفاده شده و توقف‌ها و شتابگیری‌های متعدد جهت انجام آزمایشات قابل درک است. با توجه به ظرفیت باک 41 لیتری و میزان مصرف خارج از شهر، در صورت رانندگی کم تنش در سفر تا حدود 700 کیلومتر نیازی به سوخت‌گیری مجدد نخواهید داشت.

شاید برای یک اتومبیلی در این سایز، فضای صندوق عقب از اولویت‌ها نباشد و توقع زیادی هم از این قبیل خودورها نرود ولی برای مردم ایران که علاقه‌ی زیادی به سفر با خودروی شخصی دارند این مورد چندان هم کم اهمیت نیست، در این خصوص با توجه به ابعاد خودرو و میزان توقع ما حجم صندوق عقب مناسب است و به اصطلاح کار را راه می‌اندازد. در مورد هزینه نگهداری تیبا چه از نظر ظاهری و بدنه و چه فنی (مگر در قطعات مشترک) هنوز قیمت‌ها به خوبی پراید نیست اما به نظر می‌آید در آینده و با افزایش تولید، تفاوت قیمت قطعات با پراید کمتر شود.

سخن آخر

مشخصاً در پروژه تیبا اصل بر این بوده که بدون فاصله گرفتن زیاد از قیمت پراید، خودرویی کمی زیباتر، ایمن‌تر، راحت‌تر و قوی‌تر تولید شود و باید اعتراف کنیم سایپا تا حدود زیادی در رسیدن به این هدف موفق بوده و به نظر می‌آید برای کسی که اتومبیلی با استاندارد کمی بالاتر از پراید را می‌پسندد، پرداخت حدود 3 تا 4 میلیون وجه اضافه و خرید این اتومبیل، کاملاً به صرفه است. اما در مورد مدل هاچ‌بک یعنی تیبا 2 داستان شکل متفاوتی به خود می‌گیرد. شاید نبود تنوع در میان هاچ‌بک‌های جوان‌پسند ارزان قیمت باعث شده این اتومبیل به فروش نسبتاً خوبی دست پیدا کند اما واقعیت این است که مدل هاچ‌بک با قیمتی بسیار نزدیک به قیمت سمند SE (با بدنه بزرگتر، موتور قوی‌تر و کلاسی متفاوت) از رنج قیمتی معقولانه‌ی خود فاصله گرفته و همین مسئله باعث شده بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای هاچ‌بک در انتخاب این اتومبیل دچار تردید شوند. شاید با ایجاد اختلاف قیمت بین این خودروها (که امیدواریم با کاهش قیمت تیبا 2 همراه باشد و نه افزایش قیمت پژو و سمند!) خرید تیبا هاچ‌بک نیز مثل نمونه‌ی صندوقدار توجیه اقتصادی بیشتری پیدا کرده تا تعداد بیشتری از مردم بخصوص جوانان و خانم‌ها که مشتریان اصلی اتومبیل‌های هاچ‌بک می‌باشند را برای خرید ترغیب نماید.

در پایان جا دارد از آقای امین میرزازاده نافع که اتومبیل خود را جهت تهیه مقاله در اختیار گروه خودرو بانک قرار دادند تشکر و قدردانی نمایم.

38 عکس

نظرات کاربران

106 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/2/22
قطعاً از پراید خیلی بهتره!
جلوش کلاً زشته ولی از مدل هاچ بکش خیلی خوشم میاد
1394/2/22
بله صد در صد از پراید بهتره! ولی هنوز جا برای کار خیلی داره
1394/2/22
اره منم با شما موافقم مدل هاچ بکش خشگلتره.
ولی در کل خرید یه خودرو با این قیمت وبا اپشن در حد صفر
ش کار درستی نیست اخه به چیه این نزدیک 25 میلیون پول بدیم قیمت واقعی این 5 میلیونه نه 25.واقعا این خودرو سازهای داخلی باید خجالت بکشن......اما چه فایده.تازه افتخارم میکنن.یه کم از این عربها یاد بگیرین.
1394/2/22
سپاس از خودرو بانک که بازم زحمت کشیده و رفته یه خودرو دیگه رو بررسی کرده...
خیلی خوب بود مرسی
1394/2/22
ای کاش
یعنی ای کاش بجای اینکه از پول این مردم روزی 15 میلیون تومن بدن به آدمی مث کی روش که تهش سی چندم شدن تو جام جهانی باشه (این تازه از افتخاراتمونه )
یه توکه پا می رفتن پیش پیتر شرایر یا پنین فارینا یه اتودی چیزی براشون بزنه بلکه تیبا شبیه ماشین می شد
من ساده رو بگو فکر می کردم خود سایپا این ماشین رو طراحی کرده ؛ نگو دادن یه تایپ تکثیری تو ایتالیا براشون یه چیزی سمبل کنه
آخه چرا تو ایران وقتی بحث طراحی و هنر میشه کفگیر به ته دیگ می خوره و یک ریال راضی به هزینه نیستن
بابا بخدا این همه دانشجوی طراحی صنعتی و هنر ما داریم حالا پنین فارینا بخوره تو سره دشمنا
ببخشید درسته زیبایی یه چیز سلیقه ای هست
اما یه چیزایی اینترنشناله
یعنی اگه از قبیله های آمازون هم یه نفر که تا حالا ماشین ندیده بیاری ایران و دنا رو بهش نشون بدی به در صندوق عقبش که برسه خنده اش می گیره
والا من نمی گم تیبا ماشین زشتیه
نه اصلا زشت نیس هر چند سپر عقبش و در کل فرم قرار گیریش رو شاسی خیلی ارزون قیمت و چینی به نظر می رسه
اما درد من اینه که ای کاش رو طراحیش به عنوان خودرویی که قراره تو دراز مدت جای پراید رو بگیره و امید و توانایی مالی خیلی ها رو در بر می گیره بیشتر کار می شد ( بخدا عموی خودم تیبا داره و این حرفا رو از رو درده که می گم )
اینم بدونید طراحی زیبا و اصولی به معنی لوکس بودن یه ماشین نیس
الان بیتل بعد از ده ها سال هنوز که هنوز یه ماشین زیباست حتی خود پراید هم ماشین زشتی نیست هر چند با حذف لچکی دوم فاتحه نمای جانبی شو خودندن
در کل من اگه قصد خرید ماشین صفر داشتم و مجبور بودم شاید تیبا سدان رو می گرفتم اونم به عنوان ماشینی که حداقل پراید نیس اما تا جایی که می تونستم تلاش می کرد رانا یا سمند بگیرم
تیبا هاچبک هم با اون سپر عقب بیرون زده و فرم گردی که این ماشین پیدا کرده چندان اسپورت نیس :/ که حالا بخوای 27 میلیون پول جوون پسندی هم بدی
1394/2/23
دوست عزیز در ضعیف بودن طراحی تیبا شکی نیست .اما یه نکته رو نباید فراموش کنیم ،خودرویی که توسط پیتر شرایر و امثالهم طراحی بشه شکل خیلی ظریف و پیچیده ای داره ، شما نگاه کن همین طراحی ساده رو نمیتونن درست قالب گیری کنن و مونتاژشون فوقالعاده ضعیفه ، حالا حساب کن ماشینی مثلا در حد طراحی سراتو ( که مدل رده پایین کیا هست ) بخوان خودشون قالب گیری کنن و بسازن .(سراتو مونتاژ سایپا CKD هستش ).جدا از اینا هزینه نگهداری خودرو با طراحی پیچیده خیلی بیشتره ، لازم به توضیح نیست که ماشین پیچیده تر صافکاری خیلی سخت تری داره که منجر به هزینه تعمیر بیشتر میشه .اما در نهایت به نظر من میشد همین طراحی رو با کمی اصلاحات بهترش کرد (مثلا کشیده تر کردن جلو پنجره و تغییر زاویه قوس صندوق عقب و ... )
1394/2/23
دقیقا حق با شماست شروین جان
بهترین طراح دنیا هم وقتی بهش بگی میخوام بهت مبلغ کمی بدم و میخوام هزینه تولیدم هم خیلی کم باشه با توجه به نیاز شما و پولی که خرج کردید و پولی که میخواید در آینده خرج کنید براتون طرح میده. من تو بچگی با خودم میگفتم چطور مثلا فرانسوی ها عقلشون نمیرسه برای 405 خطوط زیاد رو کاپوت کار کنند و سپر ها اسپرت و زیبا باشه و گلگیرها و .. بعدا فهمیدم که از طرح اولیه تا خط مونتاژ و سیستم روباتیک و .. همه چی با این جور کارها پیچیده میشه و هزینه میره بالا.
1394/2/23
دوستان این استدلالتون عین ضرب المثل ( چرا عاقل کند کاری )می مونه
ما برای یه پرات موشک میلیاردی هزینه می کنیم در نهایت و بعد از 3 ماه همه یادشون می ره
تیبا یه پروژه سود رسان نیس و تحت عنوان خودروی ملی داره ساخته شده
از طرفی من بالا هم گفتم دوباره هم می گم لوکس بودن و پر خط خطوط بودن ملاک زیبا بودن نیس

و نکته خنده دار قضیه اینه که پژو 405 سال 1982 میلادی رو مثال زدین
دوستان امروز هیوندا اکسنت با اون طراحی به قول دوستان پیچیدهبا یه قیمت پایین داره تو بازار جهانی فروش می ره مطمئن هم باشین سودی که هیوندا با فروش اکسنت تو چند سالی که با این فیس لیفت می فروشش به اندازه نصف سود پیش فروشی های چانگان ( هه ) سایپا نبوده
خوب هیوندا از جادو سیاه استفاده کرده یا عاشق بوده ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!! :)
یا چرا راه دور بریم
چینی ها هر روز دارن یه اتاق جدید طراحی و بیرون می دن یعنی حتی اگه کپی هم می کننن بازم دمشون گرم
پس اینو بدونین تو سال 2016 خودرویی مث تیبا و ال نود هیچ توجیهی ندارن

متاسفانه تو ایران بهایی به طراحی و هنر داده نمیشه و الحمد الله سفت سخت معتقدیم هنر نزد ایرانیان است و بس :)
1394/2/24
دوست عزیز شما منظورم مارو متوجه نشدی
ما نمیگیم تیبا زیباست یا امکان تولید خودرویی زیبا وجود نداره. ما میگیم هزینش بیشتره. یعنی شما میگی هزینه تولید اتاق 405 ( با همین تکنولوژی امروزی ) با مثلا الانترا یکیه؟! قطعا نیست. ما نمیگیم تیبا خوبه ما میگیم اینکه تیبا ساده است مشکل از طراحش نیست بلکه مشکل از صنعتگره که نمیتونه با قیمت مناسب ماشین زیبایی رو تولید کنه. وگرنه من خودم رو کاغذ میتونم طرح زیباتر از این بکشم ولی چه بسا سایپا نتونه تولیدش کنه ( با این قیمت ). حتی تو برندهای گرون هم دقت کنید ماشین های گرونتر همون برند طرح های پیچیده تری دارند . مثلا ازرا تا اکسنت. یا مثلا طرح کانسپت روی کاغذ فلان بنز خیلی پیچیده تر از طرح نهاییه که به تولید انبوه میرسه ( ساده سازی میشه برای کاهش هزینه ). من نمیگیم سایپا کارش درسته من میگم علت سادگی ماشین های ارزون در عدم توان طراح نیست بلکه در عدم توان تولیده. هرچند طرحی زیبا و در عین حال ساده هم میتونه موثر باشه.
1394/2/22
همیشه با دیدن تیبا به این فکر میوفتم که اگر یک کمپانی تصمیم به طراحی زشت ترین و ضایع ترین خودرو دنیا بگیرد باز هم به پای تیبا نخواهد رسید!!!
1394/2/22
پراید از لحاظ ظاهری به مراتب بسیار زیباتر و متناسب تر از تیبا ساخته شده.
1394/2/22
یک از یک بدترن
1394/2/22
مدل هاچ بکش مشکی با رینگه مشکی خوب میشه.اگه کارخونه یه سانروف بزاره روش چراغ جلوهم led کنه خیلی فروش میکنه .یه مانیتورم نیاز داره داخلش از سادگی در میاد
1394/2/22
be nazare man kolan eftezahe tarahie zaherish az pride zaiftar hastesh. mesle kardasti mimoone
1394/2/22
از متن جامع و كامل شما ممنون،تا ده روز ديگه ميشه دو سال كه سوار تيبا ميشم و ٣٤٠٠٠كيلومتر هم باهاش رانندگي كردم.ماشين بدي نيست يعني اختلاف قيمتي كه با پرايد داره ،ارزشش رو داره.
شخصا سرعت١٩٠كيلومتر در ساعت رو هم باهاش تجربه كردم.
چيزهايي كه ميشه راجب تيبا گفت
١-ماشين زيبايي نيست ولي از هم قيمت هاش بهتره
٢-يكم زيادي نازنازيه و بايد خيلي مراقبش بود
٣-يك سري لوازم لازم داره كه هم زمان با خريد خودرو به نظرم لازمه تهيه بشه تا بشه يكم از پرايد فاصله اش بيشتر بشه(من خريدم و خيلي هم راضي هستم)،نمد درب موتور،صندوق پران،دزدگير،سنسور دنده عقب،روكش فرمان ،روكش صندلي،پاور ويندوز،كفي صندوق و كفي زير پايي
٤-كم مصرفه و من بصورت تركيبي تا امروز بالاتر از٦/٥ليتر در ١٠٠كيلومتر باهاش نسوزندم
٥-در تصادفات بسيار ايمن تر از پرايده

من خيلي اهل نوشتن نيستم اما حيفم امد نظر خودمو زير اين نقد و بررسي منصفانه ننويسم،نهايتا از امين عزيز بابت زماني كه براي هيتلر سايپا گذاشته تشكر ميكنم
1394/2/22
خدایی ماشین دیگه یی نبود که این ساپیا رو بررسی کردین اصلا ازش نداره وقتتونو رو ماشینای سایپا هدر بدین
1394/2/23
ببخشید سینا جان من 24 تومن دارم و دنبال ماشین صفر هستم. از کدوم برند آلمانی خرید کنم؟ لطفا منو راهنمایی کنید .؟!!
بعضی از دوستان یه جوری میگند این ماشین بدرد نمیخوره و آشغاله و وقت تلف کردنه انگار مایی که پراید و تیبا میخریم میتونستیم بنز بخریم ولی عقلمون نمیرسیده رفتیم تیبا خریدیم.! خوب شما بگو چی تو این قیمت خوبه من همونو بخرم. فقط ام وی ام 110 و پراید هست و این. به نظر من این تیبا می ارزه.
1394/2/23
من بشخصه از سایت خودرو بانک کمال تشکر رو دارم که به این حوزه قیمتی پرداخته چون خیلی ها نیاز به اطلاعات دارن
اما شما آقا رضا واقعا قصد خرید ماشین صفر تا 24 میلیون داری یه دوو سیلو مدل 82 یا 83 پیدا کن که مسلما با 24 میلیون ماشین تمیزه هم از آب در میاد من اینو بر اساس تجربه سالیانه شخصیم می گم این ماشین از تیبا ی صفر که چه عرض کنم از خیلی از صفر کیلومتر های دیگه صفر تره
1394/2/22
تنها در یک کلمه ................. اشغال ................... .

با تشکر
1394/2/22
نحوه نگارش مقاله عالی بود در مقایسه ها هر جا لازم بود اشاره شده بود با چه ماشینی مقایسه میشه و درمواردی که به صورت کلی ارزیابی کرده تصریح شده که با حالت ایده آل سنجیده میشه ونشون داده شده که وقتی به صورت کلی میگن یه ماشین ترمز خوبی نداره یا خشکه یا هر ارزیابی دیگه با حالت ایده آل مقایسه میشه نه با هم رنج قیمت . قابل توجه کسایی که میگن هر ماشینی با هم رنج قیمتش مقایسه میشه
1394/2/23
سلام.مادر من یه دونه از اینا مدل فکر میکنم 92 خرید.هنوز اوایلی بود که تیبا وارد بازار شده بود.به همین دلیل کیفیت خوبی داشت.واقعا موتورش صدای گوش نوازی داشت و شتاب و ترمز های عالی داشت که به غیر از فضای عقب کمش همه چیز خوب به نظر میرسید.تکون هاش زیاد نبود ولی خیلی کم هم نبود.ولی فروختیمش و متاسفانه فکر میکنم الان اگر همون ماشین رو بخوای بخری کیفیتش افتضاح شده.چون سیاست خودو سازان داخلی این هست که اول که خودروی خودشون رو به بازار عرضه میکنند ماشین از همه نظر عالیه تا مردم بین همدیگر ازش تعریف کنند و بتونن فروش خوبی رو پیدا کنند ولی یک سال بعد دیگه خرابش میکنند.پدرم یک پژو پرشیا مدل 83 خرید.از سال 83 که ما اینو داریم موتور این ماشین به غیر از یه بار که اونم تقصیر خواهر کوچکم شد میخواست ماشین رو خاموش کنه سویچ رو برعکس پیچوند و موتور باز شد و دیگه نه.بعد از 11 سال هنوز سگش به پارس های مدل های کنونی می ارزه.داییم یه پارس مدل 93 خرید توی نمایندگی خاموش شد.هر چی استارت زده بود روشن نشده بود و مسولیین واقعا مسءول هم گفته بودند به ما ربطی نداره تحویلش گرفتید دیگه.یا یکی از اقوام دنده اش توی جاده در رفته بود و اومده بود تو دستش.امیدوارم با توافقاتی که در حال انجام هست خودرو سازان داخلی بتونن با کارخونه های بسیار معروف اروپایی و امریکایی یه همنشینی بکنن تا شاید اثر کرد.از شما چه پنهون شاید هم اونا کیفیتشون مثل ایرانی ها شد :)
1394/2/23
نمیدانم این هم شد برسی یک خودرو که دربارهاش مقاله می نویسید .تیبا صدای زیاد موتورش شبیه این که انگار بغلش کردی ، گیربکس پر از ایرادشرا نگو . مثلا دنده عقب جا نمیخورد و موقع جا خوردن موتور انگار میخواد کنده شود ، برای رفع ایراد میگویند اول بزنید دنده دو بعد بزنید دنده عقب و ... ایراد دیسک و صفحه کلاچ که نگو . که برای رفع ایراد گیربکس عوض میشود ولی باز هم تعویض دنده افتضا است .گرچه هزینه صفحه را میگیرند زیرا سه ماه گارانتی دارد و گارانتی یک ماه قبل از تحویل خودرو فعال شده . جالبه نه !! و... در نمونه دو گانه سوز، در حال مصرف گاز موتور صدای تق تق میدهد و نماینده سرویس سایپا میگوید ، صدای طبیعی انژگتور گاز است .
خلاصه دوست مقاله نویس عزیز تمام این نقص های مادر زادی طبیعی است و مشگل مشتریان و خریدارن هستند زیرا کم تحمل و پر توقع شدیم . صبر نداریم که عادت کنیم و از نظر آقایان ...
1394/2/23
کلاً خودروسازای ایرانی رکورددار گفتن دروغهای کوتاه هستن!! مثه همین " تیبا ، زیبای ایرانی"
یا مثلاً سایپا مطمئن - سمند خودروی ملی - تأمین قطعات ، تضمین خدمات - هوای پاک ، آسمان آبی و ....
همش دروغه ، درووووووووغ!
1394/2/23
دوستان راست ميگن قيافش خيلي زشته ايكاش مثل سمند ميدادن حداقل يك طراح خارجي اتاقش رو طراحي ميكرد نميدونم چرا اينا اينقدر زور ميزنن ماشين توليد كنند ؟ توليداته ايران خودرو و سايپا جان و مال مردن رو از بين برده
1394/2/23
به نظر من داغونترین ماشینیه که تا بحال دیدم یه چیزی شبیه همون شتر گاو پلنگ خودمونه.نه پدر و مادرش معلومه نه اصل نصبش .خیلی دوست دارم یه روز طراح های این خودرو رو از نزدیک ببینم و بپرسم که با چه اعتماد به نفس کاذبی روشون شده اینو طراحی کنن..از زحمتتون کمال تشکر را دارم ولی حیف وقت و ذوق بالای شما که پای این اسباب بازیهای ضایع وطنی خرج بشه...الان که فکرشو میکنم میبینم بد نیست یکیشو بخرم یه نخ ببندم بهش بدم پسر کوچولوم باهاش بازی کنه ..کلا خودرو سازهای وطنی ما خیلی خوبن فقط یه خورده افتضاح هستن.
1394/2/23
فقط به سوال این ماشین نصبت به 405 یا سمند چه مزیتی داره اختلاف قیمتشم زیاد نیست
1394/2/24
شاید کمی مصرفش کمتر باشه وگرنه در حالت کلی خرید پژو نسبت به این بهتره هرچند اونم آش دهن سوزی نیست و طراحی قدیمی داره
1394/3/1
پژو سمند خيلي قديمي و تكراري شدند، هزينه نگهداري شان گرانتر از تيباست.به دليل كوچكتر بودن و شتاب مناسب، در ترافيك و پارك شهري ، تيبا راحت تر است.
1394/2/23
اینقدر این ماشینا مذخرفند که آدم کشش خوندن مطلب در موردشون رو نداره. من که نخوندم . توصیه می کنم شما هم وقتتون رو هدر ندید.
1394/2/24
ممنون از تلاشتون اما بهتر از ماشین های کره ای یا غیره دیگه رو برسی کنید تیبا ارزش برسی نداره
1394/3/1
قکر کنم فقط 5 درصد مردم ماشینهای لوکس ونیمه لوکس سوار میشن 95 درصد بقیه حق دارن بدونن چه ماشینی سوار میشن وماشینشون به صورت علمی وبا رویکردی کاملا بیطرفانه بررسی بشه!البته سایت فخیمه خودرو بانک هنوز نظر مبارکشون زیاد سمت خودرو های مستضعفین نمیچرخه ‍! انتظار داریم یه مقدار خودروهای باکیفیت و بی کیفیت داخلی هم مورد بررسی قرار بگیرن و لو در حد یک مقاله!
1394/2/24
سلام ممنون از برسیتون بابا من این ماشینو سوار شدم پیکان شرف داره به این به در صندوق عقبش یه ضربه بزنید فرو میره تو
1394/3/12
اینقدرها هم بد نیست در حد قیمتی که داره خودرو خوبی است بعدش شما به هر ماشینی ضربه بزنی میره تو.
1394/4/2
دیوانه که نیستم به ماشین مشت بزنم این همینجوری رفت تو
1394/5/24
اتفاقا" معلومه که سوار نشدین. نمیدونم چرا بعضیا احساس می کنن تخریب محصولات ایرانی کلاس داره!!! عزیزان، نقد باید چهارچوب داشته باشه. معیار شما چی بوده؟ فکر نکنم اصلا" معیاری داشته باشید، آقای رسول.
1394/2/24
با سلام و خسته نباشید
من که به شخصه حاضرم یک پیکان48 رو سوار بشم ولی این ارابه پرسروصدارو نگاهم نکنم الان چند ماهه که یک تیبای به اصطلاح فول اپشن تحویل گرفتم...ولی از همون اول یکسره دنبال تعمیر بودم اولش که دنده یک جا نمیخورد و دنده برنجی اونو عوض کردک بعدش شیشه بالالبرهاش خراب شد وقتی هم که شیشه های جلو پایین باشه و در رو ببندید صدای دروازه غار میده انگار شیشه ها توی در شکسته!!! صدای موتور هم که مثل تراکتور میمونه مصرف اونم با تبلیغات مسخره ای که کردن خیلی زیاده یعن یبا یک باک پر حداکثر480کیلومتر رفتم هرچی هم به نماینگی رفتم میگن طبیعیه!!!؟؟؟؟ صندلی های اونم که آدم رو یاد نیمکت های چوبی دبستان میندازه! ..................درکل نسبت به قیمتش افتضاحه واقعااااااا حیف پول
1394/5/24
بفروش مجید آقا! البته شاید شانس شما بد بوده، اما بنده یک ساله تیبا ای ایکس سوار میشم و نظرم کاملا" عکس شماست. خطای تولید در همه خودرو ها وجود داره. گذشته از این، نوع رانندگی و آب بندی نقش خیلی مهمی در وضعیت هر خودرو ایفا می کنه. موفق باشید!
1394/2/26
خودرو بانک عزیز
با این اطلاعاتی که شما در مورد محاسن تیبا در اختیار من گذاشتی، منو دو به شک کردی که BMW m6 بگیرم یا تیبا صندوقدار!!!
خدا ازت نگذره

سایپا مطمئن (و100% ایرانخودرو)
1394/2/28
شما کدوم مقاله رو خوندی؟ والا اینی که ما خوندیم نوشته فقط از پراید بهتره و از سمندم بدتره.
m6؟؟ بام؟ شیب دار؟
1394/2/27
با سلام و خسته نباشيد به سايت خوبتون كه در تهيه مطالب و افزايش آگاهي جامعه تلاش ميكنيد. دوستاني كه به بررسي اين گونه خودروها اعتراض دارند دليلش در ابتداي نوشته گفته شده. اگر خودتون رو در حد كسي كه توان خريدش پايين هست قرار بديد متوجه ارزش نوشته ميشيد. من معتقدم اين گونه خودرو ها متاسفانه فقط دستكاري هست و حتي شايد تومني هم براي طراحي اون يا افزايش كيفيت اون خرج نشده. و تجربه نشون داده خودروهايي كه توسط خودروسازان داخلي دستمايه تغييرات نشدند سروصدا و مشكلات كمتري دارند.
1394/2/28
سلام علیکم.
بسیار بسیار ممنونم از شما که به بررسی خودرو های سطح پایین بازار هم پرداختین.
شما علاوه بر اینکه به خوبی خودرو های روز رو ساپورت میکنین ، خوبه که به فکر مردمی با قدرت خرید کمتر هم باشین.
همه که مایه دار و شاغل و دارای پول باد اورده و پدر پول دار که نیستیم ،
ما کاربران سایت شما ، ادم هایی از این قشر هم هستیم . دوست داریم خودرو های سطح پایین بازار رو هم بررسی کنین.
"منتظر بررسی دنا هم هستیم"

ممنونم از سایت عاالیتون
1394/2/29
سلام
نکته جالب در مورد جلو پنجره تیبا که یادآورجلو پنجره ژیان هست
1394/3/1
با سلام و سپاس از بررسي درست و فني تان. كولر و بخاري خوبي دارد كه در گرماي خوزستان و سرماي آذربايجان امتحان خود را پس داده اند.درباره سرعت بهتر بود مي گفتيد بالاتر از صد و چهل ، حس امنيت ندارد ، البته سقف سرعت تا صد و هشتاد را راحت ، ولي دويست را به زحمت پر مي كند.بدنه محكم دارد كه در دو باربرخورد گلگير با گلگير پرايد و درب سمند، خسارت آنها خيلي بيشتر از تيبام بود. شتاب شهري خوبي دارد كه همراه كوچك بودن، خوراك كورس شهري است.البته اونهايي كه به صداي موتور حساس اند، به سراغش نروند.من كه خودم پرگاز مي رانم تا غرش اسپرت اش طنين انداز شود.
1394/10/26
سلام . من یه تیبا میخوام ثبت نام کنم اما نمیدونم تبیا بردارم یا پراید132 . میشه راهنمایی کنید . اخه تیبا میگن لرزش داره و خوب نیست تو سرعت بالا .نمیدونم تیبا بخرم یا نه
1394/3/1
با سلام
به نظر شخصی بنده mvm 110 چهارسیلندر که از لحاظ آپشن خیلی بالاتر از تیباست.از لحاظ کیفیت(رده بندی کیفی رو اصلا قبول ندارم چون کاملا دروغه) هم بهتره.موتور 16 سوپاپ داره.شتاب ثانویه و کشش سربالایی از تیبا بهتره.ولی صندوق نداره و کمکهاش خیلی خشک هستن.در ضمن ایمنیش 100 % از تیبا بالاتره(یه نگاه به اندازه داشبورد جفتشون بندازید متوجه میشید).طراحی داخلی mvm 110 خیلی خوشگلتر و جذابتر حتی از سمند هست.مصرف سوختش هم که قابل قیاس نیست نه با تیبا حتی از se 111با موتور m13
1394/3/2
چیزی که تو سایت خود ام وی ام نوشته اسب بخارش 68 تاست و گشتاورش 90 تا که هر دو تاش از تیبا پایین تره. البته وزنش 100 کیلو سبک تره ولی بازم فک نکنم شتاب ثانویه و کشش از تیبا بهتر باشه. با رینگ های کوچیک و بدنه ی سبک هم بدرد خارج شهر نمیخوره. به نظر شخصی من اگه فقط استفاده شهری باشه ام وی ام شاید بهتر باشه چون کم مصرف تر و کوچیک تره ولی برای استفاه کلی و بخصوص خارج شهری تیبا بهتره. ایمنی ماتیز خدابیامرز عالی بود ولی ام وی ام 110 اندازه ی اون ایمنی نداره. حالا از تیبا بهتره یا نه خبر ندارم ولی مقایسه اش رو با ماتیز دیدم خیلی از ماتیز ضعیف تر بود.
1394/3/2
حامد خان، اين فسقلي ات شايد حريف پرايد بشه،كه اونم شك دارم، ولي پيش تيبا يه بازنده حتمي ميشه. من به راحتي با ام ٣٥٠ كورس مي بندم و پا به پاش رفتم ديگه ١١٠ كه عددي نيست.دوستمان درست گفتند كه به دليل راحتي ،آپشن ها و اتومات بودن ، فقط و فقط براي درون شهري مناسب هست .
1394/3/2
جناب snanin,باید به عرضتون برسونم که گشتاور رو با تغییر ضرایب گیربکس میشه کاملا عوض کرد(بالا و پایین).در ضمن تا حالا سیستم تعلیق ماتیز یا mvm 110 رو دیدید؟؟؟اگه میدیدید که این حرفو نمیزدید که به درد خارج شهر نمیخوره.فقط صندوق نداره همین.جناب تیبا ران.من هیچ وقت کل کل نمیکنم بلکه تست انجام میدم.تست انجام شده اینو میگه که پراید 132 hp+ حتی تو دنده 1 هم حرفی برا گفتن نداشت.پراید هم مال داداشم بود اختلاف دنده 2 بسیار بسیار زیاد بود و 3 و 4 هم همینطور.با sd v8 پدرم هم تست کردیم و کشش دنده 2 با tu5 یکی رفت.تیبا و 206 رو هم تست کردیم البته تیبای کاملا تقویت(هدرز.منبع.شمع سوزنی.فیلتر kn و…)باز هم از همون دنده یک حرفی در برابر 206 tu5 نداشت.یه تستی کنید (نه کل کل) به حرفم میرسید
1394/3/2
جناب تیبا ران فک.کنم منظورتون mvm 315 بود.315 ها گیربکس بسیار سبکی دارن و شتاب اولیه اونا خیلی پایینه(در حد پراید).اما بعد از 100 تا پارس و 405 مدل 84 نتونستن حریفش بشن چه برسه به تیبا.لطفا یه حرفی بزنید که بگنجه!!
1394/6/17
دوست منم همش میگفت شتاب mvm 110 من بیشتراز پرایده بنده خدا همون دنده یک هم جلو نبودش بعدش داستان عوض کرد گفت کشش بیشتره گفتم آقا شما بگو از چه سرعتی گفت 110 بازم من با فاصله زیاد داشتم از اینه وسط نگاهش میکردم
ناگفته نمونه یه مرتبه هم با 405 با mvm530 همزمان شتاب گیری کردیم بازم mvm با اون موتور 2 لیتریش جا افتاد
فاز موتورهای این ماشین ها چیه؟
اون mvm315 میگن 109 اسب داره باید شتابش شبیه 206 تیپ پنج یا تندر 90 باشه ولی اصلا قابل مقایسه نیستش فیلم تست و بررسی 315 موجوده برید ببینید داخل بخش تجربه رانندگی
1394/9/19
ام وی ام خیلی خسته کننده هست اصلا ماشین استانداردی نیست خیلی زود به زود باید دنده عوض کنی پدرت تو شهر درمیاد ضرایب دنده هاش اصلا مناسب نیست . به این دلییل میگم استاندارد نیست که مثلا کلید چراغ ماشین اصلا یه جور دیگه هست و ....
1394/3/4
اگه میشه تجربه ی رانندگی با دنا رو هم بزارین
1394/3/8
لطفا سانتافه و توسان رو بررسی کنید
1394/3/13
اصلا توازن نداره قیافش حالا اون به کنار داشپورد پراید خیلی قشنگ تره حیف 24 تومن که واسه این ماشین بدی
1398/2/20
باید گفت حیف 24 تومان برای این ماشین ندی چون حالا همین مدل94 شده 45میلیون و دقیقا مثل پول نقد هست
1394/3/19
نسبت به قیمتش عالی و حتی فراتر از قیمتش هست باز هم عرض میکنم نسبت به قیمت
ولی اگه پول دارید 14 ملیون بزارید روش مطمعنن 206 صندقدار بهتره ولی با آگاهی و اطمینان کامل عرض میکنم تنها ماشینی هست که به تازگی گرفتم و به پولش می ارزه
1394/3/22
سلام
جا داره ابتدا از سایت خوب خودرو بانک جهت تهیه این مقاله تشکر کنم و این نکته رو هم اضافه کنم که در بازاری که تیبا درون قرار داره میتوان به خودرو پژو 206 تیپ 2 (البته کارکرده) نیز اشاره کرد و آن را رغیب تیبا دو دانست.
باز هم ممنون و سپاسگذار از سایت خوب خودرو بانک...
1394/3/24
خیلی زشته فقط تو کشوری مثل ایران به این میگن ماشین وگرنه یه تک هزاری هم
1394/5/26
اقا پارس مدل 85 خیلی بهتره تیبا صفره
1394/5/28
تیبا رو بررسی کردید 405 رو هم بررسی کنید
1394/4/10
واقعا من هروقت توی شهر اینو میبینم گریه ام میگیره
1394/5/24
گریه نکن رضا جان. بیا بریم یه دور بزنیم، نظرتون عوض میشه!
1394/6/17
منم هر دفعه پراید وانت میبینم از خنده منفجر میشم
البته این قضیه در مورد پارس وانت،پژو وانت،آل 90 وانت هم صدق میکنه،هنوز ک سمند وانتو ندیدیم خدایا چشممون رو به مجالش نورانی کن :دی
1394/9/5
نگفتی چی سوار میشی الان
1394/7/14
سلام من یک تیبا فول آپشن اردیبهشت 94 تحویل گرفتم. طبیعتا جنس برخی قطعات افتضاحه و سر همبندی و مونتاژ یه سری قطعات افتضاحتر. مثلا تیغه برف پاکن برعکس سوار شده و یا خار درب داشبور به قدری ظعیف و کوتاهه که با یک ضربه باز میشه. زمان تحویل هم خودرو اصلا بالانس نبود یعنی تست فنی تو کارخانه نداره. اما به یک تومن خرج اضافه یواش یواش روبراه شد. به طور کلی میشه گفت بهتر از پرایده همین. منصفانه بگیم قابل قیاس با سمند نیست اصلا. اما بالخره ما فقرا چاره ای جز سوار شدن این محصولات بی کیفیت و البته بی رقیب را نداریم. شاید اگر خودرو ساز کره ای و ژاپنی مستقیم میومد ایران تولید می کرد همون سمند و 206 هم حکم فرغون و لگن را می گرفت.
1395/7/4
تیبا فول آپشن ؟ :))


ایول روحمان شاد شد :)
1394/9/28
زیبای ایرانی؟ بهتره یه مقدار بیشتر فکر کرد.
1394/11/25
من که تیا مدل 94 دارم ، خیلی هم راضیم ، ظاهرش هم به نظرم بد نیست ، زیبا یا زشتش به رانندگانش مربوطه که دارند باهاش می چرخند... لااقل در حد یه ماشین داخلی خوبه . مگه بقیه خودروهای قدیمی و جواد شده و از رده خارج ساخت داخلی چی دارند؟؟؟ تیبا تو رنج خودش عالیه ، پر قدرت و کم مصرف و پر سرعت ، طراحی گیربکس و داشبورد و عایق بندی صدای موتورش بزرگترین و تنهاترین عیب این خودرو هست ، که کاملاً قابل حله !!!!!!!
1394/11/23
نویسنده این متن بسیار زیرکانه نوشتند
من که فهمیدم داستان چیه
میخواستم بگم تا دوستان هم متوجه بشند که یه مطلبی به خاطرم اومد که میگه
اثبات اشتباه دیگران نتیجه ای جز حقارت و پشیمانی ندارد
به طور عامیانه:سعی نکن کسی رو بفهمونی که داره گل می خوره ،واسه اینکه اولا قبول نمی کنه دوما رو در رو یا پشت سر بهت می خنده
دوستان موفق باشید
یا حق
1394/11/27
باعرض سلام یه سوال داشتم بخاری تیبامثل پژو ازجلوبادمیزنه یانه مثل پرایدازپایین پاهافقط گرم میکنه باتشکر
1394/12/6
بله از روبرو هم میزنه و اتفاقا به نظر من یکی از نقاط قوتش نسبت پراید از جلو دمیدن باد بخاریه که روزای سرد زمستون یخ صورت و دستها رو آب میکنه
1395/2/3
با طرح بسيار بسيار بسيار بسيار........ چراغاش دل هربيننده اي رو به درد مي آره
1395/2/4
با سلام
من سال گذشته خرداد پراید ۱۳۲ صفر گرفتم. چند روز پیش فروختمش و تیبا تحویل خرداد ثبت نام کردم. من از نر فنی ازپراید راضی بودم. گیربکسش اولا یه کم سخت تو دنده ۲ جا می رفت ولی بعد از ۲۰۰۰ تا کاملا روون بود دنده ها. کلاچ اش خیلی نرم بود. ما ۲۰۶ sd tu5 هم داریم و میتونم بگم قابل مقایسه است.
الان تیبا چجوریه؟ گیربکسش اگه ماله پرایده که من از گیربکس پرایدم راضی بودم. کلاچ هم نرم و روون. پس چی میگن که گلاچ تیبا سفته؟ دنده هاش سفته؟ صدای موتورش زیاده تو اتاق؟ یعنی از پراید بیشتره صداش؟ یعنی اشتباه کردم تیبا ثبت نام کردم؟
اگه مشکلاتی داره لطفا راهنماییم کنین که آیا این مشکلات قابل اصلاحه؟ توضیح بدن اساتید ممنون میشم.
1395/2/4
کلاچ در حالت فابریک بالا و سفته باید رگلاژ کنی. دنده واسه من نرم عوض میشه. صدای موتور من حتی با نمد کاپوت باز زیاد فقط رو دنده 5 سرعت 80 تا 100 صدا نمیاد. شتابش که خوبه.. با پراید قابل مقایسه نیست
1395/2/28
سلام الان 7 ساله روآ دارم میخام بفروشمش البته ماشین بی آزاریه ولی خب کهنه شده حالا بین تیبا و405 وسمند موندم کدومو انتخاب کنم از دوستان اهل فن کمک میخام!!؟؟
1395/2/29
سلام. اگه مصرفت بیشتر داخل شهر هست تیبا بهتره اما اگه بیشتر تو جاده رانندگی میکنی بنظر من سمند بهتره. هم امن تره هم جوندار تره هم پایداری بهتری داره هم جادار.. قطعاتشم به وفور پیدا میشه. 405 واسه جاده خوبه اما سمند بهتره. اما واسه شهر و گاهی اوقات جاده تیبا گزینه مناسب تریه و اقتصادی تره. مصرف و خرج کمتر. موتور بی آزار..
1395/6/21
بی نظر من برو یه سمند se بخر و خیال خودت راحت کن. پشیمون نمیشی
1395/7/27
سلام... هر شخصی نظر خاص خودشو داره ولی از این سه تایی که نام بردید و مهمتر از همه توان مالیتان برسد بی شک سمند بهترنه حالا اگه از این جدیدا باشه که حرف نداره.... من خودم به دلیل کمبود مالی تیبا صندوقدار شرایطی ثبت نام کردم.... انشاالله موفق باشید.....
1395/3/19
چهار ساله تیبا دارم با هیچ پژو یا سمندی عوضش نمیکنم با پژو و سمند انداختم تو خاکی لامصب تیبام با ۸۰ هزارتا کارکرد یه دونه صدا نداشت از داشتبورد و درهاش ولی سمند و پژو گوش کر میکردن کم مصرف تر هم هست قیمتش هم مناسبه کم خرج تر هم هست ایمن هم هست کلا ازش راضی هستم شتابش هم حرف نداره تو آپارات فیلم تست با پژو تقویت و سمند رو گذاشتم هر کی دوست داشت میتونه ببینه... البته به پای تندر و ریو نمیرسه ولی خوب مطمئنم از پژو و سمند آره والا اینجوری نگو دور از جون گوساله .طرف معلوم نیست حواسش کجاست ... تشکر داداش ممنون خیلی بهتره
1396/1/8
با سلام. من چند ماهه تیبا دوگانه سوز شرکتی از شخصی که 70 هزار باهاش رونده بود خریدم. از لحاظ قیمت در بین خودروهای داخل مناسبتره. شتاب خوبی داره. هزینه تعمیر و نگهداری مناسب. البته ایراداتی هم داره اول اینکه دنده یک و دو یکم سخت جا میخوره و دوم اینکه شعاع گردش فرمانش زیاده. ولی در کل نسبت به پراید خیلی خیلی بهتره. اگه میخواید ماشین خوب سوار بشید خب باید پول خیلی بیشتری بابت خرید خودرو هزینه کنید. ولی با توجه به قیمتش تیبا بد هم نیست.
1395/3/22
سلام
"نسبت به پولش میارزه" این جمله رو تقریبا تو هر سایتی میشه دید، جمله کاملا منطقیه اما به نظر شما تو این کشور با شرایط اقتصادی که همه ما میدونیم به نظرتون 24/000/000 تومن پول کمیه؟ خیلی از مشتریان این خودرو بیشتر از یکسال پس از اندازشون و گاهی با کمک وام مبلغ ماشینو فراهمن میکنن (البته اگه اتفاق خاصی نیوفته و قیمتها بالا نرن) پس اصلاح کنیم و بگیم "نسبت به زحمتی که برای پولش میکشین اصلا نمیارزه" در ازای کلی پول (برای قشری مثل من) که میپردازیم
تولید کنندگان بدون کوچکترین توجهی به شأن اجتماعی و جایگاه قشر متوسط جامعه (که همواره همه به خدمت به این قشر توصیه شده‌اند) تنها در اندیشه رکوردزنی و اقزایش آمار کمّی و افزایش سود محصولاتی عاری از کیفیت را ارائه میکنند.(بخوانید می‌فروشانند)خودروهایی که در آنها به حداقل آرامش سرنشینان کوچک‌ترین توجهی نشده و صرف ساختن وسیله‌ای نقلیه که بار سنگیژن "تولید داخلی" را یدک بکشد مد نظربوده است. آیا عایق بندی یک خودرو برای خودروسازان ما که در خاورمیانه لقب اولین را به دوش می‌کشند کار نشدنی بود؟(یا نیازی حس نمی‌شد.)آیا توجه بیشتر به سیستم تعلق یک خودرو دست‌نیافتنی است یا آرامش سرنشینان در درجه چندم(بخوانید آخر) اهمیت قرار دارد؟ دقت بیشتر در مونتاژ خودرویی که به عنوان صفر کیلومتر فروخته می‌شود درخواست زیادی است؟ استفاده از لاستیک‌های باکیفیت در ازای افزایش امنیت، چند درصد سود تولیدکننده را کاهش می‌دهد؟ (فاصله قیمت تمام شده خودرو و قیمت فروش آنقدر زیاد هست مراعات تمامی نکات بالا باعث افزایش قیمت خودرو نگردد و تنها درصدی از سود هنگفت خودروسازهای همیشه نالان بکاهد) و بسیاری سؤالات دیگر که پاسخ آنها نه سخت است و نه دور.
خودروسازی به عنوان فرزند لوس و نازپرورد تمامی دولت‌ها آزادانه در بازار انحصاری هدیه شده توسط همان دولت‌ها جولان می‌دهند و ما هم به تغییر چراغ و داشبوردی دلخوش.
1395/3/23
سلام. آقا مهدی حرفات درسته و منطقی اند. از ماست که بر ماست. وقتی کاری نمیکنیم و حقمون رو مطالبه نمیکنیم اینجور مسایل هم پیش میاد. فقط کافیه یه نگاه به کشورهای همسایه بندازیم اونایی که رفتن میفهمن من چی میگم اونا چه شرایطی دارن ما کجاییم. همین اربیل عراق تاکسی شهریش تویوتا بود. واقعا حق ما بود این ماشبنا رو سوارشیم با این قیمت؟!!
1395/4/23
مادرم یه تیبا داره. اولین نکته قابل توجهش که واقعا زشته عدم وجود رگلاژ تو درهای اتومبیله. ما در اول خرید نمیتونستیم در صندوقو باز کنیم. بعد رگلاژ وسط حرکت یهو درش در میره. یک سری بازرس عالی سایپا همراه ما اومد تو نمایندگی و وقتی مادرم بهشون اطلاع داد اوضاع خدمات چطوریه به شدت با افراد اونجا برخورد کردن و اونها هم دوان دوان و چاکرم مخلصم ریختن ماشینو سرحال کنن ولی باز هم مشکل رگلاژ حل نشد :)))))
از لحاظ توان موتور واقعا از پراید بهتره. همین کمک کرده کولر 100% بهتری از پراید داشته باشید که واقعا کار میکنه. شتاب اولیه نسبتا قابل قبولی داره. کلاچش سفته من پام تو رانندگی بلندمدت درد میگیره. صندلیهای جلو بدک نیس ولی عقب انصافا سفته و جای گردن سرنشینای عقبش که انگار آهن توشه. ما از وقتی خریدیمش سه حالت نرمی دنده رو تجربه کردیم که از سفت به نرم تبدیل شد. ستون کلفتی داره و دید شمارو کم میکنه. من چند بار نزدیک بوده تو پیچ به عابر بزنم. ترمزای جالبی هم نداره به نظرم. ترمز دستی هم اگر تا تهههه بالا نباشه ممکنه کار دستتون بده... سیستم تعلیقش نمیدونم چطور بگم ولی متعادل نیست بعضی وقتا به شدت صدای کوبش میشنوید و بعضی وقتها کم. صدای موتور وجود داره ولی همه تفاوت این ماشین برای من نسبت به سایر چیزایی که سوار شدم همین صدای موتورشه که زوزه خوبی داره و برای منی که با صدای موتور دنده عوض میکنم خیلی دلپذیره و برای منی که با رانندگی هیجانیم بلاهای زیادی سر ماشین میارم و هر خودروییو تا ته توانشو درگیر میکنم بسیار هیجان انگیز بوده. یک بار با یه ام وی ام 520 کورس گذاشتم و هر جوری زوووور زد نتونست جلو بزنه. شتابش از پژو 206 تیپ 6 سال 86 بهتره. فکر میکنم چون کامپیوتر 206 کمی کند نسبت به گاز عکس العمل نشون میده حتی در حالت S. البته یادمم نرفته کف 206 تیپ 6 سرب هست و سنگینتره ولی در کل گفتم در جریان باشید. سیستم صوتی خوب نیست. پورت AUX هم نداره متاسفانه. حتما روش بدید براتون سنسور پارک نصب کنن خیلی کمک حالتون میشه. مصرفش خیلی بالاتر از این حرفاییه که نوشته شده. هرچند حس نمیکنم کولر مصرفشو خیلی بیش از حد بالا ببره. کاش کیفیت داشبورد کمی بالاتر بود. سپر محکی داره نسبتا چند باری برخوردهایی داشتم ولی آخ نگفته. یه نکته جالبی که میتونم بهتون بگم اینه که ما به طرز فاجعه باری یادمون رفت چند بار روغن موتورشو عوض کنیم و حتی یک بار ب ماشین برای مدت زیادی کاملا خالی بود اما هیچ وقت نه داغ کرد نه خراب شد. یک نکته بسیار قابل توجه که تاحالا تو هیچ ماشین ایرانی ای ندیدم اینه که تیبا به طرز فوق العاده ای موتور خنکی داره و شما تو دمای 48 درجه تهران هم به سختی نشانگر دما رو بالاتر از وسط میبینید. البته این مورد زمستون کارو کمی سخت میکنه چون موتور شاید بعد 20 دقیقه هم گرم نمیشه. این مورد تابستونهای کم خرج و بی نگرانی ای براتون به همراه داره. این به نظرم مهمترین ویژگی تیبای صندوقداره. تیبا 2 سوار نشدم میگن بهتره ولی به قیمتش نمی ارزه انصافا.
نمردیم و تیبا هم نقد کردیم :))))
اینارو نوشتم فقط برای برای عزیزانی که زحمت میکشن تا خودرویی تهیه کنن. باید بگم واقعا نسبت به پراید بهتره. اصلا تا تیبا هست پرایدو فراموش کنید. ارزش این خودرو شاید به زحمت به 14 ملیون بیرزه ولی خب با این قیمتا چاره ای نیست.
1395/4/24
مچکرم از اطلاعاتت خیلی کمک کرد. من میخام یکم دیگه پول بذارم و یه سمند se بخرم.
1395/5/7
خداوکیلی حتی ژیان هم از این خوشگل تره
1395/5/9
دوستان هیچ وقت تا پشت ماشینی ننشستید راجبش نظر ندید. تیبا شاید زیبا نباشه ولی مو توری داره که 206 صندوقدار و 405 نمی تونن بگیرنش . چون خودم تست کردم میگم . موتورش در بدترین شرایط بهترین عمل کرد رو داشت . یک سالی که صندوق دارشو دارم خیلی راضیم
1395/6/9
سلام بنده نیز تیبا مدل 94 دارم از صفری زیر دست خودم بوده ماشینهای ایرانی کلا هنونه در بسته هستند من راضیم یکی دیگه راضی نیست خوشبختانه برای ما هنونه قرمز واز هر لحاظ راضیم ازش با این که مدل 94 هست حدود80000هزار تا کار کرده و خرجی برای من نداشته ممنون
1395/6/25
خر از این بهتره
1395/7/4
بسیار ماشین زیبا و خوبیه صدتا می ارزه به پزو اشغال قدیمی
1395/7/26
باسلام بنده درتاریخ 11 مهر برای یک دستگاه تیبای اس ایکس سفید ثبت نام کردم.چون با این ماشین هیچگونه آشنایی نداشتم سایت های مختلف و نظرات تیبا داران رو با دقت خوندم.چیز جالبی که در اغلب پیج ها و سایت ها دیدم دشمنی وتعصب دارندگان خودروهای پژو 405 وپراید نسبت به تیبا بود!!!!!!!! درحالی که تیبا از لحاظ قیمت و حتی کیفیت شباهت چندانی با این دوماشین نداره! الان این سوال برام پیش اومده که هدف این افراد از بدگویی ونظرات منفی درمود تیبا چیه؟ درسته که تیبا هم اشکالاتی داره (مثل سایر خودروهای ساخت داخل) ولی دلیل اینکه مالک خودروی دیگه ای (405 وپراید ) بخوان اون رو خیلی بی کیفیت وبد جلوه بدن بنظرم منطقی نیست! آیا این افراد فکر میکنن تیبا تهدیدی برای ماشین اوناست؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1395/7/26
داداش گلم خیلی از ما ایرانیا یه عادت بد داریم.
اینکه هر چی جدید که میاد بنظرمون خوب نیست و قدیمیه بهتره..
بعد هم چون از لحاظ قیمت تمام این ماشینها رو گرون تر از حد میدونیم ناراحتی مونو سر مدل جدیده خالی میکنیم.
چون یاد نگرفتیم کجا اعتراض کنیم و کجا واقع بین باشیم.
تیبا به مراتب خیلی بهتر از پرایده با اختلاف قیمت حدود 4 میلیون بیشترش.
بدنه محکمتر. موتور قوی تر.. لاستیکهای بزرگتر.. اتاق جدیدترو...
اما اکثر کسانی که ایرادهای بنی اسراییلی میزارن رو تیبا خودشون فنی نیستن.. فقط چون ندارن و یا پژو د ارن یا پراید.. تیبا رو بد میدونن.. درست مثل بچه های 6 ساله.. هر کس ماشین خودش و بهتر از بقیه میدونه..
داداشم من کلی تحقیق کردم.. تیبا ماشین خوبیه.. بخر.. هر کدوم از ماشینای ایرانی بلاخره ممکنه یه اشکالاتی هم داشته باشن.. اما به نسبت قیمت بقیه تیبا رو من بیشتر قبول دارم... از هر نظر..
1395/7/27
درودفراوان-من با صحبتهای کاوه عزیز موافق هستم-اصلن مقایسه چیزه خوبی نیست-ر ماشینی در حد و قیمت خودش خوبه-هر وسیله نقلیه ایدارای عیب وایرادی میباشد-حالامونده مصرف کننده چه انتظاری داشته باشه-خیلی ساده بگم بطور مثال از یک پراید انتظار تیبا را نمیشه داشت...از یک تیبا انتظار سمند یا پژو را نمیتوان داشت والی اخر..... از یک ماشین انتظار خود ان ماشین را باید داشت......
1395/7/27
درود-البته بنده تحقیقاتی در موردتیبا از دوستان و اشنایانی که تبا دارن انجام دادم همشون احساس رضایت دارن-من خودم شهریور ماه تیبا صندوقدار ثبت نام کردم.....
1395/9/6
با سلام . من تیبا مدل 1393/11 دارم . نظرات کلیه دوستان و همه سایتها و افرادی که در نمایندگی با اونها دوست شدم را برای شما بازگو میکنم .
1-ضعف در سیستم دیسک و صفحه
2-ضعف در سیستم گیربکس
3-قدرت و شتاب عالی
4-سیستم تعلیق مناسب
5-وجود طایرهای بزرگ و حس امنیت خوب
6-مصرف پایین
7-بی دقتی در مونتاژ

دوستان سایپا اگر کمی بیشتر روی این خودور وقت میزاشتن دیگه عیب و نقصی نداشت .

من بعد از گذشت حدود 22000 کیلومتر و با وجو اینکه خودرو همیشه تو پارکینگه و جایی نمیره ، همین ماه توسط نمایندگی موتور بطور کامل تعویض شد .
5 بار برای تعویض دیسک و صفحه مراجعه کردم .

خب ایا شخصی که اینقدر اذیت میشه باید بیاد و از بدهی های تیبا بگه ؟ خیر . مزیت های خوبی هم داره که در بالا ذکر شد
1395/9/12
سلام دوستان عزیز
بنده تیبا۲ را دو هفته میشه از نمایندگی تحویل گرفتم توصیه بنده حقیر به شما دوستان اینه که به هیچ وجه این خودرو را نخرید واقعا از هر نظر آشغال می باشد صدای موتور فوق العاده زیاد است طوریکه نشستن در داخل اتاق آزاردهنده است مصرف زیاد است شعاع گردش از نیسان وانت نیز بیشتر است طوریکه از یک خیابان 20متری باید دوبار عقب جلو نمایید حیف این همه پول هست که بدید این آشغال را سوار شوید در رانندگیهای بیشتر از ۱/۳۰ ساعت صصندلیها به شدت خسته کننده است و کمر راننده شدیدا به مشکل برمی خورد.از تمام دربها صدا می اید و اصلا عایق کاری در این تیبا چه ۱ چه ۲ چه تیبا۴ یا بالاتر رعایت نشده است در هر حال از بنده حقیر گفتن و از دوستان شنیدن و عمل کردن ولی مطمن باشید که بعد از خرید این خودرو به شدت از پولی که داده اید پشیمان می شوید.حیف اینقدر پول که آدم بخواد بده به این لگن
خودرو ما تیبا۲ رنگ اطلسی می باشد
1395/9/26
سلام. نمیدونم ما ایرانی ها چمونه. انگار توی کادیلاک به دنیا اومدی و توی بهترین ماشین های امریکایی از دبیرستان فارغ التحصیل شدیم. بعد اومدیم توی تیبا نشستیم هییییییی ایراد میگیریم. بابا تو تا قبل دبیرستان سوار موتورگازی هم نشدی حالا میای از تیبا و پراید و انواع پژو ایراد فنی میگیری، نه خدایی بگو کلا توی زندگیت چندتا ماشین با کیفیت عالی داشتی، نه بگو خجالت نکشد!!!! دوستان این مطالبی با این مزمون که میگن:" آییییی من حقیر رفتم ماشین صفر خریدم داغون بود اصلا مفت نمی ارزید رو باور نکنید. این خودروها اینجوری هم میگن نیستن. اگر سری به انواع سایت خودروهای ایرانی سر بزنید، 100% از خرید خودروی ایرانی منصرف میشید و باید برید بنز یا بی ام دبل یو بخرید یا کیا یا ماشین های امریکایی. پ بیاد با خرید خودروهای ایرانی به اقتصاد کشورمون کمک کنید نه اینکه خودروی خودمون رو آشغال و خودروی دیگران از جنس الماس بدونیم که هیچ وقت خراب نمیشه. باید کمک کنید انتقاد کنید تا خودروسازی هامون درست عمل کنن. مطمئنا اینجوری اوضاع نمیمونه و کیفیت خودروهامون افزایش پیدا میکنه. با از بین بردن صنعت خودروسازی هامون هیچ چیز درست نمیشه. انگار یادتون رفته انگار دوست دارید خودروها از اروپا و امریکا بیاد داخل، بعد چند مدت هم مثل شرکت هواپیمایی های امریکایی که ما رو تحریم کردن ما رو باز تحریم کنن ،اون موقع به نظر شهروندان عزیزه ایرانم دیگه این آشغال ها رو هم نداریم و همین طور چند هزار نفر بیکار به بیکاران کشورمون اضافه میشه. پ به همه چیز فک کنید دوستان عزیزم، به همه چیز و بعد یه خرید مطمئن داشته باشید که بهش افتخار کنید. من اکثر خودروهای ایرانی رو سوار شدم از پیکان ... اخرش، به همشون با تموم ایراداتی که داشتن افتخار میکنم به سعی کردم که اطلاعات فنیم رو بالا ببرم. با سپاس
1396/9/20
تمام حرفای شما منطقی و موجه. شاید در نظر شما و عده ای من نوعی که از لحاظ مالی ضعیف هستم اصلا نباید دنبال خودروی خوب و باکیفیت باشم و باید به هرچی که بهم دادن راضی باشم و خدا رو هم شاکر. ولی این نهایت ظلم به مردمه.اکثر قشر متوسط واسه خرید خودرو بالای سه سال پس انداز میکنن تا بلکه صاحب خودرو شن. من نمیگم خودروسازامونو (مونتاژ کارامونو) با کره و ژاپن مقایسه کنیم و بگیم آره ما ده سال قبل از کره خودرو سازی رو شروع کردیم و اونا کجان ما کجاییم. ولی میگم با چینیا که میتونیم خودمونو مقایسه کنیم که، اونم نمیتونیم؟؟ شما روند رو به رشد طراحی خوروهای چینی رو نگاه کن.چند سال قبل شروع کردن؟ چجوری ازشون حمایت شد؟؟ ما که نزدیک 40 ساله با عوارض و گمرکی های زیاد بازارمونو رو خارجیا بستیم، دیگه چجوری باید حمایت میکردیم؟؟؟؟ همین الانش چینیا چقد از ما جلوترن. ما تا کی میخوایم به این دلیل که وای ما تحریمیم و فلان و بیسار از سطح زندگیمون بزنیم؟ چرا باید آمار تلفات جاده ایمون اینقد بالا باشه؟ ای کاش کمپین نخریدن خودروی ایرانی با حرکت ناجوانمردانه عده ای شکست نمیخورد. ای کاش اون موقع گول اون وام 25 تومنی رو نمیخوردیم
1395/10/26
آقا من پنج ساله تیبا دارم، از همه چیزش رازیم، تنها ایرادی که داشت این بود، دوسال اول قطعاتش نبود ولی الان همه چیش موجوده، حتی باهاش چپ کردم تو زمستون ولی یه دونه ستونش کج نشد فقط شیشه جلو شکست،
بخدا 45 کیلومتر بدون آب اومدم، آمپر هم تا ته چسبیده بود، ولی آخ نگفت واشرش، با وجود تکرار،
از نظر شتاب و سرعت با 206 و سی الو انداختم، محوشون کرده ،
انصافا به شتاب زانتیا نرسید، اعتراف میکنم خخخخخخ ،،
به نظرم سایپا از ایران خودرو بهتره، میتونین تیبای 93 رو با هر مدل ایران خودرو 93 مقایسه کنین، و داخلشون بشینین، ببینین کدوم صدا در میاره از درو عایق هاش،
به قول دوستمون انتقاد باید با در نظر گرفتن جوانب باشه نه تعصبی،
خودم اوایل تا 195 کیلومتر باهاش رفتم، گازیش که کردم 170 میره به هیچ وجه گازی نکنین، من اشتباه کردم
تو مملکتی که هستیم خودروی خوبیه، موفق باشین
1395/11/12
سلام من تیبا 95 دارم فعلا که خوبه احساس خوبی دارم نسبت ب پراید که داشتم بخاریش عین پژو کولرشم حرف نداره شتابشم عالیه فقط گیربکس صدا داره و دنده یک سفت جا میخوره شایدم ب خاطر نو بودن ماشینه ب مرور درست بشه ولی درکل ماشین خوبیه ولی کاش خوردوهای ملی تو کیفیت حرف اولو میزد تا تولید ملی .حمایت میشد از سوی ملت ولی متاسفانه چنین چیزی دیده نمیشه
1396/3/17
از کیفیت قطعات پلاستیکی هم راضی هستی ؟!!!!!!
از سوختن مداوم سنسور های ماشین هم راضی هستی ؟!!!
همینه وقتی مارو اینطور بار آوردن که با پولی که تو عمارات میتونی Volkswagen Jetta 2012 ، Toyota Yaris 2012 یا Nissan Altima 2010 بخری میگیم راضی هستیم از این بهتر نمیشه اوضاع خودرو.
https://uae.hatla2ee.com/en/car/price-limit/25000
1395/12/6
صد رحمت به تیبا بابا این شدماشین اصلا شتابش رو تجربه کنی توف میکنی تو صورت پراید از لحاظ قیمتی عالیه از ساینا بهتره چون ساینا هر لحظه امکان داره اپشن هاش قاتی کنه
هرکی بخره پشیمون نمیشه .
1396/2/4
راستش اگه تبلیغ نباشه من هم اول میخواستم سمند بگیرم ولی با توجه به اینکه سمند پرخرج هستش و مصرف سوخت و استهلاکش به دلیل وزن و سنگینی ماشین بیشتره ترجیح دادم تیبا بگیرم علی رقم میل باطنیم. اما اونیکه تیبا داشت هم همین بهم گفت و گفت از ماشین تیباش خیلی راضی بوده به همین دلیل تیبا ترجیح دادم
1396/4/6
باسلام من تیبا 2 دارم مدل 94
دوست مدارم ماشینی رو اینجا خراب کنیم داداشم پژو پرشیا داره که باهم کورس انداختیم به گرد تیبا نرسید
تو خاکی و تپه و چاله صوای کم وارد اتاق میشه ضمنا این ماشین طرح ایتالیا است ستیپا از روی طرح تولید کرده پژو سمند فقط اسم در کردن من 26 ملیون دادم تیبا ولی ندادم پژو خودت قضاوت کن چرا
فرانسوی ها هنوز مارو مسخره میکنن میگن پرشیا رفته تو بیلان کاری ما ایران تازه تولید میکنه
1396/11/26
باعرض سلام ...من خودم ۲۰۷ وپارس t5 دارم ...اگه بخوایم این محصولات رو با تیبا مقایسه کنیم نه از نظر قیمت ونه از نظررانندگی نتیجه قابل قبولی نداره...من امروز یه تیبا ۲ البته مدل ۹۳با ۳۳ هزار کیلومتر کارکرد خردیم...طراحی داشبورد هم از لحاظ زیبایی وهم کیفیت پایینه ...اگه کمی پرشتاب حرکت کنین موقع تعویض دنده ماشین کمی گیچ میشه وفرمون ماشین بطور کامل در کنترل راننده نیست...صدای موتور بیش از حد زیاد میشه مخصوصا توی دنده های سنگین که دور موتور از ۳۵۰۰ به بالاتر میره...کیلومتر ماشین رو اگه دوستان با سرعت سنج GPSچک کنن متوجه خطای کیلومترمیشن هرچی سرعت بالاتر خط بیشتر...این که دوستان این ماشین رو از۲۰۶ یا پارس یا کلا هرنوع از پژک بهتر میبینن تجربه من به هیچ عنوان این نظرشونوتایید...ولی خب این محصول نسبت به پراید کمی بهتر شده هم از نظر موتوری و بدنه...درکل چون در کشوری زندگی میکنیم که متاسفانه برای بقای کارخونه های خودرو ساز ما مردم باید هزینه چندین برابری پرداخت کنیم این محصول رو باید متاسفانه تاییدش کنیم ...بماند که تمام محصولات ایران خودروهم که نسبت به محصولات سایپا مثلا بهترن رو اگه هر کارخونه خودرو ساز دنیا تست کنن هیچ نکته مثبتی رو دریافت نمیکنن...به امید ورشکستگی ونابودی کامل خودروسازهای داخلی ...اینا کلی از ملت رو یا به کشتن دادن یا فلج وداغون تحویل جامعه دادن
1397/5/17
سلام و عرض ادب به همه،قبل از توصیف تیبا ،ما یه پژو 405 داشتیم و قبل از اون یه پیکان!، پیکان یه ماشین ساده پر سر صدا پر مصرف و به علت قدیمی بودن کم خرج بود(نه سنسور داشت نه چیز برقی داشت همش دستی یا مکانیکی بود!)، پژو 405 در مقایسه با پیکان کمی بهتر بود!!! نه خیلی! چون مصرف بنزینش 2 لیتر در صد کیلومتر بیشتر از پیکان بود و دمای موتورش خیلی زیاد بود به طوریکه سالی یه بار به علت رد کردن امپر باید واشر سر سیلندر رو عوض میکردیم و همچنین چیدمان اجزای موتور پژو خیلی خیلی بی نظم تر از پیکان بود (خیلی خرتوخر بود) این اخر کاریا مجبور شدیم بعد یکسال استفاده از این آشغال(405) سرسیلندر رو عوض کنیم که نزدیک 2 میلیون هزینه شد(البته سوپاپ هاش هم سوخته بودن)،،، خلاصه پژو 405 اصلا موتورش به درد آب و هوای ایران و ترافیک های ایران نمی خوره اینقدر دمای موتورش میره بالا که سوپاپ ذوب میشه!!! به جان خودم باورتون نمی شه بهترین روغن بهترین آب بهترین شرایط نگهداری رو ازش می کنی اونوقت سوپاپ ذوب میکنه( می سوزونه)، پژو 405 بدرد قطب شمال میخوره!!! که بازم اونجا داغ می کنه!!!،،و خلاصه بیایم سراغ تیبا،تیبا همون جور که از اسمش پیداس یه ماشین نرم و کم مصرفه مثل آهو! وهمون حور که از قیافش پیداس مثل خرگوش تند وتیزه!، به پژویی ها بر نخوره ولی وجدانی تیبا سگش شرف داره به پژو 405 و پارس و 206! به این دلایل،1-موتور فوق‌العاده سگ جون نسبت به گرما هیچ وقت امپر به خط وسط نمیرسه2- سیستم تعلیق بسیار نرم!!! خیلی نرم تر از پراید3-موتور استاندارد نسبت به کم آبی و بی روغنی! یعنی با یه لیتر روغن( اندازه موتور هوندا) و یه لیتر آب اصلا جوش نمیاره حتی اگه تو ترافیک تو دمای 50 درجه با کولر باشی با 6 تا سر نشین!!!!!!!!!4-سیستم روشنایی،نور چراغ جلوش 100 برابر چراغ جلو پژو است خیلی عالیه! 5- چیدمان موتور بسیار بانظم و ترتیب است6- مصرف سوخت دقیقا 3 لیتر در صد کیلومتر کمتر از پژو 405 است!، اگه انصاف داشته باشین به دو علت هم برا تو شهر خوبه هم برا بیرون شهر، به علت ابعاد استاندارد و شتاب عالی و فرمان بسیار نرم و مصرف سوخت پایین برای تو شهر خوبه، و به علت اتاق تخم مرغی و وزن 1050 کیلوگرمی برای بیرون شهر خوبه.به نظر من با میزان پولی که برای تیبا می پردازید میرزه! :-) :-) :-) موفق باشید.
1399/6/19
سلام دوستان بنده مهندس مکانیک هستم البته تو کار طراحی هم هستم و اینکه میخوام بگم کاملا بیطرفانه هستش. ماشین های بنده قبلا 206 ، ریو و الان تندر90 هستش. دررابطه با اینکه خیلی ها از قیافه تیبا خوششون نمیاد خواستم بگم این خودرو تو ایتالیا طراحی شده میتونید یه جستجو تو اینترنت بزنید( آلفا رومئو جولیتا) متوجه میشید از روی کدوم ماشین طراحی شده و اینکه تو تصادفات به خاطر کاپوت خمیده باعث میشه مقدار زیاد از انرژی حاصل از ضربه گرفته بشه (تو 206 هم همینطوره) ولی تو طراحی ساینا که ایرانیزه هستش فقط یه ورق صاف روی موتور گذاشتن که تو تصادف عملا هیچ ضربه ای نمیگیره و باعث خسارت زیاد میشه.